Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jimmys 5cyl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jimmys 5cyl

    Jag undrar varför inte Jimmy gillar Fiats 5cyl motorn?
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

  • #2
    Av många skäll......

    Men en av anledningarna är väll att jag själv har fått renovera en Bravo 2,0 HGT -96 2 gånger...
    En vid 8.000mil och en vid 12.000 mil (12.000mil ska vad jag förstår Italienska Bil gå ut med i service raport).
    Vid 8.000mil så gick kammremen.......
    Vid 12.000mil gick 1:ans vevstacke!!!!
    (Dessa fel är fel som alla Bravo HGT upp till åtminstone -97/-98 har som fel)

    Så nu funderar ni men killen gillar inte Coupé med 5-cyl heller?
    När det gäller Coupén så väljer jag 4-cyl för att det finns mer trim samt motorn är en av dom bästa motorer som har tilverkats i Italien!!!
    Så varför välja nån annan??????
    Den 4-cyldriga varianten är tidernas bästa rally motor (viserligen i en ganska modifierad variant men endå *ler*) medan den 5-cylindriga som var tänkt som en ersätare till den inte höll (OBS! HÖLL!!!) för förväntnigarna!

    Men sedan så kan man allså trimma 4-cyl till runt 350-500 hk medan 5-cyl pallar för runt 250-370 hk kanske om man pressar max 400hk men då finns det inte mycke kvar...

    Ekonomin...
    Den 4-cyl är lite bränsle snålare och biligare att serva....
    Sedan är ingen säcker på om vevstacken i den 5-cyl är bätre än i Bravo HGT...
    Vilket betyder att alla kommer få ras (Total ras) på sinna coupé....

    Men som sagt jag gillar Coupé och jag har kört dom båda i ett antal 1000 mil och orginal så är 5-cyl vassare...

    Hoppas att du känner att du och ni övriga har fått svar på era frågor runt varför jag inte gillar 5-cyl Fiat/Lancia motorer.......

    Mer Turbo åt folket!



    mvh Jimmy Särås

    0736-996 993

    Comment


    • #3
      Erkänn..

      Ärligt talat Jimmy, största orsaken är väl ändå att din 16v Turbo var så otroligt mycket billigare än någon 20v kommer vara på länge, länge!!

      Skulle du haft pengarna hade du nog köpt en 20V eller hur? :-)
      Den är ju oxå detaljförbättrad på en massa andra punkter, förutom motorn.

      Det fanns f.ö. aldrig planer på femman i Integralen, den skulle inte fått plats. Deltan var ju trots allt Ritmo-baserad.

      hej hopp
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Coupe 4wd

        Till en helt annan sak....Vore det inte intressand att på dessa hästkraftstarka vagnar flytta över t.ex.Alfa 155 Q4 bakvagn kardan växellåda etc. Från nån skrotad tysk bil el. dyl. För om nu teoretiskt säger att man har 500 hk så kan det inte bli så fantastiska starter med FWD men å andra sidan kanske sämre fäste skonar drivlinan?

        I vilket fall skulle Fiat kunna gjort det på en gång, för Alfan är ju också baserad på tipon, kanske enklare att köpa en Q4 på engång, men det är ju en Alfa *ler*
        Den ska ju enligt uppgift också vara baserad (motorn)
        på Integrale 16v:n.
        Pippigul 124SC -72

        Comment


        • #5
          Per

          Nej pengaran var inte det som spelade den största rollen!
          Med den tanken att jag satte mig ner och räknade på vad jag har lagt ut på min Coupé just nu så hade det blivit ungefär 50.000:- biligare att köpa en ny!!!! (2000 med läder och ACC)....

          Så vad har jag gjort för att få min 16V så bra som möjligt???

          Jag har precis köpt en komplet inredning från en 20V (Läder svart)....

          Motorn är snart så ny som den går att få...
          Alla slit delar är bytta samt allt annat oxå!!!!!!!!
          Så när det gäller pengarna så var det inte det som var orsaken!

          Orsaken var att det var en 16V Turbo som var grönmet!!!
          Svenskasåld och fullservad!

          Plus att vid den tidpunkten ville jag ha en leksak och då blev det naturligt att köpa den när firman bytte in den!

