Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Ritmo 75CL -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Ritmo 75CL -80

    Hej, är ny här på forumet och anledningen till att jag hittade hit är min Ritmo som jag upplever lite bekymmer med just nu.

    Strax efter jag hade köpt den så rasade backen och jag har hittat en låda på skrot som bara gått 2700mil!
    Enda problemet är att den är från -83ans årsmodell och min -80ia tillverkades mellan 79-82 sen blev det ny kaross.
    Det jag undrar nu är då om någon vet hur det är med växellådorna? Är det samma lika eller blev dessa också nya på 83orna?

    tacksam för svar!

    /Svenne
    FIAT: Först I Alla Tävlingar

  • #2
    Hei,
    er det samme motor i din bil og bilen på skroten, så skulle gearkassen passe. Før du kjøper noe, sjekk staget mellom gearspaken og gearkasse, her er en skjøt med et gummiledd. Hvis gummien har løsnet, vil du ikke få inn revers. Få en medhjelper til å legge inn revers mens du er under bilen og ser staget bevege seg, er gummien skadet, ser du det med en gang. Lykke til

    Comment


    • #3
      Välkommen hit!

      83:an är bara en facelift, i princip samma bil. Borde passa ja!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        yihaa!! ytterligare en Ritmo här

        välkommen hit!
        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

        Mina Bilar.. Past & Present!

        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

        Comment


        • #5
          Re: Fiat Ritmo 75CL -80

          Välkommen!
          det är samma lika ska passa som hansken.

          //Anders

          Comment


          • #6
            Planera en Ritmo-träff kanske..?

            (har tänkt mig en Argenta-träff men det verkar som jag får fortsätta skjuta upp den.. )
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Scheisse, det var snabba grabbar! Tusen tack för alla svaren! Då tar jag och beställer lådan omgående. (dock är risken att den försvinner inte så stor då skroten hade haft den på samma hyllplats sen början av 90-talet)

              Har dragläge på lådan som sitter i nu, men när man rullat nån decimeter så hoppar backen ur och det bara viner i lådan.. Nån som vågar sig på en kvalifiserad gissning vad som kan ha inträffat?
              FIAT: Först I Alla Tävlingar

              Comment


              • #8
                Såhär ser iaf pjäsen ut. Har lite framtida planer för den, bara jag får ut andra projektet ur garaget så..
                Attached Files
                FIAT: Först I Alla Tävlingar

                Comment


                • #9
                  Unik bil i unikt skicK!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Nåt som verkligen är unikt på den är vinterdäcken.
                    Gubben som hade den innan mig hade inte kört med den på vintern sen 1990 så det var riktigt hårda puckar på vinterfälgen, förvånansvärt mycket dubb kvar trots att jag körde några veckor vårväglag med dom.
                    Trodde bara det skulle smattra till i hjulhusen och att dom skulle vara blanka sen, men icke!
                    FIAT: Först I Alla Tävlingar

                    Comment


                    • #11
                      Snygg! den låg på blocket för ett tag sedan va? Hade själv en 81 a vit 3-dörrars. Den fick jag istort sett, synd att rosten gått för långt på den, motorn gick perfekt, det var även fel på min låda, har för mig att det var femman eller backen som inte gick i, det första jag såg då var att lådan var tom på olja, antagligen hade den varit det i flera år... Den fick gå till skrot

                      Saknar den ibland, sparade iaf de minst sagt udda orginalfälgarna från den, samt lite annat krafs.
                      Vad har du för framtida planer för din?


                      /
                      H

                      Comment


                      • #12
                        Jo, den ligger fortfarande kvar tror jag. När jag mest fått oseriösa bud och spekulanter från utlandet som inte kommer och hämtar den så bestämde jag mig mer eller mindre för att ha den kvar.
                        Det är ju en brutal bil i bra skick och inte alltför krånglig att laga så när min bror föll in i projektet i brist på annat så blev den kvar på gården.

                        Närmast ligger det att byta låda och köra den genom besiktningen, sen ska jag plana, sätta på en 36as weber och bygga 2tums flås. Har ett par breddade plåtisar på lut och ska väl få till lite "tysk-stuk" på den var det tänkt.
                        FIAT: Först I Alla Tävlingar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ess-o
                          Såhär ser iaf pjäsen ut. Har lite framtida planer för den, bara jag får ut andra projektet ur garaget så..
                          Har haft en -81:a
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • #14
                            italienarna verkar ha fått fritt spelrum vad det gällde färgsättningen på dessa bilar iaf. Har sett allt från nästan flourocerande orange till min grönfärg
                            FIAT: Först I Alla Tävlingar

                            Comment


                            • #15
                              Ja du har väl sett:http://www.youtube.com/watch?v=CAI9490QmeQ

                              /H

                              Comment

                              Working...
                              X