Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 126 med 127-motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 126 med 127-motor

    Dagens! Blev just medlem här och har just i eftermiddags stoppat in mitt nya "projekt" i garaget.

    Bilen är som det antyds ovan en Fiat 126 med motor från Fiat 127.
    Även skivbromsarna fram kommer från 127, möljigtvis även de bakre.

    Några slags coupéfälgar, framstolar från Peugeot 205 XS (?).

    Vet inte så mycket om bilen än, inte så insatt i Fiat alls då detta är min första egna. Dock har märket funnits i familj och släkt tidigare. Denna bil kommer faktiskt från en tidigare granne till min moster och morbror som även de har haft några olika Fiat.

    Historien om bilen är som följer att den tidigare ägaren byggde om den för att klara regbesiktning och gjorde iordning den med plåt och lack, till och med lackad två gånger!
    Han har varit mycket noggrann och alla ändringar som är gjorda är nedskrivna.
    Till och med ritningen på adapterplattan finns kvar!

    Fick även med originalmotor, extra växellåda plus en massa andra originaldelar till chassi/kaross och lite Abarthprylar

    Ska slänga in bilder på den vartefter, men har två som de som är intresserade får hålla till godo med så länge!

    Tyck gärna till om bilen eller kom med tips som jag antagligen inte känner till!
    Attached Files
    Last edited by widahr; 9 January 2009, 22:42.
    Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
    En HD, någon jänk och lite skräp...

  • #2
    Fina bilen

    Förtjänar bättre bilder, ligger den på garaget.org kanske?
    Last edited by pazzo; 30 November 2008, 21:21.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Man tackar!
      Nej, den ligger inte på Garaget, vet inte om jag kommer att registrera mig där framöver eller inte...

      Mer bilder kommer de säkerligen att bli framöver, dock har de ju blivit lite bubblor i lacken på sina ställen och förardörren är ju ganska dålig i nederkant, plus rätt skitig just nu, så kanonfräsch rakt igenom är den ju inte, men riktigt kul tror jag nog!

      Får se om jag tar lite nya bilder redan nu till helgen som kommer, i veckan blir de bara arbete och åter arbete...
      Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
      En HD, någon jänk och lite skräp...

      Comment


      • #4
        tuff ide! är det en stor skillnad på fart/vikt/nått?
        Kan du lägga upp lite bilder på hur drivlinan e fixad o sådant?..
        Med en blandning av pesto och bensin ;-)

        Comment


        • #5
          Jo, det borde ju vara väsentlig skillnad på fartresurserna med effektökning från 25 till 50 :P
          Dock har jag aldrig kört den, köpte den som ett insomnat projekt.
          Den blev färdigbyggd, men så bråkade en besiktningsman plus att den gick lite för varmt, så den blev då stående i nåt carportliknande skjul... vet ej hur länge, men kan tippa på tio år eller lite mer

          Om motorinstallationen vet jag än så länge inte mer än att han tillverkade en adapterplatta för att få ihop motor och växellåda och att det sitter ett extra tvärgående motorfäste i bakkant på motorn för extra styrka nu när det är så kraftfull motor

          Ska försöka få upp lite bilder från motorrummet till helgen tänkte jag!
          Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
          En HD, någon jänk och lite skräp...

          Comment


          • #6
            shysst! en riktig pärla! ...ser fram emot att se den på vägarna..
            Med en blandning av pesto och bensin ;-)

            Comment


            • #7
              Sådär ja, då har jag fixat fram i alla fall några fler bilder :-)
              Attached Files
              Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
              En HD, någon jänk och lite skräp...

              Comment


              • #8
                Motorrummet, rätt trångt i längsled, observera den lilla urkapningen av plåten för att få plats!
                Attached Files
                Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
                En HD, någon jänk och lite skräp...

                Comment


                • #9
                  Mera motorrum, här syns till vänster det extra motorfästet i aluminium..
                  Har börjat ärga skapligt, men borde ju gå att polera upp riktigt snyggt
                  Attached Files
                  Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
                  En HD, någon jänk och lite skräp...

                  Comment


                  • #10
                    Grattis till ett fint obejekt!

                    Comment


                    • #11
                      väldigt bra gjort av förra ägarn!....se bilsport nummer 26?(senaste)...det var en fiat 126 med där!...lite inspiration...kan säker lägga upp nån bild ochså...
                      Med en blandning av pesto och bensin ;-)

                      Comment


                      • #12
                        en till med annan motor

                        Tjena
                        trevligt med fler 126or som roligare motorer.
                        Har själv en fiat 126 med a112 motor , skall i en a112 abarth motor, har samma typ av adapter tydligen en som tillverkade sådana och sålde i sverige.
                        Ditt avgas såg konstigt draget. såg ut att gå runt motorn och sen bak. Har du kylaren bak el fram? har min fram.
                        min ska bli banbil.. så den skall moddas mer.- :-)
                        Fiat X1/9 Dallara
                        Fiat 124 Special Moretti
                        Fiat Grande punto Sporting
                        Lancia Thesis 3,2 V6
                        Lancia Delta integrale EVO I
                        Alfa GTV 3,0 V6
                        Fiat Strada 1,9d

                        Comment


                        • #13
                          Re: en till med annan motor

                          Originally posted by Felle
                          Tjena
                          Har du kylaren bak el fram?
                          :-)
                          ps. Kylaren syns till h. om motorn
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • #14
                            suddiga bilder

                            suddiga bilder mannen.. men visst nu ser jag det
                            Fiat X1/9 Dallara
                            Fiat 124 Special Moretti
                            Fiat Grande punto Sporting
                            Lancia Thesis 3,2 V6
                            Lancia Delta integrale EVO I
                            Alfa GTV 3,0 V6
                            Fiat Strada 1,9d

                            Comment


                            • #15
                              Jo, bilderna är lite dåliga, har ju bara mobilkameran. Dock blir dom ju kanon så fort man är utomhus och det är ljust, som på första bilden.

                              Ja, tydligen så ska ju 127:ans motor och A112-motorerna stämma överens ganska väl, så jag fick ju med både Abart-toppar och en komplett A112 Abarth-motor med bilen.
                              Farsan har även han en A112 Abarth-snurra liggande :P

                              Jo, kylaren sitter som sagt till höger om motorn, får se vad de blir för placering sen eftersom den går för varm...
                              Har också två oljekylare som han på den tiden hade fått av min morbror för att åtgärda problemet men som han aldrig satte dit, så får bli montera en av dom och kanske komma runt problemet, skulle dock vilja ha termostatstyrd oljekylning i så fall...

                              Adaptern tror jag han byggt själv, men de klart att de finns ju alltid någon som tillverkar saker i större skala om de finns efterfrågan, och originalmotorn i den är väl kanske inte så kul alltid

                              Avgassystemet är hembyggt och någon slags extraktorvariant och han har dragit det runt motorn för att få någon slags längd på det alls helt enkelt
                              Attached Files
                              Hade en Fiat 126 1975 med 903cc
                              En HD, någon jänk och lite skräp...

                              Comment

                              Working...
                              X