Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe: Ny plåt och lack

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupe: Ny plåt och lack

    Har börjat att svetsa ny plåt på en Coupe 16v. Har dragit på detta något år, men nu verkar jag vara på G. Har tänkt att rostlaga så att den går igenom besiktningen några år till + att fräscha upp den med en ny lack. Även nya fälgar, bromsok, skivor, ljuddämpare, spindelleder/drivning, ny front och även byta bakre "vad det nu heter" plaststycke och mycket annat. Nu tar rostlagningen och spacklingen ett bra tag till, så det blir inte så mycket uppdateringar här ännu.
    Last edited by JanneMac; 6 March 2011, 17:55.
    JanneMac

  • #2
    Glömde att skicka med en bild
    Attached Files
    JanneMac

    Comment


    • #3
      Jag gillar inte att svetsa i galvad plåt, hur man än slipar bort galven så sprutar det en del då man svetsar. Får väl galvfrossa med denna bil och mer och mer rost kommer fram, men jag ser en ljusning då jag bara har höger tröskellåda kvar + lite vid hjulhuset. Sen är det undre stolparna som håller främre och bakre skärmar. Tröskelklådorna var inga billiga saker, har för mej att dom gick på över 5000 kr. Skärmkanterna lät jag en skrota kapa ut ur en silverfärgad Coupe. Det skulle vara kul att trimma den med nya trimkamaxlar, så att den går så där ojämnt som R-kamen gjorde på en raggazon. Men jag har inte hittat några till min modell som är utan turbo.
      JanneMac

      Comment


      • #4
        Det är lättare att hitta kammar till sugmotorn än turbon. Ultra Motors säljer Cat Cams och Colombo Birani går att köpa från Italien om inte någon mer lokal firma kan skaffa. Det är en kul motor men insuget suger tyvärr vilket förtar lite av nytttan med vassare kammar...
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Originally posted by TurboB
          Det är lättare att hitta kammar till sugmotorn än turbon. Ultra Motors säljer Cat Cams och Colombo Birani går att köpa från Italien om inte någon mer lokal firma kan skaffa. Det är en kul motor men insuget suger tyvärr vilket förtar lite av nytttan med vassare kammar...
          Det dåliga insuget kan väl dock avhjälpas med ett Delta Integrale insug eller om man har lite tur och hittar ett Kappa insug. Delta insuget är väl dock vinklat vid spjället, så jag vet inte om det krockar med något annat i Coupén.

          Panda 169

          Comment


          • #6
            Nu är det 100% bestämt att jag gör den färdig, jag var lite tveksam tidigare. Jag kunde hyggligt skillnaderna på årsmodellerna då det gällde Volvo Amazon (är lite äldre, men små snabba bilar gillar jag ännu), men Fiat kan jag inte ett jutta om. Har kollat delar som bakaxel, Styrspindel Lagerhus, fjäderben och hubbarna som sitter i Styrspindel. Det blir ett sabla bläddrande i verkstadsmanualer hit o dit för att se om den modellens delar passar min. Nu har jag gett upp och köpt allt det här på några olika skroter och gått efter skick och minst antal mil istället. Alla delar blev nu ifrån den 5 cyl turbo modellen, så om inte allt passar får jag kompromissa om det går och tex köpa hjullager till turbo modellen istället. Fjäderbenen har jag ännu inte köpt så det kanske är någon här som vet om vissa modellers fjäderben inte går att modda för att passar min modell? 2 lit 16 ventiler utan turbo årsm -95. Har räknat lite grovt att ca 30-40 000 kr kommer det kosta för att få den på hjul igen, fast då blir det en bonnlack utan ugn så länge, har lackat några bilar tidigare, ja rinningar är det svåra.
            Last edited by JanneMac; 11 March 2011, 11:08.
            JanneMac

