PDA

View Full Version : Fiat Dino Coupé -68

gedrup
17th May 2012, 22:37
Efter lite tjat från Stooges går jag då med på att lägga upp mitt projekt. Kan inte lova täta uppdateringar men skall försöka så gott jag kan.

Nyligen införskaffad. Denna Dion var ute redan i höstas men hade problem att starta. Blev inte såld och har varit ute till försäljning några gånger under vintern. Själva bilen är i bruksskick och gick igenom besiktning i somras utan anmärkning. Undersidan rostfri liksom hjulhus. En del småblessyrer, bubblor i lacken och ett par små hål i plåten. Klädseln är helt utbytt och uppsydd av professionell firma för ett tiotal år sedan. Snygg beige skinnklädsel! Och den uppmärksamme ser också att framstolarna är bytta till den senare modellens, med nackstöd. Tyvärr är mittkonsolen ett amatörjobb (ännu värre än så faktiskt...). Något som måste åtgärdas med tiden.

Problemet har alltså varit motorn, vilket naturligtvis fått spekulanter att dra öronen åt sig. Kostnaderna kan ju bli smått astronomiska ;) Men när priset sjönk till vad jag tyckte helt OK kändes det rätt att ändå slå till på drömbilen. Ja, det är en av de snyggaste bilar som tillverkats enligt mitt tycke. Dessutom har det gått ett par Dinos under vintern som varit i princip skrot för priser som skulle innebära att även om motorn i denna vore helt slut, skulle nog pengarna kunna komma tillbaka. Åtminstone utan större förlust.

Bilen kördes till Uppsala från Stockholm i början av april (efter en snabb affär) och otvivelaktigt gick motorn som en påse nötter ;) Svårstartad och oren gång.... Men med ett bra komp kändes ändå som värt att ge bilen en chans. Väl under huven ser jag efter ett tags rotande att det inte står rätt till i tändningsväg. Dinoplexen är urkopplad till förmån för modernare tändmodul från Superperformance. Så långt OK men tändspolen... Felkopplad. Polerna vända. Rätt kopplad startar inte bilen. Anar att tändningen inte är rätt inställd och tidigare ägare har varit och pillat i fördelaren (försökt att ställa brytarna på känn...) :(

Väljer att låta en kunnig titta på bilen. Tändning, förgasare, kamkedja skall få sig en koll. Och visst, det visar sig att tändningen är felställd. Med 18 grader... Ja, förståeligt att den är svårstartad. Brytarna behöver bytas och här väljer jag att konvertera till brytarlöst. Någon reagerar kanske. Men bilen är inte en originalbil och jag vill premiera tillförlitlig motor. Med nya tändmodulen kanske motorn t.o.m. går något bättre än original (framför allt på lägre varvtal). En fundering jag har framöver är att övergå helt till datastyrd tändning och nu reagerar kanske ännu fler. Men "den kunnige" har installerat flertalet sådana i Ferrari Dino med mycket gott resultat. Hur som helst, något jag i alla fall tänker överväga.

Så, min förhoppning är att förgasarna skall få sig en genomgång inom de närmaste veckorna och att bilen därefter skall kunna köras en första sommar. Framöver finns det saker att åtgärda. Inte minst mittkonsolen. Och hålla efter lackskador. En hel genomgång av lacken är tveksam i detta skede men det är klart, blir det hutlöst mycket pengar över i framtiden kan den ju få sig en riktig omlackning ;) En ful plåtskada på undersidan i fronten måste åtgärdas till vintersäsongen. Som tur är syns den inte utan att man tittar ner under fronten. I övrigt är det mest underhåll och justeringar som kommer att ske under min första sommar med denna skönhet. Tyvärr har jag bara mobiltelefonbilder än så länge, därav den risiga kvaliteten.

Förhoppningsvis kommer de uppländska vägarna få uppleva samstämmig skönsång av Stooges och undertecknads motorer under sommaren. Och vem vet, vi kanske blir fler ;)

gedrup
17th May 2012, 22:43
Ytterligare en risig bild. Visandes tändningshärket under huven... Men nu är vi i alla fall på rätt väg :)

TurboB
17th May 2012, 23:11
Härlig kärra. Jag är avundsjuk!
Eftersom det inte verkar varit ett ess som haft bilen tidigare så skulle jag kolla ventilspelen och kedjespänning/slitage innan du börjar köra mycket. Dino 6an har den ovanliga egenskapen att ventilspelet minskar vid slitage vilket gör att ventiler riskerar nypa. Bara för att vara på säkra sidan.

per
17th May 2012, 23:17
Helt underbart, första Dinon här! :)
Såg annonsen.. Kul att den verkar ha hamnat i rätt händer, välkommen hit!

stooges
18th May 2012, 00:03
Ha, ha trevlig bil. Får hålla tummarna att det fixar sig med motorn, men det gör det säkert det är ju en Fiat....hmm ja djäklar det är ju inte det eller;)

gedrup
18th May 2012, 08:19
Originally posted by TurboB
Härlig kärra. Jag är avundsjuk!
Eftersom det inte verkar varit ett ess som haft bilen tidigare så skulle jag kolla ventilspelen och kedjespänning/slitage innan du börjar köra mycket. Dino 6an har den ovanliga egenskapen att ventilspelet minskar vid slitage vilket gör att ventiler riskerar nypa. Bara för att vara på säkra sidan.

Hej och tack får rådet. Jo, ventilerna justerades för inte allt för länge sedan. Av förförra ägaren (förra körde 20 mil...). Kontroll står också på agendan. Helt rätt :)

Henrik
18th May 2012, 08:23
Kul med en Dino här, hoppas du får den att gå som den ska! Antar att det var bilen som legat på blocket till o från och som man tittat på ett antal ggr..

/
H

gedrup
18th May 2012, 09:37
Originally posted by Ante
Den ser ju jätte fin ut på fotot?

I senaste säsongen av Wheeler dealer på Discovery köper dom en Dino. Den hade också problem med tändningen och kass mittkonsol! Kanske kan vara något att titta på för inspiration?

Har kollat, ja :) (har t.o.m. inspelad... nördvarning)

gedrup
18th May 2012, 09:38
Originally posted by Henrik
Kul med en Dino här, hoppas du får den att gå som den ska! Antar att det var bilen som legat på blocket till o från och som man tittat på ett antal ggr..

/
H

Det är det nog. Första gången jag såg den var i sept. Sista gången i april ;)

gedrup
18th May 2012, 18:46
Bjuder på en bild av barnens favoritplats i bilen. Baksätet. Här sitter man rätt bra. Om man inte är vuxen då förstås...

per
19th May 2012, 00:11
Vissa bilar sitter man gärna i trots att det är trångt. :)
(Coupen är inte heller så stor bak men det är aldrig problem att få folk att åka med av nån anledn..)

gedrup
19th May 2012, 08:59
Originally posted by per
Vissa bilar sitter man gärna i trots att det är trångt. :)
(Coupen är inte heller så stor bak men det är aldrig problem att få folk att åka med av nån anledn..)

Ja, jag har kommit på mig att sitta där bak flera gånger. Och det trots att bilen stått still... Jag sitter väl ärligt talat hellre fram men barnen... de föredrar baksätet!

Ankan
20th May 2012, 07:02
vacker Firarri!

toto
20th May 2012, 09:03
Snygg kärra! Den utklassar verkligen varenda bil här på forumet:) Lycka till!

Tycker jag känner igen garaget den står i.

gedrup
20th May 2012, 14:50
Originally posted by toto
Snygg kärra! Den utklassar verkligen varenda bil här på forumet:) Lycka till!

Tycker jag känner igen garaget den står i.

Tack. Ja, garaget känns nog igen om man bor i Uppsala och har italiensk bil ;)

Chramon
21st May 2012, 11:43
Verkar ju också vara en värdefull investering i dessa Fiat:s...
Den röda Spidern på Blocket verkar inte vara helt gratis. ;)

per
21st May 2012, 12:38
Dino har alltid legat högt.
Mkt pga av motorn/namnet såklart.

gedrup
22nd May 2012, 13:20
Tändningen färdigställd. Blir inte byte till brytarlöst nu eftersom det system vi kollat på är gjord för Dinoplexen och inte den modernare tändmodulen. Brytarna rengjorda istället. Snurrar på bra. Funderar vidare på helt datastyrt system framöver. Nästa steg får bli förgasarna (samt kedje- o ventilkoll). Men eftersom motorn gått orent såpass länge behöver den först "blåsas rent" :)

stooges
22nd May 2012, 16:08
Originally posted by gedrup
Tändningen färdigställd. Blir inte byte till brytarlöst nu eftersom det system vi kollat på är gjord för Dinoplexen och inte den modernare tändmodulen. Brytarna rengjorda istället. Snurrar på bra. Funderar vidare på helt datastyrt system framöver. Nästa steg får bli förgasarna (samt kedje- o ventilkoll). Men eftersom motorn gått orent såpass länge behöver den först "blåsas rent" :)

Kul, då får vi hoppas att du har lika mycket tur när motorn "blåses rent" så du slipper fiska efter sex stycken kolvar i Fyrisån:)

captainmorgan
22nd May 2012, 22:29
å de hade varit lite tråkigt..!!
Fantastiskt vacker bil. Borde vara dubbelt så dyra ..!

jan.bon2
23rd May 2012, 21:05
Finns 2 st kompletta fördelare till Dino-
antagligen lika till Fiat Dino?!
Ge ett ring om du är intresserad.
Jan

gedrup
24th May 2012, 10:26
Originally posted by captainmorgan
å de hade varit lite tråkigt..!!
Fantastiskt vacker bil. Borde vara dubbelt så dyra ..!

Ja, gärna det :)

gedrup
24th May 2012, 10:27
Originally posted by jan.bon2
Finns 2 st kompletta fördelare till Dino-
antagligen lika till Fiat Dino?!
Ge ett ring om du är intresserad.
Jan

Tack för den info, bra att veta. Vi får se om det blir konvertering eller inte...

gedrup
24th May 2012, 10:31
Originally posted by stooges
Kul, då får vi hoppas att du har lika mycket tur när motorn "blåses rent" så du slipper fiska efter sex stycken kolvar i Fyrisån:)

Jag är helt OK med att fiska kolvar i Fyrisån, så länge de inte är mina... ;)

stooges
24th May 2012, 14:14
Jag är helt OK med att fiska kolvar i Fyrisån, så länge de inte är mina... ;)

Oj då, du är nog den andra personen som har fastnat för detta specialfiske.

Den första som odlade detta intresse gick tyvärr bort i en tragisk fiskeolycka med dödlig utgång 1968, men enligt sägen så fiskade han med gamla cylinderblock just från Fiat Dinos. Kolvarna nöp direkt;)

gedrup
30th May 2012, 10:13
Efter tändningsjusteringen så har jag nu kört ca 15 mil för att bränna ur rester ur motorn. Har också bytt olja på grund av detta (närmare sju liter...). Bilen går betydligt bättre nu. Och går bättre och bättre. Fortfarande lite svårstartad men väl igång så spinner den bra. Skall köra minst lika mycket till innan förgasarna får sig en genomgång...(pust).

