PDA

View Full Version : Lancia A112 Junior

wjokke
20th March 2012, 20:58
Tänkte skapa en liten tråd om min Junior.
Historian bakom och vad som hänt i grova drag tills idag. Är inte särskilt ingående i början. Men blir mer detaljerad under resans gång mot målet.

Då kör vi!

Bilen anlände hem en kall dag i början av vintern 2010.
Den stod parkerad tills våren 2011 började blomma ut.

wjokke
20th March 2012, 20:58
När våren 2011 kom och vägarna blev sopade fria från grus kom första turen.

wjokke
20th March 2012, 21:06
Inspektion kom som sonica då besiktningen nalkades.
En titt under bilen visade att det fanns en del att fixa till innan.

wjokke
20th March 2012, 21:10
ett av hålen i golvet

wjokke
20th March 2012, 21:19
C-BALK "Bärande tvärgående"

wjokke
20th March 2012, 21:22
Enligt USAs generella population så är silvertejp det bästa att laga bilar med :D

wjokke
20th March 2012, 21:24
Invändigt så fanns det en doft av bensin i cupén. Visade sig vara uttorkade och spruckna bensinslangar vid matningen från tanken.

wjokke
20th March 2012, 21:29
Ett lyft på mattan avslöjar sedan flera hemligheter från forna dagar. Säkert många isglassar från barnen i baksätet som orsakat det.

wjokke
20th March 2012, 21:33
Aja bara o peta igång med jobbet.

Börjar med att peta bort den gamla c-balken under bilen. Jag sa PETA, helt genomrostad och kexig så det gick att ta bort den för hand.

Detta är från andra sidan där det inte fanns någon balk alls. Där har gamla ägaren försökt laga genom att täcka med underredsmassa :/ suck!

wjokke
20th March 2012, 21:35
Knackat till en ny c-balk ur 3mm kallvalsad.
Den gamla brevid, den som faktiskt satt kvar på bilen.

wjokke
20th March 2012, 21:39
Punktat dit den för att se så att den sitter där den ska innan helsvetsningen. Ser väldigt mycket bättre ut genast.

Måste säga att det inte var det lättaste att banka till med bara hammare och skruvstäd till förfogenhet.

wjokke
20th March 2012, 21:59
Hålen i golvet blir nästa steg.
Ur med mattan!
Tur att det är en enkel bil :D

jan.bon2
20th March 2012, 22:04
Några råd!
Har ägt ett 10-tal A112or o vet var de rostar=många ställen.
Domkraftsfästena-alltid,under vindruta-nästan alltid,undertill efter bakhjul-oftast. Dörrarna brukar vara OK. Baklucka nedertill brukar kexa.
ALLA jag har sett har aldrig fått en riktig rostskyddsbehandling! Det har fuskats något otroligt med Fiatarna o dessa lancior som sågs som kusiner.
Leta upp en bättre bil o betala litet mer för att få en bättre grundbil.

wjokke
20th March 2012, 22:09
Är väl medveten om alla ställen som bilen rostat på. Dock är denna inte i så farligt skick. Kan tillägga att bilen köptes för 1 flak öl ^^ och plåten får jag gratis från jobbet, så där går jag inte back heller. Men tack för att du ger synpunkter! fortsätt med det gärna.

wjokke
21st March 2012, 05:09
Sen vare bara att börja skrapa bort asfaltsmattan.

wjokke
21st March 2012, 05:14
Satt som berget, men med värmepistol och stämjärn så gick det allt att få bort.

Den högra sidan är tvättad ren från resterna av tjäran och den vänstra är precis klar.

wjokke
21st March 2012, 05:17
Uppkapning av hålen. Totalt 7st i golvet som behövde att få ny plåt.

wjokke
21st March 2012, 18:19
Dit med nya plattor i 0,9mm kallvalsad plåt.

wjokke
21st March 2012, 18:21
2 lager med metallspackel läggs på för extra täthet och hållbarhet.

wjokke
21st March 2012, 18:28
sen grundmålar vi golvet med biltemas grundfärg. en 2 rejäla vändor med färg applicerades.

