Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mittmonterad intercooler på Punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mittmonterad intercooler på Punto GT

    Tänkte lägga upp en liten gör-det-själv-manual.
    Detta är det absolut billigaste och enklaste sättet att få bättre intercooler på sin Punto GT. Det ger bättre respons på gas och en högre tophastighet.


    Allt ni behöver är:

    En Intercooler från Saab 900ng. Pris ca 500kr eller billigare på skroten.
    Några slangklämmor och ett par strips.

    Monterings tid: ca 1 timme.



    Original AC har ca 2.3 liter i volym, medans Saaben har ca 4 liter och är dessutom mittmonterad.

    Cellpaketet.
    Original: 200 x 190 x 64mm
    Saab : 550 x 130x 50 mm



    Last edited by Black_GT; 24 March 2009, 14:15.
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Börja med att skruva loss fronten:

    Fronten sitter fast med 4 skruvar undertill, 4st övertill (2 gömda under blinker lampan). Sen sitter det en större skruv i hjulhusets övre del, skruvad uppåt i karossen och sedan finns det 2 eller 3 mindre skruvar i hjulhus kanten. Hylsor 10 och 15 andvänds samt skruvmejsel.

    Tänkt på att skruvarna kan vara rostiga så skruva försiktigt.
    När alla skruvarna är av så drar man bara ut fronten från bilen. Glöm ej att koppla loss vattenslangarna till spolarna för ljusen som sitter i fronten innan ni drar loss fronten helt.


    Här ser ni hur det ser ut när intercoolern är färdigmonterad och olje kylaren flyttad.
    Jag har markerat ungefär var skruvarna sitter.
    Attached Files
    Last edited by Black_GT; 24 March 2009, 14:31.
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

    Comment


    • #3
      Sen lokaliserar ni original intercoolern (IC) och skruvar helt enkelt loss den. Bakom den sitter oljekylaren och ni skruvar även loss den, men endast från fästet, inte själva oljeslangarna.

      Ni ser nu hur IC är kopplad till rören via 2 st gummi rör. Dessa gummi rör ska ni återandvända så ta ej sönder dom vid nedmonteringen av original IC. Enklast är om ni skruvar loss dessa gummi rör helt och sedan monteras på den nya IC innan ni fäster dom på rören igen.

      Trixet är nu att få den nya IC:n centrerad. Jag fäste den med strips endast i nederkant. Detta räcker då fronten trycker och håller den på plats efteråt. Koppla nu även på gummi rören på sina ursprungliga rör.

      Attached Files
      Last edited by Black_GT; 24 March 2009, 16:24.
      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

      Comment


      • #4
        1
        Attached Files
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          Här ser ni hur gummi slangen sitter fast. Nu kan ni även fästa olje kylaren med strips så den inte slänger runt i motorn.
          Attached Files
          Last edited by Black_GT; 24 March 2009, 16:31.
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment


          • #6
            3
            Attached Files
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #7
              Nu återstår bara att montera tillbaka fronten. Tar IC:n emot innanför fronten så kan ni lätt skära bort lite plast på baksidan av grillen utan att det syns utifrån. Det ska dock inte behövas. Gäller mest bilarna med AC.

              Om man vill att den nya IC:n ska synas mera bakom grillen kan man spraya den tunnt i silver eller liknande.


              Prego
              Last edited by Black_GT; 24 March 2009, 20:47.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                Är rätt nöjd med beskrivningen så som den är. Får gärna läggas till gör det själv avdelningen.

                Ev synpunkter och tilllägg är välkommna.
                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                Comment


                • #9
                  Ja på projekt hör den iaf hemma! Fixar resten sen. Gör den nån nytta, har du mätt tempen före/efter?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Standard IC har en temp på ca 50 grader efter IC om man laddar ca 1.2 bar.

                    När jag mätte min temp hade jag endast 23 grader med 1.3 bar. Ska tilläggas att det var ca 5 grader utomhus när detta uppmättes.
                    En annan mätte dock 31 grader med 1.4 bars tryck när det var 17 grader utomhus. Så svaret är JA den kyler rigtigt bra.

                    Dessutom vill jag tillägga att den har testats upp till 3.4 bar i en timme av en annan andvändare och det var inga problem. Han kör en 200hk punto med denna IC.
                    Last edited by Black_GT; 24 March 2009, 23:54.
                    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                    Comment


                    • #11
                      Nice!
                      Spelar iofs stor roll vad lufttempen var på första mätningen?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        3.4 bar i en timme ???

                        vad prov tryckte han med då?
                        En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

                        Comment


                        • #13
                          Vet inte men om du verkligen vill veta så PM:a mig så ska jag ge dig hans kontakt information så kan du höra med honom personligen. Jag utgår bara ifrån det han själv har skrivit på Puntosports forumet.
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #14
                            bara en undran
                            En uno turbo är fan inte fin,men man vänjer sig,,,,såld borta kommer ej igen

                            Comment

                            Working...
                            X