Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cinquecento motorbyte/besiktning av 1.4 16v

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cinquecento motorbyte/besiktning av 1.4 16v

    Jag har taget min Cinq med mig från"hinsidan"/Danmark.
    Jeg har tittat på nättet, forsokt at forstår reglarna på SFRO websidan och ringt VV utan at kommer nærmere et svar. Hoppas I kanske kan hjælpe mig herinde !
    Motoren er en
    1.4 16V har 95HK (Fiat Stilo)

    Cinquecento er godkendt i både Tyskland och Danmark med 1.1 8V turbo (101HK) utan nogle form for ændringer til karossen, bremser m.v.

    Skulle dette inte betyde at jag blot kan köra til ombesiktning med den nya motor under de 101HK om bare avgasen stadig er bra? Om det inte går hur komma jag videre?

    Tack så mycka
    Audi - work, MG - sundays, Cinq - FUN!

  • #2
    ring sfro!!!!

    det bästa är att ringa sfro och fråga dom men jag tror det blir problem men ring sfro gustaf i västerås !!!
    F:finns I:ingen A:annan T:turbo

    saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

    punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

    131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

    Comment


    • #3
      Tack så mycka for svar!

      Jag har nu hittat kontakt info'en for besiktningsmannene på sfro's hemsida... lyckas inte det de forsta gange. Jag skal forsoka mig at majle da mit svenska inte als funka over telefonen
      Audi - work, MG - sundays, Cinq - FUN!

      Comment


      • #4
        Vad är det för motor i bilen från början?

        Är bilen godkänd i Danmark?
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

        Comment


        • #5
          Bilen er oprindeligt med 1.1 54HK FIRE.
          Men godkendt i Danmark med en 1.2 60HK (punto 60) motor.
          Den er registreretbesiktet i Sverige men skal ombesiktes pga avgas (kass topplock pakning).

          Seriemæssigt från Fiat er der endast dessa effekter:
          0.9 = 40 HK
          1.1 Sporting = 54HK
          Samt to Trofeo Rally versioner:
          0.9 på 60+ och senare 1.1 på 90+ HK.

          I Tyskland fick Novitec typ godkänd standard bil med turbo kit på 101 HK.

          Det danska VV godkännar därför blindt turbo konverterade bilar.

          Lite konstigt men 1.4 16V motorbyten vill de inte godkände i Danmark till trots för effekten är lavere (94HK).

          Sfro beratter på hemsidan de inte svara på fragå om motorbyte men om jag inte hitta nogenting på annat sat for jag forsöka dit!
          Audi - work, MG - sundays, Cinq - FUN!

          Comment


          • #6
            Tyvärr är det i Sverige väldigt svårt att få igenom en bil som är turbokonverterad.

            Enda undantaget är om den är äldre än 1975 eller SFRO-reggad, men då måste man normalt byta stora delar som hjulupphängningar, bromsar, bakaxel mm.

            Man kan försöka "fuska" bilen igenom besiktningen, men en reg-besiktning är lite mer utförlig än en vanlig besiktning och en turbokonvertering kommer de nog inte att missa.
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              @putt Tror inte det är en turbokonvertering på gång utan endast utbyte till större motor med lägre effekt än den turbo-Cinq'en som novitec fått godkänd i Tyskland
              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
              http://fiatpanda.wordpress.com/

              Comment


              • #8
                Originally posted by jeper
                @putt Tror inte det är en turbokonvertering på gång utan endast utbyte till större motor med lägre effekt än den turbo-Cinq'en som novitec fått godkänd i Tyskland
                Just det Jesper! Jag har inte haft tid til at kontakte stfo men istallat jobbet på bilen =) fixet toplock, supersprint manifold, bmc filter, 40mm tb mangler bara at montering udstødning och lampda... så får vi se om den går igennom besiktningen med 65hk+ i stallat for 54HK!
                Når den er synet får jeg titta på om 16V'er kan besiktes.
                Audi - work, MG - sundays, Cinq - FUN!

                Comment

                Working...
                X