Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vindrutetorkar problem Stilo 1.8 2002

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vindrutetorkar problem Stilo 1.8 2002

    Morsning, är helt nyreggad men har ägt lite fiats i mina dar.
    Är allt annat än händig så jag vänder mig nu till dom teknisktbegåvade på detta forum,
    Åkte i spöregn i helgen, vindrutetorkarna gick som vanligt.
    Helt plötsligt rycker det till lite i torkarna och helt plötsligt så ställer dom sig mitt i synfältet.
    Dom fungerar och går i botten precis som dom ska, men när man stannar dom eller dom vilar mellan intervallerna så ställer dom sig mitt på rutan.
    Likaså när bilen gör sin Check vid start, då åker dom upp och stäler sig rätt i synen

    Några tips eller ideer till en stolt ny stilo ägare?

    Mvh/Giorgio
    Jag är från Italien så självklart är min bil det med, Valde mellan Ferrari och Fiat
    ________________________________
    i min fiat park har det bott: uno 45-88 unoturbo 88, panda 4x4 87? punto 55 -96 kör för tillfället en gul stilo 1,8 3d gillar den skarpt.

  • #2
    Ciao, stopplägen mm. ligger i torkarmotorn tror jag.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Ciao! Kan erkänna att jag körde rätt fort med vindrutetorkarna i gång, är det bara byta motorn eller tror du det kan gå att ställa om dom? följdfrågan blir kan ett pucko grejja det?
      Grazie Mille!
      Jag är från Italien så självklart är min bil det med, Valde mellan Ferrari och Fiat
      ________________________________
      i min fiat park har det bott: uno 45-88 unoturbo 88, panda 4x4 87? punto 55 -96 kör för tillfället en gul stilo 1,8 3d gillar den skarpt.

      Comment


      • #4
        Viloläget brukar vara en liten brytare som sitter inuti själva motorn. Vet inte hur de har löst detta på moderna torkarmotorer.

        Jag vet inte hur illa till den sitter på stilon, men prova att demontera själva motorn och se om det hänt något i den. Eller så köp en begagnad på en bilskrot och testa. Kanske enklast?
        Kan ju ha gått sönder saker i din som inte går att laga...

        Förresten, kontrollera länkaget. På motorns axel är det nog splines där länkaget är fastskruvat. Muttern kan vara lite lös så att länkaget ändrat läge. ( Av fartvinden ) Då flyttas viloläget.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Tackar för tipset, ska försöka kolla detta.
          fartvind var det absolut, riktigt pigg liten bil det där.
          Jag är från Italien så självklart är min bil det med, Valde mellan Ferrari och Fiat
          ________________________________
          i min fiat park har det bott: uno 45-88 unoturbo 88, panda 4x4 87? punto 55 -96 kör för tillfället en gul stilo 1,8 3d gillar den skarpt.

          Comment


          • #6
            Väldigt lätt att komma åt alltihop så det klarar du utan vidare!!
            captainmorgan

            Comment


            • #7
              Ja tydligen är jag inte lite puckad, för jag kommer inte åt torkarmotorn.
              Vilken är den lättaste angreppsvägen?

              Satte på mitt fjärde vinterdäck idag, helt själv fyfan vad man är otekniskt haha.

              Tur att det finns trevliga människor som er som gärna hjälper ett smärre pucko med denna typ av frågor.
              Ser ni en gul stilo med torkarna halvvägs upp tuta, då är det jag.
              Last edited by Romanista; 9 December 2010, 14:16.
              Jag är från Italien så självklart är min bil det med, Valde mellan Ferrari och Fiat
              ________________________________
              i min fiat park har det bott: uno 45-88 unoturbo 88, panda 4x4 87? punto 55 -96 kör för tillfället en gul stilo 1,8 3d gillar den skarpt.

              Comment

              Working...
              X