PDA

View Full Version : 128 combi eller 128 2d sedan?

radical_plus
11th January 2012, 12:32
hej allesammans!

har länge gått å funderat på om man skulle starta upp nå projekt. håller på med 124 coupen, men det känns som att det är inte så mycket å skriva om den. vill bara få liv i bilen igen som har stått still ett par decenier. ;)

frågan är.. vilka av 128 or jag ska sätta igång med? har en svart combi i ganska dåligt skick men som är ok i golv å skärmar å sparklådor eller en 2d sedan som är fräsch rostfri originalbil.
rent spontant så tycker jag att det vore ballt å fixa iordning combin så att det blir en 128 sportkombi. göra 'det vanliga' som man brukar med de här småbilarna, fixa iordning väghållning bromsar oxh eventuellt slänga i en större motor med 5petad låda. behålla säten fram och ev bak, men strippa lite inredning. fixa lite exteriör med ballare fälgar å skärmbredning å eventuellt ny lack (förslag på färger/motiv emottages gärna)

ja.. pretty much it. skriv va ni tycker å tänker. kanske nå galna ideer som kommer upp sådär när ni tänker på combin?

toto
11th January 2012, 14:22
Varför inte satsa på den rostfria 2-dörrars?!?

radical_plus
11th January 2012, 14:29
Originally posted by toto

dels svider det lite att ändra på en original bil som ser så fräsch ut, men även det att ALLA bygger på sedan modellen, tänkte skulle va roligare å fixa en sportig 'familjeräser' för snabba helgutflykter.

radical_plus
11th January 2012, 14:53

bor du mitt i uppsala Toto? bor i skuttunge själv. i närheten av björklinge.

captainmorgan
12th January 2012, 00:52
Kör på Combin !

Ska ev. skrota en 128 combi närmsta tiden. Är det något som du saknar så hör av dig.
Bilen har stått länge och är löjligt rostig men komplett. Bilen är inte min än..men är det något du vet så hör av dig då den snart går till bilhimmlen..

radical_plus
12th January 2012, 06:59
Originally posted by captainmorgan
Kör på Combin !

Ska ev. skrota en 128 combi närmsta tiden. Är det något som du saknar så hör av dig.
Bilen har stått länge och är löjligt rostig men komplett. Bilen är inte min än..men är det något du vet så hör av dig då den snart går till bilhimmlen..

sjyst!!
har redan skrotupplag hemma, men ngt går ju säkert åt! som det är nu så undrar jag hur panelen ser ut i 'nästan' din combi :) framrutan tror jag jag skulle behöva.. tändningsgrejer.. bara för att få igång å kunna flytta på den. det är va jag kommer på nu.. tack du!

toto
12th January 2012, 09:18
Har combin öppet handskfack eller är det lucka till handskfacket?
Jag letar nämligen efter luckan. Eller har du en lucka liggandes Radical?

radical_plus
12th January 2012, 09:47
Har combin öppet handskfack eller är det lucka till handskfacket?
Jag letar nämligen efter luckan. Eller har du en lucka liggandes Radical?

tror jag har en liggandes hemma faktiskt.. måste kolla när jag kommer hem!

toto
12th January 2012, 10:05
Originally posted by radical_plus
tror jag har en liggandes hemma faktiskt.. måste kolla när jag kommer hem! Är den till salu?

captainmorgan
12th January 2012, 10:14
Jag återkommer om delar till combin.
Vindrutan var hel och där fanns en vanlig 128 också med hel vindruta.
Tar nog några dagar innan jag får besked.

/Morgan

toto
12th January 2012, 10:29
Jag letar även efter plasten som ska sitta runt rattstången. Min är det nån som har borrat ett hål i...

radical_plus
12th January 2012, 10:42
Jag letar även efter plasten som ska sitta runt rattstången. Min är det nån som har borrat ett hål i...

övre eller nedre? har säker tio såna hemma liggande i nyskick ;)

radical_plus
12th January 2012, 10:43
Är den till salu?

allt är till salu

toto
12th January 2012, 10:46
övre eller nedre? har säker tio såna hemma liggande i nyskick ;)
Haha, klockrent! Den övre behövs

toto
12th January 2012, 10:54
du har pm

per
12th January 2012, 11:15
Helt rätt att inte bygga om originalbilen. :)

radical_plus
12th January 2012, 11:35
du har pm

har jag?

har inte fått ngt än iaf.

