Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 128 Gr2, historisk racebil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 128 Gr2, historisk racebil

    Dags att berätta lite om min racebil. jag importerade den från Finland för ca 2 år sen. Det är en före detta rallybil som bland annat kördes i Finska Rallyt 1972 mm, sen gick den som historisk rallybil några år i början av 2000 talet.Då var den inte breddad och fälgarna hade den monstruösa bredden av 4 tum. När jag köpte bilen satt skärmbreddarna på plats tillsammans med minilight fälgarna. I övrigt var bilen i ett väldigt använt skick, karossen är grovt lagad och motorn gick väl sisådär. Alla gummibussningar var från när bilen var ny, dvs 1972. Det som var bra med bilen var att den tätstegade växellådan fungerade bra.

    Jag bytte fjädrar och dämpare och gjorde sedan ett tappert försök att ställa upp i Copenhagen Historic Grand Prix ( chgp.dk ), jag kan väl inte påstå att det gick bra då motorn gav upp efter två varv.

    Till detta året byggde en kompis (iamotorcenter.se) en ny motor, jag bytte hela elsystemet samt bytte alla bussningar i framvagnen mot ledlager. Kränghämmaren åkte i återvinningscontainern. Nu skulle det gå bättre i CHGP var planen, men som vanligt strulade det en del och motorn fick ett oväntat oljeläckage som jag inte lyckades att täta samt att tändningen bröt motorn vid 7200 rpm. Nåja det blev iallafall två träningar men inget race.

    Det är tur att man inte ger upp alltför lätt, oljeläckan fixades och tändningen ordnades med hjälp av ett optiskt lumination kit som ersätter brytarna. Bilen provkördes några mil på gatorna innan det var dags att lasta upp inför Alfa Klubbens sista tävling. Jag var uppe på Kinnekulle i god tid och lastade av bilen, när jag sen skulle flytta på den så drev den inte framåt utan det lät för jäkligt samtidigt som motorn hoppade åt sidan. Jag konstaterade med diverse hjälp att jag hade breddad spårvidden fram lite för mycket, och nu hade camberjusteringen fram (övre topmount) flytta sig så drivaxeln "rappade" över inne i växellådan, det hjälpte tyvärr inte att flytta tillbaka den utan felet var fortfarande kvar. Nu var jag nära att skita i det, men tävlingen var inte förrän på söndagen och min kompis som har byggt motorn erbjöd sig att förlänga drivaxeln, tre timmar senare var det klart och bilen funkade igen.

    På söndagen var det dags för tävling, bilen gick efter omständigheterna bra och jag hade några kul fighter i tävlingen.

    Till nästa säsong ska en del saker fixas, främst bromsbalansen som är galen då den låser bakhjulen först, bakvagnen ska renoverades och alla bussningar ska ersättas med ledlager. Framfjädrarna är lite för mjuka och bak behövs det en kränghämmare, eventuellt ska stötdämparna schimsas om fram, får se hur dom ser ut när dom är uppmätta.

    Jag kommer väl inte att uppdatera jätte ofta men när det händer nåt så kommer det nya bilder.
    Attached Files

  • #2
    bild

    En liten tur nere i det lokala centrumet.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Bild

      Motorn innan chgp
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Kul projekt, tuff 128!

        /H

        Comment


        • #5
          bild

          Trackday på Sturup, en kul blandning bilar. Allt från Bugatti T35 till Astra sportvagn.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Äntligen en tråd med 128:an!!! Det här skall följas

            Comment


            • #7
              Kul att se kärran här Axel!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Föredömligt motorrum där Axel!

                Vilken spec. har du på moroten?

                Comment


                • #9
                  motor

                  Det är en 1300cc motor.
                  Orginalvev som är lättat och balanserad.
                  Lätt stålsvänghjul.
                  Punto GT H-profils vevstakar ( 8mm längre än orginal)
                  Smidda JE kolvar
                  Portad topp med 39mm insug- och 33mm avgas-ventiler
                  Kamaxel med 308 graders duration från Catcams
                  Weber 45r
                  4-1 extraktorrör och 2 tums avgassystem
                  Alquati aluminium oljesump, ingen extra nytta men snygg
                  Orginalfördelare med justerad tändkurva och brytarna ersatta med optisk läsning

                  Den drar bra till ca 9000 rpm

                  Eventuelt byter jag till en något vassare kamaxel alternativt byter slutväxel för att öka toppfarten, jag uppskattar att den gör ca 145 km/h som max nu. Växellådan är växlad för rally därav den korta slutväxeln.

                  Comment


                  • #10
                    Mycket trevlig kärra!!
                    Hur mycket effekt har du i motorn?
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Det borde vara runt 130-140 hk ungefär, den går riktigt bra.
                      det var inga problem att hänga på en Alfa 75 3.0 racebil i acc på rakan innan bilen varvade ut.

                      Comment


                      • #12
                        Kul att läsa om motorn! Används kylfunktionen i GT-stakarna fortfarande?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Får erkänna min okunnighet om detta då jag inte har byggt motorn själv.

                          Du får gärna förklara mer så ska jag kolla upp det.

                          Comment


                          • #14
                            Jo Uno Turbo och Punto GT lär ha oljekylda kolvtoppar, oljan gick upp genom stakarna och sprutade upp mot insidan av kolven.
                            Kanske inget kritiskt på en sugmotor även om den är vass!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Tuff, kommer att följas

                              Comment

                              Working...
                              X