Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Brava 16v, Saknar brickor på Topplock?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Brava 16v, Saknar brickor på Topplock?

    Hej,
    Bil:
    Fiat Brava 1,6 16v - 98
    Plockade bort topplocket för planing efter att ventilerna blivit krökta.

    När jag väl ordnat allt och skall föra tillbaka ventiler och fjädrar så
    upptäcker jag brickor UNDER fjädrar, (dubbelfjädrar),
    Brickorna som skall hålla fjädrarna på plats(rätta mig om jag har fel), De saknas på 12 utav 16 platser.
    Påpekar att de var borta sedan innan och bilen har varit utan sådanna brickor i 1 år och använts varje dag.

    Jag antar att dessa är nödvändiga?
    Var kan jag hitta sådanna brickor?
    Jag har redan kontaktat autoexperten och mekonomen som inte har något sådant i sortiment, Även Torvallabil.

    Vad heter brickorna, Har hittat liknande under namnen "underläggsbrickor" och "ventilfjäderbrickor"?

    tack på förhand!

  • #2
    Ventilknaster kanske du menar..? De konformade brickorna i två halvor.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag röstar för ventilfjäderbrickor. Om jag förstått det rätt menar du brickan som ligger under fjädrarna och hindrar att de nöter sig ner i lättmetallen. Jag är inte bekant med 1,6 literstoppen som är en modern konstruktion. Det finns en del motorer som inte har brickorna men knappast en Fiatmotor. Finns det en bricka ska alla 16 ha brickor. Du borde kunna köpa det hos MECA eller Autoexperten annars får du vända dig till en motorrenoveringsfirma eller beställa som reservdel hos en Fiatverkstad.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment

      Working...
      X