Announcement

Collapse
No announcement yet.

Res. delar t. nyckel och programmering Blue&Me

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Res. delar t. nyckel och programmering Blue&Me

    Hej.
    Helt ny här på forumet, nybliven Fiatägare och nu har jag 2 frågor som jag hoppas få hjälp med:

    1. Min fjärrkontroll/nyckel fungerar inte att fälla in nyckeln i så jag demonterade den och konstaterade att en gjuten ståldel är utsliten. Efter att ha kontaktat Fiatverkstaden fick jag reda på att det inte finns res.delar till nycklar och att en ny kostar ca 4000:- programmerad och klar.....
    På skroten tar de 800:- + frakt för ett tändningslås med nyckel. Någon som har ett tips om var man kan hitta en beg. fjärr/nyckel eller ev. delar till den?

    2. När jag försökte programmera min telefon mot bilen så ska man trycka "Main" och sedan välja "Settings" (med pilknapparna på ratten misstänker jag), men då visar bara texten i panelen/mätaren "No english". Om den inte pratar engelska eller inte bryr jag mig inte om, men jag kommer inte vidare. Vad göra? Anlita verkstaden?

    Bilen är en 500 Abarth 2008. Importerad (med tysk instruktionsbok, men jag har hittat en på engelska på nätet och det verkar inte hjälpa.)
    /Micke

    500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

  • #2
    Tack för snabbt svar.
    Kollade på Ebay men tyvärr ser den enda jag hittade isärplockad inte ut som min, det ser ut som om själva nyckelämnet sitter ihop med delen som sitter i själva fjärren. På min går det att ta bort nyckelämnet från den gjutna delen. Svårt att se på bilden så jag är inte säker. Det är möjligt att man gjort om dem sen 2008.....
    Har sökt på engelska forum och också blivit tipsad om blueandme.net men får bara upp en tom vit sida när jag försöker, och även alla länkar jag hittat. Det verkar inte fungera (i alla fall inte för mig....).

    /Micke
    /Micke

    500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

    Comment


    • #3
      Funkar det med denna länk?

      http://www.blueandme.net/blueandme/index.aspx

      Gärna några bilder på bilen. Man har inte fått se så många 500 Abarth
      Några trimningsplaner?
      Last edited by Freddan72; 18 March 2013, 09:06. Reason: Trim
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        1. Trodde alla Fiat från slutet på 2000-talet och frammat hade samma typ? Hittade på ebay.de förut iaf. Kolla i min projekttråd så ser du hur min nyckel ser ut.
        2. Funkar på min dator.
        1. Grannen har ingen sån till sin nya Fiat, men jag såg att din var likadan som min.
        2. Testade på surfplattan nu och där funkar det...... Köpte ny dator i helgen men den är inte installerad än, kanske dags att avveckla den gamla......
        Nu återstår bara att lyckas få USB:n att passa mot surfplattan och sedan få det att fungera i bilen och med min datavana/intresse så vet jag nästan hur det kommer att sluta

        - - - Updated - - -

        Originally posted by Freddan72 View Post
        Funkar det med denna länk?

        http://www.blueandme.net/blueandme/index.aspx

        Gärna några bilder på bilen. Man har inte fått se så många 500 Abarth
        Några trimningsplaner?
        Jo som sagt, datavana/intresse i svaret ovan, jag har några bilder i telefonen som jag inte har en aning om hur jag ska få in på forumet......
        Trimning: Enligt förra ägaren 175 hk med chip och avgassystem, riktigt rolig att köra!
        /Micke

        500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

        Comment


        • #5
          Lyckades hitta sidan på nya datorn och försökte ladda hem det till USB:n och nu har jag gett upp.
          Fattar knappt hur datorn fungerar och sedan ska man formatera USB:n i FAT32 och dessutom ha version 5.5 installerad innan man installerar 5.6. Jag gissar att min har 1.0 installerad så det kommer ta flera dagar innan jag är klar.
          Jag väntar till snön försvinner så att man kan köra bilen istället, det är mycket roligare än att få det här att fungera......
          /Micke

          500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

          Comment


          • #6
            Click image for larger version

Name:	Sk&amp;#228;rmavbild 2013-03-18 kl. 21.53.53.png
Views:	1
Size:	13.1 KB
ID:	248159 symbolerna här är till för foto mm. 2:a från höger..
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Originally posted by pazzo View Post
              [ATTACH=CONFIG]12745[/ATTACH] symbolerna här är till för foto mm. 2:a från höger..
              Se´n är frågan hur jag får bilderna från telefonen...... Det går säkert att spara dem i "molnet" nå´nstans och sedan föra över på något vis och med sladd funkar det inte lika enkelt som med min gamla Nokia. Har en Nokia Windowsphone och t.o.m. supporten håller med om att det förra programmet var mer användarvänligt......