Liten FIAT-träff vid Ulva Kvarn igår bifogas (efter att ha kört en slinga tillsammans innan). Säger som Stooges: vi kan bli fler.

per
30th May 2012, 15:12
Vi blir fler i sommar! (om inte alla - likt mig - är på semester då..) :)

(helst med min Dino/124-hybrid Fiat 125 (hjulupphängningarna+motorn))

gedrup
30th May 2012, 15:38
Originally posted by per
Vi blir fler i sommar! (om inte alla - likt mig - är på semester då..) :)

(helst med min Dino/124-hybrid Fiat 125 (hjulupphängningarna+motorn))

Kul. Då kan vi ställa upp oss och visa vilka härliga bilar vi har :) (om inte annat på gästparkeringen...)

Ante
30th May 2012, 15:54
Blir det ett gäng som skall ut och köra runt Uppsala i sommar kan jag hänga på, om man får, har tillfällig bil-formsvacka och inte kör Fiat längre. :)

Edit: Lägg upp en tråd i träffar nästa gång... om ni vill ha sällskap?

gedrup
30th May 2012, 16:24
Originally posted by Ante
Blir det ett gäng som skall ut och köra runt Uppsala i sommar kan jag hänga på, om man får, har tillfällig bil-formsvacka och inte kör Fiat längre. :)

Edit: Lägg upp en tråd i träffar nästa gång... om ni vill ha sällskap?

En fin sommardag rullandes runt Roslagen känns inte helt fel. Vi får spåna på en dag det passar. Som du säger - i en tråd i träffar. Kul!

per
31st May 2012, 09:59
Jag är på! :)

pazzo
31st May 2012, 14:50
Skulle va kul..

gedrup
16th June 2012, 15:44
Det har hänt en del sedan sist. Mest bekymmer förstås... Första problemet var nyckelrelaterat. Efter att ha tankat full så smällde jag igen lucka till tanklocket. Tyvärr hamnade nyckeln som används för att låsa bilen i kläm...och gick av :( Klantigt, javisst. Ännu värre är att jag har bara en uppsättning nycklar till bilen.

OK, bilen får stå olåst. Inget större problem då den står inne på tomten. Dessutom visade det sig att en annan nyckel funkade lika bra för att låsa bilen :) Men värre är insikten om att tändningsnyckeln ju faktiskt kan gå av. Snabbt till en nyckelfirma som fixade nyckel åt en bekants gamla FIAT. Tyvärr....den kan vi inte ordna åt dig. Trots två väggar av nyckelämnen. Blev rekommenderad en låssmed. Dit har jag inte kommit ännu men skall försöka lösa det så snart jag hinner.

gedrup
16th June 2012, 16:05
Mitt i ösregnet och kylan för två veckor sedan valde Dinon att lägga av i en korsning på stan... Mycket regn, mycket trafik, mycket stress (vi två som satt i bilen var på väg att hämta barn på kalas, på var sitt håll). Lyckades rulla bilen åt sidan men stod fortfarande olämpligt till. Försökte felsöka. Till slut kom vi fram till att soppapumpen inte gjorde något ljud ifrån sig. Inte helt lätt att diagnostisera i trafiken och hällregnet.

Bara att bogsera hem bilen och fundera på vad felet egentligen berodde på. Tog ett tag innan jag hade tid att titta på problemet. Det visade sig att ingen spänning nådde fram till pumpen. Elfel är ju inte ovanligt på italienska bilar och modet dalade en del. Felsöka elfel kan ju ta evigheter... En vänlig själ och Dinoägare påpekade att det finns ett relä under handskfacket som bryter spänningen till pumpen i händelse av oljetrycksfall. Tydligen känt för att krångla. Bara att identifiera relät och leta upp kabeln som gick till sin givare i blocket. Ryckte sladden och slog på tändningen. Pumpen gick igång :)

Varmkörde bilen och både oljetryck och oljetemp normala. Ingen oro att köra utan denna extra säkerhetslina. Tyvärr visade sig bensintanken läcka rätt så bra efter påfyllning... Bah. Några småhål i skarven fick droppar att landa på grusuppfarten. Bara köra upp soppa så att den ligger under skarven. Blir nog till att försöka renovera tanken alternativt hitta en annan. Läckande bensintankar är inget skoj :(

Kabelhärvan vid tändmodulen är ordnad. I alla fall provisoriskt. Behöver ordna med en lämplig box för fukttätning. Just nu är den öppen... Inte optimalt men försöker ju inte använda bilen vid fukt utan bara fina dagar (haha, förutom ovan då). Motorn går bara bättre för varje körning. Nog dags att se över förgasarna snart.

gedrup
16th June 2012, 16:24
I och med bortkopplingen av relät trodde jag att problemet med bensinpumpen var ur vägen... men tji. Vid tillfälle då bilen gick på tomgång lade den bara av. Tvärt. Sen gick det inte att starta. Lät bilen stå ett tag. Fick igång den och körde vidare. I förrgår var jag ute och körde igen och samma sak händer igen. Vid mkt låga varv lade motorn av och gick inte att starta. Lite felsökande på plats tydde på att bensinen inte nådde förgasarna... Kunde se hur bensinen fyllde filtret (bytte till ett billigt Biltema (...) på plats då jag var rädd att filtret var igensatt) men inte orkade upp helt för att gå vidare till förgasarna.

Bilen fick stå över natt och igår var jag där och provade att starta. Nej, ingen lycka...förrän vi sprayade startgas. Motorn rosslar igång och tickar som en klocka. Vi är rätt säkra vid det här laget att det är problem med tillförseln av bensin. Kopplar loss slangar och frilägger förgasarna (se bild) för att kolla om något satt igen någonstans. Lyckas t.o.m. blåsa med munnen utan problem. Så, icke. Tar fram en tryckmätare och mäter trycket från bensinslangen vid filtret. Vi får 2.5 psi. Känns något lågt och vi anar att bensinpumpen är i mindre bra skick. Trycket för lågt vid start men tillräckligt då den varvar och suger bensin. Kan förklara varför motorn lägger av vid låga varv och är svår att starta. Väl igång är det inga problem, speciellt om varvtalen hålls högt. Möjligen skit någonstans från tanken och upp mot motorn men jag tror mest på pumpen just nu. Blir till att få tag på en Facet gissar jag.

gedrup
16th June 2012, 16:27
Måste ju också visa på min extrema nördighet för stunden. Och självironi ;) I veckan inhandlades ett stycke FIAT-jacka på Tradera. Med originalmärken och allt. Ja, ni har nog sett en liknande i forumet tidigare...

gedrup
16th June 2012, 16:28
...och inte nog med det. Hittade dessa på stan idag på rea... Jisses, hur långt får man gå.

pazzo
16th June 2012, 16:45
Kanske behöver lte fler dino delar?har inte lyckat hitta ngt. nykel ämne dock. Min jacka e nördigare så de e lungt :)

http://www.ebay.it/sch/i.html?_trkparms=65%253A12%257C66%253A4%257C39%253 A1%257C72%253A6366&rt=nc&_nkw=fiat%20dino&_ipg=200&_trksid=p3286.c0.m14.l1513&_pgn=1

gedrup
16th June 2012, 16:51
Originally posted by pazzo
Kanske behöver lte fler dino delar?har inte lyckat hitta ngt. nykel ämne dock. Min jacka e nördigare så de e lungt :)

http://www.ebay.it/sch/i.html?_trkparms=65%253A12%257C66%253A4%257C39%253 A1%257C72%253A6366&rt=nc&_nkw=fiat%20dino&_ipg=200&_trksid=p3286.c0.m14.l1513&_pgn=1

Jo, jag lär nog hänga där en del....

Snygg jacka!

stooges
17th June 2012, 12:52
...och inte nog med det. Hittade dessa på stan idag på rea... Jisses, hur långt får man gå.

..de där kan du nog gå långt med;)

gedrup
13th October 2012, 07:52
Ja, dags för lite uppdatering då. Tyvärr ganska länge sedan sist men något som jag varnade för redan från början ;)

Jag har inte skruvat så fasligt mycket på bilen under sommaren. Utan snarare kört den - och jag njuter lika mycket varje gång. Att varmköra bilen ordentligt och sedan låta motorn jobba, gärna i det högre registret, är ett nöje. Ljudet från den varvvilliga sexan får faktiskt adrenalinet att rinna till lite extra. Ibland lite för mycket... En sen eftermiddag med fuktig vägbana höll på att sluta med höga reparationskostnader. I en större korsning råkar jag stå på lite för hårt (diffspärr...) och kastet var ett faktum. Det blev inte bara ett kast utan slutade med en snurr. Det var ett bra tillfälle att konstatera att däcken är i dåligt skick. Inte mönstermässigt utan kvalitetsmässigt. De är över tio år gamla. Ja, och där stod jag med nosen MOT trafiken. Just det var inte så stressande, farten var inte så hög, som att jag med lite högre fart hade rammat vägräcket... Man lär sig av misstag.

Men OK, jag har inte bara kört bilen. Lite mekande också. Sommarens lite tidsödande projekt var då den bedrövligt dåligt klädda mittkonsolen. Beskriver jobbet i följande inlägg med bilder på eländet ;) Men även de allra minsta sakerna kan ta tid. Som t.ex. bensinfilter. Det hittar man inte var som helst. Efter ganska mycket letande på diverse firmor slutade jag hos Autokinito, som naturligtvis hade rätt model... ett ALFA-filter :)

gedrup
13th October 2012, 08:03
Mittkonsolen på Dinon går genom hela kupén, från torpedväggen till baksätet. Att plocka ur den kändes rätt svårt så jag började att försöka skala bort den taffliga skinnklädseln med konsolen på plats.

