Announcement

Collapse
No announcement yet.

Detta stereo system

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Detta stereo system

    Mina framhögtalare har gått sönder, (Finns risk de spelats sönder :P)

    och jag undrar om någon har en aning om vart diskanten och basen är sammankopplade.
    har kopplat isär och hittat att kablarna verkar vara skarvade med varandra :O

    detta är ju inte riktigt optimalt om man ska koppla riktigt, visserligen verkar diskanten klara sig av någon kondensator historia.
    bild på sammankopplingen
    Någon som ahr en klarar bild av detta?


    Så vart sitter den kopplingen så man kan få in ett delningsfilter?

    Någon som har koll på hur diskanten egentilegn sitter fast har tryckt lite på den men sitter bra, så är den skruvad på något sätt?
    samma fråga på gallret som sitter där?
    Passar det oavsett vilken diskant man har?
    Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
    "With great power comes great responsibility"

  • #2
    Filter?

    Har du ett sk aktivt filter eller? Om inte så behöver du nog räkna lite. För att göra det är du tvungen att veta vilka sorts ellement som används. Lättare då att ha en konding som tar bort basen.
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

    Comment


    • #3
      Re: Filter?

      Originally posted by Erajack
      Har du ett sk aktivt filter eller? Om inte så behöver du nog räkna lite. För att göra det är du tvungen att veta vilka sorts ellement som används. Lättare då att ha en konding som tar bort basen.
      tänkte göra det enkelt för mig:
      http://www.carbonize.se/catalog/prod...roducts_id=427

      och för att inte paja något av de högtalaren skulle jag vilja ersätta den tjuvkopplingen med riktigt filter. men undrar vart den sitter? är orolig att jag måste ta veck hela instrumentpanelen för detta?
      Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
      "With great power comes great responsibility"

      Comment


      • #4
        Skaffa ett slutsteg också och dra nya kablar. Vanligaste anledningen till att man kör sönder högtalarna är för att steget inte orkar lämna tillräckligt med effekt utan börjar klippa, så jag skulle gissa att du riskerar att spela sönder de nya också, om du brukar dra på. Då slipper du fundera över var de satt in kondingen också, så dubbel bonus. Kolla på begagnat-marknaden så kan man köpa rätt bra steg för inte alltför mycket pengar. Annars sitter det säkert en konding uppe vid diskanten, enklaste stället att sätta den.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          El?

          Jaha! Du ska ha helt nytt. Tänker du använda de gamla kablarna då, eller? byt dom oxå!! Ser ej vad som kan vara filter men 16-17 kanske? Var hittade du detta? Skicka en länk eller tydligare bild. Du kan maila mig!
          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
          Folka Vento VR6 -93 såld!
          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

          Comment


          • #6
            Skulle inte tveka på ett av stegen och en uppsättning av högtalarna i denna annonsen t.ex.

            http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=44810

            Har du nu en bil av högre klass duger inget annat än det bästa ljudet heller, så bara att öppna upp och lida... McIntosh-steg och Dynaudio-element lär visst vara en bra kombination.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Hmmm!

              Ja, detta var något i hästväg! Är man inne i ljudsvängen kan jag förstå. Är man inne i både och kan jag inte förstå.
              Det jag visade förut (ett SEAS kit) tror jag skulle låta bättre,.
              Last edited by Erajack; 3 July 2008, 15:15.
              Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
              Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
              Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
              Folka Vento VR6 -93 såld!
              Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

              Comment


              • #8
                har ett fyrakanalsteg i bagaget som lämnar 4*100 rms, carpower steg är nöjd med kraften och så i det.( http://www.carbonize.se/catalog/prod...roducts_id=477) Driver två basar i skuffen samt detta fram systet, går kablar fram och så har du klippt kablarna strax vid iso kontakten och satt på kabelskor till högtalarna så de går på steget istället.

                Erajack: om jag misstänker rätt så finns det inget filter orginal så båda högtalarna får fulla frekvensområdet vilket jag får till inte är nyttigt.

                men nya kablar till diskanterna kanske skulle vara enklast och använda befintlig till midbasarna i dörrarna då jag vart med om det kna vara förbannat krångligt att få igenom nya genom dörren.
                Last edited by mcpot; 3 July 2008, 16:34.
                Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                "With great power comes great responsibility"

                Comment


                • #9
                  Re: El?

                  Originally posted by Erajack
                  Jaha! Du ska ha helt nytt. Tänker du använda de gamla kablarna då, eller? byt dom oxå!! Ser ej vad som kan vara filter men 16-17 kanske? Var hittade du detta? Skicka en länk eller tydligare bild. Du kan maila mig!
                  önskar jag med att det fanns tydligare bild men detta är ifrån verkstadshandboken:

                  http://www.polak.ch/coupemanual/index.html
                  Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                  "With great power comes great responsibility"

                  Comment


                  • #10
                    Hur får man loss diskanten och det gallret som är där uppe?

                    hittar inte det i verkstadshandboken.

                    är det dit limmat?
                    Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                    "With great power comes great responsibility"

                    Comment


                    • #11
                      Om jag minns rätt pillar man upp främre kanten på gallret först, sitter med plastkilar bara. Sen sitter högtalaren med bajonettfattning, bara att skruva av.
                      Sitter inget filter till diskanterna original nej.
                      Byt även kablage till dörrhögtalare, det gör allt för lägre frekvenserna! Lovar att du hör skillnad..! Är inte så krångligt om du väl lossar klädseln vid stolpen + dörrsidan. Man får lätt in en till kabel i gummigenomföringen.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Ordnade det sig? Ska finnas i verkstadsmanualen om du kolla igen. Det sitter med en hake och ett clips. Ta loss sidopanelen på instrumentbrädan och tryck på clipset så knäcker du inte det som jag gjorde (var drygt att fixa)...
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment

                        Working...
                        X