Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 131 motorproblem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 131 motorproblem.

    Hallå!

    Tog ut min 131 (1,6 1981) förra veckan för att underhållsköra, den startade relativt snabbt och gick fint (stått sedan i våras)när jag ändå hade den ute så fick jag för mig att byta olja, vilket skulle visa sig ställa till problem..

    Fyllde på ny olja, startade bilen och den gick bra, sedan stod den över natten, när jag då skulle ha igång den på morgonen så gick den väldigt konstigt/ojämt och la av på tomgång, typ som på tre cyl.
    Provade nån mer gång, den gick då sedan av sig själv på tomgång men den låter konstigt/inte bra. Jag provade att dra av tändkablarna en efter en och den gick ner lika i varv efter varje cyl, tänkte om nån ventil hängt sig men jag bedömmer att den "går på alla" Motorn är liksom högtänd eller vad man ska säga, ger man lite gas så dör den typ. Eller ska man tro att kamremmen hoppat? (den är inte bytt sedan 99 då bilen mest stått, samtidigt som remmen känns lite oljig och hal, ska bytas iaf!)
    Kan spetsar eller något annat ställa till med liknande problem?

    Är det någon som har en teori/förslag på felsökning/reparation?

    /Henrik
    Last edited by Henrik; 4 November 2010, 22:34.

  • #2
    Hmm rost i tanken/skit i filtret? (kollat filtret?)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hej Henke!
      Låter som skit i förgasaren, eller lite oxider i fördelarlocket om den misständer lite!
      Kolla locket först, lättast men lutar nog mer åt förgasaren..

      Snälla kan du inte ta lite kort på den o lägga in till en 131 nerd + alla andra!

      Dom börjar att bli sälsynta nu för tiden!!

      MVH Alf
      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

      Punto 80 ELX 16v -01
      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
      Ducato 2,5TD -92 flak
      Tel 070-5512431

      Comment


      • #4
        tjena!

        ok, skit i förgasaren, är det att plocka ner allt som gäller då? Eller är det något särskilt du tänker på? locket kollade jag igenom, verkade ok. Fick tips av en gammal mek att dåliga spetsar kan ställa till med liknande också. Det var svårt att höra exakt hur den lät då det även blivit hål i ljuddämparen..men som sagt den går illa på hög tomgång, ger man lite gas, så dör den. Bränslet borde väl också kollas, kanske tanken rostat.

        Tyvärr var jag tvungen att ställa undan bilen igen pga den ständiga tidsbristen.. få se när jag får tid igen.

        bifogar lite bilder:
        Den är i helt ok skick, gjordes någon typ av rostlagning/skydd i början på 90-talet av en verkstad därav det svarta nertill..
        Under är den helt ok, i skuff som ny, det är skärmkanterna bak, samt under/fram kant på dörr som är rostigt. Nya skärmkanter har jag köpt, ligger på hyllan. Det är alltså skärmkanter samt dörrar som ska fixas sen ska sidorna lackas. Någon typ av tidstypiska alu (14"-15") skulle jag vilja ha tag i också, ringde på några på blocket nyligen men de var sålda på en gång tydligen, synd.

        /H
        Attached Files

        Comment


        • #5
          inne
          Attached Files

          Comment


          • #6
            front
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Stötis bytt av mig, då jag hade turen medans det fortfarade fanns 131 på skroten att hitta en bul och rostfri, den gamla var "ibackad"/bulig.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                b
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Grymma dimensioner, 2 st org hjul finns kvar, tillverkade V4 1980 såg jag, kanske lite krispiga idag
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Fina bilder!
                    Riktigt sexiga fälgar där ja...
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      131:a

                      Grattis till en fin bil, fast det finns lite rost. Finns inte många kvar, då de rostade friskt. Ett känsligt ställe (ett av många) är dräneringen i nederkant på framrutan. Sitter plastslangar påträdda på en liten "pip/rör" i hörnen nederkant under gummilisten. Du kan känna/se plastslangen om du öppnar huven och kikar in under mot rutan. Detta rör rostade sönder, eller också så släppte plastslangen, och så följde vattnet rutlisten, med rost som påföljd. Är känslig runt alla rutor egentligen. Fick byta plåten mellan huvöppning och ruta på min fars bil. Plåtbiten gick upp en bit, dit gummilisten låg. Och på denna plåtbit, satt detta dräneringsrör. Denna ekonomidel, är nog svår att hitta idag.
                      Har en del plåt till 4-dörrars, men din är ju 2-dörr.