Efter att först ha lättat på mittkonsolspanelen med strömbrytare för belysningar, vindrutetorakare, tuta etc så uppdagas ett härke av elkablar... Många konstiga kopplingar och många skarvar. Samt en del "blind ends". Här behövs nog en rensning men nöjer mig med attt koppla bort de elektriska fönsterhissarna (standardutrustning!). Skulle idag föredra manuella fönstervevar istället, med tanke på italiensk elektronik i bilar ;)

Börjar riva bort skinnet vid förarplatsen och ser hur det gått till att få det så dåligt. Flera lager av plastskum i olika tjocklekar har gjort lagret så tjockt och mjukt att skinnet inte sträcks. Allt blir bara knöligt och fult.

gedrup
13th October 2012, 08:06
Bilstereon bidrar till härvan. Frågan är väl om den skall åka ut. Kan inte påstå att jag använder den - går ändå inte att höra :)

gedrup
13th October 2012, 08:07
Så här såg det ut när jag började riva i skinnet...

gedrup
13th October 2012, 08:13
Insåg rätt snart att konsolen måste bort för att göra ett bra jobb. Bara att börja demontera. Ventilationsuttaget vid baksätena sitter i mittkonsolen. Luften transporteras i speciella kanaler inuti konsolen. Minsann. Men de skall också demonteras...

gedrup
13th October 2012, 08:15
Här syns tydligt alla lager av skumplast... Och all mängd lim som använts. Hmmm

gedrup
13th October 2012, 08:17
För att kunna komma åt ordentligt var jag tvungen att börja plocka ur stolarna. Ja, för att sedan få ut konsolen måste stolarna också vara bortplockade. Den ena sidan snart avskalad :)

gedrup
13th October 2012, 08:20
En lite bättre överblick på hur arbetet fortgick. Här skönjer man också hur ful klädseln av mittkonsolen var i jämförelse med all annan klädsel i bilen som är mycket proffsigt utförd. Känns så bra att få bort eländet.

gedrup
13th October 2012, 08:23
Konsolen borttagen för att lättare kunna rengöra från alla limrester. Ett oerhört tidsödande jobb... Inga kemikalier hittills har bitit på resterna utan ren mekanisk bearbetning gäller (pust). Sedan slipa ner så att ny klädsel kan sättas dit. Tänkte nog kosta på mig att låta ett proffs göra det. Några förslag på duktiga "bilklädseltapetserare"?? Mottas tacksamt.

gedrup
13th October 2012, 08:25
Kvar blev instrumentpanel och en massa kablar... Dessa hänger nu på passagerarsidan när jag kör. Inte jättepraktiskt när jag behöver slå på vindrutetorkarna... :p

gedrup
13th October 2012, 08:30
Lite andra uppdateringar har skett/skall ske. Har bytt till nya tändkablar från Superformance. Inhandlat en rejäl soppapump (tyvärr inte bytt ännu) och skall byta Bertone och Torino-emblemen på sidan av bilen. De gamla är mycket slitna.

gedrup
13th October 2012, 08:34
På utsidan har inte mycket hänt. Endast nya Dino-märken på fälgarna (nu fyra stycken...). Bilen stortrivs på uppfarten till det faluröda huset. Det bästa ur italiensk biltradition och svensk hustradition :)

gedrup
13th October 2012, 08:36
Fast den trivs nästan ännu bättre i sällskap av andra italienare....och britter ;)

pazzo
13th October 2012, 08:55
"bilklädseltapetserare"?? Mottas tacksamt.

Alfa bilklädsel www.alfa.se på Kungsholmen..

Syns inte var du bor i "location.." på din profil.

gedrup
13th October 2012, 15:36
Tack för tipset! Bor i Uppsala, jobbar i Stockholm och bilen vinterförvaras däremellan så Kungsholmen är inget problem.

Originally posted by pazzo

epostiljon
14th October 2012, 10:03
Tack för tipset! Bor i Uppsala, jobbar i Stockholm och bilen vinterförvaras däremellan så Kungsholmen är inget problem.

:-)
Kände igen garaget på första bilden direkt. Kände igen GTV´n där bakom oxå
Den " kunnige" som du säger, har han möjligtvis ett av de mest rökdoftande fikarum som finns? :-)

Vilken fantastiskt vacker bil du har.

gedrup
14th October 2012, 12:24
Tack!

Haha, ja absolut ett av de rökigaste. Men också ett av de vänligaste :)

Originally posted by epostiljon
:-)
Kände igen garaget på första bilden direkt. Kände igen GTV´n där bakom oxå
Den " kunnige" som du säger, har han möjligtvis ett av de mest rökdoftande fikarum som finns? :-)

Vilken fantastiskt vacker bil du har.

epostiljon
14th October 2012, 12:38
Tack!

Haha, ja absolut ett av de rökigaste. Men också ett av de vänligaste :)

Instämmer. Fast det är mindre roligt i kassan därutanför. Man kan ju få så mycke bra ideer så man blir rent sagt ruinerad :-)

Har du hört något om hur det gick på bankörningen nu senast för honom?

gedrup
14th October 2012, 18:36
Ja, lite svettigt är det att stå där ;) Stooges har bättre koll på bankörningen men det lär ha gått bättre denna gång...

Originally posted by epostiljon
Instämmer. Fast det är mindre roligt i kassan därutanför. Man kan ju få så mycke bra ideer så man blir rent sagt ruinerad :-)

Har du hört något om hur det gick på bankörningen nu senast för honom?

gedrup
18th March 2013, 19:36
Dags för lite uppdatering. Även om vintern mest inneburit vinterdvala för bilen så har den dels fått sig några starter (jag faktiskt lite vinterkörning också som bilden bevisar) och dels fått sig några översyner. Mest intressant är väl kanske en, i sammanhanget, mycket billig åtgärd av generatorn som gäckat mig ett bra tag...

1273712738

gedrup
18th March 2013, 20:02
Under förra sommaren hade jag problem att starta bilen ibland. En och samma säkring rök titt som tätt och vid ett tillfälle var jag säker på att det kom liten rökpuff från generatorn. Eller i alla fall från det stället (är ju lite svårt att se när man sitter bakom ratten om röken kommer precis från generatorn eller något annat vid det stället i motorrummet). Plockade i höstas ut generatorn men kunde inte vid en yttre koll se några brända kontakter, sladdar eller något annat.

Under vintern har jag gått med i ett Dinoforum på Yahoo. Mycket bra ställe med insatta människor som delar med sig av sina erfarenheter. En av dessa vänliga själar har beskrivit sitt långvariga problem med att starta - där säkringen för bla generatorn brändes många gånger och det till och med kom rök från generatorn vid tillfälle... Men däremellan kunde den funka hur bra som helst. En ingående beskrivning av fenomenet fanns och jag kände igen i princip allt. Det allra finaste med allt var att det visade sig vara borsten som var boven i dramat. Pga metallrester blev det kortslutningar som till slut brände plasten. Han beskrev sin lösning att byta borsten som en lycka då det ju är en mkt billig reservdel.

Jag bestämde mig för att köpa in nya borst utan att ens öppna generatorn. 5 pund på eBay kändes som överkomligt. Sagt och gjort, det tog några veckor att få hem paketet (ja, OK, 2 pund i frakt också...). Häromdagen tycket jag det var dags att plocka ur generatorn och kolla läget. Efter lite meckande och pillande så var generatorn urplockad och återigen kunde inget ses från utsidan.

12750

Generatorn är en gedigen del som är märkt FIAT! Det lär visst vara samma som i FIAT 124. Det var rätt snabbt gjort att pilla isär den. En skyddsplåt med två skruvar och sedan dela den efter att ha släppt på fyra muttrar. Här börjar man ana något...

12751

Vid en närmare titt så ser man att plasten i borsten är brända...

12752

Det var en smal sak att plocka ur insatsen (en skruv). Bilderna nedan visar den gamla bredvid den nya och ni ser själva...

1275312754

Så, in med den nya instasen. Göra rent allt från metallrester och damm så gott det gick. Skruva ihop allt igen. Ytterst smidigt.

12755

Sedan tillbaka med generatorn i motorrummet. Ja, detta var inte så enkelt som det låter. Var tvungen att lossa en kylslang (och vika undan) och ta bort kylfläkten för att få i och ur generatorn. Men totalt tog det väl en timme. Eller, ja, två-tre med kafferasterna ;) I med nyckel och.....Yes, den startar utan att bränna säkringen. Vädret, eller rättare sagt väglaget, tillät ingen utflykt men tomgångskörning (usch då) en halvtimme fortgick utan avbrott. Tror att jag lyckats lösa ett väldigt irriterande problem för en spottstyver. Gillas!

stooges
21st March 2013, 18:24
Säkert bra bilder, men jag ser då inga.

gedrup
21st March 2013, 20:40
Tja, fråga mig inte varför det blev så... Men nu syns de väl?!

Säkert bra bilder, men jag ser då inga.

stooges
22nd March 2013, 17:23
Nu syns de jättebra:) Då kanske det blir mer körande och mindre mä mekande i år?

Goc924
22nd March 2013, 18:31
Underbart med gamla bilar. De är så mekaniska och reparabla.
Kanonläcker bil. Jämför gärna utseendet med Ford OSI (https://www.google.se/search?q=ford+osi&hl=sv&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=M6JMUayQMMHk4QTWlYDIBQ&ved=0CC8QsAQ&biw=1535&bih=831). Skulle kunna vara bröder.

Med vänlig hälsning

Goran

pazzo
22nd March 2013, 21:19
Osi ford (Officine Stampaggi Industriali) = Design Sergio Sartorelli som även ritade volkswagen Karmann Ghia (http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Karmann_Ghia#Type_34_Karmann_Ghia) bla.

gedrup
23rd March 2013, 16:58
Nu förstår jag inte - tyckte du att det blev för mycket huvudet i motorrummet förra året...?

Nu syns de jättebra:) Då kanske det blir mer körande och mindre mä mekande i år?

- - - Updated - - -

Helt klart likheter :) Den kände jag inte till. Tack för tipset. Måste nog tillstå att Forden är något snyggare bakifrån - är svag för runda bakljus. Hade en 2002 tii en gång i min ungdom, den var mkt snyggare med runda bakljus (fram till -72 tror jag) än rektangulära.

Underbart med gamla bilar. De är så mekaniska och reparabla.
Kanonläcker bil. Jämför gärna utseendet med Ford OSI (https://www.google.se/search?q=ford+osi&hl=sv&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=M6JMUayQMMHk4QTWlYDIBQ&ved=0CC8QsAQ&biw=1535&bih=831). Skulle kunna vara bröder.

Med vänlig hälsning

Goran

gedrup
23rd March 2013, 17:04
Mittkonsolen skall ju få sig en ny klädsel är det tänkt. Besökte Alfa bilklädsel häromveckan. Lite anonymt ställe i ett garage på Kungsholmen. Väl nere i garaget möttes jag av ett gäng glada killar som visste vad de höll på med. Kändes helt rätt. Fick ett antal prover så nu är det bara att välja rätt ;)

Stort tack för tipset "pazzo"!

12761

stooges
23rd March 2013, 17:33
Nja kan kanske inte bli för myckat av den varan med en sån motor, men ändå:)

pazzo
23rd March 2013, 21:29
Mittkonsolen skall ju få sig en ny klädsel är det tänkt. Besökte Alfa bilklädsel häromveckan. Lite anonymt ställe i ett garage på Kungsholmen. Väl nere i garaget möttes jag av ett gäng glada killar som visste vad de höll på med. Kändes helt rätt. Fick ett antal prover så nu är det bara att välja rätt ;)

Stort tack för tipset "pazzo"! Vassego :D

gedrup
11th April 2013, 17:38
Så var ventilkåporna bortplockade för att inspektera kammarna samt justera ventilspelet och kedjespänningarna. En oro har hela tiden funnits där. Är allt OK eller är delarna på väg mot förfall... Eftersom jag inte gör detta själv gjorde jag idag ett besök för att se hur det hela såg ut och för att få domen. Jag möttes av ett glatt humör och genast ett erbjudande om en kopp kaffe. Kände på mig att det nog inte var så illa ställt. Vet att en av de tidigare ägarna lagt ner mycket tid och pengar på att renovera bilen och dokumentationen tyder på att även motorn fått sitt. Efter lite snack tittade vi lite närmare. Kamnockarna ser bra ut. Inga pålagringar eller andra skavanker. Pust. Nya går på närmare tiotusen. Styck. Det är en V-motor. Do your math ;) Ventilspelen var också helt OK. Justerade fyra stycken men väldigt liten avvikelse. Kamkedjan OK. På det hela taget tyder allt på att motorn är välskött och jag känner att jag längtar till sommaren! Vill ut och köra. Vill höra ljudet. Vill känna adrenalinet.

