PDA

View Full Version : Spider -74

ersson
29th October 2008, 18:09
Hej!

Måste passa på och lägga upp några bilder på min Spider och samtidigt passa på och säga hej här på forumet. Bilen är importerad från USA och karossen är helt rostfri, men har fått dörrar från en senare modell så jag tar mig lite friheter och ska stoppa i en ny motor och låda från en Argenta under vintern. Jag hoppas att jag kan få igång den både med insprutning och elektronisktändning. Så det kommer helt klart behövas bytas ideér under vintern.

//Ersson

viksson
29th October 2008, 18:49
Originally posted by ersson
Hej!

Måste passa på och lägga upp några bilder på min Spider och samtidigt passa på och säga hej här på forumet. Bilen är importerad från USA och karossen är helt rostfri, men har fått dörrar från en senare modell så jag tar mig lite friheter och ska stoppa i en ny motor och låda från en Argenta under vintern. Jag hoppas att jag kan få igång den både med insprutning och elektronisktändning. Så det kommer helt klart behövas bytas ideér under vintern.

//Ersson

Välkommen hit.
Fin bil du har där. :)

ersson
29th October 2008, 19:10
Tackar!

Jag hoppas bara att jag får den att röra på sig ordentligt till sommaren:-)

grusbus
29th October 2008, 20:28
Kul med lite fler Spider´s här då behöver man inte känna sig så ensam.
Röda små cabbar är aldrig fel.

pazzo
29th October 2008, 21:18
Den va fin :)

gorpet
29th October 2008, 22:21
Kul att det dyker upp spider-folk på forumet.
Har väl varit lite tunt av den varan tidigare.
Har själv en lite senare (-85), som jag tänker sätta en Argenta topp på under vintern, aldrig fel med lite mer effekt.
Din bil ser fin ut, ersson.

Små svarta cabbar är inte heller fel :-)

per
30th October 2008, 08:44
Härligt! Snyggt med de gamla stötfångarna. Lite sänkt oxå eller?
Kan man inte ta bort de där hemska sidoljusen bara..?
Tipset för pulver är som du säger Argentamotorn om du hittar en + kolvar från en Regatta 100S/Ritmo 105TC/Lancia Prisma 1600. (Argentakolvarna är helt plana = lågt komp)

Fiat Abarth
30th October 2008, 09:34
Välkommen hit! :D

Mkt snygg bil :D

Lycka till med jobben i vinter, hoppas den blir klar till sommaren :D

ersson
30th October 2008, 11:44
Tack för alla välkomst hälsningar!

Bilen måste bli klar till sommaren, jag hade den klar till 1 maj i år och tänkte mig en premiärtur till Skokloster. Men besiktningsmannen gav mig kalla handen och meddelade att jag var tvungen att ta fram dokument som styrkte att bilen hade bromsar och att den inte bullrade mer än 84 db... så var den sommaren nästan slut. Men nu har jag bilen igenom och har testat den på några turer för att konstatera att lådan viner i bottenstocken och motorn som stått still sedan -85 inte vill vara med och leka mina lekar :) Jag har fått tag på en Argentamotor med låda och ett komplett insprut med kabelstamen, så nu är det bara att vara snäll mot frun där hemma så jag får mycket tid i garaget.

gorpet
30th October 2008, 15:48
Passar Argenta-lådan rakt av eller måste du modifiera kardantunneln?
Jag har också ett lätt vinande från bottenstocken men lådan är klockren i funktion så det är i nuläget inget som stör.
Finns här någon som har renoverat / bytt lager i en spiderlåda?

per
30th October 2008, 16:09
Alla de där lådorna viner lite, de har de gjort sen nya. Standard. Så ingen misstar sig på detta?

ersson
30th October 2008, 18:48
Jag måste modifiera tunneln lite, jag har hittat en sida som beskriver ingreppet i detalj och spaken kommer 10 cm längre bak, så jag får karva i konsolen också. Det jag också vill åt är en högre 5:a nu är det knappt någon skillnad mellan 4:an och 5:an för att bekvämt kunna åka även längre sträckor. En fråga till Per om kolvarna du nämnde. jag hoppade ut och fotade av mina är det standardkolven?

ersson
29th November 2008, 16:13
Idag har jag kört ut bilen till garaget och börjat riva ur gamla motorn. Det var många förvånade miner då jag passade på och tog en tur innan vinterdvalan... Tänkte använda julhelgen till att byta motor och låda från en Argenta, när jag ändå har passat på att vara långledig. :D Här kommer några bilder.

ersson
29th November 2008, 16:14
Gamla motorn

ersson
29th November 2008, 16:15
Nya motorn som börjar ta form

stooges
30th November 2008, 09:00
Snyggt, hoppas att du får snurr på den! Är det insprutet från Uppsala som hänger på;)

ersson
30th November 2008, 11:12
Jo, det är Uppsala insprutet som har fått sig en uppfräschning och på tur står det en svart kladdig vxlåda som ska fixas.

per
1st December 2008, 10:30
En fråga till Per om kolvarna du nämnde. jag hoppade ut och fotade av mina är det standardkolven?
Sorry att missat frågan innan, jo det är std Argentakolvar! De i 1600-motorn har samma diameter men med en upphöjning.

