Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bringing back the dead ** Coupe LE no.1512**

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bringing back the dead ** Coupe LE no.1512**

    Allt var enkelt.... Trodde jag. Tjejens blåa Fiat coupe 16vt stod ute på gården ganska illa därad av en dikeskörning. Höger ramben skevt (bortkapat och nytt inpassat dock) och hela fronten i flyttkartonger i källaren tillsammans med lite nya front delar från skroten...

    Historien skulle sluta med att jag plockade ihop bilen med fräscha delar.... End of story! NOT! Ödet ville annorlunda.

    På jakt efter en bakaxelbalk och lite andra delar snubblade jag över en kille som hade en reservdelsbil till bra pris.

    Det var en röd Fiat Coupe LE från 1999 med 7000mil på mätaren. Okrockad men utan motor/låda/framstolar och huv etc. Sagt och gjort! På med Statiols sämsta och enda biltrailer bakom Saaben och iväg mot Arlanda hållet.

    På plats såg den röda Coupen lite lessen ut pga diverse saknade delar, men fortfarande 100ggr fräschare karossmässigt än tjejens gamla 95:a. Dammig och ganska ful kördes den på trailer hem. Lagom i Enköping mötte jag det värsta regn ovädret i mitt liv, och då har jag nog kört 20-22000mil under de 7år jag haft körkort. Efter det så glänste ialafall bilen igen. Och bilkön försvann i backspegeln eftersom alla stannade vid vägkanten.

    Väl hemma utan damm såg den klart mycket finare ut.

    Tjejen klev ur bilen och sa: Gör du iordning den blåa så flyttar jag hem till mamma.... (med viss ton av ironi, hoppas jag).

    Bilarna ställdes på rad för att jämföra dem.... 4år nyare okrockad mot 4år äldre och halvbulig hela bilen.... Vad göra....?

    Jobbet ansågs desamma så nu ska LE'n väckas igen, dock med ett gammalt hjärta (250hk - 16vt motor) till att börja med. Tills ett nytt hittats antingen i England/Tyskland eller i Sverige beroende på utbud och pris. 20v motor blir vinterprojektet, ev importera en 20vt från england som reservdelsbil!

    Bilen saknade lite LE grejer som Bromsoken/framstolarna och bältena/dörrsidorna pga dessa blivit sålda, säkert till någon på forumet. Men det fixas allt eftersom det dyker upp på ebay. Tillsvidare så flyttas alla 16vt delar över så bilen kan köras i sommar. Ja, jag vet att den BORDE typas om med annan motor men jag hoppas på "okunskap" hos besiktningen.

    Jag har sparat alla orginaldelar jag plockat bort pga motorkonverteringen, uppmärkt pedantiskt. Denna bil stannar i familjen resten av dess liv och en vacker dag så kanske man vill orginalrenovera den. Bättre EN Coupe på gatan än TVÅ på skroten! Det är dagens sanning iallafall!

    Jag postar snart bilder på bilen. Ett stort tack till Daniel Holm, en riktigt trevlig kille! Och Alfa tokig som mej!

    Hälsningar Peter
    Ha de!

  • #2
    Bilder

    Tja
    Här kommer bilder nyss hemkommen för 1 vecka sen!

    Rutan är inte sönder utan "nervevad" innan elsystemet plockades ner.... Otroligt osmart i efterhand men jag ska tjuvkoppla och köra upp den igen. Det har hänt lite sen dessa bilder tagits.. Mera kommer allt eftersom. Bilen står på 13" Puntofälgar om någon undrar.. Det pga avsaknaden av bromsar.

    Tittar man så ser man den blåa Coupen framför... Numera lite isärskruvad och används som donator/reservdelsbil.



    En till:



    Hälsningar Peter
    Ha de!

    Comment


    • #3
      Ah! Den har jag, Rask, m.fl. plockat delar från..!
      Lycka till!
      Last edited by per; 8 July 2008, 11:13.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tjena

        I helgen så plockades hela kabelhärvan ur bilen. Så nu är den helt tom invändigt. Inte en enda kabel behövdes klippas!

        Jag ska börja nu i veckan med att montera ur hela elsystemet ur min blåa 16vt och flytta över ALLT inkl instumentbräda etc till den röda Coupen.

        Fick tag på Brembo ok från England billigt, tyvärr silverfärgade men de ska lackas om i höst så de blir röda igen.. Men dessa ska monteras i vinter först. Nu åker 16vt bromsarna på tillsvidare så vi hinner köra augusti-september iallafall innan det blir vinteravställning.