Nu skall förgasarna justeras efter över 100 mils körning för att bränna ur gamla rester under förra sommaren. Behåller brytarsystemet den här säsongen och funderar på att byta till nästa sommar. Kan ju inte gör allt på en gång. Måste ha något att se fram emot också. Och vill ju köra!!

(mobil)bilder:

1281012811

per
11th April 2013, 17:45
Motorporr! :cool:

gedrup
11th April 2013, 18:30
Haha! Ja, jag är lite ledsen över att min systemkamera lagt av. Annars hade det blivit bra porr också ;) om det nu finns någon sådan...

Motorporr! :cool:

Goc924
11th April 2013, 19:09
Haha! Ja, jag är lite ledsen över att min systemkamera lagt av. Annars hade det blivit bra porr också ;) om det nu finns någon sådan...

Nja, behåll du kläderna på.;)
Skönt besked givet alternativen. Mer läckra bilder.
Skön bil du har.

Med vänlig hälsning
Goran

gedrup
11th April 2013, 19:33
Du kan vara lugn - kläderna stannar på!

Tack, känner mig uppåt idag. Förstås. Det kommer mer bilder framåt sommaren. Har till och med lite planer på rörliga bilder i någon form. Hjälpte stooges med lite filmning av hans 124SC (kolla youtube), så nu är det dags för gentjänsten...

Nja, behåll du kläderna på.;)
Skönt besked givet alternativen. Mer läckra bilder.
Skön bil du har.

Med vänlig hälsning
Goran

stooges
15th April 2013, 18:09
Du kan vara lugn - kläderna stannar på!

Tack, känner mig uppåt idag. Förstås. Det kommer mer bilder framåt sommaren. Har till och med lite planer på rörliga bilder i någon form. Hjälpte stooges med lite filmning av hans 124SC (kolla youtube), så nu är det dags för gentjänsten...

Skall bli:)

TurboB
18th April 2013, 21:53
Aineland på Alfapower tipsade om denna länk. www.cicognaniguarnizioni.it (http://www.cicognaniguarnizioni.it)
De verkar ha alla gummidetaljer till italienska oldtimers inkl Dinon.

gedrup
19th April 2013, 18:14
Tack för tipset! Kan komma till pass. Trodde först att jag var tvungen att ta italienskalektioner men det visade sig att de fanns på engelska också... Pust.

Aineland på Alfapower tipsade om denna länk. www.cicognaniguarnizioni.it (http://www.cicognaniguarnizioni.it)
De verkar ha alla gummidetaljer till italienska oldtimers inkl Dinon.

gedrup
2nd June 2013, 23:41
Söndag, sol och varmt. Kurviga och kröniga uppländska vägar. Nypolerade bilar. Perfekt dag för körning. Stundtals gick motorerna riktigt varma men de uppförde sig och gick som klockor :) Dagen avslutades efter ett gott dagsverke med kaffe och glass förstås. Sommaren är här - ut och kör!

13199

per
2nd June 2013, 23:45
Underbart vackert! :)

gedrup
31st July 2013, 19:15
Då kan man slappna av då :) (med några timmar till godo...)

13466

stooges
8th August 2013, 19:13
Ja djävlar så är det att vara ägare av Fiat från -68. Såg i senaste statistiken att 100%av Fiat Dino-ägarna hade klarat sig utan anmärkning i juli. Däremot hade 75 % av Volvos från 1968 underkänts, 45% av dessa Volvos hade använts som jordförbättringsmedel längs Indalsälven. Samtliga av dessa marodörer hade fällts i domstol av Sundsvalls tingsrätt och arbetar för närvarande med att muddra den lokala djuphamnen. Straffarbetet tros vara klart någon gång om 2-3 tusen år:)

gedrup
28th February 2015, 21:10
Jaha, tänkte försöka skaka liv i denna tråd då. Jag är inte så bra på det här med att uppdatera men gör ett nytt försök. Har under 2014 flyttat till ny stadsdel och i husköpet ingick ett garage :) Ett dubbelgarage dessutom! Och där får bilen bo själv, bruksbilarna får stå ute. Med en trefasbyggfläkt så skräms temperaturen i garaget snabbt upp för lite egentid. Och så slipper jag jaga vinterförvaring mer. Dubbel positivt ;) Jag har sällan tid att vara i garaget men lite har det blivit (se uppdateringar framöver) och mer skall det bli. Så jag skall skriva av mig framöver så ni ser vad som pågår. Först ut blir tändsystemkonverteringen (se nedan).

16255

Känns lite lyxigt att ha så här gott om plats. Och sätter lite press på att saker blir gjorda - inga ursäkter. Förhoppningen är att få till allt så att donnan kommer iväg den 1 maj... :rolleyes:

gedrup
28th February 2015, 21:16
Vid införskaffandet av bilen så fanns både originaltändsystemet (Dinoplex) och ett modernare tändsystem (Superformance) på plats under motorhuven.

16256

Dinoplexen hade gett upp och hade blivit ersatt av Superformance tändsystem. Tyvärr var detta inte helt pålitligt och lade helt enkelt ner ibland. Framför allt vid fukt. Klart att med tanke på att kretskortet inte satt i någon box så var det förstås extra utsatt men jag tror dessutom att det var glapp i någon lödning som hjälpte till i instabiliteten.

162571625816259

Dinons fördelare är en ganska känd akilleshäl som slits snabbt (höga varv och den horisontella positioneringen). Årlig översyn rekommenderas och med priset på reservdelarna så blir man lätt skrämd. Ett par tusen för fördelarlocket. Ja, lite häftigt kanske.

16260

När jag köpte bilen så justerades brytarna och fördelaren fick sig en översyn. Trots det har jag känt att bilen inte riktigt presterar lika bra längre på höga varv. Något som lockat allt sedan jag köpte bilen är att ha ett brytarlöst tändsystem och det stod klart ganska tidigt att ett fullt datastyrt system med givare på vevaxeln var högst på önskelistan. Eftersom bilen inte är ett utställningsexemplar, inte är helt original och framför allt i min ägo kommer att köras snarare än att putsas på, så har jag inte tvekat så mycket över denna konvertering.

Enligt utsago skall framför allt 2-litersmotorerna gå bättre på låga varv. Det lockade mig. Ett helt datastyrt system ger mig förutom full kontroll över tändkurvan även möjlighet att justera saker som max varvtal och laddtid på tändspolen. Allt sammantaget ger vid hand ett betydligt mer tillförlitligt tändsystem och även något bättre prestanda.

Från en som konverterat flera Ferrari Dino fick jag hjälp. Det tog lite tid förstås. Som vanligt dök det upp saker som man inte väntade sig, vilket både förlängde tiden och förhöjde kostnaden. Jaja, vad hade jag väntat mig ;)

(bilder och text kommer strax)

pazzo
28th February 2015, 21:43
Var de en hobbex byggsats som satt där :)

gedrup
1st March 2015, 10:02
Var de en hobbex byggsats som satt där :)

Ja, ser ju nästan ut så. Men faktum är att det inte är helt svårt att sno ihop ett sådant själv. Jag tror jag har ett kopplingsschema någonstans. Superformance tändsystem har visst rykte om sig att vara något klen i lödningarna och jag har nu hittat några komponenter som sitter oroväckande löst. Kan ha varit orsaken till tändstrulet. Jämfört med Dinoplexen så är det stor skillnad i storlek och antal komponenter men med det nya tändsystemet så är styrboxen faktiskt ännu större...men den har jag gömt!

gedrup
1st March 2015, 13:25
För att kunna montera vevaxellägesskivan så måste det mesta i fronten demonteras: grill, kylare, slangar, och remskivor. Remskivan på vevaxeln har inbyggd vibrationsdämpare som visade sig rört sig en hel del. Gummit börjar bli dåligt. Typiskt ålderstecken och risken för att den skulle lossna och ställa till stor skada inom en snar framtid kändes överhängande varpå jag valde att leta efter en ny. Att köra på med den gamla när modifieringen ändå gjordes skulle kännas dumsnålt även om risken var överhängande att kostnaden skulle rusa iväg. Fick till slut tag på via Dioparts för en nätt slant (http://www.dinoparts.eu/EN/fiat-coupe-spider-2000/engine/engine-block/damper-more/front-pulleydamper.html).

16263

Att montera vevaxellägesskivan och sensorn är ett precisionsarbete i sig. Acceptansen på differensen mot sensorn är mindre än millimetern… (det radiella kastet får högst vara 0.3 mm!). Skivan sätts på baksidan av remskivan till vevaxeln och sensorn direkt på blocket. Tyvärr något felaktig fokus men man ser iaf sensorn och det lilla mellanrummet till skivan. Tändsystemet som används är Prospark/Efitec direct fire.

162701626516266

pazzo
1st March 2015, 14:30
Dyr del..

gedrup
5th March 2015, 10:54
Dyr del..

jo, men inte dyrast tyvärr :mad:

- - - Updated - - -

Tändkablarna går direkt in i tändspolen och fördelningen styrs av programmeringen. Spolen är en standardspole för sex cylindrar och valdes att sättas på samma plats där den tidigare fördelaren satt. Detta för att få tändkablar av samma längd. Här krävdes en del jobb med att få till fästplatta och tätning mot fördelarfästet. Och för att få det någorlunda snyggt också. Det blev helt OK för mig även om tyvärr tändkablarna är blåa…

16271162721627316274

På bilden ses den nya tändspolen sitta på samma plats som fördelaren satt. Fördelaren ligger närmast bilden som jämförelse. Fästplattan blev snygg och den nya spolen tar mindre plats. Uppenbart att det inte är original förstås men allt är sparat så den som vill konvertera tillbaka gör det rätt enkelt :)

16275

gedrup
5th March 2015, 15:22
Själva styrboxen fick beredas plats i kupén. Inte helt lätt men efter lite klurande så fick den bo vid fötterna på passageraren. En diskret kabelsamlare för sladdarna från tändspole och sensor in genom torpedväggen och fram till styrboxen. Som kopplingsschemat visar är det ett gäng kablar som behövs till. I och för sig så skippade vi växelindikator och väljare för övervarvstopp. Så nu kan jag bara ha ett stopp men kan enkelt ställa om manuellt efter behov. Så när någon annan kör bilen så sätter jag bara varvstoppet till 6000. Inte för att jag kan komma på något tillfälle då någon annan ska köra bilen… :eek: Och när jag själv kör kan den väl få ligga på sådär 8000 :cool:

16276162771627816279

Som synes så är mittkonsolen borttagen då den genomgår en renovering. Återkommer till den. Trots att kabelhärvan som syns känns stor så har jag redan börjat plocka bort en del onödiga och faktiskt tillsatta kablar för att rensa i elen. Detta för att öka tillförlitligheten och minska mängden kablar.

Jämförande bilder innan och efter bytet. Jo visst, första bilden ljuger lite men det är skillnad under huven. Betydligt cleanare och rymligare :)

16280

Ante
5th March 2015, 17:50
Bra jobbat! Nästa steg blir att konvertera till EFI? :)

gedrup
5th March 2015, 20:39
Bra jobbat! Nästa steg blir att konvertera till EFI? :)

Då blir jag väl lynchad :eek: Nej, detta blir precis lagom!