Börjar likna ett propert golv igen. Bara slutklämmen kvar nu

wjokke
21st March 2012, 18:31
sådär ja, nya asfaltsmattor fram och bak plus ljuddämpningsmatta 15mm på plats.
Bara in med mattan igen så har vi ett nytt golv :]

wjokke
21st March 2012, 18:35
Dags att se över bromsarna som tog lika bra som en påse klädnypor mot skivorna.
Nya Trummor bak och skivor fram. Nya bromsok fick det bli med.
De gamla fanns det inte så mycket kvar av invändigt.

wjokke
21st March 2012, 18:38
Ett av de 2 nya oken.
Inte heller så dyra. 400 för båda 2. Lämnade in dom gamla i inbyte och fick avdrag för returnerad stomme.
Här syns även färgen som blev på bromsarna.

wjokke
21st March 2012, 18:40
Dämparna såg ut att behövas byta vid blotta ögonkastet. Bilen gick som en gungbräda i rumpan.

wjokke
21st March 2012, 18:42
Inte nog sen att dämparna va dåliga. Dom va JÄVLIGT dåliga i fästena.

wjokke
21st March 2012, 18:45
De nya dämparna kosta inte skjortan precis.... 279:-/st :] tackar skruvat.se för det. Blev mycket bättre styrsel i rumpan när dom kom på plats.

wjokke
21st March 2012, 18:49
Allt fixat o klar bara dagarna innan besiktningen. Iväg mot bilprovningen!

Inspektions gubben bjöd på ett leende när ja rulla in i hallen. Visade sig att han hade ägt en för många år sedan.

Resultatet blev GODKÄNT med ett par bra att veta (som jag redan visste).

wjokke
21st March 2012, 18:53
För att fira segern köper vi godis.
13x7" plåt. Lackade vita och snurrade med dom däcken som satt på från start.

wjokke
21st March 2012, 18:56
Blev en del åka av innan hösten kom.
Men utan vinterskor blir det inget vinter åkande.
Nu står den avställd i väntan på soligare och varmare dagar.

Abarth
21st March 2012, 19:53
Nice! Har gjort samma rep med min som du har gjort med balk o golv + lite i bagageutrymmet. Passade dock även på att dämpa dörrarna o sätta i c-lås.
Är dock glad att allt de är gjort för efter 4års förvaring utomhus utan skydd e bilen fortfarande som "ny", förrutom lite mossa på huven.

Va har du för dimensioner på gummit o va är det för märke? Håller på o letar efter nått billig,snyggt men ändå bra till mina fälgar.
En viss radical_m lyckades ju knipa r-däcken som va till salu här fortare än blixten :p

wjokke
21st March 2012, 21:04
däcken är av 2 uppsättningar, ena är Yokohama A.drive och de andra är Kingstar okänt 155-70-13. Så det är lite stretch på däcket.

Det där med C-lås och dämpning ligger på "att göra listan" inför säsongen. Va använde du som dämpning i dörrarna?

Abarth
21st March 2012, 22:21
Asså 155/70? wow ser inte ut som de, fränt. Hade ögonen på minst 175/60 eller 55 i profil.

Körde http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-369211/ i dörrarna, funka faktiskt bra. La även de på innerbakskärmen.

Köpte 2 c-låsmotorer för 140:- inkl frakt från ebay så de rekommenderar jag verkligen, dock kopplade jag även in ett cargard samtidigt för styrning. Så ska du köra utan måste du köpa ett c-lås kitt istället för bara motorerna

AndersForsberg
22nd March 2012, 11:39
Fantastiskt inspirerande!
...precis vad som ser ut att behöva göras på min. Problemet är väl bara att jag saknar allt vad svets (och svetskunnande) heter. Nåja.

Balken på min är nog lite bättre då den åtminstone blivit lagad vid ett tillfälle, men golvet (och även innerskärmar) är lika dåligt, om inte värre än ditt.

wjokke
22nd March 2012, 14:32
Tråden är inte klar än, kommer lite mer :)
På tal om svetsningen så hade jag ingen kunskap alls när jag började. Men det va ungefär lika svårt som att lära sig cykla.

Innerskärmarna har jag inte börjat med än, vet att min vänstra bak är i dåligt skick med de övriga är okej för att va 25 år gamla.

Önskar dig lycka till på resan!
Fortsätt gärna håll ett öga på tråden.

wjokke
22nd March 2012, 16:43
När vintern väl anlänt så tog jag ett ryck under huven då bilen gick som en kratta innan jag ställde av den. Den hade ryckig och ojämn gång under körning. Så här såg det ut när förgasaren vart bortplockad.

wjokke
22nd March 2012, 16:51
Under vintern revs förgasaren isär för totalrenovering.
Här är en bild på hur den såg ut innan renoveringen.

wjokke
22nd March 2012, 17:31
halvvägs in i demonteringen.
Ska även tillägga till er som undrar om jag memoriserade allt. Nej de gjorde jag inte. Men hela demonteringen dokumenterades med bilder och skrift på minsta pinal.

