Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybliven Coupé ägare.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybliven Coupé ägare.

    Hej! Är nu en nybliven ägare till en Fiatr Coupé 2.0 16 ventilers Turbo. Än så länge är jag inte lycklig ägare, men det komer väl haha.

    Jag har köpt bilen och det är en del jobb på den, till exempel, motor och låda sitter i bilen, toppen sitter på motorn och det är väl ungefär så långt det är gjort. Andra spridare sitter på, gröna saker, Bilstein dämpare runt om med H&R fjädrar, slitsade skivor, cadamuro F1 kjolpaket finns, men är olackat. Har en FMIC som jag ska konstruera lite fästen till, dra slangar osv. Insug sitter på plats också, men resten ligger i lådor.

    Så som sagt, en del jobb, men det blir nog bra. Hoppas jag.

    Nu till lite frågor eftersom jag aldrig ägt en fiat tidigare, vi har en 124 spider i familjen, men detär ju inte riiiiktigt likadant som på den här bilen. Bilen har stått i 2 år, och därför vill jag byta kamrem och balansrem med spännrullar osv. Nu till problematiken, jag har letat runt lite både här och på fccuk men hittar inte riktigt hur markeringen på balansaxeln ska stå, jag ser en markering, men ingen motmarkering om man säger. Och finns det någon markering på vevaxeln hur den är nollad? Det är ju en markering på själva vevaxelhjulet, men den stämmer inte heller mot något som jag hittat till exempel på kåpan.

    Jag vill inte låsa svänghjulet och byta remmarna om de inte är nollade riktigt, kamaxlarna är ju inga problem, jättetydliga markeringar. Jag tänkte jag lägger denna i projekttråden, så får vi se när jag hinner komma med lite bilder. Som sagt, det är en del arbete på den.

    Tacksam för svar. Alexander Ritseson

  • #2
    Hjälper denna tro?
    Attached Files
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Tack för bilden. Den verkar väldigt tydligt, så jag hoppas på att jag bara varit slarvig och missat markeringarna. Men jag tyckte ju att jag var så noga haha. Tack igen iaf, ska titta på det såfort jag hinner =)

      Comment


      • #4
        Framifrån utan front
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Framskärmen från vä sida
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Vä bakskärm. Fler bilder kommer lite allt eftersom
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Nu har jag fastnat . Igen. Bilden jag fick med märkningarna var kanon, jag hade inte riktigt förstått vilka markeringar den skulle stå emot, och på balansaxlarna, så stod de fel båda två. Nu till problemet igen. När jag kände på alla löphjul, så glappar de eller är rostiga, så nu vill jag byta dem. Problemet är att jag inte kan lossa det hjulet som sitter till balansaxeln för att få ut löphjulet till kamaxelremmen. Någon som hänger med+ Hur ska man låsa balasaxeln så att den går att lossa? Det enda alternativet som jag kommer på nu (utöver de som inte fungerat) är att montera tillbaka gamla kamremmen, gamla balansaxel remmen och spännrullar osv, för att därefter försöka lossa hjulet när remmarna sitter på plats och spänner åt om man säger. Eventuellt låsa startkransen med en skruvmejsel samtidigt som man lossar. Någon som bytt den spännrullen jag pratar om? Eller någon som ens förstår vilken jag menar?

              Comment


              • #8
                Lite uppdateringar

                Jag har hunnit göra lite med bilen, men det mesta av tiden har gått till våra 2 racebilar samt en racebil till som jag är med och skruvar lite på. Tänkte lägga upp lite uppdateringsbilder. Har bytt balansaxelrem, löprullar och spännrullar, kamrem, vattenpump samt målat och putsat lite granna. Även monterat grenrör + turbo, men får inte riktigt fästet från blocket att passa till turbon. Kanske inte är orginalturbon?
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  mer bilder

                  Har även fått isvarvat nya gängor till turbon då de var helt förstörda från den ägaren innan. Såhär såg det ut innan de nya gängorna kom dit.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ritseson
                    Nu har jag fastnat . Igen. Bilden jag fick med märkningarna var kanon, jag hade inte riktigt förstått vilka markeringar den skulle stå emot, och på balansaxlarna, så stod de fel båda två. Nu till problemet igen. När jag kände på alla löphjul, så glappar de eller är rostiga, så nu vill jag byta dem. Problemet är att jag inte kan lossa det hjulet som sitter till balansaxeln för att få ut löphjulet till kamaxelremmen. Någon som hänger med+ Hur ska man låsa balasaxeln så att den går att lossa? Det enda alternativet som jag kommer på nu (utöver de som inte fungerat) är att montera tillbaka gamla kamremmen, gamla balansaxel remmen och spännrullar osv, för att därefter försöka lossa hjulet när remmarna sitter på plats och spänner åt om man säger. Eventuellt låsa startkransen med en skruvmejsel samtidigt som man lossar. Någon som bytt den spännrullen jag pratar om? Eller någon som ens förstår vilken jag menar?
                    Jag är inte riktigt med på vad du menar, men du tror inte att det går att lossa med en mutterknackare? Då brukar man inte behöva låsa grejerna utan det räcker att hålla i med handkraft.
                    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Johannes
                      Jag är inte riktigt med på vad du menar, men du tror inte att det går att lossa med en mutterknackare? Då brukar man inte behöva låsa grejerna utan det räcker att hålla i med handkraft.
                      Jag har redan fått hjälp av en kille, han sa åt mig att lossa vevhusventillationen mot blocket, och sätta ner en skruvmejsel där. Mutterknack fungerar inte eftersom man måste lyfta ur motorn för man inte kommer åt. Men som sagt, det är löst nu. Nu är det bara resten kvar

                      Comment


                      • #12
                        En uppdatering och ett problem.

                        Nu kommer två bilder, en med en fråga och en med en uppdatering om vad som gjorts i helgen. VI börjar med uppdateringen. Fästena för FMIC'en är på plats, bara grundmålade än så länge. Ska svetsasa fast riktigt också, sitter nästade nu. Men eftersom bilen står ute på dagarna och även oftast på nätterna eftersom jag blivit för lat för att flytta den, så fick jag måla lite så de inte rostar.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Frågan! Hur ser oljereturen från turbon in i blocket ut på era bilar? Jag tycker att min har en väldigt konstig vinkel? Försökt att hitta bilder och sånt, men ej lyckats så bra. Tänkte jag skulle ägna några timmar nu för att se om jag ser hur andra har det, men ni får gärna skicka och förklara hur det ser ut hos er.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            jepp, precis sådär ser det ut. ska sitta en 90 graders slang i flervävt värmetåligt materiel mellan dessa 2. Har för mig är asdyr på FIAT (500 kr) , men fungerar med silikonslang extra förstärkt också .
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Freddan_BA
                              jepp, precis sådär ser det ut. ska sitta en 90 graders slang i flervävt värmetåligt materiel mellan dessa 2. Har för mig är asdyr på FIAT (500 kr) , men fungerar med silikonslang extra förstärkt också .
                              Det är så alltså? Tack så mycket för svaret =) Det är ifs lite mer än 90 garder, det var därför jag frågade. Det är en riktigt skum vinkel, men då vet jag att jag inte är heeelt ute och cyklar iaf Tack så mycket för hjälpen =)

                              Comment

                              Working...
                              X