Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 132 2000 -79 "Gotland Edition"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 132 2000 -79 "Gotland Edition"

    Så är den hämtad då, äntligen. Och vilken helg vi valde att åka ut till Gotland! Vi fick en underbar lördag i Visby med 20 grader varmt, sol och vindstilla. Och bäst av allt - knappt en ståkkhålmare i stan! Preseason råkkar fedt!!

    Bilen då:
    Fiat 132 2000 -79. Mörkblå med blå plysch och brun plast invändigt. Taklucka och elhissar på framdörrarna. Köpt ny av min hustrus farfar i Visby. Den har alltså levt hela sitt liv på ön, med undantag för en och annan långresa, naturligtvis. Det har emellertid inte hindrat att det är lite rost på den, men inget kritiskt, vad jag kan se. Bara så att det matchar de repor och bucklor som ett gubbigt omdöme och en trång garageinfart har försett bilen med..

    Hemfärden från Gotland via Nynäshamn gick utan några som helst problem. Jag kan tycka att det är lite lågt oljetryck (ca 3 bar) under gång, men det kanske är dags att byta olja. Den verkar vara OK mekaniskt, för den ryker ingenting och avgassystemet är rent och fint invändigt. Men det känns som om den är oväntat trött. Nu jämför jag iofs med Alfa-fyrorna som är mer tryck i, men iallafall. Det här är ju den största motorn i modellen - skall det då inte vara lite mer mos? Och Lampredimotorerna är ju kända som bra och starka grejor, så.. Nå, jag tänker inte trimma ändå. Den skall i huvudsak gå som tredjebil här hemma när nån av de andra står eller när jag har lust att åka Fiat. Vilket man ju kan ha.. Det är ju faktiskt en rätt kul liten bil med helt egen image.

    Det som i första hand skall göras är redan till största delen gjort - grovsanering! Däääämn, vad kalksten och gammalt gôr det var i den! Jag har dammsugit och skurat i ett par timmar, men nu ser den riktigt bra ut. Och så luktar det 70-talsbil igen. Inte gamm-gôbbe.
    Nästa punkt på programmet är ny olja och nya filter. Hur är det med det, förresten, finns det snikgrejor, typ Biltema?
    Last edited by Pellson; 28 April 2008, 18:55.
    Fiat 132 2000 -79
    Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
    Land Rover Discovery Td5 HSE -04
    Land Rover Freelander 2 HSE -08

  • #2
    Kollat Biltema-på-nätet. Både oljefilter och luftfilter, minsann. Totalt under hundralappen. Smidigt! Hämtas nog imorrn tillsammans med en dunk olja. Jodå, Biltemas oljor funkar bra. De är ACEA-klassade, och det är det som räknas.

    Jag hade tänkt mig att montera en omgång MoMo Vega-fälgar, men se, det gick inte. Det satt visst styrpinnar på naven och eftersom de ser misstänkt hålla-fast-bromsskivor-etc-lika ut så iddes jag inte ta bort dem. Å andra sidan - sommardäcken sitter på finfinfina originalplåtisar så det får funka. For now..

    Sa jag att bilen har kvar originalstereon från 1979. Och - vilket är värre - originalhögtalarna. Ljudet är lätt burkigt, minst sagt. Egentligen kanske man skulle sätta i lite modernare grejor, men på nåt sätt är det lite trist att byta ut en sån stereo. Undrar om det räcker med att byta högtalarna..?
    Fiat 132 2000 -79
    Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
    Land Rover Discovery Td5 HSE -04
    Land Rover Freelander 2 HSE -08

    Comment


    • #3
      Tror inte det är så farligt att skruva ur styrpinnarna till fälgarna. Bromsskivorna hålls nog på plats av fälgen och hjulbultarna.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Hej!
        Vi som är lite nyfikna vill gärna se lite bilder! Tack
        MVH Alf
        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

        Punto 80 ELX 16v -01
        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
        Ducato 2,5TD -92 flak
        Tel 070-5512431

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jim
          Tror inte det är så farligt att skruva ur styrpinnarna till fälgarna. Bromsskivorna hålls nog på plats av fälgen och hjulbultarna.
          Ja, jo, jag funderade på det, men det kan bli så fippligt att få det centrerat. Och så var jag lat. Och så hade jag ju finfina originalfälgar med alldeles nya snikdäck. För bilen är ju inte direkt väghållningsoptimerad ändå, kan jag meddela..

          Foton kommer. Men det är ingen mint condition, det skall ingen tro.
          Fiat 132 2000 -79
          Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
          Land Rover Discovery Td5 HSE -04
          Land Rover Freelander 2 HSE -08

          Comment


          • #6
            Styrpinnarna är bara att ta bort som sagt, om de nu tar i? Sen har väl Alfa samma navdiameter så att de centrerar? Annars köper man ju bara nya nylonringar på däckverkstan. Det som kan ställa till det är ET:n som är BMW-liten på 132-Argenta.. 25mm. Men spacers finns ju.

            Att bilen inte är totalt sönderrostad ÖVERALLT är ett bevis på att den gått på Gotland, ja.
            Bara att rostskydda den till max nu då? Annars kommer den se ut som ett såll efter 6månader på denna kust - trust me!

            3bar tryck är mkt bra. Det som brukar vara lågt (runt 0.5bar) är trycket på tomgång, men det är oxå standard och inte mkt att oroa sig över.