Packningen på bilden va torr som fnöske och föll nästan isär vid utplockningen.

wjokke
22nd March 2012, 17:34
Alla delar kördes i ultraljudstvätt med olika blandningar i vattnet för att uppnå rätt resultat och inte skada något. Bilden är en jämförelse från innan och efter.
Förgasaren blev som ny vill jag påstå.

wjokke
22nd March 2012, 17:37
Tog ett ryck med lite packningsbyte i motorn samtidigt. I samband med det så bestämde jag mig för att lacka allt. Tyckte inte att rostfärgat och oljedränkt passade så bra i motorn.
Packningen mellan ventilkåpan och blocket va i 4 delar när jag plockade bort den.

Allt blev blästrat och sedan grundmålat med en grå värmetålig färg god för 650C. 3st stabila lager med grundfärg lades.

wjokke
22nd March 2012, 17:40
huvudfärgen fick bli en härlig vit färg o matt utförande.
God för 1200C enligt återförsäljaren.
Även den applicerades i 3 omgångar.
För att färgen skulle härdas så fick ja plocka fram fars gamla campingugn från -73. Alla delar passade precis in :]
Brändes i 175c i 45 minuter.

wjokke
22nd March 2012, 17:42
Slutresultatet ordnades till med en klarlack god för nästan 1000C. Den lades på i 2 gånger. Brändes sedan igen i 45 min i 175C

Här ses före och efterbild.

wjokke
22nd March 2012, 17:45
Här ses slutresultatet när allt är på plats igen under huven. Men som syns så finns det en hel del kvar att städa upp här nere.

Abarth
23rd March 2012, 10:52
Wow snyggt! Kan tipsa att de finns snygga chromade kylarlock på ebay som skulle passa bra i ditt motorutrymme :)

Edit: Va är det du har mellan fördelardosan o spolen?

AndersForsberg
23rd March 2012, 12:00
Yikes... Blidde nästan en "iBarth" med allt vitt under huven. Snyggt!!

wjokke
23rd March 2012, 15:01
Originally posted by AndersForsberg
Yikes... Blidde nästan en "iBarth" med allt vitt under huven. Snyggt!!

Grundtanken var att lacka var del för sig i olika kulör för att skapa ett lekfullt motorrum. Men kostnaden på färgen skulle då bli skyhög ist.
Så det fick bli vitt vilket egentligen är den sämsta färgen att ha :]
tror nog att när allt är klart så blir helheten mycket bättre.

wjokke
10th April 2012, 11:58
När allt kom på plats så ville bilen inte starta och gå. Felet har diskuterats och analyserats. Efter många stunders funderande och letande så byttes tändningen ut då den inte var bra alls.

Bytte ut det gamla fördelarlocket, tändkablarna, rotorn samt tändspolen.

De gamla kablarna va så stela att dom bibehöll dess form även när dom var bortplockade. Dom var även spruckna i båda ändars tätningar.

wjokke
10th April 2012, 12:02
Nya delar sattes i.
Nu mera startar den utan att ens ge en tanke åt att krångla.
Känns väldigt bra att få den igång igen efter en lång vinter med många motgångar.
Här ses dom nya tändkablarna, fördelaren och spolen. Hela kalaset gick på nästan 680:-
Ska bara få till blandningen rätt nu så att jag kan ta hem den.

wjokke
10th April 2012, 12:05
Originally posted by Abarth
Wow snyggt! Kan tipsa att de finns snygga chromade kylarlock på ebay som skulle passa bra i ditt motorutrymme :)

Edit: Va är det du har mellan fördelardosan o spolen?

Det är kompressorn till ljudhornen som den gamla ägaren satte i. Vet inte om jag ska låta dom sitta eller leta upp en ny tuta.

Abarth
10th April 2012, 12:24
Wow! Ser fräsht ut med nya kablar, lock o spole.
Hehe ok, hade en fundering själv på att sätta i kompressortuta i min. E ju lite humor med liten bil stor tuta :D

jan.bon2
10th April 2012, 17:44
Ett av många sätt att göra en "säker" omkörning är att sätta två långhorn utanpå skärmen på en Nuova 500-58 och använda dem i en flygande passering.
Det gällde att hålla pedalen nere,tuta=fri fil.
Det var på den "gamla goa" tiden.
(ångmaskinseran)

AndersForsberg
23rd April 2012, 13:21
Mer?
...behöver ytterligare lite draghjälp för att komma igång känner jag!

wjokke
23rd April 2012, 14:24
kommer mer så fort jag fått den i rullning, bilen står nästan 4 mil bort så det är ont om arbetstillfällen på den.
Krånglar just nu med tändningen som inte riktigt vill samarbeta med mig.
Men va tålmodig det kommer mera i mån av tid :)

wjokke
19th May 2012, 21:08
då kör vi en uppdatering igen.