Snygg motor! ;)

ersson
1st December 2008, 19:50
Tackar! Det kommer lite bilder allt eftersom renoveringen pågår. Har fått tag på ett grenrör med turbo som lockar lite att försöka få på plats(':D') Fast först ska jag få ihop den med insprutning och Argentalådan. Vet någon vart jag kan få tag på ett bra 4-2-1 avgassystem eller köper man det lättast från Spider-Point i Tyskland?

grusbus
2nd December 2008, 07:06
ersson,

Jag köpte mitt avgassystem från Spider-Point, det levererades snabbt och passade helt perfekt.
Det är ett företag jag absolut kommer att beställa ifrån igen.

per
2nd December 2008, 08:15
Det sitter ett 4-2-1 system original på Argentamotorn...?

ersson
2nd December 2008, 17:52
Min tanke var att byta ut det mot ett bättre och snyggare med extractorgrenrör och snygg dragning under bilen. Det som sitter på bilen är ett hemmabygge med 2,5" rör och raka ljuddämpare. Har någon provat Ferrita avgassystem annars såg jag att Avgasteknik i Uppsala är duktiga.

per
3rd December 2008, 08:25
Jag tror de är rätt bra original de där 4-2-1 grenrören, så jag skulle inte förvänta mig nån jätteförbättring med extraktor.

TurboB
3rd December 2008, 08:53
Är 4-2 delarna i gjutjärn har man lite att vinna på ett bra 4-2-1 extraktorgrenrör. Ofta kan man dock prioritera ner avgassidan eftersom det stora begränsningen på FIAT motorerna är insugssidan. Det är där effekten finns att hitta.

ersson
4th December 2008, 08:30
Tackar för råden!

Då satsar jag på att fixa till mitt befintliga system och byter slutdämparen till en något tystare.

Skulle jag tjäna på att lätta svänghjulet för att få till varvvilligheten eller kommer jag bara tappa vridmoment.

viksson
4th December 2008, 21:34
Tackar för råden!

Då satsar jag på att fixa till mitt befintliga system och byter slutdämparen till en något tystare.

Skulle jag tjäna på att lätta svänghjulet för att få till varvvilligheten eller kommer jag bara tappa vridmoment.

Du tappar inget vridmoment med lättat svänghjul.
Det är lättare att få motorstopp när du ska iväg från stillastående men har inget med motorns vridmoment att göra. Bara att öka på gasen lite. :)

ersson
25th December 2008, 18:17
Då var jag igång igen.. efter att släkten firat jul hos oss.

Dagens jobb var att försöka klura ut vilka delar som hör ihop och tömma motorutrymmet på delar som inte ska vara kvar. Inte det lättaste med min ringa erfarenhet av Fiat.

ersson
25th December 2008, 18:20
Nya motorn börjar vara klar med justerade ventiler bytta packningar och ny kamrem. Hoppas att få in den i bilen innan trettonhelgen passerat och jobbet kräver att jag börjar jobba igen.

ersson
25th December 2008, 18:27
Det som står på tur är att på något sätt bygga ihop insprutningsdelarna och skaffa lite nya då jag har Googlat mig till att min kabelstam kommer från en 83-85 Argenta och databoxen från en 81-82. Vet någon här på forumet vad de tre lösa kablarna ska gå till som sitter mellan databoxen och luftmassemätaren?

ersson
25th December 2008, 18:29
Och innan jag tog kväll passade jag på och såga upp i kardantunneln för att nya lådan ska passa:D

ersson
25th December 2008, 18:37
Originally posted by viksson
Du tappar inget vridmoment med lättat svänghjul.
Det är lättare att få motorstopp när du ska iväg från stillastående men har inget med motorns vridmoment att göra. Bara att öka på gasen lite. :)

OK! Jag förstår! Men då bör det göra motorn rappare att varva upp när trögheten i massan minskar eller tänker jag galet igen... och är det värt att lätta svänghjulet för lite rejsigare motorgång eller blir skillnaden så marginell att det inte är värt ingreppet?

Abarth_Separace
25th December 2008, 18:54
Sjyst bygge!
Verkar vara riktigt fin denna, kommer nog att bli en rapp bil.
Hoppas du haft en god jul

ersson
25th December 2008, 19:22
Originally posted by Abarth_Separace
Sjyst bygge!
Verkar vara riktigt fin denna, kommer nog att bli en rapp bil.
Hoppas du haft en god jul

Tack för det! Jag hoppas också på att den ska bli rapp så jag kan köra konbanor och veteranbilsrallyn med den till sommaren;-) Du verkar ligga i själv också med din 124:a ska bli kul och se resultatet framåt sommaren!

per
26th December 2008, 01:17
Vet någon här på forumet vad de tre lösa kablarna ska gå till som sitter mellan databoxen och luftmassemätaren?

