Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Punto 1.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Punto 1.2

    Hejsan, ny på forumet och nybliven ägare till en Fiat Punto 1.2 2001:a

    Har i min ungdom kört både Panda och Uno, trevliga bilar, så nu när barnen blivit lite större, sugde tarmen efter en fiat igen, och vi behöver inte 2 stora bilar, så sålde Saaben och köpte en Punto.

    Några tips och idéer som jag bör tänka på? Tar tacksamt emot råd!

    Bilen har rullat strax över 14.000 mil, kamremen skall enligt serviceboken vara bytt vid 11.000 mil som inträffade slutet 2008. Hur hållbara är remmarna? När bör jag byta nästa gång?

    Vilken typ av glykol är att föredra? Den som är i nu ser ljus ut, typ gul eller grön ut kan det stämma? Vad kör ni på för typ av olja, delsyntet eller syntet?

    Det var en liten start här på forumet
    /robman
    Fiat Punto 60 1.2 -01
    VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

  • #2
    Välkommen

    Min mor har en 02 Har bara vart två stort fel sen hon köpte den en tändspole gick sönder. En av armarna från vinrutetorkrar motorn vart utslitet och lossna hela tiden. Man får byta hela motorpaketet. Men tittat på den gamla och det går nog att fixa till dom om man är lite händig.

    Annars är det att halvljusen brukar gå sönder. Så kan va bra att ha exktra med sig.

    För övrigt en mycket trevlig bil.
    Fiat Croma 16v -95 (såld)
    Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
    Ford Mustang cab -71

    Comment


    • #3
      Tackar. Då blir det till att inköpa några lampor att lägga i handsfacket då

      Köpte idag en dunk glykol, hittade en gul av märke Peak Global, den skall tydligen gå att blanda med alla andra sorter, så nu skall jag kolla hur frysskyddet är och ev fylla på lite, så man är rustad inför vintern.
      /robman
      Fiat Punto 60 1.2 -01
      VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

      Comment


      • #4
        Har en 2001 som topplockspackningen gått på, har väl varit det enda allvarliga hittills. Med dina 14000mil på mätaren borde detta redan hänt och lagats.
        Kamremmen ska bytas varje 8000mil/5år enl Fiat. Men det finns nog lite marginal på det..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Fiat säger kamremsbyte på 16v varje 12 000 mil. En seriös verkstad brukar vilja byta efter 8 000 mil för att vara på säkra sidan. Byte inklusive material stannar på ca 3 500 kr på auktoriserad verkstad.

          Vinderutetorkarens slavarm slits ut i kulleden vilket gör att passagerartorkaren pluppar ur. Har sett det på många Punto inklusive min egen. En känd verkstad har löst problemet genom att sätta ett buntband över kulleden, såg jag på grannens bil. Inte så elegant men verkar funka.

          Tändspolarna verkar kunna bli dåliga så bilen misständer vid pådrag på låga varv eller när det är väldigt blött.

          Bra och mycket stabil bil jämfört med andra småbilar. Största problemet tycker jag är högt vägbuller i kupen. Per har ljuddämpat som en galning och fått sin Punto tyst som en Bentley och kanske kan ge tips på vilken enskild åtgärd som ger störst effekt för arbetsinsatsen för att sänka vägljudet?
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            12000 är väl enl serviceboken? Står samma i Coupens servicebok.
            Störst skillnad gällande ljuddämpning gjorde helt klart sidopanelerna bak. (3-dörrars)
            Dessa är ju bara en tunn skiljevägg av plast in till hjulhusen bak, så det är inte så konstigt. Därefter kommer väl framdörrar, huvisolering (std på 16v?), bagageluckan. Läs mer under Projekt, Projekt Snåljåp II.
            Last edited by per; 4 August 2011, 18:38.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Tack så mycket, här kommer jag trivas

              Jo topplockspackningen är bytt enligt boken, rätt tidigt verkar det som, och det är ju skönt att det är gjort, fast det kanske är ett fel som återkommer?

              Även tändkablarna och ett fjäderben är utbytta.

              3500:- för kamrems bytet låter ju överkomligt!

              Skall kolla in Projekt och Projekt Snåljåp
              /robman
              Fiat Punto 60 1.2 -01
              VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

              Comment


              • #8
                Nytt batteri inhandlat, det var säkert inget fel på det som satt i, men jag gillar nytt och fräscht
                /robman
                Fiat Punto 60 1.2 -01
                VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

                Comment


                • #9
                  Kolla in Snåljåp II tråden ang. att sätta dit en list mellan huven och kylarbryggan som saknas i orginal. Snart är det vinter och utan en sån ligger det snö ända upp över fjäderbenstornen när det är snöyra. Batteri, tändkablar och tändspole blir dränkta av saltslask vilket inte bidrar till driftsäkerheten.
                  Du kan också fundera på att investera i det plastskydd under motorrummet som finns att köpa via t.ex. MECA. Synd och snacka vinter nu men tiden går fort...
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Ja jag såg detta Får försöka montera en list jag med, vill ju inte ha motorrummet fullt med snö!

                    Någon som vet om det är någon skillnad på 14 tumms fälgarna på S/SX/ELX/HLX modellerna, skulle vilja köpa lite snyggare fälgsidor med fiat loggan, och har hittat några olika, men där finns dom till de olika modellerna, så skulle ELX eller HLX sidorna passa till mina fälgar?
                    /robman
                    Fiat Punto 60 1.2 -01
                    VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

                    Comment


                    • #11
                      Invändigt putsat och klart
                      Attached Files
                      /robman
                      Fiat Punto 60 1.2 -01
                      VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

                      Comment


                      • #12
                        Batteriet står och väntar.
                        Attached Files
                        /robman
                        Fiat Punto 60 1.2 -01
                        VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

                        Comment


                        • #13
                          Precis lagt en beställning på lite delar, luftfilter, oljefilter, torkarblad bak, tändstift, tändkablar samt nya fälgsidor.
                          /robman
                          Fiat Punto 60 1.2 -01
                          VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

                          Comment


                          • #14
                            Idag kom paketet med fälgsidorna och det andra
                            Attached Files
                            /robman
                            Fiat Punto 60 1.2 -01
                            VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

                            Comment


                            • #15
                              Våren på intågande, härligt!

                              Tvättat och gjort bilen fin, ny doftgran, rena mattor underbart. Fyllde på soppa, förbrukningen stannade på 0.54 per mil, känns kanon, speciellt nu när bensinpriset är över 15 spänn!
                              /robman
                              Fiat Punto 60 1.2 -01
                              VW Polo 1.4 - 11 (Frugans)

                              Comment

                              Working...
                              X