Vill förtydliga att konverteringen har jag bidrag väldigt lite till själv. Men nu vet jag hur man gör till nästa gång :)

per
6th March 2015, 00:20
Snygg modd! För de som känner till bilen och dess känsliga tändsystem är det nog ingen fara för reprimander.. :)

pazzo
6th March 2015, 16:07
Mycke snyggt i motorrummet..

gedrup
8th March 2015, 14:39
Snygg modd! För de som känner till bilen och dess känsliga tändsystem är det nog ingen fara för reprimander.. :)

Ja, Dinoplexen var redan urkopplad till förmån för Superformance's system. Det systemet förbättrade tändningen men var inte tillförlitligt. Dessutom slipper jag ju nackdelen med fördelaren. Hur känns tändningen nu då...?! Jag har bara hunnit köra en gång men fick direkt en mycket bättre känsla av bilen. Svarade något bättre vid låga varav och mindre orolig vid högre varv. När våren kommer skall jag ut och känna efter lite bättre. Tändningen är nu ställd efter kurvan nedan. Jag kan mycket enkelt höja och sänka kurvan genom att flytta alla punkter en halv grad uppåt eller neråt med en knapptryckning. En till flyttar ytterligare en halv grad osv. Naturligtvis kan jag även justera varje tändpunkt för sig men är försiktig med det inledningsvis. Nu vill jag mest att det skall bli körsäsong :)

16283

gedrup
9th July 2015, 13:42
Har nu haft tid att köra bilen med nya tändsystemet och är nöjd. Fast bara nöjd... Medveten om att 2-litersversionen har sämre respons vid lägre varv den senare 2,4:an hade jag ändå hoppats någonstans på lite mer än vad som initialt blev närdet gäller det lägre registret. Fördelen med det datastyrda systemet är förstås att jag kan justera tändpunkterna helt efter önskemål. Så efter en dags hård körning (tillräckligt för att stooges dämparfästen skulle ge upp ;) http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?10801-Fiat-124-sc-73/page26) så ställdes tändningen om mellan 500 och 2000 varv. Tjusningen är at detta görs med några få knapptryckningar. Och nu jädrans händer det saker. Bilen reagerar mycket snabbare och känns direkt rappare!! Även om tillförlitligheten är det bästa med tändsystemet så var detta en bonus som gav guldkant på tillvaron. Nedan är den nya tändkurvan.

16925

gedrup
9th July 2015, 14:21
På väg hem från en kvällstur med donnan - solen skiner och jag befinner mig på en slingrig väg längs Fyrisån. Bara någon kilometer kvar. Närmar mig ett krön och kurva med treans växel. Strax före krönet vill jag förstås peta i tvåan och trycka fram det där härligt frustande ljudet från bilen. Det som ger lyckliga ögon och adrenalin i blodet ;) Men... Inget händer! Växelspaken hittar inte sitt läge liksom och motorn går ner på tomgång. Det tar någon sekund innan jag inser att jag inte har någon växel i. Magen knyter sig och första tanken är att växellådan har rasat. Alltid det värsta som man tänker först. Återigen tar det någon sekund innan sansen kommer tillbaka och jag tänker att - inget missljud från lådan. Inget alls faktiskt. Och trean går att peta i. Jag fortsätter köra på trean och allt är lugnt. Testar fyran. Inga problem. Petar i tvåan... Nä, går inte att peta i tvåan. Rör spaken framåt ettan. Inget motsånd. Det är som att vifta i luften på ettan och tvåan. Bilen rullar fortfarande och det har säkert inte gått mer än fem sekunder, fast det känns som en evighet. Jag inser att jag måste hålla farten uppe och ta mig hem för att slippa bogsering. Jag har tur och klarar trafiken hela vägen hem och in i garaget på treans växel. Väl där testar jag backen också. Inga problem.

Jag har lugnat mig lite och börjar tänka på vad som kan ha hänt. Troligen inget ras iaf. Något som bara ar med ettan och tvåan att göra. Diskuterar med några kunniga och vi kommer fram till att förhoppningsvis är det växlingsgaffeln som felar på något sätt. Eller ännu hellre växelföraren men det känns inte så sannolikt. Jag börjar iaf med att kolla växelföraren då det ju är enklast. Av med damaskerna och ett gäng skruvar. Fram med lampa och titta ner. Inget trasigt eller något som felar. Allt ser bra ut.
16934

OK, nästa steg blir att tappa olja ur lådan för att se om något löst finns där. Upp med bilen och krypa under. Av med tapp-pluggen och ut med oljan. Jag hör direkt ett plask i bunken och väntar spänt på att all olja runnit ut för att kunna se vad som plaskade...
16935

Lyfter upp bunken från golvet och hör hur något rullar runt i botten. Tar fram en gammal plastsked och försöker fiska upp det. Efter mången försök så lyckas jag. En bult... Något vi spekulerat i förstås.
16936

Torkar rent och inspekterar närmare. Den ser ut att vara av... En gissning är att det är bulten som håller växelgaffeln för ettan och tvåan på plats. Alldeles oavsett så innebär detta att lådan måste öppnas. Bara att krypa under igen och skruva loss inspektionsluckan.
16938

Goc924
9th July 2015, 14:35
Faaan. Bulten ser knäckt ut. Men det fixar du lätt, eller...?

gedrup
9th July 2015, 14:37
Ja, den ser knäckt ut. Sitter det en bit kvar blir det knivigt. Men jag tänker ge mig på´n :)

Faaan. Bulten ser knäckt ut. Men det fixar du lätt, eller...?

Chramon
9th July 2015, 17:02
Jag vill inte utge mig för växellådsexpert, men jag gissar att du ringat in felet. Låter som att växelföraren bara glider
på axeln då låsbulten gått av. Borde gå rätt bra att plocka ut den. Problemet blir kanske att hitta en ny bult?

Du har ev. haft lite flyt också? Tänk om 2:ans växel legat i och bulten brast, och sedan petade du in 3:an.
Får man in 2 växlar samtidigt.... (Tror det är möjligt) brukar det hända saker...

stooges
9th July 2015, 18:17
Men oj vilken osis, nu när det mesta börjar bli utsorterat så händer detta. Är det möjligt att fixa det utan att lyfta ur/ner lådan?

gedrup
9th July 2015, 20:57
Yep, det är låsbulten som lossnat/gått av. Försökte ta en bild under bilen. Lite trångt men blev väl OK ändå. Vid röda pilen syns bulten för trean och fyran (femman och backen ligger utanför den här delen av lådan) och vid den vita syns den saknade bulten för ettan och tvåan. Så gaffeln glider på axeln utan att kunna putta i varken ettan eller tvåan. Ett inte allt för svårt arbete att ge sig på om det inte vore för två saker: dels att det nog sitter en bit kvar av bulten i axeln och dels att få tag på rätt bult. Lika bra att byta även på trean/fyran när lådan ändå är öppen.

Ja, jag är väldans glad att jag inte råkade ut för just det du beskriver, att växla från tvåan till trean med trasig bult... Det hade kunnat bli maracas det :eek: Jag tror nämnligen att det du beskriver kan hända. Så tur i oturen så var det "bara" en bult. Den hade iofs kunnat ställa till en del oreda den också men min okulära inspektion säger att inget gått sönder.

16939

Jag vill inte utge mig för växellådsexpert, men jag gissar att du ringat in felet. Låter som att växelföraren bara glider
på axeln då låsbulten gått av. Borde gå rätt bra att plocka ut den. Problemet blir kanske att hitta en ny bult?

Du har ev. haft lite flyt också? Tänk om 2:ans växel legat i och bulten brast, och sedan petade du in 3:an.
Får man in 2 växlar samtidigt.... (Tror det är möjligt) brukar det hända saker...

- - - Updated - - -

JA, det skall gå även om det inte är lättjobbat under bilen. Önskar mig en billyft i julklapp :)

Men oj vilken osis, nu när det mesta börjar bli utsorterat så händer detta. Är det möjligt att fixa det utan att lyfta ur/ner lådan?

stooges
9th July 2015, 22:19
Så gaffeln glider på axeln utan att kunna putta i varken ettan eller tvåan. Ett inte allt för svårt arbete att ge sig på om det inte vore för två saker: dels att det nog sitter en bit kvar av bulten i axeln

Om gaffeln glider kanske det som är kvar av skruven sitter väldigt löst gängat, men det kan ju vara ett aber att få bort ändå.

Chramon
9th July 2015, 23:22
Ett litet tips för att plocka ut bultrester som inte sitter alltför hårt: (Slippa borra och jäklas)
Ta en gängtapp, spetsig, modell mindre.
Den är hård och "vass". Sätt den på kanten av den klippta bulten och vinkla den och knacka försiktigt på tappen med liten hammare.
Sitter den inte alltför mycket brukar de ge med sig. Brukar testa detta först på jobbet å även hemma... innan jag tar till andra metoder :D

gedrup
10th July 2015, 06:40
Tack för tipset! Har funderat på hur detta skall lösas men egentligen bara kommit fram till att jag hoppas på att bultresten sitter ganska löst. Nu blir det inte helt lätt eftersom bultresten sitter en bit in i axeln och det är en M6, så att sätta tappen på kanten och vinkla den är nog inte helt enkelt. Men kan definitivt vara värt ett försök.

Ett litet tips för att plocka ut bultrester som inte sitter alltför hårt: (Slippa borra och jäklas)
Ta en gängtapp, spetsig, modell mindre.
Den är hård och "vass". Sätt den på kanten av den klippta bulten och vinkla den och knacka försiktigt på tappen med liten hammare.
Sitter den inte alltför mycket brukar de ge med sig. Brukar testa detta först på jobbet å även hemma... innan jag tar till andra metoder :D

stooges
10th July 2015, 08:58
Tack för tipset! Har funderat på hur detta skall lösas men egentligen bara kommit fram till att jag hoppas på att bultresten sitter ganska löst. Nu blir det inte helt lätt eftersom bultresten sitter en bit in i axeln och det är en M6, så att sätta tappen på kanten och vinkla den är nog inte helt enkelt. Men kan definitivt vara värt ett försök.

Om inte det funkar. Kanske man skulle kunna:

1. Plocka ut skruven som är hel dvs på andra gaffeln för att kunna mäta hur mycket som finns kvar av den trasiga skruven (samt för att kunna köpa en ny liknande)
2. Borra ett litet hål i den trasiga muttern (markera på borren så att det blir rätt djup). Men för att kunna göra det så måste du ha ett rör som du sticker in i hålet så att borren blir centrerad mot den trasiga skruven.
3. Efter du ha fått ett litet hål i skruven gäller det att banka dit något som greppar i hålet av den trasiga skruven och som du sedan kan skruva ut; tex en mejsel, torx alt grispitt.

För att vara mer eller mindre säker på att det lyckas så pröva på en liknande situation på arbetsbänken först.