radical_plus
12th January 2012, 11:37
Originally posted by per
Helt rätt att inte bygga om originalbilen. :)

känns som att originalbilen får man va rädd om.. men va vet jag. klart mindre jobb karossen är fin å underredet är nästan som nytt.. bara slänga på roliga prylar och åka ;) combin får man svetsa

toto
12th January 2012, 11:57
har jag?

har inte fått ngt än iaf. nu har du nog ett pm:)

per
12th January 2012, 12:39
Bara med tanke på hur historisk 128 är som en av de första moderna småbilarna (och Fiats allra första) kan det alltid vara värt att spara fina ex. :)

radical_plus
12th January 2012, 18:06
Originally posted by per
Bara med tanke på hur historisk 128 är som en av de första moderna småbilarna (och Fiats allra första) kan det alltid vara värt att spara fina ex. :)

'LIKE' ;)

radical_plus
21st January 2012, 17:21
här är bilder på den fina 128an

radical_plus
21st January 2012, 17:23
och en till

radical_plus
21st January 2012, 17:25
den fula som man knappt ser..

radical_plus
21st January 2012, 20:53
lutar mer å mer att det blir sedanen... tanken ser ut som skit fjäder me... inredning är obefintlig.

stooges
21st January 2012, 21:54
...möte en Alfa 156 med en fin gul Fiat (ev en 128) på släp mellan Enköping och Västerås i dag, var det din kanske?

radical_plus
21st January 2012, 22:15
Originally posted by stooges
...möte en Alfa 156 med en fin gul Fiat (ev en 128) på släp mellan Enköping och Västerås i dag, var det din kanske?

stämmer ;) har äntligen hämtat den idag!!

stooges
22nd January 2012, 10:49
stämmer ;) har äntligen hämtat den idag!!

Världen är bra liten där Fiat är stor;)

radical_plus
22nd January 2012, 12:02
;) jajamän! kul att du såg den!!

radical_minus
5th February 2012, 20:44
http://www.ebay.it/itm/Collettore-di-scarico-acciaio-inox-4-1-fiat-128-1300-cc-/320754023550?pt=Ricambi_automobili&hash=item4aae6dfc7e

inte så tokig.

radical_minus
5th February 2012, 21:11
ngn som vet ngt om dem här?? precis beställt.. va iaf billigt!

http://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-128-RALLY-COUPE-YUGO-X1-9-BERTONE-ZASTAVA-GR-2-FIBREGLASS-FENDERS-FLARES-/200709249316?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ebb341924

radical_minus
5th February 2012, 21:27
http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-128-Yugo-Zastava-under-strut-brace-/290658286937?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43ac957d59

hm... det har kommit ut många rätt så sjysta grejer.. verkar inte va nå dyrt alls.. från kroatien

toto
8th February 2012, 06:25
Originally posted by radical_minus
ngn som vet ngt om dem här?? precis beställt.. va iaf billigt!

http://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-128-RALLY-COUPE-YUGO-X1-9-BERTONE-ZASTAVA-GR-2-FIBREGLASS-FENDERS-FLARES-/200709249316?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ebb341924 Han annonserar på alla fiatforum bl.a. Svår att få tag i och så verkar det vara lite si och så med leveranstider. Men det är vad jag hört och erfarat.

radical_minus
8th February 2012, 06:40
Jo jag har förstått det att det är STOLEABARTH.. Han skulle skicka mina grejer imorgon så vi får väl se. att tillverka coilover kit skulle ta 25-30 dagar. kostar 560euro för alla.

Jag har prislista på alla grejer och bilder om du vill ha. verkar va seriöst... dessutom så är det väl dumt att slarva med leveranser på ebay så helt kass kan han ju inte vara.

260 euro för cat cams tar han.

toto
8th February 2012, 19:13
Jo jag har förstått det att det är STOLEABARTH.. Han skulle skicka mina grejer imorgon så vi får väl se. att tillverka coilover kit skulle ta 25-30 dagar. kostar 560euro för alla.

Jag har prislista på alla grejer och bilder om du vill ha. verkar va seriöst... dessutom så är det väl dumt att slarva med leveranser på ebay så helt kass kan han ju inte vara.

260 euro för cat cams tar han. Bonnis här på forumet har beställt coilovers vill jag minnas, hör med honom hur det gick. I somras hade han väntat i 4 mån...
Jag vill inte snacka skit om stoleabarth, men personligen har jag väldigt svårt för säljare som inte levererar eller svarar på mail osv.

Men å andra sidan så kanske det tar ett tag att slänga ihop ett par coilovers.

