PDA

View Full Version : 128 Sport, 1300 -74

August
10th August 2010, 09:43
Hej,

Nybliven ägare till en röd 128-sport. Helt ny med Fiat så tips, idéer, varningar och mottages tacksamt!

Bilen har gått 8000, är skaplig i lacken, motorn snurrar men läcker soppa vid start, en del rost i stolparna, spruckna sömmar i framstolarna och taskiga fälgar.

Projektplanen börjar med besiktning, en prövning bilen inte mött sedan 2006. Beroende på utfallet där ska en mild -förhoppningsvis rullande- renovering påbörjas. Jag är dock novis och är i stor grad hänvisad till verkstad, har ni några tips på bra sådan i stockholmsområdet? Finns det någon skrot med gamla Fiat i närheten av staden?

Hälsningar, August

August
10th August 2010, 09:44
/August

TurboB
10th August 2010, 15:38
Dräggel... Vill ha!
Gummislangarna för bensin i motorrummet och till tanken bak torkar och börjar läcka, särskilt om bilen fått stå still långa perioder.

Tips!!! försök hålla renoveringen "rullande" annars blir det bara stående tills du efter några år tröttnar på allt. För att tycka att det är kul måste man äta elefanten i små bitar och få glädja sig åt varje liten förbättring. Annars tappar man sugen.

Kör du fast finns det många här på SFK som gillar dessa gamlingar. Är det nåt svårare så kan du snacka med VIA Bilservice på söder. Den lite äldre killen är bra på Fiat old-timer.

August
17th August 2010, 11:03
Bilen är nu besiktigad, gick över förväntningarna.

Lacken är väckt ur en vitmjölkig dvala med massiva mängder rubbing.

De rostiga plåtfälgarna hjälpligt nerslipade och översmetade med hammarlack. Tyvärr gick en hjulbult av vid slutmonteringen. Funderar på nya större hjul, tips?

Verkstaden rekommenderade att jag ställer ventilspelet, motorn knackar lite, vet någon på forumet om detta kan göras själv eller om man bör anlita verkstad?

/August

August
17th August 2010, 20:30
fälg, innan och efter

Freddan72
17th August 2010, 21:12
Har du inte mekat något innan så är väl detta ett ypperligt tillfälle att börja lära sig.

Precis som TurboB skriver, försök hålla bilen rullande. Lite då och lite då. Man har läst om alldeles för många projekt som slutat i molekyler.

Lycka till! :)

per
17th August 2010, 23:55
Ventilspelet är nog enklast att lämna in om man inte är gammal fiatmek, det justeras med shims och specialverktyg.
Större fälgar (14 eller 15 tum) hittas lätt på bildelsbasen.se, i stort sett alla 4-bultade Fiatar har samma bultcirkel, 4x98mm.

Erajack
18th August 2010, 09:52
Vilken gobit! Varför ändra något?
Försök att hålla orginal.

Mvh//Lars

August
18th August 2010, 10:16
Nu är bilen på verkstaden, ventilspelet ska ställas, men framförallt ska helgens stora misstag åtgärdas; avvriden hjulbult.

Mekanikern varnade att "kanske måste man byta allt; nav, lager osv" men förhoppningsvis kan de vrida ut bulten med en påsvetsad mutter.

Lars: målet är att Fiaten ska få ett fint bruksskick, så mycket original som möjligt. Dock med undantag för fälgarna där jag som sagt funderar på att gå upp någon storlek.

Erajack
18th August 2010, 16:11
Förståndigt tänkt!
Det där med fälgarna kan jag förstå. Dom är inte så 'ball' i orginal.
//Lars

jan.bon2
18th August 2010, 21:44
Jag tycker du skall vara varsam med detta rel. ovanliga ex. av Fiat i Svedala.
Skaffar du en Haynes på modellen,läser,känner in det italienska;Så kommer du ha en:"Love affair",som reklamen visades i Australien i början på 70.
Bilen är basic så du kan göra allt själv=
höjer nöjet av ägandet!
Grattis !

