Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Marea

    Hej. Jag har köpt en Marea Weekend 1,6, Jag har bytt stereon till en vanlig men efter så fungera inte minna el fönster? kan det vara relä?
    Var sitter relän till fönstern? TACK
    Last edited by Marie; 11 March 2013, 13:40.

  • #2
    Säkringen?

    Comment


    • #3
      Säkringen är ok, när stereon blev avmonterat så gnistrade ifrån en gul och en orange kabel,därför tror jag att det kanske är ett relä?

      Comment


      • #4
        Är det någon som vet var relän sitter på en Marea, under locket där säkringarna sitter eller något annat ställe? Relä för fönsterhissar? TACK

        Comment


        • #5
          här sitter de flesta relän men några kan sitta i motorrummet.Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2013-03-11 kl. 21.29.56.png
Views:	1
Size:	49.5 KB
ID:	248139
          men om de gnistrade så är chansen att du bränt en säkring stor, en del sitter vid motorn tror jag.
          Last edited by pazzo; 11 March 2013, 20:50.
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Tack för hjälpen, skall undersöka och se. TACK

            Comment


            • #7
              Japp, kolla alla säkringar, speciellt den för elhissarna..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Hej. Har kollat säkringarna alla är hela, men valde att byta dom ändå.Fungera fårtfarande inte? fatas att hitta vilket som är elhiss reläet!!!!! TACK

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Marie View Post
                  Hej. Har kollat säkringarna alla är hela, men valde att byta dom ändå.Fungera fårtfarande inte? fatas att hitta vilket som är elhiss reläet!!!!! TACK
                  Du får följa elkretsen för rutmotorerna och mäta dig fram till var felet är (relä, styrbox, elhissmotor, strömbrytare etc). Kabel i kläm ngnstans i samband med stereoinstallation?
                  Last edited by tempra33; 14 March 2013, 11:04.

                  Comment


                  • #10
                    Tack, får väll hitta någon kunnig som kan hjälpa mig, tycker att det är för dyrt hos fiat, får se men tack.

                    Comment


                    • #11
                      Var bor du?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Marie, det finns lite verkstadstips i den här länken om man vill hitta några mer humana priser:

                        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...a-verkst%E4der
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Tack för all hjälp, jag bör vid Kristianstad. Har inte hitta felen,vet ej vilket som är relä som är till el hissarna. Tack

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Marie View Post
                            Tack för all hjälp, jag bör vid Kristianstad. Har inte hitta felen,vet ej vilket som är relä som är till el hissarna. Tack

                            För det första så finns det två säkringar för fönsterhissar, en för fram- och en för bakre fönster.

                            Det finns inte ngt gammaldags "relä" utan det är en styrbox (ECU) som reglerar elfönster. Tittar vi i Eper för en 99-02 Marea http://eper.fiatforum.com/eper/navi?...OD=0&DRW_NUM=1 så ser nr 5 CENTRALINA ELETTRONICA ut som en ecu någonstans under baksätet. Den boxen styr bara de bakre elfönstren

                            Sedan är det en annat ecu box framtill på passagerar sidan. Den styr bla fram elfönstren.

                            Du får läsa på en verkstadsmanual, exv denna http://www.fiat-bg.com/Downloads/Boo...ic%20Equip.pdf
                            Sidan 43 i pdf filen och framåt berör elfönster.

                            Eller köp en Haynes bok (samma bok som Brava/Bravo modellen gissar jag)
                            Last edited by tempra33; 18 March 2013, 04:14.

                            Comment


                            • #15
                              TACK för all hjälp,skall ta en titt på länkarna. Många TACK

                              Comment

                              Working...
                              X