                      Du skriver att den "dör" när du gasar, men går på tomgång
                      Har du kollat att den inte tjuvläcker i nån slang, för de är ju säkert lika gamla som bilen.
                      Det vanliga tricket, är ju att medan bilen går på tomgång, så duschar man lite startgas på alla slangar som man ser, en i taget, och ändrars då motorvarvet, då har du läckage, trasig/sprucken slang.

                      Men det är absolut inte fel, att kolla förgasaren, men tänk på packningen, när du "delar" den. Håller säkert, men var försiktig.
                      Annars så är det med all sannolikhet Weber på denna, och då går det att få fram packningar, annars så gör man en själv.
                      //R//

                      Comment


                      • #12
                        131

                        Hej Henrik!
                        Hoppas att ni inte somnar när ni läser detta!!

                        Det var klart värt allt tjat om bilder på din bil!! Ha ha
                        FAAAN va fin den är o i silver met, min favorit färg!

                        Min är ljusblå met med beige o brun inredning - 81 , men min förar dörr är rostig /hål på stora ytor över hela dörren, min höger dörr är ok o även skärmkanter, prima under, bara gått 8700mil i norrland!

                        Ett tips är när du lagat dörren/dörrarna är att rostskydda dom invändigt noga med tunnt rostskydd , det sitter nämligen en plåtbalk i dörren som är dit satt med fogskum! Det samlar fukt o rostar enormt, vem kommer inte ihåg Alfasud! dom hade fogskum i alla balkar, dom rostade upp på nolltid!

                        Till ditt problem, tanken tror jag inte har rostat, den sitter ju i bilen o inte under!
                        Vet inte hur kunnig du är men ska försöka att förklara om du inte vet!
                        Det sitter en Weber 32/32 ADF-250 på din bil, den rengör man bäst genom att ta bort luftfiltret + burken, 13mm nyckel till locket o 8mm till att lossa den från förgasaren + vevhusventslangen!

                        Så nu är vi ovan förgasaren, har du tryckluft? det är bäst att använda!
                        Lossa den stora mässings muttern som sitter där bensinslangen går in i förgasaren, där sitter det ett litet filter som man blåser rent, sen lossar man på choke pinnen som har en liten låsring uppe vid choke spjället, ta en liten mejsel o håll i den , annars försvinner den lätt, haka av pinnen från spjället, lossa sen dom spårskruvarna som sitter på ovansidan av förgasren, lyft försiktigt på locket lite(akta packningen) o dra bak snabbtomgångs/choke pinnen så locket går fritt, fortsätt försiktigt att lyfta hela locket!

                        Nu är hela förgasaren öppen, bensin munstyckena sitter i botten på förgasaren där det är en pool av bensin,luftmunstyckerna sitter mitt i förgasaren ,torka ur o lossa dom, blås försiktigt munstyckerna o hålen dom sitter i!

                        Ha gärna en trasa lite ovanför när du blåser, ifall något flyger iväg o så får man inte bensin o skit i ansiktet!

                        Dra i gas reglaget o titta i så det sprutar en fin stråle bensin i varje port, om inte så är det skit eller trasigt acc membran, blås rent i kanalen, sitter med 4st skruvar på sidan,det sitter en fjäder bakom locket o membranet, du ser att armen rör sej när du gasar..

                        sen är det bara att skruva ihop den i motsatt ordning, låter mycket men tar ca 10-15min om man inte tappar något!ha ha

                        Hoppas att det hjälper, det brukar bli en massa skit som fastnar i förgasaren när bilen står still länge!
                        Tack än en gång för bilderna, behöver du mer tips så bara hör av dej, förresten har du en fin kofångare fram ,annars kan jag fixa en helt ny för korv öre till dej ..

                        MVH Alf
                        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                        Punto 80 ELX 16v -01
                        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                        Ducato 2,5TD -92 flak
                        Tel 070-5512431

                        Comment


                        • #13
                          Ja, jag visste det du somnade nog när du läst allt som jag skrev.. hahaha
                          Kan bara inte sluta att titta på dina bilder.skitfin, jag vet jag är knäpp!
                          Dom säger ju att dom som är lyckligast är ju knäppisarna!!
                          MVH Alf
                          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                          Punto 80 ELX 16v -01
                          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                          Ducato 2,5TD -92 flak
                          Tel 070-5512431

                          Comment


                          • #14
                            Så fränt att det står "5 växlad" bakpå, på svenska. Orginal?
                            Måste nog börja leta efter en äldre Fiat, man blir bra sugen när man läser om alla här som har gamla fina vagnar.

                            Panda 169

                            Comment


                            • #15
                              Det var original, på svenska bilar..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X