Har haft lite sido trådar om felsökning och hjälp förfrågning eftersom bilen inte velat starta och gå här under våren.
Men i dag den 19e maj så fick jag äntligen bukt på problemet. Visar sig att efter ha bytt tändsystemet, renoverat upp förgasaren, spottat och svurit till fördärv över att den inte gjort mig rättvisa har jag äntligen lokaliserat problemet.

Pratade med min mosters make tidigare i veckan, han är lite av en räv när det kommer till gamla mopeder. Där av hans kunnande inom gamla förgasare.

Förklarade problemet om att den starta en gång, gick dåligt och sen starta den inge mer och tändstiften blev svarta och genomblöta. Han gissa på dränkning och jag prova att nypa till slängen på mitten för att begränsa mängden bensin som flödar in i förgasaren.

Provade hans teori i eftermiddags och se på fan. Kärran stod o tickade som om den vore ny tills mängden blev så liten att den självdog. släppte till mer bränsle för start och nöp sedan av till den gräns att den fick rätt med samma resultat som innan. Detta beror trodde han på att flottören som styr nålventilen som reglerar mängden bränsle i flottörhuset inte täpper till när den ska.

Så nu är förgasaren av och förbereds att skruvas isär igen för att se över både flottören och nålventilens samverkan igen.

Nästa uppdatering blir förmodligen med bilen på hemmaplan. Då tar vi tag i det lite roligare med svetsning och el-mokkel.

Önska mig lycka till nu grabbar!

Abarth
20th May 2012, 01:17
Kör hårt! :cool:

danne5
20th May 2012, 14:17
Intressant tråd, och kul att det går framåt!

wjokke
20th May 2012, 18:10
Liten in i mellan. Skruvade upp förgasaren o har ställt allt till rätta. Flottörens mått var mer off än rosa strumpor på en begravning. Grundmåttet var 0mm och max slaget hela 49mm. Skall vara 7mm respektive 43mm. Inte konstigt att kranen stod på vid gavel hela tiden när flottören aldrig stängde nålen.

wjokke
26th May 2012, 22:28
Då så. Nu är bilen i rullning! YEAH!!
Har spenderat premiärdagen på bilträff och låtit den gå i crusingen med galant framförande. Går jämt och fint på tomgång samt under gaspådrag och allt där i mellan.
Skulle givetvis bifogat bild/film men jag tog inga :/
Va lite för upptagen med att lyssna på motorn och titta på mätarna så att inget skenade iväg.
Kommer mer uppdateringar framöver.

IT IS ALIVEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!

danne5
27th May 2012, 09:20
Så roligt. Nu väntar vi på bilder!!

Abarth
27th May 2012, 09:27
Låter härligt! Alltid kul när saker ramlar på plats o grejer börjar funka :)

wjokke
13th June 2012, 07:49
Hade besiktning igår. Efter allt skruvande med förgasaren under vinter/vår så hade jag en dålig känsla i magen. I fjol när bilen va in hade jag ett CO-värde på 0.2 och nu va den hela 2.53 med gräns på 3.5. Klarade mig där iaf. Ska iväg till en gammal gubbe bara ett par mil bort och få allt justerat rätt. Bilen är ganska törstig just nu. Fick även nedslag på rostig fjädertallrik på vänster framdämpare. Får bli att köpa ny eller plocka ner o svetsa om. Fick även lite beröm av besiktningsmannen. Han tyckte bilen såg ovanligt bra ut under för att vara en italienare :)

wjokke
10th July 2012, 20:14
Äntligen har dom nya dämparna kommit till bilen. Satte mig i arbete direkt. Dock fotade jag inget under rivningen av den första dämparen, tar igen detta på den andra sidan. Allt jag kan säga är att det satt som berget första 2 timmarna innan gasolen åkte fram.

wjokke
10th July 2012, 20:18
Har även roat mig med att börja tillverka nya lyftpunkter då dom gamla inte längre finns kvar. Uppbyggnad av 3mm tjockt material. Botten plattan är 10cm och själva mitten är 5cm bred och 2cm hög. Lär inte ge vika i första taget.

Abarth
11th July 2012, 19:03
Är det speciella dämpare eller bara utbytes original?
Har du lust att mäta dina dämpare från topp till botten?
Funderar också på att byta ut mina men mot nått värre :)

wjokke
11th July 2012, 23:29
Mäta original eller nya? Med kolven ute eller inne? Kan fixa mått nästa gång jag är iväg. Detta va utbytes Fiat 127 dämpare. Krångligt som fan att byta. Svor mycket över att fjädrarna inte ville gå ihop på det sättet jag ville. Hjulinställningen är helt off nu. Får riva ner o börja om från början. Bilder kommer på nästa dämpare hur man går tillväga.

wjokke
12th July 2012, 14:01
En bild på den gamla dämparen som fick nedslag på rosthålen, dom syns ganska tydligt i jämförelse med den nya.

