Announcement

Collapse
No announcement yet.

En liten tur med 124an

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En liten tur med 124an

    Igår var det kanonväder med sol så jag beslöt att äntligen provköra Fiaten. Jag har nyligen monterat tändkablar som leder ström till skillnad från de gamla.. så nu går den perfekt i maskin och startar snällt.

    Har även skaffat original kylarslang, den övre. Hur jag fick tag i den, omöjligt, visade det sig men jag tog med originalet och smög runt lite på Feltema och döm om min förvåning när jag hittade en till ett annat märke som var formgjuten till Fiaten, skillnaden var att denna var något längre med det var bara kapa den lite så fick jag nära nog originalutseende med formgjuten slang!

    Bilen är helt underbar att köra och man sitter liksom upprätt med stora glasytor runtomkring. Framskärmarna kommer upp lite charmigt ovanför huven och ratten har lite "buss" vinkel. Den går väl antagligen inte så fort, det räcker fint med en gammal hederlig svensk landsväg och 70 på mätaren. Folk kollar uppskattande och eftersom bilen är så fin att titta på så tror jag den är en fin färgklick i trafiken (lejongul).

    Tråkiga delarna just nu är att den verkar läcka kylarvatten från en av slangarna som går in till kupen men det går säkert att ordna med någon formgjuten universalslang från Biltema.

    Det blir en liten oljefläck när man stannar och jag har ännu inte forskat var den kommer ifrån men eftersom allt på toppen är tätat så är det väl från tråget någonstans. Ska hissa upp den och kolla lite närmare någon dag.

    Kände även en mycket lätt tendens till spikningar men jag kör på gammal ärvd soppa så jag vet inte om det är 95 eller 98, ska kolla det innan jag börjar kleta med tändningen.

    Däcken känns inte helt hundra, visst, inga problem men de är säkert 20år gamla så man känner inte lusten till några längre äventyr.


    Var naturligtvis tvungen att ta en liten tur med min andra räcer också, och det slår aldrig fel, man blir alltid uppbjuden till dans, trots att den ser nästan standard ut. Var en frän kille i en Supra med vingar och klarglas i parti och minut, vet inte varför de alltid ska utmana gammalt järnskrot från 70 talet. Nåja, duttade till en gång i 50 km/h så han fick se att jag också kunde köra i sidled.... sen svängde han höger.

    Nu känner jag suget att åka på en träff och visa upp den Gula, enligt uppgift ska det vara något på Gelleråsen i början på maj som är lagom långt för första "långfärden".
    "American iron runs good"

  • #2
    Besiktning idag, jag håller tummarna för att det inte ska vara något allvarligt!

    Hoppas ni som läser detta håller tummarna ni med! (båda två...)
    "American iron runs good"

    Comment


    • #3
      FORZA FIAT.

      Comment


      • #4
        Så klart det går bra, annars får du ge besktningsmännen spö

        Comment


        • #5
          Lycka till..
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Blev ingen besiktning, de skrev igår på sin hemsida att det var så himla lätt att få besiktningstider nu (SBP) men den texten försvann idag och det fanns inga tider alls.


            När jag på lunchen provade att söka tider så hade det kommit en tid till morgondagen kl 10 så då kör vi igen!
            "American iron runs good"

            Comment


            • #7
              trist, beställde en tid häromdagen då fanns det hur många som helst att välja på. Lycka till med den nya tiden

              /
              H

              Comment


              • #8
                Besiktad utan anmärkning! Eller nej, inte utan anmärkning men tvåa på färbroms fram och handbromsverkan. Det är väl skitsaker enl mig. Måste säga att besiktningsgubbar, många av dem, verkar påfallande ointresserade av bilar och inte alltid ha koll på läget.

                Nu ska jag jaga reda på belägg fram och motionera upp handbromsen, som i alla fall har bra slaglängd men tar för dåligt, det ska säkert gå att fixa till.
                "American iron runs good"

                Comment


                • #9
                  Trevligt! nej det var väl inga fel att tala om, lätt fixat

                  /
                  H

                  Comment


                  • #10
                    Har kört lite längre småturer idag, den går jättefint, men som alla gamla bilar har den små egenheter för sig. Till exempel att den är mycket enkel att starta kall men kan vara svår när den är varm. (inte jättesvår, men lite tjurig)

                    Hörs även att den inte går hundra rent men jag har ingen aning om vad det kan vara, jag har ju bytt tändkablar och stift och det mesta ser fräscht ut.

                    Sen alla transmissionsljud, ska vi inte tala om, det låter och visslar men det ska det väl göra. Ska så småningom byta olja i växellådan, om det finns någon kvar...
                    "American iron runs good"

                    Comment


                    • #11
                      Kommer du ihåg till vilken modell kylarslangen var?

                      Min motor har börjat tjorva lite på låga varv och varmstart, men jag är ganska säker på att det flödar lite soppa från en av de interna kanalerna i en av förgasarna (Dell 45). Det är länge sedan jag plockade isär dem, och jag lagade då en av passagerna med ett blysänke som kanske inte är optimalt. Den "nya" bensinen är ju förödande på motorer som har stått ett tag. Det blir mycket fällningar.

                      Jag har nu på min 4:e bakaxel och 3:e växellåda och alla har varit högljudda. Friläge och 5:ans växel brukar leva om. Bakaxlarna kan överrösta det mesta, men går att shimsa in om inte pinjong/kronhjul är slut. Klämhylsan har jag provat byta ut en gång men det gick åt pipan, det krävdes en 40-tonspress för att få den att kollapsa, jag hade inte en chans med 1 meter spärrskaft och handkraft. Så det slutade med shimsning ändå.

                      Red Line-oljor har hjälpt mycket missljud för mig.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jonas
                        Kommer du ihåg till vilken modell kylarslangen var?
                        Nej, jag hittade samtliga slangar på Biltema, de har inte så mycket olika så det är bara smyga upp och kolla i hyllorna. Tror det var Seat eller Saab men inte säker.

                        Idag ska jag åka på långtur, blir en tur till Nostalgibyn utanför Frövi, kanske inte såå långt men några mil i alla fall. (hoppas det är öppet)
                        "American iron runs good"

                        Comment


                        • #13
                          Tog en längre tur igår, körde väl totalt 7-8 mil. Den går fortfarande som en dröm och man kan sitta och marscha i ganska höga farter utan att löständerna ramlar ur. (70-80 är inga problem! )

                          Nu till problemen, jag fick ju anmärkning på otillräcklig handbroms och färdbroms fram men hur kollar jag om det blivit bättre. Den tog ojämnt och jag plockade isär den sidan som fick anmärkning och smörjde upp allting så nu verkar det fungera som det ska.

                          Kom även på att jag har servo men kan inte känna någon servoverkan, visst borde väl pedalen sjunka lite när man startar bilen?

                          Slutligen handbromsen, hur provar man den, inte ens moderna bilar kan låsa hjulen med handbromsen så det är svårt att testa den på något vettigt sätt men den verkar numera nypa till hyfsat bra.
                          "American iron runs good"

                          Comment


                          • #14
                            Kollat vakuumanslutningarna från motorn - klockan?
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Då är 124an godkänd av Svensk Bilprovning och bromsarna var perfekta enligt killen som gjorde provet. Känns bra så nu är det bara att cruisa runt och njuta.
                              "American iron runs good"

                              Comment

                              Working...
                              X