        Alla orginaldelar sparas självklart! Allt annat vore dumt. Tanken är att den ska bli orginal om X-antal år... Det viktigaste är att den får börja rulla och man kan ha lite kul med den.

        Bilder kommer såfort jag hittar digitalkamera laddaren som lillan gömt någonstans hemma...

        Hjälp med att skaffa fram röda säkerhetsbälten/LE kåpor till B-stolparna och LE-dörrsidor alt. 20vt dörrsidor mottages gärna.

        Hälsningar Peter
        Ha de!

        Comment


        • #5
          Otroligt! Min kompis gamla röda LE finns fortfarnde kvar, trodde det inte skulle gå att göra bil av den igen då den blev inlöst av ett försäkringsbolag? Iofs inte så mycket skador på den.

          Det var iaf han som importerade den 03-04 skulle jag tro, då han lade en massa pengar och energi på den, synd nog så blev det en brand på en verkstad där den stod och han tappade lusten med den.. Det var hans andra LE.

          Kul tycker jag i alla fall att du tar dig an den bilen, den var riktigt fin förut! Hoppas den blir lika bra igen


          Samma bil va?

          Comment


          • #6
            bild
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Tjena igen!

              Jo, bilen finns kvar och är på väg mot en fin framtid. Hörde också att den blivit inlöst! Och sedan hittat tillbaka igen på något konstigt sätt. Riktigt kul med bilden! Du har inga flera? Spelar ingen roll, alla duger och är intressanta! Bilen blir med all säkerhet iordningställd igen. Om du har lite mera kul om bilen (historier etc etc.) så tveka inte att mejla:

              petergreeneye@hotmail.com

              Ny lack kommer inom 1-2år eftersom jag har lite andra projekt (typ mina egna hobbybilar (detta blir tjejens sommarbil). Tills dess så får den nuvarande duga. Jag ska bara lacka om huven/framkofångaren inom en månad + polera bilen såfort elen är klar så jag kan montera ihop alla karossdelar. Hela bilen är sot torkad invändigt och allt blev kanon.

              Kul med lite historia om bilen man skruvar ihjäl sej på!!! Ingen som vet var serviceboken tog vägen eller instruktionshandboken?? Visserligen spelar det ju ingen roll eftersom orginalmotorn är skrot men det är ändå kul med dokumentation (veta vem som köpte den ny etc.).
              Ha de!

              Comment


              • #8
                Jo jag har nog någon bild på den när den var fin, kan kolla nån dag! Ja jag har ju kört den en del på den tiden då den var "riktig" den gick riktigt bra! Det var bara min kompis som hade den i Sverige och han är pedantisk när det gäller bilar..

                Tror det bara var en ägare före i tyskland, en kille någonstans där, kommer ihåg att vi satt och tittade på den på mobile när vi hittade den där

                Fälgarna var lite special, fembult men de var riktigt bra på bilen när den var i ordning (de har ju tydligen någon tagit nu). Kompisen lackade huv,front, samt flyttade batteriet i den, samt monterade xenon i den.

                Annars skulle jag ju ev kunna maila tel-numret till förra ägaren, skall höra med han nån dag!

                /Henrik

                Comment


                • #9
                  Tjena igen

                  Skulle vara kul att få numret till din polare! Bara mejla om du vill. Jag har nog sett dessa fälgar på annons, tyvärr var nog en skadad men det stod att det var med special spacers för att montera dem på en coupe som den tidigare setat på också.

                  Jag har 17" cromodora trix fälgar som kommer monteras såfort jag plockat över bromsarna. Nu står den utan ok/skivor och på 13" fiat punto fälgar. Det ser lite mesigt ut men snart ser det bra ut igen!

                  Jätteschysst om du hittade på någon bild på när de var fin.

                  Hälsningar Peter
                  Ha de!

                  Comment


                  • #10
                    Då var man här igen!!

                    Jag tog hem den från Tyskland!
                    Riktigt kul att du tar dig an min gamla pärla..
                    Jag plöjde ner närmare 25-30 papp på den bilen och X antal timmar....
                    Hann köra ca 200 mil, sen fick jag oturligt nog lämna in den på verkstad, lämnade den en fredag i Uppsala... Tisdag veckan efter tror jag det va, då ringde de och sa att det hade brunnit på verkstan och min bil var de tveksamma till om den skulle lösas in eller ej...
                    Fy fan vad jag var sorgsen, det känns fortfarande inget vidare när man tänker tillbaka på det.
                    Allra helst hur Försäkringsbolaget såg på min bil.....
                    De bjöd mig 65 tusen först...
                    Sen började matchen med dem!
                    Fick till slut upp det till 115 tusen men vilket jävla tjafs innan jag hamnade där.
                    Passar på att känga till Länsförsäkringar.
                    Fick hota med handelskammaren, först då mjuknade han en aning.
                    Han jämförde med bilar på mobile, vanliga 20V T med 12-13 tusen på mätaren... LE hade han ingen aning om vad det var.
                    Hade den tomten gett mig första budet öga mot öga så är säker på att jag gjort mig olycklig på den j-ln.
                    Nog om tråkigheter.

