Announcement

Collapse
No announcement yet.

UNO Turbo - Rally (GrH/Appendix K)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • UNO Turbo - Rally (GrH/Appendix K)

    Ja det behövdes inte många sekunder innan man bestämt sig. för vilken bil man ville bygga på när jag väl tagit steget att förlika mig med 2wd. Har en förkärlek till Uno Turbosar efter att man avverkat några i de yngre åren. Alla bygger Volvo 240/940 känns det som och hur kul är det ?? Bilen hittade jag på blocket för några veckor sedan och ironiskt nog var det en kund till mig som ägde den då.
    Det som hänt dessa veckorna är att jag rensat ur den för att få monterat i buren.

    Min älskade sambo lärde mig "E-bay" och jag fick låna hennes konto o surfa runt.
    Det har blivit några sena kvällar en dess :-) + att min sambo har köpt en massa Uno Turbo delar.
    Vi tänkte köra asfalt rally i en cup som heter asfaltcup.se som är ett riktigt bra arrangemang, inget grus alltså

    Det vi köpt är följande:

    Bromsskivor från OMP
    Wilwood Bromsok
    Forge Intercooler
    Forge Expansionskärl
    Powerflex bussningar
    Extra växellådor och block
    Wössner kolvar
    H-stakar
    Motordelar etc
    Quaife diffar (Colotti är dyrt)

    Bilder kommer inom kort.

    Mvh: Jesper
    Attached Files
    Last edited by Jesper; 30 May 2010, 22:27.
    www.flatoutperformance.se

  • #2
    Tufft. Välkommen!

    Minns när Cemoni Olsson körde Uno T i Svenska Rallyt bl.a. runt -86-88 och modellen var ny.
    Last edited by per; 5 June 2010, 10:52.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hur mkt effekt har du tänkt ta ur 1.3 liters motorn?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Hej Freddan !!

        Effekten blir begränsad pga att reglementet säger 32mm´s restriktor på turbon vid GrA klassning. Vi väljer förmodligen att klassa in den första året i "Nationell Special" där man får ha 34mm´s restriktor. Man brukar få ett fruktansvärt bra vrid med restriktor.
        Tror nog ändå att vi ska kunna få ut ca 210Hkr och ett vrid på 350-375Nm med bra topp o kam med en T19 turbo.
        Annars får vi trimma mer helt enkelt ;-)

        Mvh: Jesper
        www.flatoutperformance.se

        Comment


        • #5
          Så här kan det se ut med restriktor.
          Jäkla "knas" regel. Tanken var att man skulle begränsa effekten efter GrB bilarnas framfart och olyckor. Kontentan blev istället mer avancerad turbo-teknik (kullagrade mm), mappningar mm. Jag tycker givetvis att man skulle lagt begränsningen i spridarna med Max storlek 500ccm med Max antal på 4st. Då hade man kunnat köra med "gamla" boxar mm och hållt ner kostnaden i bilsporten duktigt.

          Kommer finnas bilder mm på vår racesite inom kort.
          Länk http://www.saabster.se/
          Attached Files
          Last edited by Jesper; 5 June 2010, 23:22.
          www.flatoutperformance.se

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jesper
            Hej Freddan !!

            Effekten blir begränsad pga att reglementet säger 32mm´s restriktor på turbon vid GrA klassning. Vi väljer förmodligen att klassa in den första året i "Nationell Special" där man får ha 34mm´s restriktor. Man brukar få ett fruktansvärt bra vrid med restriktor.
            Tror nog ändå att vi ska kunna få ut ca 210Hkr och ett vrid på 350-375Nm med bra topp o kam med en T19 turbo.
            Annars får vi trimma mer helt enkelt ;-)

            Mvh: Jesper
            Ja det ser helknas ut med restriktorn. Men det är bara att gilla läget och köra ifrån dom andra
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment

            Working...
            X