Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp sökes! Fiat uno 60s -88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjälp sökes! Fiat uno 60s -88

    Nu har min fiat börjat bråka med mig!

    Om felet:
    Den lägger av, av sig själv (oftast när den är varm). Med "lägger av" menar jag att tändningen slås från och bilen dör, eventuellt hostar den lite innan den stannar. Den startar direkt på startmotorn utan problem men lägger oftast av direkt igen, eller efter 10-50 meter.


    När och hur lägger den av:
    Den lägger oftast av när jag har kört bilen ca 30 min. Sen ibland om jag låter bilen stå i tio-tjugo minuter så fungerar det att åka någon mil igen innan problemet är tillbaks.


    Andra fel som kan ha med problemet att göra?
    Termostaten är trasig, men enl. min morbror borde det inte vara problemet då han körde samma fiat innan jag tog över den i 4 år med trasig termostat.


    Vad jag har gjort:
    Jag har kollat kylaren, temperaturen på motorn och båda värdena har vart som de ska. Hade i en sån där "bränslerenare" i tanken och bytte bränslefilter samtidigt, men det har inte hjälpt. Provade att plocka dän fördelaren och stoppa i en likadan från en annan 60s från -88 men den fungerade inte. Kollade fördelarlocket och det ser faktiskt bra ut. Har kollat att alla kablar och slangar är hela, men inte gett mig på elen än.


    riktigt tacksam för hjälp, helst akut!
    MvH Daniel Vikström
    ~~ Danne ~~

  • #2
    Byt tändspole, därefter tempgivaren till ev sprut.

    Comment


    • #3
      Originally posted by tempra33
      Byt tändspole, därefter tempgivaren till ev sprut.
      Uppdatering: bytt tändspole från min reservdelsfiat utan resultat.

      Gjorde ett experiment till idag:
      Jag ryckte ut en av "tändsstiftshattarna" eller vad det heter precis när den la av igen under körning. Satte i ett reservdelsstift för att kolla gnistan. Provade detta tre gånger och ingen gnista. Så det borde vara ett elfel. Skruvade dän fördelaren igen från motorn, tog bort ett metallskydd och kollade kablarna inne i fördelaren, vilka såg rena ut (ingen koppartråd synlig, ingen smuts etc). Men det sitter en el-sak i fördelaren och jag undrar om det kan vara den som det är fel på?

      Hur byter jag tempgivaren?
      ~~ Danne ~~

      Comment


      • #4
        Hmm, bör ju vara något som blir varmt och slutar fungera...

        Tempgivaren är en mässingsgivare med blå plast elkontakt som sitter på motorn, ofta på termostathus edyl.

        Bara att skruva ut med kall motor (kylarvatten kommer att läcka ut) TROR det är M12x1.5 stigning om du vill plugga hålet.

        Finns det någon tändmodul, oftast i närheten av spolen?
        Last edited by tempra33; 5 August 2010, 00:28.

        Comment


        • #5
          Originally posted by tempra33
          Hmm. bör ju vara något som blir varmt och slutar fungera...

          Finns det någon tändmodul, oftast i närheten av spolen?

          Kan du mäta upp bränsletrycket när den stannar? Funderar på om pumpen bråkar.
          Har inte tillgång till såna instrument än ;(
          Men pga att den inte fick gnista borde det vara något på tändsidan iaf och inte bensinsidan. Men jag är nybörjare så jag vet inte. Men det är skumt för ibland efter 10+ stopp med bilen startar den igen och går en mil utan att stanna en enda gång.

          edit: den stannar numera även när den är kall
          ~~ Danne ~~

          Comment


          • #6
            De sitter ju en del på fördelaren som man kan byta snordyr är den o kommer ej på ved den heter just nu tror de är tändmodul den kallas kolla den

            kolla även så kamremmen står rätt min betedde sig likadant fast de var bara nåra ggr innan den inte starta alls

            Comment


            • #7
              Hjälp till UNO 60

              Nu vet jag inte riktigt modellnamn på din bil.
              Men om du har instruktionsbok, eller annat sätt kan söka på bilen, och bilens reg.nr så får du fram fakta. Den heter förmodligen 146A4.048. Fiat Uno 1,1 60 ( 58 hkr)

              Förmodligen har du fel på Hallgivaren.
              Har själv råkat ut för detta.
              Den sitter inne i botten på fördelaren, och det är inget ovanligt fel som uppstår. Det blir kortslutning i den. Bilen kan tvärstanna, för att efter en stund gå en stund, och sen stanna.
              Kallas också Impulsgivare.
              Den finns att köpa på MECA och art.nr är 1545-14021 drygt 400:-

              FIAT Panda (141), 80-03 1000i 4x4 Kombi-sedan 05.86-12.94
              FIAT Panda (141), 80-03 1000i 4x4 Kombi-sedan 01.86-12.92
              FIAT Panda (141), 80-03 1000i Fire Kombi-sedan 01.86-04.92
              FIAT Panda (141), 80-03 1000i Fire Kombi-sedan 10.87-08.98
              FIAT Panda (141), 80-03 750 Fire Kombi-sedan 01.86-01.95
              FIAT Panda (141), 80-03 750 Fire Kombi-sedan 01.95-12.97
              FIAT Panda (141), 80-03 800 Kombi-sedan 02.81-12.85
              FIAT Panda (141), 80-03 950 4X4 Kombi-sedan 09.83-12.86
              FIAT Panda (141), 80-03 950 Kombi-sedan 09.82-08.83
              FIAT Uno 1.0 (45) Kombi-sedan 06.86-12.93
              FIAT Uno 1.0i (45) Kombi-sedan 1988-1994
              FIAT Uno 1.1 (55) Kombi-sedan 01.83-08.89
              FIAT Uno 1.1 (60) Kombi-sedan 05.85-08.89
              LANCIA Y 10 1.0 Fire Kombi-sedan 10.87-02.92
              LANCIA Y 10 1.1i Fire Kombi-sedan 07.89-09.95
              //R//

              Comment


              • #8
                Har beställt en ny fördelare från bildelsbasen med rätt tillverkningsnummer så den borde komma imorgon. 650 kronor inklusive frakt så det var ganska billigt. Får hoppas att det var det som var felet Tack för tipsen
                ~~ Danne ~~

                Comment


                • #9
                  Drar upp en gammal tråd! Var det de som var felet?

                  Comment

                  Working...
                  X