August
19th August 2010, 10:17
/August

Erajack
19th August 2010, 12:35
Om du som sagt använt stora mängder rubbing så behåll den.
Tycker att det är en cool nyans. Passar väldigt bra.

//Lars

August
19th August 2010, 18:42
bild

August
19th August 2010, 18:43
/August

per
19th August 2010, 23:37
Mkt fin!
Har väl alltid gillat 128 3P (efterföljaren) bättre, men denna blir nog riktigt snygg med kommande fälgarna! (varför inte Barchetta-plåtisarna? Tunga iofs men 15" o retro-snygga enl. mig iaf..)

August
4th September 2010, 21:22
Tack för alla svar och uppmuntran!

Bilen körs numera i Vilnius, Litauen. Har regnat här konstant i tre dagar och avsaknaden av garage blev extra tråkig när jag upptäckte hur mycket vatten som bilen tar in. Bokstavligen små sjöar på golvet.

Nåväl.

Jag har sett lite bilder på nätet med cromade, och små, luftfilter på 128'or.

http://www.mirafiori.com/~courtney/128/jimt7.JPG

Är det någon i forumet som har erfarenhet av detta?

Hälsningar, August

toto
5th September 2010, 09:26
Originally posted by August
Mekanikern varnade att "kanske måste man byta allt; nav, lager osv"

Det låter som en blåsning....

Grattis till en av forumets läckraste bilar:)

Danne_850
14th October 2010, 11:13
stilren!

STOLE ABARTH
20th October 2010, 10:48
Great car!!

August
24th March 2011, 06:59
Hej Fiat-vänner,

Våren närmar sig så sakteliga. Om två veckor rullar fiat igen har jag tänkt.

Har fått mitt efterlängtade crome-luftfilter. Slangen från motorns nedre regioner som går in i det gamla filtret; är det vevhusventilationen? Det nya filtret saknar ingång för denna slang. Bör jag försöka tråckla in den i filtret eller köra någon slags separat-filterlösning?

Tips mottages tacksamt!

Hälsningar,

August

stooges
24th March 2011, 08:13
Hej
Du måste ha sluten vevhusventilation enligt besiktningsreglerna på bilar nyare än 1968. Dock har jag hört talas om folk som har klarat sig på besiktningen med öppen vevhusventilation på senare bilar, men för mig gick det inte, så jag blev tvungen att återsluta vevhusventilation in i filterburkarna.

August
24th March 2011, 18:30
Stooges,

Tack för ditt råd. Som tur är så besiktningen avlägsen. Rent tekniskt; kan man skada motorn genom att ha ventilationsslangen rakt ut i motorrummet?

Hälsningar, August

August
30th April 2011, 21:46
Uppfräschad front med nya lyktinsatser, ommålat plastgallret framför kylaren och bortmonterade lykttorkare.

Nytt luftfilter, fortfarande inte helt säker på hur lösa vevhusventilationen dock.

Hälsningar,

August Borg

August
30th April 2011, 21:48
luftburk mm.

stooges
30th April 2011, 22:09
Ser snyggt ut.

På min bil så hade jag också lite problem med vevhusventilationen, besiktningen slog ner på öppen vevhusventilation.

Jag löste problemet mha att koppla in en tunnare gummislang (så att det gick att böja rätt enkelt utan att vika sig och bli tätt) till befintlig vevhusvetilationsslang i skarven mellan de båda gummislangarna använde jag mig av ett rör instucken i slangarna båda ändarna så jag kunde fästa med slangklämmor (Bild 1).

Därefter så hade jag ett litet (ett par cm) rör instucket extremt tight i den "nu fria änden" detta rör stack jag in på undersidan (bottenplattan) av luftfiltret och fäste med slangklämmor på både ut och insidan (Bild 2).
Har ingen anning om det är bra eller dåligt, men det funkar och bilbesiktningen jublade av glädje. :)

PS Att jag har ett T-rör på Bild 1, beror på att jag har två luftfilter, så du behöver därför inget T-rör.

stooges
30th April 2011, 22:21
Bild 1

stooges
30th April 2011, 22:21
Bild 2

johnny
5th May 2011, 17:36
Ta en slang med rätt diameter/längd och koppla till utgången från vevhusventilationen, ta en lämplig plastflaska ( t.ex en 1 liters f.d avfettningsflaska) och borra ett hål halvvägs upp i den, stick in andra slangändan i den, på toppen av flaskan istället för korken sätter du ett vevhusventilationsfilter från Biltema (33287).