PS Kolla om Dione har rätt skruv de har ett stort urval och kan sin sak.

http://www.dione.se/

pazzo
10th July 2015, 09:27
Kom på men kanske dum ide? ta en mig svets elektrod å fäst (låg A-styrka) den på den avbrutna bult änden å hoppas den går lätt..

gedrup
10th July 2015, 12:06
Jadu... Jag har testat att svetsa två gånger i mitt liv, har ingen svets och har nog inte nerver för detta ;) Tror att det även för en van svetsare är en rätt tuff uppgift, vill ju inte få svetsgods på varken gaffel eller axel. Att göra det under bilen utan riktig billyft med lådan på plats är i sig en utmaning. Nej, sorry. Den vågar jag inte mig på. Jag har inte haft tid att försöka något än men återkommer så snart jag testat mig fram lite.

Kom på men kanske dum ide? ta en mig svets elektrod å fäst (låg A-styrka) den på den avbrutna bult änden å hoppas den går lätt..

gedrup
10th July 2015, 12:31
Jag har redan plockat treans/fyrans bult då jag tänkte att det kanske är dags att byta den också i så fall (kommer inte åt femman/backen). Och här börjar det bli intressant... Kolla in bilden på bultarna:
16940

Den trasiga bulten har en annan fräsning, gängorna börjar tidigare! Dessutom har den inte stämpeln på huvudet som den andra har. Jag anar att här har någon varit och bytt bult men INTE valt en korrekt. Det där med kvalitet på bultar och åtdragningsmoment är ju en hel vetenskap och inget man tummar på i en växellåda. Har spenderat massor av tid på nätet för att hitta motsvarande bult och det ser dystert ut. Jag tänkte mig byta till en riktigt stark (12,9 helst men 10,9 funkar nog). I dessa kvaliteter så finns ingen som inte är helgängad. Kollade även med Dione men där var det någon som vaknat på fel sida :( Hursomhelst hade de inte någon motsvarande. Även Maskiner & Verktyg fick besök och de var väldigt hjälpsamma. Dock ingen framgång. Letade fram artikelnumret på bulten och provade att googla:
16941

Några träffar på ebay men de såg gamla och rostiga ut. Så tänkta jag att jag åker förbi Dahlgrens Auto (Fiat Alfa SAAB) och ber dem kolla om den finns som reservdel. Och....döm om allas förvåning så fanns den. Det visar sig att den sitter i ett gäng växellådor även i nyare bilar (förutom Fiat även Alfa). Jag beställer fem stycken (minsta antal) för dryga hundringen och känner mig så nöjd. Ibland så blir man positivt överraskad :)

För övrigt så har jag tänkt börja med borr, precis som du föreslår. Återkommer så snart jag haft tid att testa lite...

Om inte det funkar. Kanske man skulle kunna:

1. Plocka ut skruven som är hel dvs på andra gaffeln för att kunna mäta hur mycket som finns kvar av den trasiga skruven (samt för att kunna köpa en ny liknande)
2. Borra ett litet hål i den trasiga muttern (markera på borren så att det blir rätt djup). Men för att kunna göra det så måste du ha ett rör som du sticker in i hålet så att borren blir centrerad mot den trasiga skruven.
3. Efter du ha fått ett litet hål i skruven gäller det att banka dit något som greppar i hålet av den trasiga skruven och som du sedan kan skruva ut; tex en mejsel, torx alt grispitt.

För att vara mer eller mindre säker på att det lyckas så pröva på en liknande situation på arbetsbänken först.

PS Kolla om Dione har rätt skruv de har ett stort urval och kan sin sak.

http://www.dione.se/

stooges
10th July 2015, 13:05
J Jag anar att här har någon varit och bytt bult men INTE valt en korrekt.

Så tänkta jag att jag åker förbi Dahlgrens Auto (Fiat Alfa SAAB) och ber dem kolla om den finns som reservdel. Och....döm om allas förvåning så fanns den. Det visar sig att den sitter i ett gäng växellådor även i nyare bilar (förutom Fiat även Alfa). Jag beställer fem stycken (minsta antal) för dryga hundringen och känner mig så nöjd. Ibland så blir man positivt överraskad :)

Lite underligt om just denna skruv har bytts tidigare, det innebär ju att "den" har gått sönder 2 gånger. Har du någon förklaring (ide´) till varför dessa skruvar går sönder så ofta? IOFS behöver det ju kanske inte vara så ofta om den andra skruven var av så taskig kvalité att den var typ dömd att gå sönder men ändå. En gång är ju ingen gång, två gånger är en gång, tre gånger är en vana;)

PS Sicken röta att du fick tag på nya skruvar:)

gedrup
10th July 2015, 15:59
Förklaring har jag inte men väl en tanke: synkningen på tvåan är kass och är ju ett känt problem med denna växellåda. Det innebär mer påfrestning vid växling till tvåan än normalt, så slitaget borde finnas där. Och som sagt med en klen bult så är det ett ännu större problem. OM det nu är en klen bult, detta är bara min gissning. Men efter att ha läst på en del om kvaliteter/åtdragningsmoment och det som händer när man drar för hårt med en bult som inte klarar det etc etc så är det av stor vikt att detta blir korrekt i t.ex. en växellåda. För den intresserade så kan jag rekommendera denna (http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf) läsning :p

Lite underligt om just denna skruv har bytts tidigare, det innebär ju att "den" har gått sönder 2 gånger. Har du någon förklaring (ide´) till varför dessa skruvar går sönder så ofta? IOFS behöver det ju kanske inte vara så ofta om den andra skruven var av så taskig kvalité att den var typ dömd att gå sönder men ändå. En gång är ju ingen gång, två gånger är en gång, tre gånger är en vana;)

PS Sicken röta att du fick tag på nya skruvar:)

Chramon
11th July 2015, 08:37
Skulle tro att det är 2 faktorer som gjort att bulten gått av. :)
Att det sitter fel sorts bult och att den som monterat dragit lite för hårt.
Då blev det en brottanvisning som senare fick bulten att gå av.
Så om du monterar "by the book" lär det nog hålla länge.

gedrup
11th July 2015, 22:15
Jag har iofs begränsade kunskaper i hållfasthetslära men jag skulle nog satsa en slant på det du beskriver.

Tyvärr visar sig nog felet vara värre än jag trott :( Jag hade inte gjort felsökningen tillräckligt bra. När jag började jobba med den trasiga biten i axeln för att fåut den ser jag att gaffeln är vriden gentemot axeln. Ett gäng grader. Hmmm. Jag tar tag i gaffeln och försöker skjuta den fram och tillbaka längs axeln... Nope. Icke. Det borde den ju tänker jag och tar tag i gaffeln för trean/fyran. Mycket riktigt, går alldeles utmärkt att föra längs axeln. Jag tar hjälp med att få växelspaken flyttad mellan 1-2-3-4 några gånger medan jag ligger under och kollar lådan. Det som jag nyss anade visade sig stämma, tyvärr. Vid växling mellan ettan och tvåan händer inget...axeln flyttar sig inte. Det gör den, som sig bör, för trean och fyran.

Jag tänker att tag och börjar spåra in på att problemet med den trasiga bulten bara var en "slump". Gaffeln sitter fast på axeln (hur vet jag inte) för ettan och tvåan. Detta kan ha gjort att växling har fungerat och att bulten legat i botten en längre tid. Varför tror jag detta?! Jo, åter till växelspaken. Den är helt "lealös" för ettan och tvåan medan för trean och fyran finns motståndet vid iläggandet av växeln kvar, trots att gaffeln går fritt från axeln. Det behöver inte vara så men faktum är att denna "lealösa" känslan för ettan och tvåan fanns där från första början (där i kurvan på krönet när jag tappade växlarna). Ett rimligt antagande är att växelföraren och axeln förlorat kontakten. Ursäkta min något okunniga nomenklatur här men jag har inte full koll på vad saker heter. För att förtydliga så lägger jag med en bild med färgglada pilar. Bult vid blå pil är alltså av och har lossnat. Men gaffeln (röd pil) glider inte på axeln (gul pil) som den borde. Den sitter helt fast, dessutom något vriden i förhållande till axelns bulthål. Treans/fyrans gaffel (svart pil) glider fint mot sin axel efter att jag tagit bort dess låsbult. Om man lägger i treans och fyrans växel så finns motståndet vid själva iläggandet av växlarna trots att gaffeln (svart pil) löper fritt från sin axel. Däremot så är det som att vifta i luften med växelspaken vid ettan och tvåan, detta utan att dess axel (gul pil) rör sig alls. Min teori nu är alltså att det felar i överföringen mellan växelföraren till ettans och tvåans axel (gul pil), det vill säga troligen någonstans vid de gröna pilarna (eftersom växelföraren är OK fram till bygeln (den gråa pilen)). Någon som pillat en hel del med växellådor som kan verifiera min teori? Tyvärr innebär det nog i så fall att lådan måste av bilen :mad:

16948

Skulle tro att det är 2 faktorer som gjort att bulten gått av. :)
Att det sitter fel sorts bult och att den som monterat dragit lite för hårt.
Då blev det en brottanvisning som senare fick bulten att gå av.
Så om du monterar "by the book" lär det nog hålla länge.

gedrup
12th July 2015, 11:10
Så är humöret bättre ;) Vaknade kl 2 i natt och kom på att jag är en idiot... Det lilla vridet av axeln (gul pil) gentemot gaffeln, om än inte ens halv bultbredden är förstås tillräckligt för att föraren inte skall haka i axeln (se de gröna pilarna). Med en polygrip och litet tygstycke borde man kunna vrida på axeln för att se om den går att justera så att den hamnar precis över bulthålet med den lilla bultresten i. Jag låg vaken en lång stund och funderade på om jag skulle gå in i garaget för att testa. Somnade om till slut och nu på morgonen sprang jag ut till garaget och testade. Jodå, axeln gick arr vrida så att bulthålet kom på exakt rätt plats. Med viss puls testade jag att lägga in ettans växel och...motstånd! Dessutom kunde jag se hur gaffeln då glider på axeln. den var bara väldans trög jämfört med treans/fyrans. Ah! Då är vi tillbaka till att det "bara" är bulten. Och jag känner mig betydligt mer lättad :)

16949

stooges
12th July 2015, 18:05
Härligt att det kanske inte är värre:)

Goc924
12th July 2015, 23:35
Ibland måste bara hjärnan ha tid på sig. Fastnar man är det bra att låta det vara och göra något annat.
Visst är det skönt när det man har en enkel lösning på något man trodde var oöverstigligt?

