Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno Turbo frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno Turbo frågor

    Hej !

    Nu är man snart ägare till en Uno Turbo igen !

    Några frågor:

    Det sitter ett trimkit ifrån Motor Nord monterat på bilen. Någon som vet något om det kittet ?

    Var hittar man en progressiv bränsletrycksregulator som passar ?

    Vad rekomenderas för öppen dumpventil ?

    Det är en -88'a !


    Jag längtar till på torsdag !

  • #2
    Öppen dump? Har inte du luftmängdsmätare? Isf kan du inte montera dump hur som helst...
    /Mats Strandberg

    Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
    Alfa Romeo 75 Turbo -87
    Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
    Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

    Comment


    • #3
      MaZ
      "Öppen" dump eller inte, där tviste de lärde, vi kör med en och det fungerar bra tycker vi, problemet brukar inte vara att luftmängdmassmätarn vet hur mycke luft som finns kvar i ic`n mm utan att dom kan ligga och pysa ut lite mest hela tiden, de kan man lätt avhjälpa med en kraftigare fjäder å de kanske inte e så bra de heller för då kanske den inte pyser tillräckligt. Men men dom flesta vill ju ha en för att de pyysseer så härligt och bryr sej inte om bilen går sämre eller bättre.
      /F/I/A/T/
      Team uno racing
      www.teamunoracing.net

      Comment


      • #4
        Ok, men har man katalysator skall man nog tänka sig för både en och två gånger, de kostar ju en del att byta ut om man säger så...
        /Mats Strandberg

        Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
        Alfa Romeo 75 Turbo -87
        Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
        Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

        Comment


        • #5
          Katalysatorn????
          Jag e ledsen men jag förstår inte.
          /F/I/A/T/
          Team uno racing
          www.teamunoracing.net

          Comment


          • #6
            Om man dumpar uppmätt luft så kommer ju insprutningsystemet (Vi kallar honom Robert) att pytsa in bränsle även för den luften man dumpar bort -> bilen kommer att få en väldigt fet bränsleblandning och detta tar katalysatorn stryk av.
            Det kan till och med bli så att det kommer oförbränt bränsle till katten och det är definitivt obra. Sen kanske det är så att Robert fattar att han inte skall spruta soppa för att gasspjällskontakten indikerar stängt spjäll men det är inte alltid spjället är helt stängt när dumpen öppnar och då blir det feeet blandning.
            /Mats Strandberg

            Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
            Alfa Romeo 75 Turbo -87
            Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
            Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

            Comment


            • #7
              De va just de jag menade att några har din uppfattning om hur robert reagerar på att dumpa ut luften (jag med delvis)och några tycker att de inte blir någon skillnad.
              Jag tycker personligen att de e bättre att montera ett öppet luftfilter istället om man bara vill att de ska pysa.
              Under vintern ska vi ändra om lita bland slangarna och och då blir de nog slutet system istället.Det där med katten har jag inte tänkt på förut man åker ju utan.
              /F/I/A/T/
              Team uno racing
              www.teamunoracing.net

              Comment


              • #8
                Ja åker man utan katt så kan behöver man ju bara bry sig om att bilen går bra...
                Öppet filter och recirkulerande tror jag också är den bästa lösningen om man vill ha pysljud, då lurar man ju inget system så att säga.

                Har du en "gammeluno" eller har du tagit av katten själv? Det skulle vara intressant och se vad en lambda sa när du kör med dump, har du kollat det nån gång?
                /Mats Strandberg

                Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                Alfa Romeo 75 Turbo -87
                Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                Comment


                • #9
                  De e en gammel Uno jag har inte kollat me någon lamda än den ska in till TCS när allt e klart, man kanske skulle kolla med återcirkulerande och atmosfärsikt då bara för skojs skull


                  Göran
                  Jag skulle kolla om bränslepumpen räcker till först sen skulle jag lämna in orginal bränsleregulatorn åt någon som kan bygga om den.
                  /F/I/A/T/
                  Team uno racing
                  www.teamunoracing.net

                  Comment


                  • #10
                    Jag har katalysatorn till min coupé i förådet och där tar den ingen skada. Fungerar bra med lamdan, den sitter på plats i kat-ersättaren. Ska modifiera till våren har jag tänkt med dumpventil av något slag och kanske ett öppet luftfilter. Vill inte att den ska låta för mycket heller.
                    //Martin
                    Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                    Åker - Cheva Transsport -01
                    Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                    Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                    Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                    Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                    Comment

                    Working...
                    X