            2.0 motorn 1979 var ett sorgligt kapitel, ganska strypt av avgaskrav.. Kompet är lågt, förgasaren är liten osv.. Gå in på http://www.guy-croft.com/ eller www.turbo124.com o ställ en fråga. Du kommer få många fina tips! Kolvar från 1600-motorn är ett.
            Sen kommer väl gubbkörda motorer alltid igång efter lite ursotning/normal användning.

            Ska inte med Alfagänget till Gelleråsen på lördag..? En 132 + en Argenta hade ju varit nåt det..
            Last edited by per; 29 April 2008, 09:44.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Vad bra svar! Oljan ser faktiskt riktigt fin ut, så då skippar jag att byta den. Just nu, iallafall. Jag var lite fundersam på om den var sliten eftersom jag tyckte att trycket var lite sådär. Men det var det ju inte.
              Däremot var det ett kilo (!) kalk i luftrenaren, så ett nytt luftfilter blir det i em..

              Byta kolvar etc.. Mnjae....inte just nu. Jag är så glad över att den startar och går så fint som den gör mot bakgrund av att ALLA mina/våra andra bilar jävlas f.n. Och som sagt - väghållningsmässigt är det ju ingen Ferrari iallafall, så det kan vänta. Men tack så hemskt mycket för tipsen. Vi får väl se på lite sikt.

              Rostskydd - den är faktiskt hålrums- och underredsbehandlad både som ny och i slutet av 80-talet. Jag gissar att det räcker fint med att fylla på lite fläckvis, faktiskt. Men det kommer i sommar.

              Nah, nåt Gelleråsen blir det inte. Jag har min dotters första födelsedagsfirande den dagen. Och det är faktiskt prioriterat, även av mig. Däremot är jag rätt sugen på Anderstorp, men jag har inte bestämt mig. Det är mycket annat i vår.

              Det vore hemskt kul att få se/köra/åka lite Argenta vid tillfälle för att jämföra.
              Fiat 132 2000 -79
              Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
              Land Rover Discovery Td5 HSE -04
              Land Rover Freelander 2 HSE -08

              Comment


              • #8
                Kan du inte slänga upp lite bilder på din Alfetta TS oxå..? Skick? Du som bytt motorn? Måste gå helt ok...

                Ja du e välkommen o köra Argenta.. Den är säkert lite annorlunda än din. Bredare spårvidd, större/fler kränghämmare osv. Min är även sänkt, har gasdämpare och lite negativ camber så den går fint!
                Last edited by per; 29 April 2008, 13:03.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Mera: jag SKA byta motorn. Men det är bolt on på paketnivå, så det är rätt mycket enklare än att byta kolvar i en lampredispis, får jag säga.. Jag har alla komponenter men inte tiden eller garaget f.n. Tyvärr. Å andra sidan - hade 'fettan varit körbar så hade jag inte fått förbarma mig över fjatten, så inget ont som inte har nåt gott med sig.

                  Fast en bild eller två på den kan jag bjussa på:




                  Last edited by Pellson; 29 April 2008, 13:19.
                  Fiat 132 2000 -79
                  Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                  Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                  Land Rover Freelander 2 HSE -08

                  Comment


                  • #10
                    Nice.. Är det inte en 83:a? Alla 84or jag sett har mer plast osv.

                    Har ett test av Teknikens Värld (78?) av 132 2000, inte helt positivt men kul ändå.. En blåmetallic med brun plyschinredning var det. Scannar in det till helgen kanske om intresse finns?
                    Last edited by per; 29 April 2008, 14:39.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Jag tar gärna testet! kul!

                      Ang Alfettan - det är en 83:a, men -84rna ser nästan likadana ut om de inte är Quadrifoglio Oro (guldklöver), för då har de ett kjolpaket också. Och fyra runda strålkastare, oftast.
                      Det finns två saker som skiljer mellan -83 och -84 vad jag vet, och det är luiftutsläppen på C-stolpen som sitter längs med bakrutekanten på den nyare bilen, och så en liten plastgrej med Alfa-loggan som sitter som en förlängning på hängrännan över C-stolpen.

                      Men min bil är importerad utan papper en gång i världen. det betyder att den är hemskt orostad men också att jag fått fixa en systerkaross som ID-donator. Och den är en -84. Å andra sidan - donatorn är en med sprut, så det blir hemskt okomplicerat att besiktiga med TS-motorn..
                      Fiat 132 2000 -79
                      Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                      Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                      Land Rover Freelander 2 HSE -08

                      Comment


                      • #12
                        Trevlig vana att köpa orostiga bilar..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Ja, är det inte..?

                          Fiat 132 2000 -79
                          Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                          Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                          Land Rover Freelander 2 HSE -08

                          Comment


                          • #14
                            Nu skall vi se om det inte går att få upp några Fiat-foton.







                            Att den har lite sällskap på ett foto får man stå ut med. Det är ju inte vilka garagekompisar som helst..
                            Fiat 132 2000 -79
                            Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                            Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                            Land Rover Freelander 2 HSE -08

                            Comment


                            • #15
                              Trevlig kärra Pellson och jag ser att den hamnat på garaget också . Påminner lite om de gamla kommunistkärrorna som Brezhnev & Co åkte runt i på den glada sovjettiden

                              Så när byter du till fetare avgas, öppet luftfilter och aludump?
                              Last edited by Freddan72; 1 May 2008, 10:13.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X