Bra jobbat!

per
13th July 2015, 09:42
Sådär kan det vara haha! Hade ett liknande moment när jag kom på hur ratten skulle bort på 125an.
Lycka till m bulten!

gedrup
16th July 2015, 21:25
Igår fick jag SMS från Dahlgrens Auto om att mina beställda bultar hade kommit hem. Jag var tvungen att köpa sex stycken (det var det minsta antalet man kunde beställa). Gjorde mig inget då den totala kostnaden blev 144:-. Jag gick direkt ut i garaget och sprutade 5-56 på den avbrutna bulten i axeln för att låta det verka över natt. Så idag hämtade jag bultarna. Välmärkt påse med rätt reservdelsnummer :)

16985

Hem och in i garaget. En ny spray med 5-56 och låta det verka. Har under veckan bestämt mig för att försöka få ut den trasiga bulten med en avbruten stålborr. Så i med en 5 mm stålborr i skruvstädet och fram med tången. Bröt av borren så att den fick snygga vassa kanter och sedan in i skruvdragaren. Inunder bilen och med skruvdragaren satt på vänstervarv (skruva ur) så började jag försiktigt att låta dragaren jobba. Genom att trycka ordentligt mot lådan så var det en inte alltför svår uppgift att få ut restan av bulten :)

16986

Vrålade nog så att grannarna började fundera vad som händer i det där garaget ;) Väl ute började jag granska bultresten. Ja, väljer att inte säga något utan låter bilderna tala för sig själva :mad:

1698716988

- - - Updated - - -

Rätt bult till höger och fel till vänster glömde jag säga. Och det jag inte sa var då att den felaktiga bulten dessutom är för lång... Bra jobbat den som satte dit den i en växellåda :mad:

stooges
17th July 2015, 08:01
Snyggt och smart gjort:) Rätt skruv på rätt plats, sånt man får lära sig den hårda vägen, been there done that (hjulbultar);)

PS Undrar vilka fler skruvar växellådshennen (heter det så?) har varit och bytt ut?;)

gedrup
22nd July 2015, 22:07
Tja, snyggt iaf tycker jag. Hade väl inte ens kunna drömma om att det skulle gå såpass smärtfritt.

Rätt skruv på rätt plats - just det ;)

Vilka fler skruvar som bytts vill jag inte veta...

Snyggt och smart gjort:) Rätt skruv på rätt plats, sånt man får lära sig den hårda vägen, been there done that (hjulbultar);)

PS Undrar vilka fler skruvar växellådshennen (heter det så?) har varit och bytt ut?;)

gedrup
22nd July 2015, 22:16
Så kom till slut även packningen till växellådan. Dags att smacka ihop allt!

Packningen på plats:
17027

De nya bultarna är rätt längd och rätt gängning :) Väljer också att använda Loctite för att minska risken för att de vibrerar loss framöver. Använde tryckluft för att få rent från olja ordentligt i spåren i axeln:
1702817029

På plats i lådan och med sonen vid växelspaken så görs sista justeringen innan de dras åt. Enligt FIAt så skall de dras med 1 kgm/7,2 ft.lbs vilket då motsvarar 9,8 Nm. Det är inte så mycket och utan momentnyckel är det nog enkelt att dra för hårt:
17030

När lådan ändå är tömd passar jag på att rengöra pumpen och silen också, när jag nu fick med packning även för dessa:
17031

gedrup
22nd July 2015, 22:35
Någonting jag reagerade på när jag tömde växellådan på olja var att bottenpluggen inte hade någon magnet. Det brukar de ju ha...När jag nu skulle fylla lådan med ny olja så visar det sig att i den pluggen så sitter en magnet. Eftersom den sitter såpass högt upp antar jag att den är felsatt och skall egentligen sitta i botten. De har i alla fall samma gänga så jag väljer att byta plats på dem. Någon som protesterar??
17038

Drygt två liter olja behövdes för att fylla lådan. Använder Castrol Classic EP90, vilket motsvarar FIATs krav. Den urtappade oljan visade sig vara något mindre än två liter, så nu är lådan än gladare.
17039

Allt på plats igen. Med nya bultar, nya packningar och ny olja. Lite rengöring också inför bilbesiktningen på fredag;)
17040

Provkörning då...?! Jo, tog en sväng ikväll för att se att allt funkade och för att korrigera lufttrycket i däcken. Allt funkar finfint :) Så skönt att få köra igen, bilen har stått större delen av semestern (grrrr).

stooges
23rd July 2015, 11:23
Duktig ponke:) bara för det skall du få ett tips:

1 Eniro

2 Vägbeskrivning

3 Från:Vittja, ALUNDA, Uppsala
Till: Österbybruk, Östhammar

Rock on:)

PS Lycka till på fredag:)

gedrup
24th July 2015, 09:08
Haha! Ramhällsvägen... Den har jag kört. Dock bara med Aeron. Och dig i passagerarsätet vill jag minnas. Någon som satt fastklamrad i dörrhandtaget hela tiden ;)

Tar den gärna igen tillsammans med 124:an. Vore skoj!

Duktig ponke:) bara för det skall du få ett tips:

1 Eniro

2 Vägbeskrivning

3 Från:Vittja, ALUNDA, Uppsala
Till: Österbybruk, Östhammar

Rock on:)

PS Lycka till på fredag:)

fantomas
3rd July 2016, 10:51
Vad händer med denna härliga bil då ?? Vore kul med en update och nya härliga bilder på den :p

gedrup
13th July 2016, 20:42
Vad händer med denna härliga bil då ?? Vore kul med en update och nya härliga bilder på den :p

Bra där! Måste bättra mig. Får skylla på tillskott i familjen, så fokus har legat på annat håll :) Men visst, lite har jag hunnit på bilen också. Två anmärkningar vid besiktningen förra året som gjorde att bilen ställdes av och är under reparation.

1. Anmärkning på länkarmsbussning. Detta var jag medveten om och hade planerat att byta.
2. Anmärkning på svårstängd dörr. Orsaken är nerhängd dörr pga utslitna bussningar i gångjärnet. Detta blir den svåraste utmaningen...

Fick även en tredje anmärkning som jag anser är felaktig. Ingen P-ljus fram (bak finns). Enligt vad jag kunnat hitta så krävs inget P-ljus fram på modeller äldre än 1976...

Dessa anmärkningar skulle vara åtgärdade inom en månad annars körförbud. Insåg att det inte fanns en chans i världen. Inte minst med tanke på att bussningar till dörren inte finna att få tag på...

Skall redovisa mer detaljerat hur dessa två punkter åtgärdats men här kommer en bild så länge då ;)

18368

greger
13th July 2016, 21:01
Helt hopplöst är det inte med hängande dörrar. Kanske finns något som löser det här:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=air+intake+hose&_osacat=267&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X.TRS0&_nkw=Hinge+Pin+%26+Bush+Kit+&_sacat=267

Med vänlig hälsning Greger.

gedrup
14th July 2016, 08:00
Tack för tips. Önskar det vore så enkelt, men nä... I diverse Dino-forum har jag stött på två som låtit tillverka själva och en kommersiell som säljer bussningarna (dock inte i lager på flera år så de låter nog tillverka på beställning också). Så jag beslutade mig för att låta tillverka nya för mina dörrar. Det lär inte bli billigt men förhoppningsvis bra :) När jag fått tillbaka dem skall jag visa hur de blev.

Helt hopplöst är det inte med hängande dörrar. Kanske finns något som löser det här:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=air+intake+hose&_osacat=267&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X.TRS0&_nkw=Hinge+Pin+%26+Bush+Kit+&_sacat=267

Med vänlig hälsning Greger.

gedrup
16th July 2016, 19:23
Anmärkning på länkarmsbussning när man besiktigar en nästan 50 år gammal bil. Att de ens bryr sig, då måste det vara illa… Och det var det. Framvagnen har levt sitt eget liv sedan jag införskaffade bilen men då dämparna känns OK så är det förstås bussningarna som spökar. Jag har inte kollat in dem närmare men tänkt att byte skall göras i närtid iaf. Då jag fick nerslag kände jag att jag att det var dags och under vintern har jag sakta (!) men säkert jobbat mig igenom framvagnen. För att åskådliggöra hur illa det faktiskt var så kan jag säga att både nedre och övre (främre och bakre) länkarmsbussning (båda sidor) såg så här ut:

18370

I princip metall mot metall… Bara att beställa hem bussningar. Inte det billigaste men å andra sidan så en rätt modest kostnad för att få en så mycket bättre bil. Bara att sätta igång.

18371

För att kunna byta är det bara att riva ner allt. Inga genvägar här inte. Ok, skivor, spindel, alla stag, krängningshämmare, fjädrar, dämpare och länkarmar. Massa bultar och skruvar att hålla koll på. Ännu viktigare att hålla koll på shimsen (antalet) för länkarmarna. De sätter rätt camber och caster. Inget jag vill schabbla med… Allt rengörs och i vissa fall målas (länkarmar bl a).

18372

Då var det ”bara” att få bort bussningarna för att sätta dit de nya… Eftersom gummit i princip är obefintligt är det lätt att för hand pilla bort både gummi och den inre metallhylsan. Men den yttre finns ju inte?! I det här läget inser jag att bussningarna nog aldrig är bytta på den här bilen. Någonsin. De ser ut att vara ett med godset. Efter filande och slipande så går det att urskilja dem. Men hur jag än försöker lyckas jag inte pressa eller slå ut dem. Får ett mycket bra tips om att med metallfil såga mig igenom bussningen utan att gå ner i godset. På så sätt släpper spänningarna och det går lättare att slå/pressa ur dem. Så fram med sågen och nytt blad. Med försiktig hand jobbar jag mig igenom tills det ser ut så här:

18373

Sedan användes en hylsa för att knacka ut resten av bussningen. Eller rättare sagt slå ut. Mycket hårt. Det behövdes rejäl kraft för att få den att släppa.

18374

Endel kreativitet och extremt mycket tålamod behövdes för att jobba sig igenom alla bussningar. Vet inte hur många timmar jag lade ner på detta men åtskilliga blev det. Och många gånger gav jag upp för att krypa till sängs framåt småtimmarna. Resterna skvallrar en del om både hur dåligt skick bussningarna var samt hur många olika lösningar jag behövde använda för att lyckas med alla

18375

Freddan72
17th July 2016, 09:40
Gött att det fixade sig. När jag mekar och man fastnar med något, så brukar en god natt sömn och en go frulle, dagen därpå, fixa det mesta. Man tänker i nya banor och hittar nya lösningar på problemen. Det man kämpat med i timmar löses på 15 minuter :)

per
17th July 2016, 14:38
Bra jobbat, blir spännande att läsa om förbättringen!
Jezus vad slut de var... Antar att de (som hela framvagnen) är konstruerade för 1300-1500-125 och inte riktigt för Dinons vikt+krafter..

gedrup
17th July 2016, 18:51
Gött att det fixade sig. När jag mekar och man fastnar med något, så brukar en god natt sömn och en go frulle, dagen därpå, fixa det mesta. Man tänker i nya banor och hittar nya lösningar på problemen. Det man kämpat med i timmar löses på 15 minuter :)

Håller helt med. Skynda långsamt är oftast bäst. Men kan vara väldans frustrerande i stundens hetta ;)

gedrup
17th July 2016, 19:08
Bra jobbat, blir spännande att läsa om förbättringen!
Jezus vad slut de var... Antar att de (som hela framvagnen) är konstruerade för 1300-1500-125 och inte riktigt för Dinons vikt+krafter..