Hur som helst så kommer bilen bli grym med skärmbräddarna! Ser fram emot bilder:)

radical_minus
9th February 2012, 07:16
Bonnis här på forumet har beställt coilovers vill jag minnas, hör med honom hur det gick. I somras hade han väntat i 4 mån...
Jag vill inte snacka skit om stoleabarth, men personligen har jag väldigt svårt för säljare som inte levererar eller svarar på mail osv.

Men å andra sidan så kanske det tar ett tag att slänga ihop ett par coilovers.

Hur som helst så kommer bilen bli grym med skärmbräddarna! Ser fram emot bilder:)

hehe om jag nu får skärmbreddarna... ;)

radical_minus
9th February 2012, 07:18
Banalfan är nu färdig å ska ge plats ån lillfiaten o garaget. ;)

Det blir till att börja fixa topplockspackningen och bultarna på original 1,1 toppen.

radical_minus
13th February 2012, 19:03
Pretty standard..

radical_minus
13th February 2012, 19:07
Nånstans bakom det 'stora' reservhjulet döljer sig en råstark best till motor... :P

radical_minus
13th February 2012, 19:38
Gissa vilken som är original? ;)

radical_minus
16th February 2012, 18:57
Idag kom skärmbreddarna från tjeckien. tog tre arbetsdagar och grejerna kom till dörren. fint förpackat var de med!

Passformmässigt är jag lite tveksam... svårt att kolla sådant själv då man bara har två händer. först så är de inte formade efter vecket längs ner på karossen.. innebär att det blir ett glapp på ca 5mm om man inte ska lägga igen väcket...

radical_minus
16th February 2012, 18:59
Samma bak.. de verkar dock va rätt lätt formade så det kanske går att anpassa efter karossen.

radical_minus
16th February 2012, 19:02
Det här är ju inte det snyggaste heller när man ser karossen under skärmbreddaren... men som sagt de är rätt så lättformade.

per
16th February 2012, 19:05
Tanken är väl att man ska kapa bort överbliven plåt undertill..? Varför man nu skulle göra det på denna fina 128.

radical_minus
16th February 2012, 19:05
Här är helhetsbilden..
Jag vet inte hur mycket de för 3000:- är bättre men jag drar en slutsats att efter lite tid så funkar nog de här fint!!

radical_minus
16th February 2012, 19:10
Originally posted by per
Tanken är väl att man ska kapa bort överbliven plåt undertill..? Varför man nu skulle göra det på denna fina 128.

frågat Bojan om det och det behövdes inte enl han.. Tror som sagt att det skulle gå att 'dra ihop' den. Här ska verkligen inte skäras nå plåt!!

Min nästa tanke var om hur man skulle montera de på bästa sätt.. superlim eller nitar/skruvar? Hål går ju att svetsa igen.. menmen är inte så sugen på att förstöra plåten så mycket

stooges
16th February 2012, 20:31
...Hmm mister man inte själva poängen med skärmbreddare om man inte tar bort delar av originalskärmen?

radical_minus
16th February 2012, 21:38
Originally posted by stooges
...Hmm mister man inte själva poängen med skärmbreddare om man inte tar bort delar av originalskärmen?

jag vet inte.. egentligen är det väl till att kunna ha bredare däck eller axel så att de inte sticker ut utanför karossen... sen tänkte jag bara förlänga innerskärmen så att man gör minst åverkan på karossen. det borde funka fint.

radical_minus
19th February 2012, 10:47
Idag tänkte jag prova att montera bakdjädrar från 124sc fram på 128an... Utsträckta är den ca 40mm lägre än 128ans original men totalt ca 10mm smalare än 128ans. Själva stålet är ca 2mm tjockare än på 128ans fjäder... säger iofs ingenting men förmodligen hårdare då den ska bära mer vikt från början. ska lägga ut bilder sen

radical_minus
19th February 2012, 11:47
Funkar lysande hittills! Passar bra men utan glidskyddet!

radical_minus
19th February 2012, 11:48
Nedre tallrik

radical_minus
19th February 2012, 11:49
Övre tallrik

radical_minus
19th February 2012, 11:51
Original och 124 bakfjäder

radical_minus
19th February 2012, 13:56
Har vart ute med bilen nu i det fina slaskiga vädret och det är klar skillnad i styvhet. sänkningsmässigt så var det kanske totalt 20mm från skärmkant till garagegolv max..

radical_minus
9th March 2012, 14:21
Lite porrigt var det nog...

radical_minus
9th March 2012, 14:23
Nu gäller det att bestämma sig vilken bil ska ha vilka hjul...

