Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lås problem - Fiat Tipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lås problem - Fiat Tipo

    Nu kommer det vinter, är jag lite orolig för där med lås-systemet. Frusna låser etc..

    Jag smörjade in med låsolja o silikonvax på listen överallt.

    Men en sak är på bakre passagerdörrarna vart jag ska smörjar in Är det dörren där låshuset som jag ska smörja in? Det ser så busenkelt ut, ja, men fortfarande problem ändå...


    Jag hittade en länk på här forum: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...ighlight=l%E5s

    Men det svarar inte perfekt... vad jag är ute efter.

    Problem är:

    När jag låser förardörren, men på bak-passagerdörren låser upp sig själv.
    Jag försökte 3-4-5 ggr att låsa om, men det vägrar. Är tvungen att låsa manuellt allt.

    Ja jag smörjade in nyckelhål bara... vad ska jag fixa åt de jävla lås?

    Det gör mig tokigt!

    VÄRST är bagegedörren där lås är trasigt, men går det att vrida ner o öppna, men på speciellt sätt att låsa upp bara. Jag undrar om det finns som man kan förklara hur "det-gör-själv" att fixa. Helst byta ut låshus eller låsmekanism...


    PS: Min fait behöver verkligt att fixa småsaker. Jag kommer att fråga massa. De är precis som "barnsjukdom" som gick sönder mer eller mindre - nästa o nästa nästa hela tiden.
    Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

  • #2
    Säkert något som kärvar i centrallåsmotorn i bakdörren.
    Ta isär klädseln så du kommer åt den och rengör & smörj upp den.
    Eller så... är det vanliga låspinnar vid fönstret som du trycker ner och är de gängade på staget?
    Om man gängar ner dem alltför långt gör det att centrallåsmotorn drar för lite långt och inte bottnar. Då brukar alla c-låsen pluppa upp igen. Har varit med om detta på italienska c-lås.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Tack för svaret!!

      Hmm ok. Jag ska kolla upp det o prova.
      Men centrallåsmotorn i bakdörren.. Är det enda centrallåsmotorn där?
      Var exakt ligger den?
      Ska jag demontera o rengöra och fetta in allt 5 dörrar (ingår bakluckan)??
      Jag är inte bra på att meka bil så mycket.

      ""är det vanliga låspinnar vid fönstret som du trycker ner och är de gängade på staget?""

      Ja, de är låspinnar vid fönstren. Jag var tvungen att trycker ner dom och slå dörrarna så lås ok. Eftersom jag vrider ner med nyckeln och låser förardörren, men passagedörrens låspinnan upp. Det är rörligt låssystem. OBS inte bara passagedörrar, även om jag låser framre passagedörren så låspinnan i förardörren upp.
      Men hur löste du med det?


      Jag vill helst ha beskrivning t.ex. handbok eller kortfattning/bilder från internet som man kan skriva ut... Jag vill inte röra till o göra misstag vid demonteringen och monteringen där.

      Kan du tips? någon annan?

      PS: jag smörjade in bakluckans låshus, som jag lossnade och fixade lite, men inte mkt, för jag inte vet hur man fixar med det ordentligt, för jag inte vågade att göra värre skador/sönder.

      Tacksamt för ni hjälper till och ger tips!
      Last edited by Addes; 7 November 2008, 00:21.
      Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

      Comment


      • #4
        I varje dörr och säkert i bagageluckan sitter det en liten elektrisk motor som låser/låser upp dörren.
        Om någon av dem kärvar så slår den inte fullt ut och det gör att du kan få konstiga fenomen. Uppstod felet nu då det blev kallare ute har du nog felet i någon av c-låsmotorerna...

        Alla dessa motorer styrs i sin tur av ett centrallåsrelä. Sitter under instrumentpanelen vid rattstången. Detta kan också krångla. Fick byta relät på min Uno då "någon" missat att skruva fast jordplinten som sitter vid relät i samband med byte av stereo.
        Då låste den bara båda framdörrarna. Låste ej upp dem.

        Något som också är vanligt enligt inlägg i forumet är kablarna som går in i dörrarna. Brukar gå av med tiden.

        Så som du ser är det ingen enkel sak att reparera c-lås själv.
        Det krävs nog ett elschema, lite fantasi och tur.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5



          Tack! Jag har väntat på svaret

          *Suck* Det låter inte lätt.. Trist juh...
          Det låter som jag måste riva ner framdörrarnas inre och undersöka lite vad som är fel.
          Jag tror nog att jag river nyckelhål och demontera o tvätta o torka o fetta reläjt in först o får se...

          Men hur går det tillgångssätt att demontera steg för steg... Var kan man hitta tips?

          Känns så som jag behöver nån som är kunnig och bra på det för att visa och lära mig. vill inte köra bilen utan dörren

          PS Jag fick garageplats idag så var jag tvungen att hyra en plats där, så får bilen värme lite

          __________________
          Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

          Comment


          • #6
            Frusterande rattlås!

            Otroligt.. Jag fattar inget... nu blir det värre o värre med lås... först med dörrarna o sen rattlås.

            Imorse skulle jag parkera om bilen för det är förbjudet att parkera kl 8-16 idag.

            Jag kom till bilen kl 7. Jag låste upp rattlåset, men ej.... jösse jävla lås igen!
            låsolja..låsolja o igen... men hjälpte inte, trots jag försökt med jävla låset i 40-50 min... Jag provade lite med att slå lätt med hammaren.

            Rattlåset köptes från Clas o det är Bloster. SSF godkänt.

            Jag ringde till Clas Ohlson o klagade lite, men de kommer att stå för allt kostnader, parkeringsböter, låssmed och rattlåset. Jag tyckte att det är rätt schysst av Clas Ohlson.

            Inget mer panik!

            Men undrar om nån haft likt problem med rattlås? Hur löste det sig med att låsa upp/lossna rattlås typ?
            Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

            Comment

            Working...
            X