Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Fiat 124 SC AC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Projekt: Fiat 124 SC AC

    Tjenare!
    Med lite inspiration från er andra 124 ägare börjar härmed en egen tråd.
    Eftersom att jag är en hopplös nybörjare på meckning så blir inte allt perfekt och det går inte särskilt snabbt.

    Nu till projektet, det är en Fiat 124 SC 1969, i denna sitter 1600 motorn från BC:n.

    Jag var helt ointresserad av allt som hette motorsport fram till att min bror visade mig några veteranbilar samt spelet GT Legends för cirka ett år sedan.

    Efter det började jag leta efter mitt eget drömåk, utan att veta vad man skulle kolla på eller vad som krävdes vid en renovering.
    Den första bilen var en Toyota Celica 1977, men till och med jag tyckte att den var i risigaste laget. Detta avskräckte mig dock inte och genom väldigt mycket letande på wikipedia hittade jag mitt åk.
    Detta var 124:an, den låg rätt i prisklass, var himmelskt vacker och tydligen relativt snabb.
    Efter många veckor av letande på blocket och olika mejl på bilar så fick jag tag på en 124: AC, den såg fräsch ut men var helt nerplockad.
    Min far och jag drog en övningskörningstur ner för att kolla på den. Då var jag helt likgiltig till skicket på den, skicket som inte var helt perfekt.

    Den var nämligen nerplockad delvis och stod utan oljelock med förgasarna halvöppna, när man tänker över affären var det ett sjukt överpris och en kass affär, men bilmodellen är grym och det var ändå en lärdom.

    Jag anlitade min kusin för att köra kärran och med hög feber åkte jag ner och gjorde upp köpet, vi lassade en hel skåpbil och släpkärra full med delar, av vilket jag inte vet ens vad det är. Ändå lyckades han "glömma" att nämna att han inte hade någon bakre kofångare till den, om någon har någonting skulle det uppskattas.