Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avställningsfrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avställningsfrågor

    Snart dags att ställa av pärlan men har lite funderingar.

    Någon som vet om det är något bekymmer att koppla bort batteriet under vintern?

    vet att det egentligen inte är något problem men jag ahr bekymmret att jag saknar både den röda nyckeln och kodkortet. Finns det någon risk att dessa behövs användas?

    Det är antingen koppla ur eller starta den engång i veckan då jag har ett kallgarage och enda eluttaget går en halvtimme bara :/

    någon som vet om man måste ha någon försäkring när den står i garage eller går det på hemförsäkring om det händer något? för den vanliga försäkringen slutar väl att gälla om man ställer av den eller är det bara trafik? tacksam för svar
    Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
    "With great power comes great responsibility"

  • #2
    Om du har en halv eller helförsäkring övergår den automatiskt till en garageförsäkring. Bästa är att fråga när man ställer av, jag vet iaf att LF kör så Batteriet är det bästa att köpa CTEKS laddare som varierar laddning beroende på status på batteriet
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Tror alla bolag kör så! Som jag varit med om iaf.
      Batteriet är lugnt att koppla av. Tror t.om. man måste det om försäkringar ska gälla, har jag hört nånstans.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Tror alla bolag kör så! Som jag varit med om iaf.
        Batteriet är lugnt att koppla av. Tror t.om. man måste det om försäkringar ska gälla, har jag hört nånstans.
        Jag skulle inte ta risken att koppla ur batteriet.
        Be frugan starta bilen en gång i veckan istället
        Försäkringen går från hel/halv till garageförsäkring när du ställer av bilen.
        Lycka till

        Comment


        • #5
          Garageförsäkring måste nog påtalas separat för att gälla vi avställning i inledningsskedet.

          Jag har aldrig fått en garageförsäkring vid avställning!
          Piaggio Purejet -06
          Fiat Coupe 20VT-98

          Comment


          • #6
            mina tidigare avställningar har övergått automatiskt. bäst är att påpeka det så är man på säkra sidan
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Originally posted by TurboNimitz
              Om du har en halv eller helförsäkring övergår den automatiskt till en garageförsäkring. Bästa är att fråga när man ställer av, jag vet iaf att LF kör så Batteriet är det bästa att köpa CTEKS laddare som varierar laddning beroende på status på batteriet
              hade jag haft ett uttag så hade jag kört på den varianten, men den går bara att ställa på ett klockslag dygnet före så går den en halv timme eller så får man på den en halv timme direkt. är orolig för det där med kod sakerna att koppla bort batteriet. får fråga trygg hansa om det går över till garage försäkring
              Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
              "With great power comes great responsibility"

              Comment


              • #8
                Jag har aldrig fått problem med start när batteriet laddades ur. För 2 vintrar sen körde jag utan laddare och batteriet som redan var dåligt dog så jag var tvungen att köpa nytt. Billigare med CTEK laddare helt klart.

                Att starta bilen då och då en halv timme håller inte batteriladdningen på samma sätt som när man kör eller kör CTEK.

                Mina försäkringar har aldrig gått över till garageförsäkring om jag inte påtalat det. Man behöver bara påtala det en gång därefter sker det automatiskt.

                Byter man försäkringsbolag så måste man påtala det än en gång.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Ang avställning kan jag varmt rekomendera att sätta in en "torrboll" i kupen. Finns att köpa på större Ica tex. Suger upp fukten i luften. Behövs bytas 1 gång per vinter beroende på om bilen står varmt/kallt.

                  Ett gammalt husvagnstips till. Står du i ladugård och det finns risk för möss, lägg enris under bilen. Mössen gillar inte det. Kanske bara en "skröna" men de gamla gubbarna på campingen gör det och det verkar ju funka?
                  Mamma Mia!
                  Fiat coupe 1,8

                  Comment


                  • #10
                    Enris

                    Även i bilen!

                    F.ö. finns det sedan länge en fin GDS-tråd i ämnet: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=9323<br%20/>

                    Originally posted by Ary
                    Jag skulle inte ta risken att koppla ur batteriet.
                    Be frugan starta bilen en gång i veckan istället
                    Jag skulle inte ta risken att be frugan göra det.
                    Koppla ur batteriet istället.
                    Last edited by per; 20 October 2008, 08:57.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Om ditt "Även i bilen" är en fråga ang torrboll tycker jag def man skall göra det. Ju mindre fukt i bilen dästo bättre för klädseln. Har gjort det i vår husvagn och den var betydligt fräshare inne än bilen som stog i samma lokal utan.

                      Kostar 150 kr med tre refill bollar på ica maxi i gbg...
                      Mamma Mia!
                      Fiat coupe 1,8

                      Comment


                      • #12
                        Nej, skrev Enris även i bilen.
                        Torrboll är bra ja, men bara om man har möjlighet att åka dit nån gång varannan månad o tömma.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Re: Enris

                          Originally posted by per
                          Även i bilen!

                          F.ö. finns det sedan länge en fin GDS-tråd i ämnet: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=9323<br%20/>


                          Jag skulle inte ta risken att be frugan göra det.
                          Koppla ur batteriet istället.
                          ingen risk för code sakerna?

                          vill inte ha en mekaniskt välfungerande reservdelsbil
                          Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                          "With great power comes great responsibility"

                          Comment


                          • #14
                            Näpp! Batteriet är ju en slitdetalj, hur skulle man kunna byta ut det annars? Vore en lustig konstruktion det!

                            Har nog haft loss mitt batteri några hundra gånger.. Aldrig problem. Förutom att man nollställt styrboxarna och fått högre laddtryck ett tag..
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Näpp! Batteriet är ju en slitdetalj, hur skulle man kunna byta ut det annars? Vore en lustig konstruktion det!

                              Har nog haft loss mitt batteri några hundra gånger.. Aldrig problem. Förutom att man nollställt styrboxarna och fått högre laddtryck ett tag..
                              är just dte med om det står utan en längre stund, har kopplat ur utan problem men just om det ska stå utan en längre stund
                              Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                              "With great power comes great responsibility"

                              Comment

                              Working...
                              X