Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gto600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gto600

    efter att ha ägt den grymma fiat 127a i ett år utan att ha gjort några större jobb så har jag bestämt mig för att styra upp det lite.
    så detta är vad som är planerat framöver:

    motor:byta ut 903cc motorn mot en a112 abarth motor.

    upphängning:coilovers både fram och bak.så jag får ner den lite och blir av med bladfjädern.( beställda från mr stoleabarth här på forumet.)

    fälgar:köpte även en uppsätting 7/13" fälgar av mr abarth så det blir antingen dom eller a112 abarth fälgar.

    Imorgon bär det av för att hämta upp motor och en uppsättning fälgar.

    Visst borde man få öka spårvidden om man registreringsbesiktar bilen?
    sen var det växellådan,jag har hört att det är lite knepigt att få ner den 5 växlade lådan i mk 1 fiaten? någon som vet nåt om det?

    någon som gjort något liknande och kan berätta fallgropar eller andra problem med liknande arbete får ni gärna slänga in en kommentar
    Last edited by Bonnis; 24 May 2011, 22:46.

  • #2
    Ska försöka få lite liv i denna projekttråd nu.
    detta är vad som är gjort än så länge.
    motorn är nerplockad och delad från växellåda. för vad jag har förstått så är den 5vxl lådan för lång för att passa.
    Fram fjädringen lossad och har påbörjat bromsbytet, men skivorna sitter som berget.har någon nåt bra knep för att få loss dom?
    Attached Files

    Comment


    • #3
      just innan arbetet skulle börja
      Attached Files

      Comment


      • #4
        vilka fälgar tycker ni jag ska använda?(den svarta syns inte så bra) men är a112 abarth cromodora fälgar dom andra är Smoor Roadster alloy wheels 7x13)
        Attached Files

        Comment


        • #5
          lite bredare än orginal
          Attached Files

          Comment


          • #6
            den nya motorn.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Originally posted by Bonnis
              vilka fälgar tycker ni jag ska använda?(den svarta syns inte så bra) men är a112 abarth cromodora fälgar dom andra är Smoor Roadster alloy wheels 7x13)
              Bättre bild behövs nog allt för man ska se... Men kommenterar gärna då! Kul projekt
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                [QUOTE]Originally posted by Bonnis
                Ska försöka få lite liv i denna projekttråd nu.
                detta är vad som är gjort än så länge.
                motorn är nerplockad och delad från växellåda. för vad jag har förstått så är den 5vxl lådan för lång för att passa.
                Fram fjädringen lossad och har påbörjat bromsbytet, men skivorna sitter som berget.har någon nåt bra knep för att få loss dom?
                [/QUOTE
                Använd en stor kapskiva o slitsa ner till navet-spräck skivan med huggmejsel eller kil. Var försiktig med att inte kapa i navet!

                Comment


                • #9
                  Skivorna:
                  Om du skruvat bort de två styrpinnarna är det bara att gå på med hammaren hårt, runtom.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    dags för en uppdatering.
                    bromsarna har jag inte gjort nåt åt än, för delarna till motorn har kommit så den har fått prioritet.
                    gamla motorn är ur och nya sitter i. allt är monterat och hade hoppats på att försöka starta den idag, men så när jag fyller på kylarvätska så rinner det ut i skarven mellan blocket o toppen. bara upp med den, packningen såg inge vidare ut. så i med en ny och imorrn ska jag dra ihop allt och försöka igen.
                    någon som vet med vilket moment topen ska dras?5kpm som på 127an?
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      då är jag tillbaks från jobbet och åter igen på detta projekt, har fått fram soppa till motorn nu, men nu är det lite inställningar som fattas, motorn går igång varvar högt och dör sedan lika snabt, kan hålla den vid liv lite längre genom att manipulera gas och choke spjäll. Jag har inte hittat någon bland skruv, vart sitter den/dom?

                      Comment


                      • #12
                        Läste att du bestält coilovers från stoleabarth. Hur var finish och funktion på dem? Funderar på att beställa till 128:an också.
                        Lycka till med bygget!

                        Comment


                        • #13
                          Jag väntar fortfarande på stötdämparna, dom är klara nu ,men han har nå problem med egna bilen så han kommer inte iväg och skicka dom än... men den som väntar på nåt gott

                          Jag har ialla fall haft en rätt framgångsrik dag i garaget idag, Jag fick igång motorn ska försöka få upp en film imorrn. Nu får det duga med en bild.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Bonnis
                            Jag väntar fortfarande på stötdämparna, dom är klara nu ,men han har nå problem med egna bilen så han kommer inte iväg och skicka dom än... men den som väntar på nåt gott

                            Jag har ialla fall haft en rätt framgångsrik dag i garaget idag, Jag fick igång motorn ska försöka få upp en film imorrn. Nu får det duga med en bild.
                            Ser snyggt ut det där! Hur länge har du väntat på stötdämparna? Jag har mejlat honom 2 ggr utan svar....man blir inte så sugen på att beställa då tyvärr. Var de via ebay du beställde?

                            Comment


                            • #15
                              jo jag beställde mina via e-bay, men jag har snart väntat i typ 4 månader....att det ska ta lite tid kan man kanske förstå när han gör dom själv, men han är lite svår att få tag i... men jag tror inte han är någon bluffare då han verkar vara med på många olika forum och hans egen bil verkar vara rätt seriöst byggd. Fälgarna jag beställde tog typ 1 månad för dom att komma hit.

                              Idag har jag i alla fall fått bägge bromskivorna bytta, blev att ta till rondellen o kapa o banka

                              blir nog att montera gamla stötdämparna för att kunna testköra.

                              men mitt stora problem nu är gaslänkaget....det är helt annorlunda från det på 127an så jag måste bygga något eget där...någon som har en a112 som kan ordna ett foto på hur det är ordnat där eller har någon egen ide om hur man bäst går tillväga?

                              Comment

                              Working...
                              X