Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem efter byte av spridare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem efter byte av spridare

    Jag bytte spridare på min bravo här om dan. När jag sedan startade bilen gick den genast upp till ca 4000 - 4500 rpm. Sedan fortsätter den att öka i varv tills jag stänger av tändningen. Motorn låter jätte fint och insprutningslampan lyser inte.

    Jag har försökt nollställa ECU'n men det hjälpte inte. Jag vet inte om någon här är så insatt i spridare till bravo men de "nya" är en mix av IWP064 och IWP001, alltså spridare med 4 hål och 2 hål. Dessutom hade de 3 olika färger beige, grå och blå. Att det är 2 olika sorter bör inte vara något problem då jag har sett flera bravos som har blandade sorter.

    Någon som har något tips på vad det kan vara vara som gör att bilen beter sig så här? Jag hade inga problem med tomgången innan.

    Bilen är en Fiat Bravo 1.6 SX -99
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

  • #2
    Kolla så att du verkligen har fått dit spridaren ordentligt, kan vara lite svårt att få ner den så att oringen verkligen tätar.
    SDE Racing
    Coupe 20VT-97 under konstruktion
    Marea Weekend HLX-97 påställd
    Punto 75 SX-98 påställd
    Tipo 1,4ei-94 såld

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tony
      Kolla så att du verkligen har fått dit spridaren ordentligt, kan vara lite svårt att få ner den så att oringen verkligen tätar.
      De sitter ju ordentligt i spridarröret och när man sen ska sätta fast spridarröret på insuget så skruvar man fast det med 2 skruvar. Då åker väl spridarna in i respektive hål? Eller kan man skruva åt skruvarna utan att spridarna hamnar rätt?

      Det är svårt att se om sitter okej när de är på plats.. :s
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #4
        Hade varit bra om du kunde läsa av felkoder. Testat att koppla bort nya spridaren och starta för att se om den varvar upp då?
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0
          Hade varit bra om du kunde läsa av felkoder. Testat att koppla bort nya spridaren och starta för att se om den varvar upp då?
          Fast jag tvivlar på att det finns några felkoder. Ingen lampa tänds på instrumentpanelen och motorn spinner så fint så.

          Innan jag bytte spridare så gick den bara på 2 cylindrar. Men tomgången var det inge fel på. Det visade sig att 2 spridare var döda och en på väg att dö. Eftersom att de var körda så var jag inte så rädd om de när jag tog ut de, därför kan jag inte återmontera de.

          Testade koppla ur en cylinder idag, men det blev ingen skillnad mer än att motorn gick ojämnt.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #6
            Originally posted by Aloha
            Fast jag tvivlar på att det finns några felkoder. Ingen lampa tänds på instrumentpanelen och motorn spinner så fint så.

            Innan jag bytte spridare så gick den bara på 2 cylindrar. Men tomgången var det inge fel på. Det visade sig att 2 spridare var döda och en på väg att dö. Eftersom att de var körda så var jag inte så rädd om de när jag tog ut de, därför kan jag inte återmontera de.

            Testade koppla ur en cylinder idag, men det blev ingen skillnad mer än att motorn gick ojämnt.
            Du kan ha felkoder utan att lampa i instrumentpanelen lyser. Behöver inte vara på spridarna dock. Har du alla spridare av samma modell som du kan testa med, nu när du ändå bytt nästa alla?

            Borde gå att mäta på Bravos spridare precis som på coupens för att se att de är hela. Låter som det ligger i spridarna eftersom problemet uppkom efter bytet.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by 84jr0
              Du kan ha felkoder utan att lampa i instrumentpanelen lyser. Behöver inte vara på spridarna dock. Har du alla spridare av samma modell som du kan testa med, nu när du ändå bytt nästa alla?

              Borde gå att mäta på Bravos spridare precis som på coupens för att se att de är hela. Låter som det ligger i spridarna eftersom problemet uppkom efter bytet.
              Jo, visst kan det vara så. Men vore det inte konstigt om jag skulle få en felkod pga spridarbytet om spridarna är schyssta? Som sista utväg får jag väl kolla koderna, men bilen går ju inte att köra som den är nu.

              Jag har bytt alla 4 spridare, men jag har inte 4 av samma modell. Fick inte tag på det. Dock så har jag mätt spridarna och de är schyssta.

              Har funderat på om jag kan ha fått fel spridare.. Spridarna kommer ifrån 2 olika bilar och jag har kvar spridare ifrån båda och de är av rätt sort. Dock så hade de 3 olika färger vilket i så fall skulle betyda att den förra ägaren har satt dit fel spridare.

              Sätter man i svagare spridare borde väl det inte märkas lika påtagligt som om man råkar sätta dit starkare spridare. Eller hur? Får nog ta o skruva ner allt igen o kolla om det inte dyker upp någon annan idé..?
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • #8
                Fixat!

                Nu är det fixat. Tog motvilligt tag i saken idag och plockade ner allt igen.
                Det visade sig vara en kombination av fel spridare samt att de inte satt på plats ordentligt.
                Monterade 2 andra spridare med rätt modellnr och pressade fast spridarna hårdare den här gången. Det räcker inte med att bara skruva fast spridarröret.

                Nu går bilen som den ska igen. Tack för alla tips!
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment


                • #9
                  Gott mos!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment

                  Working...
                  X