          Då var det rycktet ur världen! :-)

          Så kan du skriva under på att Lancia inte hade planer att stopa in 20V Turbo i sin delta i skogen????
          Jag skulle inte det om jag var dig Per....
          Dom hade en del monster på G....
          Bland annat en 20V men den blev inget annat en ett fiasko!
          Precis som hela historien med 20V om du frågar mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          Så jag vill inte ha nån 20V och även om jag fick byta jämt med Pär C 's Limetid edition eller fick 50-100.000:- i mellan så skulle ändå svaret vara NEJJJJJJ!

          Inget illa menat mot Pär C's LE (Den är en av dom finaste i sverige)....

          Och var verkligen Deltan Ritmo baserad???
          (nyfiken och frågvis där...)

          Och om ja så vet jag en kille i Enköping som just i denna stund försöker våldta en Ritmo med en Alfa V6 3,0....

          Så allt går???
          Se på BMW Alpina's gamlla bilar.....

          Det var allt jag hade att säga i denna stund!
          Men jag kommer tillbaka!

          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #6
            MikaelR

            Du har så rätt!
            16V Turbon som sitter i 155 Q4 är samma som vi har i Coupén! :-)

            En poäng är att jag vet av en galning i Tyskland som har lämnat sin motor till Novitec och preparerat den till 500++++ hk när han fick i den så span den på 4 av 5 växlar! :-)
            Så han beslutade sig för att trimma lite till!!!!!!!

            Så nu påstår dåren att han har uppåt 600-700hk!!!!!!

            Till det senaste är att han har köpt en Delta Evo2 eller om det var 3 mins ej...

            Han håller som bäst på med att skruva över allt från den till Coupén!!!! :-)

            Så vi får väll se!!!

            Hans bygge är nåt i häst väg!!!!

            Budgeten var satt till 500.000:- men den har han passerat!!!!!!!

            Vi får väll se!

            Han hade samma instälning som mig till 20V Turbo!!! *LER*

            Han siktar på att klara 402 meter på ca: 10-11 sekunder och därmed vara världens snabbaste Fiat!!!

            (Om man inte räknar med F1 bilarna som det står Fiat på)

            Ha det bäst
            mvh Jimmy Särås

            0736-996 993

            Comment


            • #7
              joo

              20V:n är väl original en klart bättre bil än 16v:n, speciellt med tanke på växellådan.
              Men ska man trimma bilen så tycker jag nog att det säger sig självt att 16v:n är att föredra.
              Motorn är tillräckligt gammal för att ha genomgått de svåraste av test, alla "barnsjukdommar" har för länge sedan åtgärdats, man har haft lång tid på sig att förbättra motorn. Sedan är det ju inte ett minus att motorn kanske är en av världens mest beprövade motorer..

              Comment


              • #8
                Integralen..

                Jimmy:

                Kan inte svära på att de inte prövade med turbofemman i Integralen, men det verkar ju lite otroligt med tanke på att sista utvecklingsfasen av Integralen skedde 1993.
                Första årsmodellen av någon modell (Coupe) med just denna motorn var 1997...

                Men att Delta var en systermodell till Ritmo är ett faktum! Precis som A112 - 127, Y10 - Panda och Prisma - Regatta.

                Du har dock säkert rätt i att den håller för mer trim... ska bli spännande att höra bromsbänksresultatet sen!!




                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Per:

                  Jag räknar iskallt med en efekt sifra runt 350-400hk!
                  Så det räcker för att vara sveriges snabbaste Fiat! :-)

                  Jo men satt inte 20V i nån annan bil innan Coupén???
                  Vad jag vet så hade dom 20V (uttan turbo) i Bravo från -95/-96....

                  Och jag tror att Delta II hade en variant i sina gat modeller från -94...

                  Så 20V Turbo är ingen ny motor!

                  Jag tänkte mest på att Lancia inte var en Fiat under hela 80-talet...

                  Men det kan vara fel från mig då jag inte har läst på den historian så mycket!

                  Viktor: kan bara säga att du har en viss poäng i det du skrev!!!!

                  mvh Jimmy Särås

                  0736-996 993

                  Comment


                  • #10
                    hrrm hrrmm..

