Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tipo vs. Bravo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tipo vs. Bravo

    I lördags så körde vi som åker V8 som tävlingsbil "snabbast i gänget", jag bjöd in Jimmy i hopp om att han skulle komma till Stockholm med sin HGT. Nu verkade det som om Jimmy led av torskfrossa för han tog med sig sin Tipo i stället. *asg*

    Nu möttes vi aldrig i stegen men vi körde en repa efteråt. Det blev som jag trodde, Jimmy vann, men inte med mer än 1,5m över ca 200m.

    Måste säga att jag är klart nöjd med min Bravo, 103hk och åker ikapp med de flesta sugmotorer på dagens marknad.
    Dängde en Cupra2 här om dagen t.ex.

    Men, men, grattis Jimmy, du är snabbare än mig, kanske med alla dina tre bilar, iaf två av dem.

    Kul hade alla vi som tävlade iaf.

    // Jeppe
    Last edited by Kurgan; 5 November 2001, 10:34.
    TeamAcadian

  • #2
    Aha va de därför du va i storstan jimmy
    Tur att inte den vit blåa motorcykel föraren hadde ögonen öppna ;P
    Fiat Coupé Turbo
    Fiat Uno Turbo
    Lancia Delta Evoluzione 1

    Comment


    • #3
      Fin G

      Hörde att Jimmy och du hade tur vad det gällde den där udda lackerade mc:n.
      TeamAcadian

      Comment


      • #4
        forts

        [QUOTE]Originally posted by Kurgan
        [B]I lördags så körde vi som åker V8 som tävlingsbil "snabbast i gänget", jag bjöd in Jimmy i hopp om att han skulle komma till Stockholm med sin HGT. Nu verkade det som om Jimmy led av torskfrossa för han tog med sig sin Tipo i stället. *asg*

        Nu möttes vi aldrig i stegen men vi körde en repa efteråt. Det blev som jag trodde, Jimmy vann, men inte med mer än 1,5m över ca 200m.

        Måste säga att jag är klart nöjd med min Bravo, 103hk och åker ikapp med de flesta sugmotorer.
        ************************************
        Är set månne samma 1.6a som i Marea, tror det
        Vad händer om man tar bort "strypningen" på luftinsuget plaströret närmst inspr-sidan.
        + sportfilter, borde bli roligare.....
        Några ideer ?
        Håkan


        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          Håkan

          Jag tror det är samma maskin som i Marea, Jimmy vet nog det bättre.

          Jag har ett K&N Open Air-filter, slet bort originalluftburken, satte på en bit rör och därefter det nya filtret. Har även tagit bort de två sista ljudämparna och ersatt dem med en Simons istället.

          Jimmy tror att det är något lurt med min Bravo, han tycker den går på tok för bra.

          // Jeppe
          TeamAcadian

          Comment


          • #6
            Jeppe:

            Jo din bil går för bra!

            Tror att du har licka mycket efekt som min Bravo HGT! :-(

            Fin G:
            Jo det var därför!
            Fan det gick undan förbi solvalla!
            Trode inte att jag skulle ha nåt körkort kvar efter den turen när vi såg den konstiga MC:n vid väg kanten!

            /Jimmy
            mvh Jimmy Särås

            0736-996 993

            Comment


            • #7
              Joddå! 1,6l motorn är en förbannat fin motor. Har själv upplevt rätt inkörda ex. Vi hade själv en som f-bil och den fick känna på högerfoten och sen gick den som f*n.
              MEN!!! Efter EOBD-motorn så tror jag det är slut med det roliga i fråga.
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment


              • #8
                Fiat Punto HLX

                Det går en Bravo i Helsingborg med fälgar och tonade rutor etc

                Jag pressade honom lite förra helgen och hade inga större problem.
                Han var snabbare i 1:an men sen var det jämt upp till 100 efter det tog jag honom i ca 130 men det bar iväg mycket fortare än så senare.....

                Vet inte vad han har gjort med den men den hade inte mycket att ge...

                Han blev så stressad till slut att han körde mot rött inne i stan och då var jakten slut. hehehe

                Kan även meddela att Håkans Marea och jag gick jämt innan jag fixade till mitt insug. Så nu bör han akta sig :-)

                Satte även en ganska hottad Colt GLXi på plats för ett tag sen.

                /Streetrace rules



                Comment


                • #9
                  Apropå 1.6:an

                  Så fort det blev plast(insuget) under huven går (eller åtminstone upåplevs) 1.6:an som slöare. Åkte en gång ner med en polare i en bravo 1.6 till stockholm(från sundsvall) och hämtade en 156V6. Visst den hade absolut inte en suck mot den 156:an men Bravon gick imponerande bra för att vara en 1.6:a
                  Pippigul 124SC -72

                  Comment


                  • #10
                    Ny skalp tagen!

                    Åkte mot en kompis hyrbil igår. En Volvo V40 2.0T Automat. Åkte ikapp och lite snabbare upp till 160, sedan kom det ett rödljus som vi var tvungna att bromsa för.

                    Som sagt, är grymt nöjd med mina rappa 103hk.

                    Ska för den delen bromsa motorn i en rullande landsväg. Återkommer med resultat här efter det.

                    // Jeppe
                    TeamAcadian

                    Comment


                    • #11
                      SUPERSPRINT

                      Jag kollade på supersprints bromsning på en 1.6:a(103hp) och den gav 111,5hk orginal och 117 hk med deras sportsystem( ingen kat. + sportrör).
                      Men skillnaden var ännu större på 1.8:an(113hp) som gav125.1 orginal och 130.6 med supersprint.
                      Hgt(147hp) gav 152.3 orginal mot 157.8 med supersprint.
                      Såg även ett diagram på Tipo 2.0ie 16v(139hp) den gav 144.2 orginal och 152.3 med sportsystem.
                      Pippigul 124SC -72

                      Comment


                      • #12
                        Kul att se att samtliga tre motorer bromsade mer effekt än vad FIAT hade angivit.

                        När man tittar på olika tester från t.ex motorjournalen så brukar ju deras mätvärden ligga ett par procent under mot vad tillverkaren angivit.

                        Ska bli kul att se vad min lilla Bravo kan pressa ur sig!

                        // Jeppe
                        TeamAcadian

                        Comment

                        Working...
                        X