Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rullande renovering Fiat 128 Panorama -79

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rullande renovering Fiat 128 Panorama -79

    Hej! Har nu skaffat min första fiat och tänkte börja med att göra den åkbar. Har ingen brådska, ser det hobby. Fel som finns:

    1: Något mellan ratt och styrväxel har "hoppat isär" och gör att bilen knappt går att styra, och då endast åt vänster. Vanligt fel?

    2: Läckande avgassystem. Hur mycket skiljer avgassystemen åt mellan 128 Berlina och 128 Panorama?

    3: Chokevajern har lossnat, får reglaget i handen. Säkert lätt fixat?

    Rosten har inte ätit upp bilen, men visst finns det fläckar här och där och några små bucklor.

    Har spårat upp en motor som sägs vara till en "Ritmo 75 TC" på en skrot. Om jag förstått rätt fanns endast 105TC, 125TC och 130TC?

    Är Ritmo och Regattas 1500-motorer "bolt-on" i en 128?

    Tacksam för respons,

    /Hans
    Attached Files

  • #2
    Avgassystemet är samma på Berlinan och Panoraman

    WALKER:
    Främre rör 04364
    Mellandämpare 04365
    Bakre dämpare 04366
    Mont.sats. 04367
    //R//

    Comment


    • #3
      Välkommen! Lattjo, ingen vanlig 128 längre det där..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Chokevajern är inga problem. Om du inte vill ha ett nytt avgas så har jag ev. ett till salu.

        Comment


        • #5
          Du pratar om ev. motorbyte.
          Det är kanske ganska lika motorfästen, är osäker, men drivaxlar är inte samma.
          För då är det lika bra att du går hela steget, och också skaffar en 5-växlad låda.

          Men jag tror att detta ämne har diskuterats förut, och att det inte bara är att plocka i en större motor.
          Det finns säkert någon här som kan detta bättre.

          Så lycka till med en ovanlig 128. Kollade faktiskt själv på denna bilen. Finns ju en till, för försäljning?? och det är ju ännu ovanligare, att dessa två är till salu samtidigt, och samma färg dessutom.

          http://www.blocket.se/orebro/Fiat_12...69866.htm?sa=1

          Last edited by Rolando; 28 November 2011, 12:38.
          //R//

          Comment


          • #6
            Kul!
            Lycka till med pysslandet.
            Tänkte själv slå en pling på denna förut,men aaaningen svårt att klämma in en till bil här på allmänna parkeringen i södra Sthlm.Sen så väntar jag fortfarande på att en Panda i bra skick dyker upp.
            Liite Fiat abstinens har man allt kvar tydligen...
            ;-)
            //C

            Comment


            • #7
              Tack skall ni ha, kul att fler uppskattar bilen!

              Nån som vet var man får tag på röd bättringsfärg kod "171"?

              Comment


              • #8
                Smakråd:

                5,5x14 Speedline Alfa 33-fälgar

                eller

                5,5x13 Alfa 33 original lm-fälgar?

                Passar det bäst med 13 eller 14 tum på en 128? Tar däcken i hjulhusen när man svänger om jag monterar 175-däck på 14 tums-fälgar?

                Comment


                • #9
                  Utväxling 128 3P vs. 128 Panorama?

                  Hej igen! Nån som vet om något skiljer i utväxlingarna/ stegningen i växellådorna mellan 128 3P och 128 Panorama? Båda är av årsmodell 1979.

                  Jag har en reservdelsbil (3P) som jag funderar på att plocka växellådan ifrån. Har hört att slutväxeln skall vara högre(mindre surrig på motorvägen) och stegen mellan växlarna tätare.

                  Förgasare och insug är redan demonterat och sparat, liksom grenröret.

                  Om någon bjuder mer än skrotningspremien(f.n. 600 kr vid avhämtning) är resterna av 3P:n till salu, även om det mest
                  är ett tomt skal kvar.

                  Comment

                  Working...
                  X