Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljebyte fiat 1500 -64

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljebyte fiat 1500 -64

    Hej
    Är det någon som vet mängd samt kvalitet på oljan till en Fiat 1500 cab. -64. Både motor och låda.
    Tack
    Stefan

  • #2
    Oljor

    Jag delger dig vad som står i min instruktionsbok, till min Fiat Juventus 1500.
    Jag vet inte om detta är helt rätt för din del. Men det bör vara samma olja och mängd, som i Juventus, med 1500-motor från samma år.

    Förr så fanns ju inte de multigradoljor, som vi har idag. Utan då fick man byta efter säsong. Det fanns ju så många multigradoljor då, mest singeloljor. Men i boken står det Fiats egen olja, och det var Oliofiat 10W-30 om det inte var över + 30 för då skulle det vara 20W-40
    Och det var allt mellan SAE 10 under minus 10 grader.
    SAE 20 mellan -15 och 0 grader.
    SAE 30 över 0 grader
    SAE 40 över + 30 grader
    Så därför borde en olja med viskositet 10W-40 vara bra. Och inte helsyntet, utan en delsyntet. Om nu inte motorn inte gått på länge. För då kan man göra ett oljebyte, först med en enklare olja, som man byter efter att man bara kört motorn varm.
    Förr använde man motorfotogen + olja, för att skölja ur. Men gör inte detta! Motorfotogen finns ju knappt heller.

    En olja som jag själv använder i mina veteraner är Valvoline Max Life 10W40 Det är en olja som gör att gamla packboxar och o-ringar får nytt liv.
    Men som sagt, det är vad jag personligen använder.
    Olja är ju ett kärt ämne att bli oense om........ men köp ingen lågprisolja till en gammal motor.

    Motorn rymmer 3,335 liter
    Växellådan 1,35 liter och där skall det vara en vanlig SAE 90
    Bakaxel 0,890 liter SAE 90EP
    Styrväxelhus 0,180 liter SAE 90EP
    Alltså gamla vanliga oljor, ingen syntet. Dessa finns att köpa idag.

    Filtert borde vara samma som till gamla 124:an, och det är idag samma filter som i VAZ Lada boschnr 0451203154
    //R//

    Comment


    • #3
      Tackar
      Detta hjälper mig väldigt mycket.
      //Stefan

      Comment

      Working...
      X