A112 abarth
fiat 128
Öket 124

toto
9th March 2012, 15:28
Finns inget som slår breddade plåtfälgar! Kul med riktiga däck också:)

radical_minus
9th March 2012, 16:31
Finns inget som slår breddade plåtfälgar! Kul med riktiga däck också:)

tack det vart riktigt bra!! :) är på provtur nu efter rembyte och service!!

per
9th March 2012, 17:06
Haha sjukt! MiniSUV!

Ante
9th March 2012, 17:09
Originally posted by per
Haha sjukt! MiniSUV!

Hade precis samma tanke :D

radical_minus
9th March 2012, 17:19
Haha;)
Dags å handla nya coilovers säger ni...

jag är förvånad över hur pigg bilen egentligen är!

radical_minus
21st March 2012, 19:58
Jaha... nu har jag precis beställt nya coilovers från fiat128.de

och även 'väghållningskit' från bojan i slovenien.

Ska bli spännande.
nya däck på wolfrace fälg sitter på.

toto
10th May 2012, 06:29
Hur går det med coilover-kittet?

radical_minus
12th May 2012, 08:51
Tysken svarar inte och bojan har inte skickat grejerna förståss.. gick bra de första gångerna men den här, tredje gången, har det dröjt hur länge som helst. nästa vecka blir det polisanmällan... bara för skojskull.

tysken vägrar svara på mina mail. men där har inte jag pröjsat ngt iaf. sista jag hörde är att han frågade vad ville jag ha för typ av coilovers. skickade mail till honom om vad jag ville ha oxh frågade om kontonumret. sen dess har det varit tyst

kollar nu på coilovers från exoticraceparts.

Hur går det med din bil toto?

toto
12th May 2012, 09:58
Tysken svarar inte och bojan har inte skickat grejerna förståss.. gick bra de första gångerna men den här, tredje gången, har det dröjt hur länge som helst. nästa vecka blir det polisanmällan... bara för skojskull.

tysken vägrar svara på mina mail. men där har inte jag pröjsat ngt iaf. sista jag hörde är att han frågade vad ville jag ha för typ av coilovers. skickade mail till honom om vad jag ville ha oxh frågade om kontonumret. sen dess har det varit tyst

kollar nu på coilovers från exoticraceparts.

Hur går det med din bil toto? Fy fan vad drygt. Vissa verkar tyvärr inte vilja sälja saker, fast de utger sig att vara försäljare.

Har provkört och fixat tomgången, ska lägga in ett klipp på tråden nu.

radical_minus
12th May 2012, 10:06
Mm tycker det är märkligt.. menmen. kittet från exoticraceparts verkar va rätt sjyst och de svarar iaf på mail och där går det att beställa via ebay. de har lite andra roliga delar också.

toto
12th May 2012, 10:11
Mm tycker det är märkligt.. menmen. kittet från exoticraceparts verkar va rätt sjyst och de svarar iaf på mail och där går det att beställa via ebay. de har lite andra roliga delar också. Ebay känns tryggt. Vad blir det för delar?

radical_minus
12th May 2012, 10:23
Har inte bestämt mig om det blir gruppo 2 kit eller coilovers.. ngt av det. handlar om nästan samma peng runt 1000 euro

radical_minus
9th December 2012, 20:20
Ja..

Nu var det dags att fortsätta igen. Har samlat på mig lite grejer och bilen blev precis inbaxad i garaget.

Nu kör vi

radical_minus
23rd December 2012, 20:14
Som en sann amatör börjar man med motor.

radical_minus
23rd December 2012, 20:44
Nu är webrarna på plats. Startade från andra försöket.
Nu är det "bara" gasreglaget kvar att fixa.

epostiljon
23rd December 2012, 21:45
Nu är webrarna på plats. Startade från andra försöket.
Nu är det "bara" gasreglaget kvar att fixa.

Härligt att någon mer än mig julpysslar lite i garaget dan före doppar dagen :-)

radical_minus
24th December 2012, 11:40
Firar folk jul fortfarande? ;) det är så lugnt och skönt så sitter man där i garaget och pillar och det blir faktiskt bra resultat också!

Fortsatte en bit nu på morgonen också. Men var tvungen att gå in då sambons föräldrar kom på besök.. attans! :)

God jul på er alla!

toto
24th December 2012, 20:11
Kul! Vad blev det för förgasare?

toto
24th December 2012, 20:13
Kul! Vad blev det för förgasare?

pazzo
24th December 2012, 20:14
Originally posted by epostiljon
Härligt att någon mer än mig julpysslar lite i garaget dan före doppar dagen :-)

Varför inte nyss :)
Tvätta bort dammet.. innan sovsäck på.

radical_minus
25th December 2012, 09:44
Toto
Det blev weber dcoe 40 från alfa gt junior 1300.