              Jag får nog ta några med kameran istället, det vet jag hur det fungerar.

              - - - Updated - - -

              Originally posted by Ante
              Rätt inställning! Har man tid att pyssla med telefonen när man är i bilen så åker man bil, man skall köra bil.

              Har du samma nyckel som jag kan du köpa en helt ny på ebay.de tex. Slakta den du köper och flytta över det du behöver.

              http://www.ebay.de/itm/Klappschlusse...item27ccbcd520
              Tack för länken, men när jag skulle beställa så säger de att den artikeln inte går att skicka till Sverige. Har råkat ut för det förut och förstår inte varför?
              /Micke

              500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

              Comment


              • #8
                Tack för länken, men när jag skulle beställa så säger de att den artikeln inte går att skicka till Sverige. Har råkat ut för det förut och förstår inte varför?[/QUOTE]

                Hittade en annan nyckel på samma sida och ska kolla om sprängskissen stämmer med min nyckel.
                /Micke

                500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                Comment


                • #9
                  De är nog bara att fråga säljaren om han vill skicka till swe, funkar säkert
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #10
                    Snygg! Stilpoäng på Alitaliamärket..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Har nu beställt ny nyckel från Ebay, Tyskland, och får se om delarna passar i min nyckel.......

                      Bilder på nyförvärvet:
                      Click image for larger version

Name:	Abarth 001_edited bild 1.jpg
Views:	1
Size:	165.7 KB
ID:	248175
                      Click image for larger version

Name:	Abarth 003_edited Bild 3.jpg
Views:	1
Size:	154.2 KB
ID:	248176

                      - - - Updated - - -

                      Originally posted by per View Post
                      Snygg! Stilpoäng på Alitaliamärket..
                      Den var "något" dekaltrimmad när jag köpte den.
                      Och jag kommer att komplettera det med rödrutigt tak så fort det blir lite varmare, törs inte montera det nu när det är så kallt. Det är nog bara större risk att misslyckas då misstänker jag.....
                      /Micke

                      500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                      Comment


                      • #12
                        Och nu har jag lyckats med att formatera USB:n enl. FAT32 och installerat både Blueandme 5.5 och 5.6 (tror jag), jag fick i alla fall upp meddelandet "complete" bägge gångerna och då borde det vara klart (trodde jag....).
                        Provade igen med att programmera mot min telefon och får bara meddelandet "no english" när jag trycker på Main i bilen, precis som innan.
                        Innan jag uppdaterade fick jag upp Blueandme på blåtanden på telefonen men nu får jag inte ens det. Problemet tidigare var att jag inte kunde välja "settings" i bilen och kom alltså inte vidare. Fick tips om att uppdatera, men nu funkar det i alla fall inte....

                        Någon som har fler tips....?
                        /Micke

                        500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                        Comment


                        • #13
                          Efter en kväll framför surfplattan (och TV:n) så hittade jag en länk för att byta språk.
                          Jag gick in på blueandme.net och tankade hem filer för kontroll av vilken version.mm som finns i bilen, körde det först och sedan både uppdatering 5.5 och 5.6.
                          Fungerade fortfarande inte att välja "settings"

                          Då testade jag att byta språk med filerna från länken (trots att min inte pratade innan heller) och då började den prata engelska med mig och det gick dessutom att synka den mot min telefon, så nu fungerar det!
                          Tog ett antal timmar, med parallellt slötittande på TV:n igår kväll och ett antal vändor mellan datorn och bilen idag, men jag slapp i alla fall betala verkstan 1200:- som de ville ha om de skulle hjälpa mig......
                          /Micke

                          500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                          Comment

                          Working...
                          X