                    Just det, utan turbo, och 1995!!! Jag pratar om turbofemman alltså, den presenterades först hösten -96.
                    Och ett Tipo-motorrum (Coupe) är rätt mycket bredare än ett Ritmo-motorrum (Delta)....

                    Lancia har haft Fiat-mekanik ändå sen tidigt 70-tal, om nu nån inte visste det. De första var t.ex. A112 (127 bottenplatta + drivlina) och Lancia Beta med TC-motorer från Fiat 132.

                    Fiat var alltså pionjärer med en bottenplatta till flera bilar, det är inte så nytt som man kan tro.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      plus..

                      delta 2 har aldrig haft femman tror jag, däremot Lancia Kappa med 2.4-liters versionen utan turbo.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Per:

                        Jag hade mina aningar men var inte helt 100% på att det var Fiat plattor! *sorry*

                        Har plats brits någonsin hindrat en ingengör???

                        Om vi säger så här Fiat/Lancia vill att 20V Turbo ska sitta i Punto så gör den det! Det är jag övertygad på!

                        Sedan så mins jag nån WRC Delta som hade motorn bak!!??!!!...

                        Vilket i sin tur bevisar att plats brist inte alltid betyder att motorn måste sitta på samma plats som i gatbilen!

                        Att sedan WRC bilen till 100% säckerhet var nåt helt annat än en vanlig delta är ganska lätt att förstå!!!!

                        När man pratar om 800-1000hk i en Delta WRC (som värst!)...

                        Att jag sedan inte är lika duktig som dig när det gäller vilka botten plator som har använts var det får du ursäckta mig för!

                        Men en sak är jag riktigt säcker på och det var att 20V Turbo utvecklades av Lancia! Till skogarna!

                        :-)


                        mvh Jimmy Särås

                        0736-996 993

                        Comment


                        • #13
                          http://se.mobile.de/cgi-bin/search.p...che=8&x=64&y=4


                          På tal om motor rum så tycker jag att du ska förklara detta! .-)

                          Så som sagt det finns med största sanolikhet en 20V Turbo i Delta! :-)


                          mvh Jimmy Särås

                          0736-996 993

                          Comment


                          • #14
                            Weeehaaa!!

                            Den bilen är en ouppnårlig dröm(??)!!!

                            Så jävla fet. Fast det är fortfarande inte nån 20V Turbo! Släpp det där nu!
                            Bilen är en Delta S4 från 1986... 4-cyl mittmotor på 1.8liter med kompressor OCH turbo! Fyrhjulsdrift förstås. Och INGENTING (förutom kanske vindrutan) gemensamt med vanliga Deltan.
                            Rally versionen tävlade mkt framgångsrikt i klassen som senare förbjöds, Grupp B, ihop med Ford RS200, Audi Quattro, och Peugot 205 Turbo 16. Typ 800hk.
                            Man hade en grym uppföljare på G, med DUBBELTURBO (grenrör på varje sida den raka fyran!!!)

                            Efter förbudet låg man dock bra till i startgroparna med en viss standardmodell vid namn Lancia Delta HF Turbo 4WD..... ..som senare blev Integralen.

                            Men tro inte att nån annan än Fiat utvecklar motorerna! Who´s got the money?
                            Det är Fiat (eller rättare sagt herr Lampredi från Ferrari) som utvecklade Twin Cam-motorn på 60-talet (som din Integrale-motor härstammar från) (och min Argentamotor) och det är fortfarande Fiatmotorer i dagens Fiatar... eller Lancia, det är ju faktiskt samma sak, samma utveckilngscenter.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Per

                              Håller med om att det är en dröm!

                              Har åkt i en!!!! :-)

                              Så jag visste faktiskt om vad det var för nåt!!
                              Ville bara säga att när det gäller motor rum så är inte det som begränsar!

                              Ska kolla om jag inte kan hitta en Delta med 20V Turbo på internet!!! :-)

                              Tror jag har sett en till salu!!!

                              Har även sett den äkta rally bilen med 800+++++hk till salu för 2,500,000:- det du! :-)

                              Jaja jag tänker inte ge mig!

                              20V Turbo utvecklades till Lancia Delta WRC!!!

                              Visste redan det där med utvecklings sänter!!

                              Men tycker det är väldigt intressant! :-)

                              mvh Jimmy Särås

                              0736-996 993

                              Comment

                              Working...
                              X