Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Fiat 124 SC AC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Projekt: Fiat 124 SC AC

    Tjenare!
    Med lite inspiration från er andra 124 ägare börjar härmed en egen tråd.
    Eftersom att jag är en hopplös nybörjare på meckning så blir inte allt perfekt och det går inte särskilt snabbt.

    Nu till projektet, det är en Fiat 124 SC 1969, i denna sitter 1600 motorn från BC:n.

    Jag var helt ointresserad av allt som hette motorsport fram till att min bror visade mig några veteranbilar samt spelet GT Legends för cirka ett år sedan.

    Efter det började jag leta efter mitt eget drömåk, utan att veta vad man skulle kolla på eller vad som krävdes vid en renovering.
    Den första bilen var en Toyota Celica 1977, men till och med jag tyckte att den var i risigaste laget. Detta avskräckte mig dock inte och genom väldigt mycket letande på wikipedia hittade jag mitt åk.
    Detta var 124:an, den låg rätt i prisklass, var himmelskt vacker och tydligen relativt snabb.
    Efter många veckor av letande på blocket och olika mejl på bilar så fick jag tag på en 124: AC, den såg fräsch ut men var helt nerplockad.
    Min far och jag drog en övningskörningstur ner för att kolla på den. Då var jag helt likgiltig till skicket på den, skicket som inte var helt perfekt.

    Den var nämligen nerplockad delvis och stod utan oljelock med förgasarna halvöppna, när man tänker över affären var det ett sjukt överpris och en kass affär, men bilmodellen är grym och det var ändå en lärdom.

    Jag anlitade min kusin för att köra kärran och med hög feber åkte jag ner och gjorde upp köpet, vi lassade en hel skåpbil och släpkärra full med delar, av vilket jag inte vet ens vad det är. Ändå lyckades han "glömma" att nämna att han inte hade någon bakre kofångare till den, om någon har någonting skulle det uppskattas.

    Jag satsade lite på bilkörningen och klarade kortet utan större problem och det blev ju billigare när man inte kuggade en massa.



    Jag kom hem och föräldrarna var borta första veckan och då gjorde jag det mesta fel men det ska rättas till senare. Bland annat så skruvade jag bort svetsmuttrar och jag hammarlackade över rostfläckar.


    Efter det så kom min far hem och styrde mig in på rätt bana. Vi städade ur den och påbörjade för att sätta i rutorna som inte satt fast. Det blev en större operation för mig som inte visste fram och bak på bilen och det tog sin lilla tid.

    Mysig råtta... :P


    Toning?

    Innan vi avslutat det projektet så började vi med huvudbromscylinderna samt bromsservo, man måste ju föra krig på flera fronter samtidigt.

    Bromservo med huvudbromscylinderna


    Renoverat Bromssystem


    På plats, jag visste först inte vad som skulle i det extra hålet men när jag rev bromsarna ett par månader senare såg jag att det var det höger bromsoket.


    Farsan fick sedan den briljanta idén att spackla igen några hål som var i dörren, några timmar senare insåg vi att det var dräneringshål


    Då kom jag fram till att det var lika bra att göra det seriöst och rev då ur hela inredningen.

    Eftersom att jag inte hade några svetskunskaper och inte min far heller så blev det lite stopp på den fronten så då gick jag över på förgasaren. En liten dubbelportare och inte idf förgasarna som är en dröm såhär med en students ekonomi.

    Lite smutsig både i och utanpå.


    Det var en lite deprimerande syn i motorrummet så jag valde att få delarna att fungerar och se acceptabla ut.


    Ungefär såhär ser det ut i dagsläget, lite vackrare.


    Vattenpumpen var både defekt och almänt skitig så det blev en ny vattenpump och nytt kullager till fläkten.


    Lite roligare och definitivt mer funktionell.
    Last edited by Abarth_Separace; 22 December 2008, 00:44.

  • #2


    Efter en tre veckor lång utlandspraktik i USA kände jag mig nog självsäker och driven för seriös rostlagning. Det behövdes



    inte snyggt men det funkar nog

    Vi gjorde ordning en epalösning för att få lite tryck på rutan som skulle sitta fast med betylgummi

    Lycklig med fiaten ^^

    Nu skulle det bli dags för bromsarna att få en omgång men det går lite segt eftersom skolan är ganska tuff med mycket prov.



    Mycket ska det skina


    Det är ungefär här vi är nu i juletid och vad vet jag vad som kommer hända.

