Announcement

Collapse
No announcement yet.

problem fiat uno 75sx ie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • problem fiat uno 75sx ie

    har en fiat uno 75sx ie 91a med lite fel så här lyder dom

    1. drar ca 1l/mil landsväg
    2. startar sen när man ska åka iväg så är den väligt orkeslös och ibland hoppar den fram
    3. om motorn är varm och man vrider av bilen och ska sedan starta igen så kan den vara tvär död och efter mkt om och men så startar den till lite då och då men efter ett tags nötande så hoppar den igen och är lika så orkeslös

    har kollat fördelarlock och rotor det ser fint ut bytt lambdan pga bränsleförbrukningen

    vad kan det vara mer för fel??

  • #2
    Den har en tempgivare som blivit "tokig"
    Förmodligen är den blå, och den har fåt "spel" och signalerar att motorn är kall - behöver mer bränsle, den "chokar"
    Denna bilen skall inte dra mer än ca 0,6
    Denna givare kostar inte många hundralappar; ca 350-400:-
    Finns hos bl.a. Meca 1010-0280130066 (temperaturgivare)
    //R//

    Comment


    • #3
      Originally posted by Rolando
      Den har en tempgivare som blivit "tokig"
      Förmodligen är den blå, och den har fåt "spel" och signalerar att motorn är kall - behöver mer bränsle, den "chokar"
      Denna bilen skall inte dra mer än ca 0,6
      Denna givare kostar inte många hundralappar; ca 350-400:-
      Finns hos bl.a. Meca 1010-0280130066 (temperaturgivare)


      tackar tackar ska prova att byta den

      Comment


      • #4
        Originally posted by Rolando
        Den har en tempgivare som blivit "tokig"
        Förmodligen är den blå, och den har fåt "spel" och signalerar att motorn är kall - behöver mer bränsle, den "chokar"
        Denna bilen skall inte dra mer än ca 0,6
        Denna givare kostar inte många hundralappar; ca 350-400:-
        Finns hos bl.a. Meca 1010-0280130066 (temperaturgivare)
        då va givaren bytt utan resultat

        några mer ideer för bilen rycker som aldrig förr

        Comment


        • #5
          Och stift/kablar är nya?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Och stift/kablar är nya?

            japp det är nytt

            Comment


            • #7
              Hur många mil har bilen rullat?
              //R//

              Comment


              • #8
                Originally posted by Rolando
                Hur många mil har bilen rullat?
                ca 17000mil har den gått

                Comment


                • #9
                  Inte så långt alltså

                  Kollat kompression?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Inte så långt alltså

                    Originally posted by per
                    Kollat kompression?

                    nej det har jag inte gjort men det låter kanske lite långsökt
                    funderar på om det är förgasaren eller något sånt

                    Comment


                    • #11
                      Det finns ju ett förkopplingsmotstånd till insprutningsenheten, som kan vara boven i dramat.
                      Sitter i anslutning/botten på insprutningsenheten (sprutförgasaren)
                      Men jag vet inte riktigt hur man mäter upp detta........
                      Insprutningsenheten är ju inte heller ovanligt, men brukar komma efter fler mil. Denna "förgasaren" är ju en dyr historia, så då får man leta efter en begagnad på skroten, från en bil som rullat få mil.
                      Eftersom den får så mycket bensin, så kan ju inte bränsletillförseln vara dålig. Annars så kan sällan bytta bränslefilter, eller dåligt jordad pump ställa till det.

                      Och sen så har du hallgivaren i botten på fördelaren, som kan släppa i en lödning. Har själv råkat ut för detta, men då stannade bilen helt. Men då skulle han inte dricka bensin på detta sätt. ...
                      Men värt att kolla. Och den var inte dyr att byta, och enkelt.
                      //R//

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Rolando
                        Det finns ju ett förkopplingsmotstånd till insprutningsenheten, som kan vara boven i dramat.
                        Sitter i anslutning/botten på insprutningsenheten (sprutförgasaren)
                        Men jag vet inte riktigt hur man mäter upp detta........
                        Insprutningsenheten är ju inte heller ovanligt, men brukar komma efter fler mil. Denna "förgasaren" är ju en dyr historia, så då får man leta efter en begagnad på skroten, från en bil som rullat få mil.
                        Eftersom den får så mycket bensin, så kan ju inte bränsletillförseln vara dålig. Annars så kan sällan bytta bränslefilter, eller dåligt jordad pump ställa till det.

                        Och sen så har du hallgivaren i botten på fördelaren, som kan släppa i en lödning. Har själv råkat ut för detta, men då stannade bilen helt. Men då skulle han inte dricka bensin på detta sätt. ...
                        Men värt att kolla. Och den var inte dyr att byta, och enkelt.

                        nu har jag kollat lite på bilen och jag plockade bort luftfiltret och nu går bilen väldigt mkt bättre (nytt filter som gått ca 10mil) men det finns fortfarande lite ryck och knyck och orkeslös på högre växlar provade att rycka ur en av dom kontakterna och motorn höll på att dö antagligen så va det till tomgången provade oxå att rycka ur lambda kablarna och det vart ingen skillnad alls.. hur ska bilen reagera när man gör det?



                        har kollat nu och bilen går väldigt knackigt med luftfilter locket på:S
                        men på går den hyffsat
                        Last edited by robin.fiat; 12 October 2011, 16:03.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by robin.fiat
                          nu har jag kollat lite på bilen och jag plockade bort luftfiltret och nu går bilen väldigt mkt bättre (nytt filter som gått ca 10mil) men det finns fortfarande lite ryck och knyck och orkeslös på högre växlar provade att rycka ur en av dom kontakterna och motorn höll på att dö antagligen så va det till tomgången provade oxå att rycka ur lambda kablarna och det vart ingen skillnad alls.. hur ska bilen reagera när man gör det?



                          har kollat nu och bilen går väldigt knackigt med luftfilter locket på:S
                          men på går den hyffsat


                          några ideer??

                          Comment


                          • #14
                            kanske !

                            kollat att kamremen inte har kuggat ?
                            att soppatrycket inte är över eller under 1,2bar !
                            att verkligen lambdan har kontakt med boxen den svarta kabeln!
                            även att förvärmningen får 12v dom 2 vita !
                            ang luftburken så är det förmodligen spjället för förvärmningen som inte funkar !
                            F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                            saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                            punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                            131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                            Comment

                            Working...
                            X