Announcement

Collapse
No announcement yet.

ryckig gång vid jämn fart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ryckig gång vid jämn fart

    Hej!
    Är ny på detta forum.
    försöker få fruns B-95 att uppföra sig korrekt. Vi jämn fart, dvs varken belastning eller motorbroms uppstår (små) ryckningar i fruns Barch. I fart 90 eller mer inträffar detta bara i nerförbacke (=ingen belastning). Var ska jag leta fel?
    Hittills gjort: ny termostat, tätat grenrörsläckage.
    Det inträffar även att hastighetsmätaren tar ett dopp till noll och oftast omedelbart återgår till full funktion.
    Kabel till pulsgivaren innehåller en tråd som enligt schema heter "supply". Den har c:a 8V spänning frånkopplad. Borde det inte vara 12V?
    Utsignalen från pulgivaren leder även till motorstyrenheten. Kan detta påverka gången, eller är detta syfte bara att räkna kilometrar till service (om motorstyrheten används även till detta på någon modell)?

    Tacksam om någon har kunskaper att delge
    Bengt

  • #2
    Råkande ut för något liknande med min Golf. Problemet har inte, peppar-peppar, återkommit efter att bränslefilter och en senare, helt havererade, tändspole byttes.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Hej och välkommen!

      Att Barchettan uppför sig ryckigt på jämn fart är ju alltid intressant..
      Börja med att göra service om det inte är gjort nyligen, byt alla filter och tändstift. Skulle inte detta hjälpa så kan man kanske gå vidare att felsöka bränslepump.
      Att hastighetsmätaren lägger av har jag också råkat ut för... Har dock alltid funkat vid besiktning, men man kan kolla upp kablage från givaren, har för mig givaren sitter på växellådan, kan också vara givaren som börjar bli kass. Om det är samma problem som med min kommer den bara bli sämre..
      Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
      Alfa romeo 146Ti -96
      Alfa romeo 147GTA -04
      Peugeot 206Gti -02
      Volvo V90 D3 -17

      Comment


      • #4
        Läs av felkoderna först.

        Comment


        • #5
          Tre verkstäder säger att inga felkoder finns. Min tanke är att försöka lura luftmassemätaren (Hitachi BX 106833) Någon som vet mellan vilka värden den ström som passerar har?

          Comment


          • #6
            Har du testat att spraya lite läcksökningsvätska på insugsdelen? Kan vara så enkelt att den drar lite tjuvluft.
            Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
            Alfa romeo 146Ti -96
            Alfa romeo 147GTA -04
            Peugeot 206Gti -02
            Volvo V90 D3 -17

            Comment

            Working...
            X