Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nu är 124an invigd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nu är 124an invigd

    Efter att ha noll tryck i bromsen så har jag nu lossat alla nipplar, bytt oljan och dragit i nya nipplar.

    Sen var det dags för första provkörningen efter köpet. Det är en 124 Sport Coupe 1969. (varför måste det vara en så lång beteckning, vet inte hur många gånger jag skrivit det där....)

    Det var en upplevelse att prova den, den måste ha varit grym för sin tid. Det är kränghämmare både fram och bak, aluminium ok till bromsarna, skivor runt om, femväxlad låda, bucket seats (lyx eftersom jag är en USA-bils freak...)

    Bara att starta bilen kräver en femveckorskurs. Det är visserligen lätt att starta den med nyckeln och choke, hade glömt hur man chockar en bil.
    Sen så ska lyset sättas på, det är två knappar för att få igång lyset, sen är det en knapp och en dimmer för att få igång instrumentbelysningen. Sen är det dimmer till kontrollampan för parkeringsljus!!!

    Den går i alla fall som en dröm och jag drog iväg på landsvägen. Det är första gången den är igång på cirka tre år men den går helt perfekt efter bara några meter. Bromsarna lämnar väl en del övrigt att önska men de ska jag smörja upp och gå igenom snarast, de kärvar nog bara.

    Den kändes ruggit pigg och jag drog iväg och plockade mig upp genom växlarna, vet inte hur fort det kan ha gått men jag gissade på närmare hundra, slängde en blick på hastighetsmätaren..... 60!!!!

    Nåja, hoppas den går lika bra när jag planat toppen och plockat ihop den igen.
    "American iron runs good"

  • #2
    Tack för alla trevliga och snälla kommentarer, verkar vara ett aktivt forum, det här!
    "American iron runs good"

    Comment


    • #3
      Re: Nu är 124an invigd

      Originally posted by Gökungen
      Efter att ha noll och choke
      Kul om den fungerar, har du några bilder på den
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Hoppas du blir mer nöjd med bilen framöver!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X