    Planen är att få den besiktigad nu på våren och hinna sladda lite på isen före det . Långtida skulle det vara roligt att trimma upp den lite men det får tiden utvisa.
    Eftersom att jag går i trean på gymnasiet så kommer jag att ha detta som projektarbete, förhoppningsvis blir det lagomt arbetstempo. kompisen Björn kommer att vara med och hjälpa till då och då men eftersom att han bor flera mil bort så blir det inte riktigt varje dag.
    Kommer väl att använda denna tråden lite som en dagbok, kan vara bra att lämna in på projektarbetet.

    God jul på er i Fiatklubben, nu är det läggdags.
    Last edited by Abarth_Separace; 22 December 2008, 00:40.

    Comment


    • #3
      Vilket snyggt skick den va i! jag går ochså i trean och håller på med en 124 cc -75..
      Med en blandning av pesto och bensin ;-)

      Comment


      • #4
        Hej
        Spännande med en till 124 sport coupe på forumet. Jag håller också på med en 124 fast -73. Jag läste nånstans att 124an är perfekt om man vill lära sig meka och denna gång var det menat positivt. Lycka till!

        Comment


        • #5
          Skitkul trend detta med 124 Coupeer här..
          Ser bra ut!!
          Välkommen hit!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Kul att ni gillar det!
            Idag har det inte hänt så mycket eftersom att jag fick lov att hämta en bänk på ikea åt farsan.
            Detta tog i princip hela dagen men jag fick ju varva ur hans Alfa Romeo lite i alla fall

            Jag putsade upp alufälgen lite bara för att se hur det blev, är lite osäker om jag ska köra ren metall och klarlack eller om man skulle lackera dem. Vad tycker ni?

            Comment


            • #7
              Kul att se att vi har samma typ av bil med skillnaden att min är lejongul. Jag har också tänkt bli körklar med min till våren men jag tänker inte lägga ner min själ i bilen.

              Vill bara att den ska fungera, den är ganska fin och inredningen är i mycket bra skick.

              Ska plana toppen och byta kamrem, sen ska den ihop igen.
              "American iron runs good"

              Comment


              • #8
                Jag tycker du borde leta upp originalfälgar, klart snyggast!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Jag tycker att orginal plåtfälgar med navkapsel faktiskt är det snyggaste på dessa.

                  Som sagt, kul trend med 124 och lite äldre Fiat i projekt tråden.
                  Christian

                  Kör nu:


                  I garaget:

                  Comment


                  • #10
                    Jag har ju original plåtfälgar men inte några navkapslar till dessa. De fälgarna jag vill ha är ju Cromodora CD30. De är ju grymt snygga men de kostar ju därefter.

                    Comment


                    • #11
                      ....man skulle kunna tänka sig att du målar ekrarna svart men behåller kanterna ofärgad se länk:
                      http://www.roadster.se/REV_WHEEL.htm

                      Comment


                      • #12
                        Såhär på dagen före julafton så har jag grundat bromsbelägghållarna, jag vet inte riktigt vad de heter men de som håller bromsarna på plats.




                        De kommer att bli röda

                        Comment


                        • #13
                          Som lite julpyssel lackerade jag klart bromsbelägghållarna(?). De vart lite kluddigt men det var jag ändå helnöjd med.




                          I julklapp av min bror fick jag backspeglar, en billig variant av bullet backspegeln. De såg faktiskt riktigt sjysta ut!




                          Ska man ha på båda sidorna eller bara på förarsidan?

                          Ha en fortsatt God Jul!

                          Comment


                          • #14
                            Idag har det också varit fullt upp med julaktiviteter men jag fick i alla fall hållarna monterade.




                            Blev riktigt nöjd

                            Comment


                            • #15
                              Idag har det hänt en del och jag tycker väl att det går framåt.

                              Dagen började lite segt och klibbigt med oljedränering av bakaxeln, oljan såg väl fin ut dock var den väldigt mörk, inga stora korn eller sådant i den i alla fall




                              OBS smutsen som är på ytan var efter jag tappade ur oljan.

                              När vi ändå passade på så drog vi ut drivaxeln(?). Det var inte så svårt och jag funderar lite om det behövs göras på andra sidan också.




                              För att inte få in skit och liknande pluggade vi igen axeln. Sedan kapade bort bromsskölden så att jag kan svetsa dit muttrarna jag borrat bort




                              Jag såg att en packning var slut så för att inte krångla köpte jag den hjullagersatsen som var på tradera, kanske inte behövs men den kommer nog till användning inom sinom tid.



                              På bromsskölden så svetsade jag dit två muttrar sedan var mutterlagret slut, blir till att fylla på det imorgon.


                              Last edited by Abarth_Separace; 26 December 2008, 21:35.

                              Comment

                              Working...
                              X