Announcement

Collapse
No announcement yet.

Argenta 120ie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Argenta 120ie

    Gör ett försök och lägger upp en tråd om Argentan. Förhoppningsvis har jag den kvar ett tag och som det är nu så åker den ingenstans...

    Gjorde ett nytt försök nu i helgen med att få bilen körbar och få hem den från Stockholm.

    Jag bytte bränslepumpen och satte dit ett filter. Ganska intressant den som satt på, hette SU Pressure pump och har nog inget att göra på en Fiat.
    Attached Files
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

  • #2
    Sen har jag fortfarande problemet att jag inte kan få av remskivan på vevaxeln. Jag köpte en eldriven mutterknackare som jag trodde skulle göra susen men den sitter fortfarande som berget. Hur säker kan man vara på att det är vänstergängat? Så att jag inte har dragit åt fel håll i ett par timmar.

    Tips på hur man kan göra annars? Vågar man värma eller är det tryckluft som gäller?

    Efter att ha kämpat med det ett par timmar till så tänkte jag att jag iaf skulle kolla om pumpbytet hade gjort susen. Jag skruvade tillbaka kylaren, slangar och remmar och provstartade. Vilken skillnad det blev! Nu gick bilen som den skulle, jag körde ca 50m innan nästa problem uppstod. Ett kort mekaniskt rasslande och bilen stannade...

    En koll under fördelarlocket visar att den helt nyinköpta rotorn har "exploderat" och slagit sönder locket och fjädrarna på centrifugalarmarna (kommer ej ihåg vad de heter) Riktigt surt, jag förstår inte vad som hänt, har aldrig varit med om det förut.

    Så nu har jag följande problem: remskivan jag inte får loss, ev trasig fördelare.

    Kan man köpa bara de där fjädrarna? Eller vet någon om fjädrar med samma styrka sitter på någon annan bil? Jobbigt att köpa hela fördelaren ny.
    Attached Files
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

    Comment


    • #3
      Har tagit lite fler bilder också.
      Attached Files
      Christian

      Kör nu:


      I garaget:

      Comment


      • #4
        Tyvärr är bilen brutalt skitig på bilderna. Lite ytrost här och där men jag har inte hittat några hål. framdörrarna är ev lite skabbiga i nederkant men det är svårt att se ordenligt med plastbitarna på. Under ser den riktigt fin ut, väl rostskyddad.
        Attached Files
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #5
          Alfetta från mitten på 70-talet hade samma arrangemang med fjädrar i fördelaren. Kanske sånna passar? ( Om du har känningar bland Alfister? )
          När jag servade min alfa brukade mekanikern alltid lossa fjädrarna och nypa ihop dem lite... De kanske mattades något och reglerade tändningen för tidigt annars.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Och en interiörbild.

            Spamma på med förslag om hur jag kan lösa problemen. Jag börjar ledsna på att pendla och aldrig få hem bilen
            Attached Files
            Christian

            Kör nu:


            I garaget:

            Comment


            • #7
              Jag köpte biltemas 744Nm mutterknack, det fungerade fint. Använd inga förlängare till mutterknack, men det kanske du visste.

              Comment


              • #8
                Så här står det i Guy Croft sid 33 4/3;
                "With flywheel locked, undo crank front pulley nut (38mm socket). Some early and all late models have reverse-thread bolt (22mm socket)" ....det kanske kan hjälpa dig.

                Comment


                • #9
                  Hmm, då lär det vara vänstergängat iaf.
                  Tack för infon!

                  Angående förlängare är jag tvungen att använda en polhemsknut. Kommer inte åt annars. Tryckluft är kanske enda vägen att gå. Någon som har en kompressor att låna ut?
                  Last edited by mirafiori; 2 May 2010, 22:11.
                  Christian

                  Kör nu:


                  I garaget:

                  Comment


                  • #10
                    Det är som sagt vä-gängat ja. Den gången jag tog loss min (kommer inte ihåg hur riktigt.. kan varit med mutterdragare) hade jag även kylaren borta så det fanns mer plats.
                    Känner inte igen din fördelare, men erinrar mig om att automat har ett annat tändsystem av nån anledning. I min finns bara en enkel rotor under locket o inget mer..
                    Kul med projekttråd!

                    Känner mig manad att ta fram min egen om det vankas nån lämplig gemensam träff!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by mirafiori
                      Hmm, då lär det vara vänstergängat iaf.
                      Tack för infon!

                      Angående förlängare är jag tvungen att använda en polhemsknut. Kommer inte åt annars. Tryckluft är kanske enda vägen att gå. Någon som har en kompressor att låna ut?
                      Kan tänka mig att det blir liknande effekt med polhemsknut som med förlängare. Kolla om det går att skruva bort ngt mer runtom så du kommer åt bättre.

                      Comment


                      • #12
                        Tryckluftsdrivna mutterdragare brukar väl vara kortare? Som det är nu kommer jag inte åt utan knuten då balken till kylaren är ivägen.

                        Nästa försök blir Kriskti himmelfärdshelgen om jag kan få tag på en kompressor. Och fjädrar till fördelaren förstås.
                        Christian

                        Kör nu:


                        I garaget:

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by mirafiori
                          Under ser den riktigt fin ut, väl rostskyddad.
                          Ett tips är att ändå krypa in med slang o tunnflytande vax överallt i alla skrymslen, bilen rostar precis överallt. Bakom takluckan längsmed kanten är ett bra rostställe, dock svårt att skydda (plåt mot plåt). Under bakrutelisten längst ned, under sidorutelisterna, hö+vä bagagegolvsbaljor, skärmkanter bak, främre motorhuvskanten är andra ställen.

                          Den där pumpen var ju helt sjuk.. Vilken idiot som har hållt på där.
                          Last edited by per; 4 May 2010, 20:55.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Ang fjädrarna så sitter dom i flera italienska bilar med marellifördelare tex Lancia Beta runt -77 .Sena alfasud sprint(säkerligen i vanliga sudar också)Serie 1 Alfa 33.Tyvärr inga vanliga bilar idag.Sitter säkerligen i andra modeller av Fiat också.Tyvärr så har jag inga fjädrar över vad jag vet.Men kan ta en koll imorgon på en reservdelsbeta jag har ståendes. / mats
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • #15
                              Kom att tänka på detta verktyget när det gäller att hålla fast remskivan.Har funkat på min boxeralfor när man dragit moment .Bara remskivan inte är för bred för då greppar inte gummibanden utan åker ner i remspåret.Billigt och kanske värt att testa.
                              http://www.biltema.se/Bil---MC/Verkt...versaloppnare/
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment

                              Working...
                              X