Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rullande renovering Fiat Ritmo 75 cl -80

    Yepp!
    Då har man blitt med ritmo.Efter några års letande så sprang jag på en ovanligt fräsch bil.Och det var ren tur att den var såpass fin.För jag köpte den osedd,såg några kort iofs.Bilen fanns på blocket och annonsen var utan bild ,den fanns i Nordingrå ca 62 mil bort.Det kändes lite långt borta.Några dagar efter jag sett annonsen så gick jag och intalade mig att jag inte ska ha en bil till.Har ca 14 st i min ägo.Men vid ett svagt ögonblick så greppade jag telefonen och ringde säljaren.Han skulle inte ha så många tusingar för bilen,så han beskrev skicket och den verkade ok,men bilen hade dåliga lameller.Vi pratade en liten stund,sa att jag skulle återkomma.

    Eftersom jag har en alfabekant i nordingrå så ringde jag honom och bad honom att titta på bilen,sagt och gjort.Han ringer tillbaka och säger:Ska inte du ha den så tar jag den.Det räckte:-) Det var bara att slå till.Precis när jag lägger luren då ringer Rolando här på forumet och tipsar mig att han sett en annons i Classic motor på en Ritmo i Nordingrå.Det visade sig vara samma bil.Men med ett mycket lägre pris.Då vart jag fundersam och ringde säljaren och frågade egentligen vad han skulle ha för bilen,han gick ner i pris direkt som tur var.Ringde då min Alfabekanting igen och han gjorde upp affären åt mig,schyssta människor det finns:-).

    Förra helgen var det då dags att hämta bilen.Med lånad 1300 kärra,proppfull kylbag och en gammal Alfa 164 med 33tusen på mätaren så satte jag kursen mot Nordingrå/kramfors.Startade kl 05:00 på morgonen och körde vägen via karslskoga/västerås/sala/heby/gävle och E4:an uppåt.Körde i ett sträck förutom en tankning i östersund.Allt löpte på fint ända tills jag just var framme.

    Svängde av E4:an och det blev riktig vinterväg,första tödagen på hela vintern med riktigt isig väg.Det var knappt jag tog mig upp i backarna och det slirade fantastiskt mycket.Men med nöd och näppe så kom jag iallafall fram till slut.Mötte upp min bekanting.Tittade lite snabbt på bilen och åkte till honom och fikade.Åkte några riktigt sllingriga underbara småvägar(gjorde för Italienska bilar) bland alla fina havsvikar.Sjukt fint ställe Nordingrå är.Kan tänka mig att det är sagolikt där på sommaren.Får bli en semestertur ngn gång.Kanske med ritmon:-).

    Väl tillbaka efter fikat så lastar vi på bilen.Gött med sommardäck på Fiaten ,ansats på 4 meter och blankis samt träffa ramperna och upp på kärrflaket.Det gick efter en stunds slirande och många försök.Då vart det bara att tacka för sig och säga tack och hej då.

    Åker iväg med ekipaget och tar riktig sats för det är en lååång seg isig backe direkt.Det tar stopp när jag är 10m från krönet.Det bara spinner.Bilen börjar glida bakåt,hilfe!! som tur är så får jag ekipaget stilla och gör inga försök alls att ta mig därifrån.Det är snorhalt! Går ut och begrundar och letar efter sand.Men det finns ju ingen sand att få ngnstans.Det kommer en vw transporter förbi och undrar om jag behöver hjälp.Visst,jag tar fram bogserlinan som jag turligen köpte för några månader sedan och han drar mig över krönet så jag får medlut.

    Får samtidigt assistans av säljaren av bilen som kommer med en säck sand.Han eskorterar mig ca 8 km ut till E4:an.Där var det barbacke och full fart hemmåt.Får för mig att ta vägen över uppsala då det är mycket bättre och rakare väg.Samtidigt blåser det kraftigt och mellan Uppsala och Enköping så åker jag plödsligt in i ett snödrev på 30 meter.Att jag inte gjorde i byxan då är ett under:-)

    Det vinglade och svajade i ekipaget ordentligt och kunde ha gått riktigt illa:-/.Kommer hem vid midnatt och ramlar i säng.Totalt 125 mil blev det.Sikka stölleprov man ger sig in på:-)