Japp, samma bussningar. Gissar att du pulat en del med dessa också. Går väl som de flesta bussningar att få tag på både bra och mindre bra nya. Jag köpte från Superformance och betalade säkert några pund för mycket, men har fått för mig att gummit är styvare i dessa. Att betala lite mer gjorde mig inte så mycket som att de faktiskt var felmärkta... De övre främre och bakre var förväxlade. Jag är helt säker på detta då jag bytte på ena sidan först och jämför man de nya och gamla ser man tydligt att de var felmärkta (jag gick helt på reservdelsnummer och tittade aldrig på hur långa de var):

18392
18393

På den övre bilden syns det tydligast. Den nya bussningen är för lång och det gick inte att passa in den i främre fästet igen. På den nedre bilden syns den nya bakre bussningen tillsammans med den gamla främre. Här syns att de är samma storlek. Jag kontaktade säljaren och påpekade felet. De var så lagom intresserade att svara på mina upprepade mail. De förnekade inte att de kan ha varit felmärkta men besvarade inte min önskan om nya bussningar. Till slut tröttnade jag och lyckades efter ännu mer jobb prångla ut och byta plats på dem. Lite skadade i metallen men inte så mycket och väghållningen lär ju bli betydligt bättre än tidigare i alla fall.

gedrup
24th July 2016, 19:23
När allt skulle tillbaka på plats så passade jag på att kolla främre hjullager också. Inget glapp men tycker mig hört lite mer ”ljud” från höger fram. Efter demontering visar sig lagren vara i toppskick. Gissar att de är bytta. Dock väldigt lite fett på höger sida. Rengör allt minutiöst och trycker dit mängder med fett:

18419

Tillbaka med allt och nya bultar. Hjulen snurrar finfint :)

Allt strul med bussningarna gjorde att hela jobbet tog från jul fram till maj :eek: Men OK, det är ju kul att meka :) Bara hjulen kvar då. På bilden syns också att länkarmar etc är nymålade, så nu är allt svart i hjulhuset (dessutom rostskyddsmassa sprutat på efter bilden är tagen):

18420

Jo, med den här typen av bussningar så skall ju åtdragning enligt tabellerat moment göras i ”nolläge”. Så först på med däcken, sedan ner på marken och sist åtdragning. Sedan går det bra att lyfta igen förstås.

Den uppmärksamme ser att bilen står högt på sista bilden. Jodåsåatte…..jag köpte mig en saxlyft. Med ålderns rätt så är det en lisa för själen (i alla fall för ryggen).

gedrup
28th November 2017, 09:38
Någon undrar förstås hur det gått med anmärkning två från besiktningen… (http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?14447-Fiat-Dino-Coup%E9-68&p=153526&viewfull=1#post153526) Jodå, det har sakta men säkert skett förbättringar även här.

Dörrarna på dessa bilar är tunga. Och långa. Det är väl orsaken till att de hänger ner sig. Inte minst med tanke på att bussningarna är gjorda i plast. För att lossa dörrarna måste klädseln, handtag, vred och lister på insidan bort. Håligheterna är fortfarande inplastade på dessa dörrar. Sitter med segt, geggigt lim men går att ta bort. Fönsterhissarna och lampan på dörren kopplas loss genom de fyra plus två kablar som genomförs i ett stålrör till karossen. Sedan lossas dörren som sitter med åtta bultar (fyra upp och fyra nere). Kvar blir då själva gångjärnen gjorda i aluminium.

198871988819889

Gångjärnen sitter i sin tur med fyra skruvar var i karossen. Dessa sitter tyvärr ganska hårt troligtvis pga korrosion. I några fall går skallen av när jag försöker skruva ur dem. Trots arbete med allt från värmelåga till rostlösare går det i två fall inte att få ut resterna. Låter det bero och slipar bort rost och rostskyddar under. Har lämnat in färgprov till Upplands bilfärg och fått tag på färg som matchar bilen. Så både detta och även synliga skador på lacken får sig en översyn och en förbättring som innebär att det inte syns. Iaf tillräckligt bra.

1989019891

Själva gångjärnen lämnas in för att låta tillverka bussningar och nya styrpinnar.

19892

Det visar sig att de var så pass slitna att nya hål behövde borras i en jigg för att få till rätt positionering av styrpinnarna. Bussningarna tillverkas i brons och skjuts in i gångjärnen och nya styrpinnar tillverkas i rostfritt. De smörjs med molybdenfett. Detta ska inte behöva åtgärdas på länge länge :)

198931989419895

Gångjärnen märktes upp då jag tog bort dem för att slippa eventuellt krångel när de ska tillbaka. Nu är det bara att knacka in styrpinnen och sedan smacka på dem på karossen. Nya bultar och skruvar blir det också. Sen ska dörrarna passas in…

19896

per
28th November 2017, 16:07
Snyggt jobbat!

mirafiori
28th November 2017, 22:09
Riktigt snyggt och seriöst!

gedrup
29th November 2017, 11:33
Javars, vill ju slippa problemet framöver. Går att få plastbussningar tillverkade på beställning men det blir ju lika dyrt och inte i närheten lika bra. Glömde skriva att jag smorde upp pinnarna med molybdenfett innan montering. Så förhoppningsvis slipper jag smörja på länge länge också. Det stora jobbet nu är att montera dit dörrarna. Inte trivialt. För att få till det plockas lister och lås bort. One down, one to go.

Riktigt snyggt och seriöst!

stooges
1st December 2017, 16:25
Fina fisken;)

gedrup
4th December 2017, 10:28
I väntan på att dörrarna ska kom på plats så tänkte jag att det är dags att visa hur det gått med mittkonsolen. Mittkonsolen på bilen har varit en styggelse sedan bilen införskaffades. Skinninredningen är sedan tidigare gjord av proffs och allt är riktigt stiligt…utom just mittkonsolen. Den har verkligen stuckit i ögonen. Så pass att i princip allt skulle vara bättre. Färgen på skinnet stämmer heller inte hundra med resten av skinninredningen. Efter ganska lång fundering bestämde jag mig för att mittkonsolen skulle få bli svart. Igen. Jag har samma fundering kring mattorna i bilen. De röda är i min smak inte snygga. Svarta skulle göra sig och dessutom ta ner antalet färger inne i bilen till enbart svart och beige. Men det får bli en senare uppgift.

Redovisar här hur jag gick tillväga med mittkonsolen. Första steget var förstås att ta bort det befintliga skinnet. Det satt inte snyggt alls och det visade sig snart varför… Ett helt gäng lager med skumplast som inte satt fast. Det gjorde att konsolen fick en slags svulstig, tjock massa som var lös under skinnet. Dessutom var allt limmat på ett mindre bra sätt med något som dessutom inte satt fast längre. När till slut allt skinn och plast var borttaget så behövde konsolen göras rent från limrester. En grannlaga jobb. Slipa slipa slipa. Vet inte hur läng tid det tog men kändes som en evighet.

19931

Konsolen är gjord av någon slags pappliknande material. Både skört och svårlagat. På några ställen var den trasig och någon form av reparation krävdes. Jag valde ett tvåkomponent epoxylim som användes både för limning men också som fyllning på vissa ställen. Funkade bra och finishen fixades med lite mer slipning :)

19930

Eftersom jag aldrig gjort den här typen av arbete förut var jag lite orolig över att det skulle bli misslyckat och därmed inte innebära någon förbättring jämfört med tidigare. Så jag valde först att testa på locket till förvaringen till baksätet (sitter i konsolen, som går ända bak till baksätet). Det hade dessutom kvar originalvinylen som behövde tas bort. Funkade perfekt som mall förstås :) Under vinylen fanns skumplast som satt rätt hårt. Även här så behövdes en del tid att få bort det och sedan slipa.

19929

När nu jobbet med att bygga upp både stoppning och vinyl skulle börja hade jag gjort en del eftersökningar för att se hur andra gjort den här typen av arbete. Vad gäller vinyl så landade valet på Superstretch-vinyl från Top n´ Trim Shop (http://www.topntrim.nu/vinyl/specialvinyl.php). Beställde på nätet och gick smidigt att få hemlevererat. Innan jag beställde bad jag om prover på lite olika. Fick snabbt hem ett tiotal olika prover och hittade det jag ville ha. Inte särskilt dyrt heller. Köpte även det lim som rekommenderades, 3M Fastbond 30 (http://www.topntrim.nu/lim/lim.php). Det vsade sig vara rätt val. Suveränt lim för denna vinyl (se nedan). Som stoppning valde jag helt enkelt vanlig golvfoam som jag köpte för under hundralappen på någon bygghandel.

19928

gedrup
4th December 2017, 10:36
Vinyl, plast och plåt ströks med limmet. Det fick sedan torka ordentligt. Lät det stå över natt. Lite osäkert kändes det men rekommendationen var att låta det torka länge. Och faktiskt inga problem att få det att fästa. Varmluftspistol användes och det funkade klockrent. Visst, inte proffsjobb men dugligt.

19932

Så då var det bara att ge sig på själva konsolen. Limma konsolen och sedan på med foam. Klippa till. Limma foamen och på med vinyl. Fördelen med denna vinyl är att den är elastisk när man värmer den. Så den skall sträckas lite vid limningen. Ger en snygg och slät yta. Jag fegade lite insåg jag när jag var klar. Hade kunnat stretcha mycket mer och därmed fått mycket snyggare vid kanter och andra svåra strukturer. Väljer att inte ta hål för högtalare i den främre delen av konsolen (det var det innan). Även om jag tänker behålla stereon sittandes i så tänker jag inte koppla in den eller några högtalare. Vem behöver det :cool:

19933

Till sist smackas konsolen in i bilen och genast känns det bättre. Håll med om att de röda mattorna måste bort??!! (Edit: hittade just info om interiör färg på Dino 2000 Coupé Rosso Corsa: beige och svart, inget annat :) http://dinoitalia.com/tecnica_colori_fiat.html)

19934

rask
16th December 2017, 22:45
Snyggt jobbat!

Börja med lite textiltvätt, typ Turtles på golv och mattor för att snygga upp så länge....

Ante
17th December 2017, 05:54
Blir fint det där! Kan det vara så att mattan skall vara röd ändå original? Det står colore moquette Rosso lite längre ned på sidan du länkade till? Google translate säger att det betyder röd matta. Sen kanske inte röd är den snyggare kombon. :)

gedrup
18th December 2017, 11:48
Du har rätt. De första färgerna är nog skinninredningen, mattorna längre ner. Missade det. Blir nog byte framöver ändå då jag inte tycker att färgen är så snygg tillsammans med beige skinn och den röda karossen. Vet att skinnet är gjort i Sverige för ett gäng år sedan så det kan avar så att det var en anna färg original (stolarna är också bytta till 2400-stolar med nackstöd).

Blir fint det där! Kan det vara så att mattan skall vara röd ändå original? Det står colore moquette Rosso lite längre ned på sidan du länkade till? Google translate säger att det betyder röd matta. Sen kanske inte röd är den snyggare kombon. :)

- - - Updated - - -

Jo, får bli så. Det tar nog några säsonger till innan jag orkar riva ur klädseln. Vill ju hinna köra också någon gång :eek:

Snyggt jobbat!

Börja med lite textiltvätt, typ Turtles på golv och mattor för att snygga upp så länge....

gedrup
6th May 2018, 20:28
Så var sista besiktningen godkänd och klar - forever :cool:

mirafiori
6th May 2018, 20:30
Grattis! Jag räknar ned, har tre kvar med detta års.

gedrup
7th May 2018, 06:16
Tack, ja det var nästan lite svårt att tro på det. Tycka vad man vill men jag är glad. Om jag förstår reglerna rätt så räcker det med en godkänd besiktning senast två år innan den blir 50. Så kanske bara två till för dig. Värt att kolla upp.

Lite synd att jag inte hann en vecka tidigare, så hade det iaf varit en Fiat till på Skokloster.