Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topolino fälgar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Topolino fälgar

    JAg håller på och renoverar en gammal, 1947, års Midget racer.
    När jag lämnade fälgarna på blästring så avslöjades det som väl allla vet, dom rostar för dj........
    Är det någon som har 4 bra fälgar och kan avvara dom till ett vettigt pris så ring gärna 070-5597671
    Jag har också ganska många bytesobjekt om det är av intresse, både till Fiat och till Jaguarer

  • #2
    Skall vara 15" fälgar, glömde att nämna det

    Comment


    • #3
      Jag skulle tro att chansen är större med en annons på: http://www.fiatclassicclub.se/
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        TAck för tipset

        Comment


        • #5
          FÄLGAR

          Dessa fälgar är rara/sällsynta i bra skick.
          Ett litet tips:
          Dessa fälgar med rundad dubbelvikt kant, är väldigt "svåra" med att rosta, som du förstått.
          Om man hittar några, även om de ser fina ut, så kan de vara slut. Bästa sättet är att knacka sig runt hela fälgkanten, så att man hör/får en resonans, inte dovt ljud. För då är det rost, rost...

          Men de sista åren, i alla fall -53 - 55, så var det enkelplåt, rak kant, som på en vanlig modern fälg. Samma bultcirkeldiameter.
          Om du får tag på fälgar med rundad kant, och de håller för en blästring, fyll då håligheten med rostskydd. Det finns små hål runt kanten, som från början var tänkta, att fukten skulle rinna ut genom. Men så blev det sällan...... särskilt om bilen blev stående ute.
          Sen är de svåra att montera däcken på, då det är väldigt lätt att få klämskador på kanten. Förargliga småbulor, som inte är så trevliga att titta på. Innerslang så klart...
          Men som sagt, tipset ovan är ett bra sätt att hitta fälgar.
          //R//

          Comment


          • #6
            JAg har absolut itne som krav att det skall vara den tubformade fälgkanten, det går lika bra med deom nyare

            Comment


            • #7
              fälgar

              Skulle vara intressant att veta, om fälgen till tjeckiska Minor skulle passa. Eller varför inte Lloyd..
              Har nämligen en bekant, som renoverade en Topolino, och fick fyra fälger till skänks. Som han blästrade, lackade, för att sen montera på bilen.
              De pasade alldeles utmärkt, ända tills han ett halvår senare, skulle sätta på navkapslarna. De passade inte.
              Han hade ju ingen aning om vad det var för fälgar han fått till skänks. Men navkapslarna passade inte i alla fall.
              Men en tjeckisk Minor växer ju inte på träd... inte heller Lloyd
              //R//

              Comment

              Working...
              X