    Till bilen då:Inspektion av underredet blev över förväntan.Sjukt hel inunder,hittade ett rosthål,en femkronas storlek under förarsätet och det var allt,helt otroligt.Den rost jag hittat är bubblor under listerna till fram och bakruta,tyckte mig se ett rosthål under rutlisten på insidan av bagageluckan.Men först och främst ska det bytas lameller och alla packboxar i låda och vid vevaxel.Så är det någon som har dessa så hör gärna av er.Annars får det bli Momentum/tools.En bild efter pålastningen.Den förre ägaren på bild.Look-a-like Clint Eastwood som ngn här på forumet uttryckte sig:-)
    Attached Files
    Last edited by alfamats; 15 May 2012, 19:58.
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

  • #2
    Vy över höga kusten,lite suddigt.
    Attached Files
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • #3
      På väg hem vid en shellmack för att inhandla redbull:-)
      Attached Files
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #4
        Hemma,avlastning påbörjad...
        Attached Files
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #5
          Gratulerar till den fantastiska bilen, och förhoppningsvis - en autograf att lägga ut på ebay?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            på Höje mark för första gången:-) Jag vet att jag inte hann att måla hela husdörren i sommras:-) Är det samma nyans månntro?
            Attached Files
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • #7
              Autografen sparar jag,kan bli min pensionsförsäkring om ca 25-30 år:-)

              Bilen trippande på sommarsulor i solgasset.Faktiskt bra grepp ändå.Kunde inte motstå en provkörning på några kilometer.Upptäckte att man hade satt en träskiva under förarsätet.Fjädrarna i sittdynan är paj.Så det finns med på att skaffa/göra listan.
              Attached Files
              Mats Nilsson

              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

              Comment


              • #8
                Men som sagt,lamellerna var det.Fick börja dagen med att göra en supportbalk för att hålla uppe motorn när växellådan ska ur.
                Attached Files
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • #9
                  Låda på väg ur...
                  Attached Files
                  Mats Nilsson

                  Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                  Comment


                  • #10
                    Lådan ur....
                    Attached Files
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • #11
                      Vet inte om det syns,men solfjädrana uppe till vä i bild ser lite mer intryckta ut än de andra.Vet inte om det är det som är felet.Jag har sett värre lameller.Men dom ska bytas och är inhandlade.
                      Attached Files
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • #12
                        Lamell
                        Attached Files
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • #13
                          Plockade bort svänghjulet och kollade packboxen innanför.Den hade slabbat olja så det är läge att byta nu.Tog även och plockade ut packboxar ur lådan.Det jag undrar över är hur tätningen är funtad, den som sitter i gaveln till växelföraren.Såg ut som ngn plåtring men såg inget mera.Sitter det en packbox innanför?Ska ta kort på detta när jag kommer ut i garaget. / Mats
                          Attached Files
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • #14
                            Oj vilken resa, skönt att allt gick bra. Lycka till med renoveringen

                            Comment


                            • #15
                              Tackar Stooges! Det kan jag behöva:-)
                              Väl nere med lådan så började jag plocka packboxar.Skulle jag inte ha gjort.Verkar vara svårt att få tag i dessa.Det är inga standardmått på dessa direkt.Var runt i Karlstad och kollade men hittade inget .Fanns inga för beställning heller.Fick ett prisförslag från momentum.Dom svarvar på beställning,ca 1000:- + moms per packbox!! Urk!!!Har letat på nätet nu ikväll.Verkar vara samma packboxar till X 1/9:an iallafall.Då borde det gå att få tag i tycker jag.Ngn som vet om ngn som säljer delar till dessa? förutom Nordens karosstillbehör då.
                              Som tur är så hittade jag en fiatsida som hade en lista med de flesta Fiatpackboxar och orginalnr så det underlättar.Den bakre packboxen till veven ska vara samma som till andra Fiat och lancia så den blir det minsta problemet.Skulle vara samma som till Fiat 128,600,1100,1200,X 1/9,Yugo samt lancia Delta 1300 och 1500.
                              Tätningen till vxlföraren hittar jag inget orginalnr till och där satt det ingen vanlig packbox.Tänkte om det gick att sätta dit en vanlig packbox som det är på tex Alfasud och Alfa 33rna,men icke.Fanns inga med de rätta dimensionerna.Inte trodde jag det skulle vara så mycket special på en sketen Ritmo.Får fortsätta att leta på nätet.Ligger en packbox till veven på Ebay såg jag .Ska hålla utkik efter den alteftersom..Lite bilder på demontering av växelförarartäningen,sicken jäkla historia!!
                              Attached Files
                              Mats Nilsson

                              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                              Comment

                              Working...
                              X