Tänkte prova att byta det och avgassystemet och sen testa åka ocj se skillnaden. Sen i med kammen och ventilfjädrar och prova igen. Sen i med portad topp och högkompskolvar.

Jag behöll 1100motor i jag har ju som bekant tre stycken så går ena sönder är det lätt att byta ut.

radical_minus
25th December 2012, 10:00
Sovsäck.. att jag inte tänkte på det innan :)

stooges
25th December 2012, 11:40
Toto
Det blev weber dcoe 40 från alfa gt junior 1300.

Mumma:)

radical_minus
25th December 2012, 11:57
Mm

Den startade lätt. Men jag måste fixa gaslänkage på ngt sätt för det verkar inte finnas några färdiga kit inte ens från mangoletsi. Måste ändå dona med vajrar och grejer.

radical_minus
26th December 2012, 18:43
Rätt så bra dag idag.
Satt å klurade hur jag skulle lösa problemet med gasreglaget då original inte passar ens i närheten.
För de som inte är insatta så är det ett stagsystem från pedalen till förgasaren med kulleder där rörligheten behövs. Jag vill inte ändra det till vajersystem (vilket man i stort sett måste med eftermarknads/original lösning).

Har några förgasare hemma så jag började klura om man inte kunde sätta en spjällarm på höger eller vänster sida om webrarna och inte i mitten där spjällänken sitter nu. Och ja det kan man om man tar en spjällänk från en weber dhlr som sitter original på 3P förgasare och monterar den på höger sida på den högra förgasare i bilens riktning.

Detta innebär att man endast behöver förlänga tvärgående originallänk ca 10cm sen borde saken vara biff! Ska handla stålaxel imorgon för förlängning.

Här kommer lite bilder.

radical_minus
26th December 2012, 18:52
Ja där ser man originallänken mellan förgasarna och min länk längs ned på bilden

radical_minus
26th December 2012, 18:53
Närbild på själva spjälllänken.

radical_minus
26th December 2012, 18:59
Tipps emmotages på var jag kan hitta en fjäder för att fixa retur till att stänga spjället. Måtten bör va: längd ca 10cm diametern ca 1-2cm.

Tack

stooges
27th December 2012, 13:07
Tipps emmotages på var jag kan hitta en fjäder för att fixa retur till att stänga spjället. Måtten bör va: längd ca 10cm diametern ca 1-2cm.

Tack

Lelles i Uppsala eller nån annan MC affär alt Autokinito (Uppsala) där kan i annat fall helt säkert Christos ge dig ett bra tips

http://www.lellesmc.se/lelles/

http://www.autokinito.se/

radical_minus
28th December 2012, 09:22
Tack stooges, det va ett bra tips!

alfamats
28th December 2012, 09:44
Fler länkar:

http://www.fjadrar.se/

http://www.lesjoforsab.com/standard-fjadrar/inledning-fjadrar.asp

/ Mats

radical_minus
28th December 2012, 10:13
Coolt!

Den första va rätt bra.
Jag hoppades på ngt som fanns i närheten som tex en fjäder som man kan ta från nå verktyg eller dyl.

Men hittar inte jag ngt där så var det mycket bra tips!
Tack igen

radical_minus
5th January 2013, 13:53
Sådär ser nya gasreglaget ut.
Returfjäder kommer från möbelgångjärn

radical_minus
5th January 2013, 13:53
Nu är det dags för att montera ny kammaxel.

toto
7th January 2013, 08:12
Sådär ser nya gasreglaget ut.
Returfjäder kommer från möbelgångjärn Snyggt! Det blev en bra lösning på problemet.
Lycka till med kammen! Varvräknare?

radical_minus
7th January 2013, 20:22
Tack. Det blev rätt bra.

Får inte ordning på kammen.. går ojämnt som fan.. har inye satt mig in i det nogrannare. sjysterat tändning men det hjälpte inte så mycket.

Jag har ingen varvräknare i min. Det satt väl inga varvräknare förutom på rally och 3p?

Gick din bra när du bytte kam?

toto
13th January 2013, 12:39
Tack. Det blev rätt bra.

Får inte ordning på kammen.. går ojämnt som fan.. har inye satt mig in i det nogrannare. sjysterat tändning men det hjälpte inte så mycket.

Jag har ingen varvräknare i min. Det satt väl inga varvräknare förutom på rally och 3p?

