Announcement

Collapse
No announcement yet.

Desperat Puntoägare!! (Bilen har varit hos bilverkstad i 10 mån)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Desperat Puntoägare!! (Bilen har varit hos bilverkstad i 10 mån)

    Kamremen gick sönder i jan 08 på min Punto 01. Efter 10 månaders väntan är dagsstatus: att bilen fått "ny" begagnad motor. Den förra motorn var enligt verkstaden för trasig för att reparera.

    Körde den först till Fiat men de uppskattade reparationen till långt över 20 000 kr. Tyvärr har jag nu, efter år av dyra reparationer, tröttnat på Fiat. Detta är min 4:e Fiat och detta är det värsta hittills javascript:smilie('')Nu vände jag istället till en aktoriserad mekonomenverkstad, som skulle laga den för 1/2 priset!

    Nu sitter den "nya" motorn i bilen, men den vägrar att starta. Bilverkstaden har ingen aning och när en mekaniker från Fiat kom o skulle kolla sa han efter 2 min att databoxen förmodligen är sönder. För detta 2 min jobb fick jag betala 1 500 kr. Alla lampor lyser, startmotorn går runt, men motorn tänder inte. Lampan för nyckekod lyser när de andra slocknar. För övrigt byttes databoxen för 3 år sedan!javascript:smilie('')

    Vad ska jag göra? Hjälp. Gärna tips på någon person/verkstad i Stockholm som man kan lita på.javascript:smilie('')

    Lena
    Fiatfia

  • #2
    Det låter helmysko att databoxen helt plötsligt skulle ge upp då "kamremmen havererade. Verkstaden har nog gjort något fel som de bör stå för iom att de utfört motorbytet och då ska bilen fungera. Du har väl fått ett fast pris? Då bör det gälla tycker jag.

    Nu är jag inte expert i ämnet, men kan det vara såhär?
    De har satt in en annan årsmodell/utförande av motorn så då lirar inte den med befintlig databox. Krävs alltså att den också byts ut. Jag tycker också att det låter diffust att Fiat-experten sa att databoxen EVENTUELLT är trasig. Experter borde kunna ställa en mera exakt diagnos.
    Att keycodelampan lyser borde undersökas närmare. Kanske glappt någonstans eller så. Den gör ju också så att databoxen inte skickar ut de signaler som insprutningen behöver = motorn startar inte.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Re: Desperat Puntoägare!! (Bilen har varit hos bilverkstad i 10 mån)

      Originally posted by Lena
      K('')
      Lena
      Punto auto i trångsund/farsta 08-7717921

      Via bil på Grindsgatan 56 på söder 08-6442610

      något med startspärren är de (box eller så)
      Last edited by pazzo; 19 October 2008, 13:12.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Nu har jag för lite information men gissar att du har punto 60 hk 1,2 8 v eller ?
        Om så är fallet varför har motorn byts ut ?

        Comment


        • #5
          Re: Re: Desperat Puntoägare!! (Bilen har varit hos bilverkstad i 10 mån)

          Originally posted by pazzo
          Punto auto i trångsund/farsta 08-7717921

          Via bil på Grindsgatan 56 på söder 08-6442610

          något med startspärren är de (box eller så)
          Säger som Janne, låt Punto auto eller VIA Bil kolla på detta. Enda Fiat verkstäder i Stockholm som får röra vid mina Fiats.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment

          Working...
          X