Announcement

Collapse
No announcement yet.

växelkrångel med min 126a

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • växelkrångel med min 126a

    Hejsan.

    Nu är man nyreggad här på forumet och hoppas att det finns någon kunnig som kan lista ut vad det är för del på min fiat 126 -76.

    Det är växel länkaget som känns "förskjutet" i sidled.
    Så där ettan borde ligga ligger istället treans växel och där tvåan ska ligga ligger istället fyran. Ibland händer det att man kan få i ettan om man lyckas få i tvåan först (använder lite våld).
    Vad kan felet vara?

    Hopplöst förtvivlad vad det kan vara för fel.
    Kom gärna med förslag.

    MVH Johan

  • #2
    Länkage som är glappt i bussningar eller som fått sig en smäll o blivit snett. Brukar vara enkelt att justera så lägena återställs. Kan även vara pga slitna motorfästen.

    Comment


    • #3
      På de äldre fiatlådorna inkl 126, 127, 128 går det inte att få i 1:an om inte bilen står i princip stilla. Dom är inte heller helsynkorniserade så det blir kärvt om man försöker att "hoppa över" växlar. Vet inte om det var det som probelmet gällde? Sen kan du ha förslitning i själva länkaget eller möjligen är dags för byte/påfyllning av växellådsolja. Synkringarna i lådan kan också vara utslitna eller trasiga.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Det sitter helt nya växelådsupphängningar då det trodes vara problemet innan. Gjorde tyvärr ingen märkbar skillnad.

        Kan nivån på växellådsoljan på verka lägena på växlarna, som i detta exempel då ettan och tvåan inte vill finna sina lägen?


        /Johan

        Comment

        Working...
        X