Gick din bra när du bytte kam? Har du gått igenom förgasarna till att börja med? Ett tips är denna: http://www.bokus.com/bok/9781903706756/how-to-build-power-tune-weber-dellorto-dcoe-dcosp-dhla-carburettors/

radical_minus
14th January 2013, 14:47
Förgasarna funkade bra innan jag bytte kam. Nu går den kasst.. Hann mäta komp på tre cyl innan starten lagt av. På 2 och 3 ans så är kompet lägre än på 1ans cyl. Misstänker att shimsen till ventilenär för tjocka

toto
14th January 2013, 19:28
Förgasarna funkade bra innan jag bytte kam. Nu går den kasst.. Hann mäta komp på tre cyl innan starten lagt av. På 2 och 3 ans så är kompet lägre än på 1ans cyl. Misstänker att shimsen till ventilenär för tjocka Mät ventilspelet, visst skulle det vara 0, 4/0, 5 typ? Vad har föggarna för bestyckning?

toto
14th January 2013, 19:29
Förgasarna funkade bra innan jag bytte kam. Nu går den kasst.. Hann mäta komp på tre cyl innan starten lagt av. På 2 och 3 ans så är kompet lägre än på 1ans cyl. Misstänker att shimsen till ventilenär för tjocka Mät ventilspelet, visst skulle det vara 0, 4/0, 5 typ? Vad har föggarna för bestyckning?

toto
14th January 2013, 19:30

epostiljon
14th January 2013, 19:43
Originally posted by pazzo
Varför inte nyss :)
Tvätta bort dammet.. innan sovsäck på.

Haha Pazzo :-)
19.14 på julafton såg jag nu först att det var ditt inlägg.
Coolt, ja tror inte på tomten ja heller.

radical_minus
14th January 2013, 20:01
Mm ska göra det.. Måsye kontrollera att kammen sitter rätt.

Jag vet ju dessutom inye vilka shims sitter i. Storleken lär ju ja nötts bort..

radical_minus
14th January 2013, 20:01
Mm ska göra det.. Måsye kontrollera att kammen sitter rätt.

Jag vet ju dessutom inye vilka shims sitter i. Storleken lär ju ja nötts bort..

toto
16th January 2013, 15:12
Se till att få rätt ventilspel först. Vad har förgasarna suttit på för kärra? Hur står tändningen?

radical_minus
17th January 2013, 19:56
Förgasarna kom från en alfa romeo gt junior 1300 originalbestyckning för 88hk. Tändningen står väl på mittersta strecket på veven.

Ska sätta igång nu till helgen.

Håller på å byter min bruksbil till en annan sällsynt brukis... Som har mycket släktskap med fiat. ;)

radical_minus
17th January 2013, 20:01
V

radical_minus
27th January 2013, 17:08
Det här är inte längre nå kul.

Får inte igång bilen.. allt verkar vara rätt. Gnistan kommer kompet är ok den vägrar starta.. har kontrollerat allt minst fem gånger.

I desperat behov av hjälp.

Kammen är ju bytt och så sitter det nya weber som enl uppgift av förra ägaren funkade och kommer från en alfa 1300gtj.

toto
28th January 2013, 08:12
Det här är inte längre nå kul.

Får inte igång bilen.. allt verkar vara rätt. Gnistan kommer kompet är ok den vägrar starta.. har kontrollerat allt minst fem gånger.

I desperat behov av hjälp.

Kammen är ju bytt och så sitter det nya weber som enl uppgift av förra ägaren funkade och kommer från en alfa 1300gtj. Har du kollat om den får soppa?

radical_minus
28th January 2013, 09:38
Jodå. Bytt pump har jag också gjort...

Men nu har jag tänkt på vad jag kunda ha missat och tanken slog mig att på ett helt kamaxel varv så snurrar ju vevaxel 2gånger eller hur?

Det kan va så att jag har satt kamaxelmarkeringen på"fel" varv på veven men då borde ju ventilerna ta i kolvarna och kompet borde va fel eller obefintlig.

Tänker jag rätt

radical_minus
28th January 2013, 09:38
Jodå. Bytt pump har jag också gjort...

Men nu har jag tänkt på vad jag kunda ha missat och tanken slog mig att på ett helt kamaxel varv så snurrar ju vevaxel 2gånger eller hur?

Det kan va så att jag har satt kamaxelmarkeringen på"fel" varv på veven men då borde ju ventilerna ta i kolvarna och kompet borde va fel eller obefintlig.