            Comment


            • #7
              5cyl turbo har bredare spårvidd fram, nåt att tänka på för drivaxlar osv..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                OK, antingen att det var kortare drivaxlar eller det som ni skriver eller båda, trodde jag. Det som kan ställa till det är om hubbarna inte alls har samma innermått till mina drivaxlar. Men det gör inte så mycket för dom följde med köpet av spindellagerhuset. Men har även spindellagerhuset andra mått, ja då har jag köpt dom i onödan. Men bakaxlen kan jag absolut inte tänka mej att den inte går att använda, jag ska ju ändå byta hjullager, skivor och bromsok. Den hade bara gått lite över 4k mil. Färgen tänkte jag köpa här:

                http://www.bilfarg.se/

                Är det någon här som har erfarenhet av deras färg?
                Last edited by JanneMac; 11 March 2011, 15:49.
                JanneMac

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jim
                  Det dåliga insuget kan väl dock avhjälpas med ett Delta Integrale insug eller om man har lite tur och hittar ett Kappa insug. Delta insuget är väl dock vinklat vid spjället, så jag vet inte om det krockar med något annat i Coupén.
                  Det här Kappa insuget, på vilken bil sitter det eller är det en eftergjord triminsug. Blir enklare om man vet hur/var man ska söka på nätet.
                  JanneMac

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by JanneMac
                    Det här Kappa insuget, på vilken bil sitter det eller är det en eftergjord triminsug. Blir enklare om man vet hur/var man ska söka på nätet.
                    Jag rättar mig själv, förstår nu att det är bilmodellen som heter så.
                    JanneMac

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by JanneMac
                      Det här Kappa insuget, på vilken bil sitter det eller är det en eftergjord triminsug. Blir enklare om man vet hur/var man ska söka på nätet.
                      Lancia kappa antar jag
                      Attached Files
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jim
                        Det dåliga insuget kan väl dock avhjälpas med ett Delta Integrale insug eller om man har lite tur och hittar ett Kappa insug. Delta insuget är väl dock vinklat vid spjället, så jag vet inte om det krockar med något annat i Coupén.
                        Har nu kollat bilder på båda insugen. Vad jag tror är att bromsvätske/huvudcylinder och även frikopplingens oljebehållare ligger surt till. Men jag ska försöka få tag i ett kappa insuget (om billigt) och sen ta med det till jobbet för att försöka flytta spjällfästet så att det går ner i Fiatens motorum. Har även hittat ett par firmor som kan slipa om mina orginal kamaxlar till lite vassare, om dom inte är för slitna förstås. Kollade även nya trim kamaxlar, men dom var inte inom den prisnivån jag har lust att leka med. Sen att ändra insprutningen så att det passar dessa kamaxlar (om behövs). Vore det bra om man har den kunskapen eller kompisar som har det. Det är inte som på min tid sent 70-tal, då det fanns trimdelar till nästan alla bilar (fanns inte så många märken då), man kunde nästa gå in till grannen för att få trimtips.
                        Last edited by JanneMac; 11 March 2011, 16:38.
                        JanneMac

                        Comment


                        • #13
                          Ja, ni skrattar nog åt mina komentarer att jag ska köpa Kappa insuget billigt. Jag inser nu att det inte är lätt att få tag i :-).
                          JanneMac

                          Comment


                          • #14
                            Hej! Står en komplett Lancia Kappa i Lund för 3500.- om det kan va aktuellt. Finns på blocket !! Säkert prutbart !!

                            Lycka till ! /Morgan
                            captainmorgan

                            Comment


                            • #15
                              Om jag inte minns helt galet, så finns det en ganska utmärkt tråd på FCC UK's forum av en användare som monterar ett Kappa insug på sin 16v n/a Coupe.
                              Där lär det stå lite om vad som är nödvändigt för att få det på plats. Killen som gjorde det var från Ungern? eller något i den stilen, bilen var gul om minnet inte sviker.

                              Annars ska väl Integrale 16v/Evo insuget flöda lite bättre, om än inte fullt lika bra som Kappa dito. Vet dock inte om det är speciellt mycket lättare att få tag på.

                              Panda 169

                              Comment

                              Working...
                              X