Gissar på att de där kontakterna går till kallstartsventil, tillsatsluftslid (tomgångsventilen) och nån grej som hänger vid luftmängdmätaren på min.. Gissningar. Det finns scheman över L/LE-Jetronic på nätet, minns dock inte var jag sett dem..

ersson
26th December 2008, 22:19
Nja... de tre kontaktena som inte används verkar vara till avgasrening eller något i den stilen för jag hittar inget på LE Jetronic på webben. Jag kollar vidare och hoppas på få till ett bra insprut till sommaren.

per
27th December 2008, 00:51
Om du fått härvan från nånstans i europa kan jag garantera att det inte kommer från nån katalysatorrening. Och EGR-regleringen var helt mekanisk.

ersson
27th December 2008, 12:36
OK, kabelstammen är från en svensk bil. Jag får fortsätta att klura lite alt. sätta in ett Megasquirt istället för orginalboxen och löda ihop en ny kabelstam. Kanske bästa alternativet:)

per
27th December 2008, 13:20
Ärligt talat tror jag det blir lättast/bäst med original. Det är bara att koppla in allt så har man ett fint färdigutvecklat system. "den lilla människan" brukar ha svårt att slå bosch..

ersson
13th January 2009, 18:37
Då var motor och låda uppe på plats och en kabelstam tillverkad enligt elschema till en Spider -82 med L-Jetronic. Jag har dock ett litet problem med givaren på bilden som inte finns med i schemat. Är det någon som vet vad den gör? Är det någon utveckling som gjort för LE-Jetronic kanske?

per
13th January 2009, 22:05
har tyvärr bara en gissning, tittandes på mitt lite suddiga schema: Thermo Time Switch som sitter i serie med kallstartventilen. Tempgivaren till denna alltså.

ersson
14th January 2009, 18:20
Är inte det givaren som sitter under insugningsröret 0280 130 214 som sen går vidare till kallstartventilen? Den här givaren heter FIAT 22/179057 201 4L(':confused:') Kan det vara någon typ av höjd kompensering?

per
14th January 2009, 21:05
Stämmer nog bra, det fanns ingen bild till mitt schema.
Tror inte det fanns nån lufttrycksjustering.. LE-Jetronic mätte bara mängd luft + tempen och kalkylerade soppan till det.

Tror ändå på tempgivare. Det hänger inte 2 kablar lösa från Digiplextändningen?

ersson
15th January 2009, 18:16
Bra idé, givaren kan höra till tändningen! På Spidern satt det en vanlig fördelare med givare istället.

Jag ska kolla på lördag när jag ska ut till garaget igen:)

ersson
15th March 2009, 17:02
Nu är det vår och bilen går igen! Passade på och tog en tur idag i det vackra vårvädret och alla som jag passerade log och nickade i vårsolen.
Jag fick inte L-Jetronicen att fungera som den skulle så jag köpte ett Megasquirt som styr både tändning och insprutning. Nu har jag bara att gå igenom loggarna för att se hur värdena ligger och om det ska göras några justeringar. :)

stooges
15th March 2009, 17:40
Grattis, vad kul att du har fått igång den!

per
15th March 2009, 19:22
tjusigt!! Hur mäter den luften?

Jim
16th March 2009, 09:58
MS använder väl mapsensor.

ersson
16th March 2009, 18:20
MS mäter mot en mappsensor och så byter man givarna till en spjällägesgivare och en lufttempgivare i plenumet samt en lambdasond för rätt förbränning. Jag passade på och byggde mig ett 36-1 triggerhjul med en hallgivare för att styra både insprutning och tändning. Riktigt kul att kunna sitta i bilen och justera tändningen med ett par knapptryckningar på datorn och se på mätarna hur värdena ändras. När jag testkörde låg lambda värdet mellan 14.6 och 14.9 med den rätt råa startmappen. :D

Återkommer när jag har testat tuning programmet vad jag får för förbrukning o.s.v.

ersson
25th December 2010, 19:17
Liten uppdatering från garaget!

Jag har äntligen kommit igång igen och börjat bygga på Spidermotorn så jag kan åka till sommaren. Det har blivit lite godis i den och Engson motor har hjälpt mig med alla maskinbearbetningar. Aktuell spec. är Högkomp kolvar i 0,60 öd och smidda stakar från Lancia, 105 TC topp som portas och planats enligt Gry Croft rekommendationer. Lättat svänghjul och balanserat ihop med vevaxeln samt nya fastroadkammar med lite högre lyft.

Nu ska jag bara börja bygga ihop mitt MegaSquirt som kommer att styra både tändning och bränsle. På bilden syns triggerhjulet som kommer att styra allt när jag blir klar

Jag ska försöka hålla igång nu framtill nyår och bygga, så målet är att motorn sitter i till trettonhelgen om inte familjen knotar allt för mycket...

Mvh Ersson

stooges
26th December 2010, 16:18
Ser spännande ut:)