                    Lycka till med allt!!!!!!!!!!!!!!!1

                    /Henrik
                    Snart kommer de, Ahlgrens Fiat Coupe!

                    Comment


                    • #11
                      Hallå

                      Hej
                      Jo, jag kan se att bilen varit välskött en gång i tiden. Numera saknas en massa orginal delar etc. Men den kommer tillbaka som en äkta 6vxl 20vt LE i framtiden. Jag vet att om jag inte drar igång den i sommar så kommer jag tappa intresset.. Bilen får stå i garaget och sedan aldrig bli klar.

                      Så först i med min trimmade 16vt motor, köra sensommaren, sen i vinter jaga 20vt motor + 6 vxl och alla LE delar som saknas. Jag kan nog täcka en del av 20vt kostnaden genom att sälja min 16vt motor i vinter inkl låda. Delta killarna skriker efter motorer ständigt! *hehe*

                      Tjejen hade sin Punto i 9 år och enda anledningen vi sålde var pga den bristande sport känslan, så denna bil blir kvar långt mer än det om ingen dödar den i trafiken dvs.

                      Mera bilder på kabelhärvebytet kommer samt motorbytet.

                      Hälsningar Peter
                      Ha de!

                      Comment


                      • #12
                        Nu händer det lite igen!

                        Nu är hela bilen tom invändigt, inte en enda kabel kvar i bilen. Den "nya" 16vt härvan håller på och tas ut ur den gamla coupen nu. Passade på att ta ur stolarna + dörrsidorna idag. Dörrsidorna på 16vt passar perfekt i 20vt bara men plockar över ett litet fäste som sitter punktat vid dörr spaken lr vad det kallas..

                        Huven har kommit på bilen för att skydda lite från regn etc. Det skär sej ganska bra med blå huv på röd bil! Hehehe

                        Den ska lackas tillsammans med frontspoiler såfort bilen går att köra.

                        Tjejen tvättade stolarna + smörjde in dem medriktig skinn olja idag. De vart som nya! Kanonresultat!



                        Jag vet att huven inte är i toppskick men den ska ju lackas och man får ingen bättre för 500kr på skroten (det finns ju knappt att få tag i)



                        Blänkande stolar... Dörrsidorna är lika fina dem med!

                        Mera bilder kommer!

                        Dagens tips: SKa du köra banracing med en coupe, så börja med att ta ur hela kabelhärvan. Jag har den i förrådet nu, väger nog 20-30kg sammanlagt med alla boxar etc... Byt huven mot glasfiberhuv! Efter att ha lyft på huven igår har jag nu ryggskott. Den väger sin lilla del den med. Enkel att justera in iallafall. Konstigt att många inte lägger ner mera tid! Min är inte helt klar än, ska finjusteras!

                        Hälsningar Peter
                        Ha de!

                        Comment


                        • #13
                          Grill?

                          Om grillen är hel och du vill byta till en annan så hör av dig. Är ute efter en LE orginal.
                          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                          Folka Vento VR6 -93 såld!
                          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                          Comment


                          • #14
                            Tjena

                            Hej!

                            Jo, grillen är hel. Men jag ska själv ha den på min bil. Så tyvärr. Jag håller på och jaga ihop alla saknade LE grejer:

                            Än så länge har jag kompletterat med:

                            * Brembobromsarna (tyvärr silverfärgade men ska lackas)

                            Saknas:

                            *Orginal framstolar - röd/svarta
                            *Röda bälten
                            *20v+6vxl motorpaket
                            *Dörrsidor
                            *Handbromsdamask

                            Bara grejerna dyker upp å ebay så slår jag till! Eller på någon skrot för den delen.

                            Hälsningar Peter
                            Ha de!

                            Comment


                            • #15
                              Shit!

                              Men applåder till dig att du vill återställa till en LE igen.
                              Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                              Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                              Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                              Folka Vento VR6 -93 såld!
                              Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                              Comment

                              Working...
                              X