Abarth
12th July 2012, 19:18
Oj ja den va lite rostig :)

Ja vet inte riktigt va du ska mäta :p
Men mät ute och inne, ny eller gammal borde inte spela nån roll

Håller redan på att planera inför vinterns projekt med bilen :eek:

wjokke
19th July 2012, 21:39
Lite hur en går tillväga efter att sakerna rostat fast efter 27 år.
Börja med att ta av hjulet, lossa sedan bromsoket med 17s nyckel och häng åt sidan.
Ta bort bromsskivan så att bara navet kvarstår så har du fri arbetsyta vilket behövs.
Borsta bort all lös rost med en stålborste, ta sedan hjälp av en spårmejsel för att knacka bort ev. "rostklickar" som satt sig runt bult och mutterhuvud så att det blir kantigt och fint för ringnyckeln.
Dränk allt i penetrerande WD40 eller rostlösande ett par gånger.
Lossa muttrarna med 17s ringnyckel/spärrskaft, hammare är ett bra hjälpmedel till den fasta nyckeln.
När muttrarna är loss så vänd dom och skruva på dom igen (se bilden).
Bara för att ha något att slå på så att du inte skadar bultens ände och gänger när den ska ut.
Här tog det stopp för mig. Slog med både hammare och slägga på den övre innan jag fick ta gasolen till hjälp.
När allt kom loss så fick jag slipa bultens skaft fri från rostavlagringar så den löpte fint genom hålet igen. Lägg på lite kopparpasta för ev. framtida arbeten.

wjokke
19th July 2012, 21:47
När du sen kommer till fjädrarna så köpte jag mig en uppsättning fjäderspännare från biltema för ca 150:-.
Sätt dessa fast på fjädern ett varv upp från botten och så högt det går sen.
Dra ihop så gott du kan, ju mer destu bättre.
Öppna huven och lossa muttern i överkant med 17s hylsa. Kan behövas lite WD40 här med.
Nu är det bara att plocka ner hela kalaset och lossa spännarna igen.
Montering sker i omvänd ordning självklart.
Dock ska ja tillägga att montering av detaljerna kring kolven va lite trassligt.
Är en plastring som kolven skall löpa genom och en gummiring utanpå den som gärna lossnar när man vänder bort blicken, bara att börja om isf med den delen.
Detta kommer du förstå när du sitter där.

wjokke
13th August 2012, 13:50
Äntligen fick ja min efterlängtade hjulinställning idag efter att fått vänta 4 veckor. Dessvärre fick ja ett tråkigt besked om att det inte gick att rätta till. Han trodde jag fått fel dämpare till bilen. Har plockat isär allt och mätt orginal mot dom nya och alla mått stämmer på dämparen in i minsta millimeter. Vette tusan vad som är galet. På pappret så visade han att cambern och toe in inte gick att justera mera. Vet inte vad jag skall göra nu?! Får börja om kanske.

Abarth
13th August 2012, 19:20
För många, många år sen fanns det camberkit att tillgå. Hittade dock inte de nu vart de fanns. Tror de va http://www.bielstein.com. Annars kanske det går att borra om lite i tornet?

wjokke
13th August 2012, 23:05
Ska plocka ner allt o se om det är något jag missat eller om nått hamnat fel vid monteringen... igen :/

wjokke
16th August 2012, 21:57
Felet är nu funnet och lösningen uträknad. Bara att sätta sig i arbete när lusten faller på.

wjokke
9th April 2013, 02:56
hey hey nu väcker vi lite liv i tråden igen :)
Planer smids inför sommarens garageuppfartsmek.
Kan avslöja att det kommer att målas en del framöver på bilen :)
Under vintern har inget hänt mer än att mina vinterdäck har åte sönder hjulhusen då ja kör med sned camber. (JÄVLA SKRUVAT.SE!), ja ja lite mitt fel med....
men men... vad kan väntas inför säsongen då?
invändes & utvändes arbete kommer att ske.
avgasbygge?
Målning :) Denna punkten längtar jag efter!
självklart skall allt dokumenteras.

stay tuned!

radical_plus
9th April 2013, 09:54
Härligt. Såg att du skrev i min tråd om delar till a112. Har det mesta kvar i flera uppsättningar.