Tänker jag rätt

per
28th January 2013, 10:41
Original tar inte ventilerna i kolvarna men du har väl lite extra lyft..? Testat att vrida fördelaren 180 grader? Bara gissningar du säkert redan testat.

radical_minus
28th January 2013, 12:14
Jo jag har testat att vända på den men då smäller bara som fan. Sen lyfter enl specarna 11,2mm aå detborde ju ta i om den sitter 180g fel.. men jag har inte kännt kolven med mejseln i öd heller så jag vet inte. Men det är nog min enda lösning just nu.

En annan grej jag har tänkt på.. original så finns det ju ingen returslang för bränsle? Hur funkar det? När flottören är fylld så måste ju bränslet ta vägen någonstans? Vad jag vet så satt det inge tryckregulator original och nu sitter det en pump från en 128 3p. Kan det va ngt eller är det lite väl långsökt?

Getzen
28th January 2013, 16:19
Jo jag har testat att vända på den men då smäller bara som fan. Sen lyfter enl specarna 11,2mm aå detborde ju ta i om den sitter 180g fel.. men jag har inte kännt kolven med mejseln i öd heller så jag vet inte. Men det är nog min enda lösning just nu.

En annan grej jag har tänkt på.. original så finns det ju ingen returslang för bränsle? Hur funkar det? När flottören är fylld så måste ju bränslet ta vägen någonstans? Vad jag vet så satt det inge tryckregulator original och nu sitter det en pump från en 128 3p. Kan det va ngt eller är det lite väl långsökt? Hej!Har du org.remskiva på veven och stämmer den med märkningen, är ju mystiskt att du inte känner kolven i öd. Om det stämmer skulle jag dra runt motorn utan ventilkåpa och efter insugning och komp.(på 1ans cyl) vid öd. när bägge ventilerna är stängda, ställa fördelaren på 1ans cyl.

radical_minus
28th January 2013, 20:57
Remskivan är rätt allt stämmer. Jag menar bara att när jag satte ihop allt så brydde jag mig inte att testa med att stoppa en mejsel å känna. Men jag borde kanske göra det. ;) kommer nog prova ngn gång jag är hemma nästa gång eller inte slutar skitsent... lär dröja..

Har gjort allt det där du beakriver mist fem gånger men måste kontrollera att jag inte missat allt med ett halvt varv. Vore ju typiskt men mycket enkelt att åtgärda.

radical_minus
1st February 2013, 12:34
Närmare en offroad fiat kommer man inte

radical_minus
3rd February 2013, 19:22
Har roterat veven en gång vänt på fördelaren. Nu startar bilen men går väldigt ojämt och motorn vibrerar kraftigt.. provat justera tändningen lite utan nå bra resultat..

Har ärligt talat tappat bort mig i inställningarna...

Upptäckte också att ventilspelet är alldeles för stort. Kan det bidra till vibrationer?

radical_minus
9th February 2013, 21:51
Jaha..
Progress!!

Bytt plats på veven 360g och bytt plats på tändkablar 180g (vilket borde ge samma resultat) bilen startar och går helt ok...

Ena cylindern suger in sig dubbelt så mycket som de andra ttre. Vad kan det beror på? ..luft alltså..?

per
10th February 2013, 05:21
Sedär! Grymt.

Närmare en offroad fiat kommer man inte
Njaa.. Panda 4x4 är närmare! :)

radical_minus
10th February 2013, 09:53
Hehe... okdå pandan är fin. Men inte för kaffepengar ;)

radical_minus
10th February 2013, 20:28
Mätte ventilspel idag
Insug 2,05
Avgas 1,95

Ebay.co.uk............

Getzen
10th February 2013, 22:18
Mätte ventilspel idag
Insug 2,05
Avgas 1,95

Ebay.co.uk............ Oj då, har du 2mm ventilspel?javascript:smilie(':eek:')

radical_minus
11th February 2013, 06:37
Jepp på samtliga cylindrar. Bytte ju kam så den nya verkar va lite "smalare"

radical_minus
28th February 2013, 19:47
Liten uppdatering då.

Motorproblem verkar nog bero på förgasare.... säljaren påstod att de kom från en fungetande bil och jag brydde mig inte mer om det och monterade på grejerna...

Bägge läcker från bakstycket. Accelerationsmunstycken i två av portar verkar inte fungera.. det är vad jag ser nu med blotta ögat eftee jag plockat ned dem.

Har beställt ett väghållningskit från exoticraceparts i tyskland. Får se vad det blir. Skickades idag

Tror även jag fått ordning på ventilspelet med. Väntarpå lashcaps och nya shims och även nya ventilfjädrar.

epostiljon
28th February 2013, 20:58
Liten uppdatering då.