Gör en hållare till flaskan, sätt på lämplig plats.

Senaste besiktningen utan problem.

Jag har ingen bild på min konstruktion men jag kan fixa en i helgen.

stooges
5th May 2011, 19:31
Originally posted by johnny
Ta en slang med rätt diameter/längd och koppla till utgången från vevhusventilationen, ta en lämplig plastflaska ( t.ex en 1 liters f.d avfettningsflaska) och borra ett hål halvvägs upp i den, stick in andra slangändan i den, på toppen av flaskan istället för korken sätter du ett vevhusventilationsfilter från Biltema (33287).

Gör en hållare till flaskan, sätt på lämplig plats.

Senaste besiktningen utan problem.

Jag har ingen bild på min konstruktion men jag kan fixa en i helgen.

Kanske kan fungera om bilbesiktningen är snäll. För mig funkade det inte med ett filter kopplat till vevhusventilationensslangen, den är ju fortfarande ej sluten vilken den skall vara per definition. Vevhusventilationen skall in i motorn och sedan förbrännas dvs in i förgasarluftfiltret. Så här såg det ut på min motor innan jag drog in vevhusventilationen in i förgasarluftfiltren, det var ajabaja hos besiktningen, gör om gör rätt sa de;)

arnexter
5th May 2011, 20:27
Cool bil! Härlig 70-tals röd färg också.
Hur ser baken ut på den?

August
23rd May 2011, 20:12
Bilder på fiaten, nu även bakifrån:

August
23rd May 2011, 20:15
fiat fram.

Kör på kullersten och oroar mig lite över hur lågt avgassystemet hänger. Ska det verkligen bara hänga på en punkt (strax innan slutröret) och i motorn, eller har verkstaden som monterade missat något?

/August

rask
24th May 2011, 09:32
Fina bilder! Vart rullar bilen? Ser inte riktigt ut att vara Svea?

Puntoking
26th May 2011, 20:31
Verkstaden har missat ett fäste, en ring med ett hål som kläms runt röret efter första ljuddämparen. Sitter sen med en krok i ett hål i karossen (handbromsvajerfästet vill jag minnas). Kolla på webshop:en på MECA:s hemsida. Sök på fiat 128 så finns det en ritning på ditt avgassystem. Snygg bil förresten!

August
6th April 2014, 12:16
Vänner,

Min fina Fiat enl ovan är nu till salu. Jag bor i Stockholms innerstad numera så det är svårt att ha en fin veteranbil nere på gatan. Mycket tråkigt att behöva sälja, men vill inte se en så fin liten bil stå obrukad.

Fiaten står på Rådmansö, utanför Norrtälje och är obesiktigad men går mkt bra, en fantastiskt trevlig liten sport-coupé som jag rest genom Europa och Sverige med otaliga gånger.

Jag tänker mig 7500 kr för bilen, knappast något behov av mer tekniskt ingående beskrivning på detta forum. Hör av er till mig på mail för frågor om bilen och provkörning.

august.borg(snabel a)gmail.com

Hälsningar, August

August
1st May 2014, 11:57
Såld

vänner,

min fina fiat enl ovan är nu till salu. Jag bor i stockholms innerstad numera så det är svårt att ha en fin veteranbil nere på gatan. Mycket tråkigt att behöva sälja, men vill inte se en så fin liten bil stå obrukad.

Fiaten står på rådmansö, utanför norrtälje och är obesiktigad men går mkt bra, en fantastiskt trevlig liten sport-coupé som jag rest genom europa och sverige med otaliga gånger.

Jag tänker mig 7500 kr för bilen, knappast något behov av mer tekniskt ingående beskrivning på detta forum. Hör av er till mig på mail för frågor om bilen och provkörning.

August.borg(snabel a)gmail.com

hälsningar, august