Motorproblem verkar nog bero på förgasare.... säljaren påstod att de kom från en fungetande bil och jag brydde mig inte mer om det och monterade på grejerna...

Bägge läcker från bakstycket. Accelerationsmunstycken i två av portar verkar inte fungera.. det är vad jag ser nu med blotta ögat eftee jag plockat ned dem.

Har beställt ett väghållningskit från exoticraceparts i tyskland. Får se vad det blir. Skickades idag

Tror även jag fått ordning på ventilspelet med. Väntarpå lashcaps och nya shims och även nya ventilfjädrar.

Härligt!
Hoppas det löser problemet då. Frustrerande när felsökningarna blir långrandiga /-/

radical_minus
1st March 2013, 08:25
Tack du!

Hoppas det med. Man tappar liksom suget när man inte hittar felen och inte vet var man ska leta.. men nu så!! ;)

radical_minus
3rd March 2013, 09:11
Sådärdå...
Ena förgasaren isärplockad och rengjord. Backventil till accellerationsmunstyckena hängde sig. Så det va åtgärdat på ena snart blir det på den andra.

Bestyckningen är dock väldigt märklig...

radical_plus
4th March 2013, 06:28
Sådärdå...
Ena förgasaren isärplockad och rengjord. Backventil till accellerationsmunstyckena hängde sig. Så det va åtgärdat på ena snart blir det på den andra.

Bestyckningen är dock väldigt märklig...

Nu funkar mitt gamla logg in

radical_plus
9th March 2013, 13:51
Har dämpare och fjädrar kommit! Synd att det inte längre går att lägga ut bilder om man har en mobil..

radical_plus
24th March 2013, 09:29
Jahapp..
Nu efter en massa konstiga fel och delar blir det totalombyggnad. Motor är bortplockad och frågan är om man sa bygga på 1,1 eller 1,3?
Tanken är fortfarande att bygga en snabb (nåja) gatbil. Den ska gå att besiktiga
Ingen överladdning

Har några 1,1 liters motorer och 2st 1,3

radical_plus
14th June 2013, 07:31
Allt är till salu i ett paket!

radical_plus
22nd June 2013, 12:09
Sålt!
Tack för mig

radical_plus
18th September 2013, 19:53
Så lätt blir ni inte av med mig ;)
Efter en massa strul och elände är bilarna kvar...

Så nu har jag ngt att pyssla med till vintern ;) lika bra att avsluta det man en gång börjat!

Trimmad 1,3 ska in så länge tillsammans med 5vxl låda.
Bilder kommer

Goc924
18th September 2013, 20:26
Vänta nu! Finns det ingen kul raceklass i Historic som du kan klassa in den i? Det ökar dessutom värdet på bilen, än om den är spontantrimmad.
Kolla upp, så har du något att sikta på, OM du tycker det vore kul. Jag lovar heja på SSM på Knutstorp i sommar...vilket år?

Lycka till
Goran

radical_plus
18th September 2013, 20:59
Jorå
Jag har redan kollat upp det tack. Men tanken är nog bara hotta upp den än så länge.
Inga storslagna projekt här än iaf. ;)

Goc924
18th September 2013, 21:09
Rom byggdes inte på en dag.
Ät elefanten i små bitar...;)

radical_plus
18th September 2013, 21:20
Hehe..
Den har redan stått ett bra tag så det känns bara att ngt måste hända. Classic innebär även vissa begränsningar på bilen som jag inte är så förtjust i. Men vi får väl se :)

radical_plus
30th September 2013, 13:53
Synd att det inte går att ladda upp bilder om man använder mobil..
Motorn är nästan färdig och växellådadn ska sättas ihop med motor.

Snart ska bitarna in i bilen :)

pazzo
30th September 2013, 13:57
De fungerar men uppladdningsknappen hamnar utanför bild ned åt höger på skärmen.

radical_plus
30th September 2013, 14:02
Hmm
Jag måste ha basic uploader.. men knappen finns inte alls och inga bilder laddas upp i menyn

radical_plus
30th September 2013, 14:14
Provade igen och det verkar inte gå tyvärr..

per
30th September 2013, 14:45
Vilken mobil har du?

radical_plus
30th September 2013, 14:51
Samsung s3

- - - Updated - - -

Provar lägga ut det här om det funkar:
http://instagram.com/p/e2W4hVtcNH/

- - - Updated - - -

http://instagram.com/p/e2W4hVtcNH/