Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto GT "Budgetracer"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto GT "Budgetracer"

    Tycker det är dags att lägga upp en tråd om min tilltänkta banbil!
    Har kört bana med min numera sålda Mitsubishi Evo III i många år tills jag tröttnade på att lägga 10000-tals kr varje säsong på bromsar, däck och diverse nödvändiga renoveringar.

    Bilen såldes, barn och hus införskaffades och jag lyckades hålla mej borta från lekbilar i ett helt år
    Förra hösten köptes denna Punto GT som en GDS-bil mer eller mindre.
    Bromsar, oljor, avgassystem och diverse vajrar behövdes bytas.

    Click image for larger version

Name:	20130818_143854.jpg
Views:	1
Size:	123.0 KB
ID:	258208Click image for larger version

Name:	20130818_143835.jpg
Views:	1
Size:	120.3 KB
ID:	258209

    Nu står den och väntar på lite kärlek i form av en ny topp, turbo, halvbur, fuelcell, chip och sitta-still-stol.
    Ska även gå igenom bilen undertill och rostlaga där det behövs samt byta ut bussningar som börjat ruttna.

    Specen som den är tänkt i framtiden.
    Turbo: T25 från SAAB 9000
    Topp: Portad och genomgången på både avgas och insugssidan
    Chassi: Budget sportdämpare med tillhörande sänkningssats, camberbultar fram, delrinbussningar i hela framvagnen
    Däck och bromsar: Nankang NS-2R 15". Bremboskivor runtom finns redan och riktiga racebelägg ska köpas in.
    Kaross: Skärmbreddare fram och bak för att svälja bredare däck! Burbågen ska bultas in och OMP -bälte plus OMP skalstol ska monteras.

    Click image for larger version

Name:	20130917_183740.jpg
Views:	1
Size:	70.9 KB
ID:	258210

    Denna tråd är lika mycket till för mig själv att få inspiration och en spark i röven att komma igång igen som för er att se vad jag håller på med.

    Hoppas ni kan komma med bra input och lite hjälp på vägen ibland!
    Mvh Pontus

    Punto GT -95
    Mitsubishi Lancer Evolution III

  • #2
    Funkar det förresten med vilken T25 somhelst? Från saab 9000 har jag hört ska passa men t.ex. nissan 200sx?
    Mvh Pontus

    Punto GT -95
    Mitsubishi Lancer Evolution III

    Comment


    • #3
      Med en så liten motor så tycker inte jag du ska sätta på en gammal turbo avsedd för en + 2 liters motor.
      Med låg kompression och liten cylindervolym blir bilen blir bara tråkig att köra eftersom du inte har något vrid innan turbon så småningom börjar ladda.

      Utvecklingen har gått framåt och moderna turboaggregat är helt överlägsna de gamla.
      Ring GIK så kan de tala om vilken t.ex. GTR25 eller GTR28 som passar bäst för dina önskemål.
      Då kan du få minst lika hög toppeffekt men bibehåller en rolig motorkaraktär.

      Många Coupeägare här på SFK har uppgraderat till GTR28.
      Och kostnaden är ganska låg. Förra året hade GIK kampanjpris på 6500 kr för ett sprillans aggregat.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Må så vara men budgeten sätter P för sånna inköp. Änsålänge får originalsnurran pumpa vidare. Så får vi se vad som hamnar på bilen vid ett senare tillfälle.
        Mvh Pontus

        Punto GT -95
        Mitsubishi Lancer Evolution III

        Comment


        • #5
          Kul projekt!
          Kolla även m FC Performance i England, han kan bidra med lättdriven hybridturbo och passande chip till!
          Är faktiskt inte så dyr heller om man jämför med vad man får.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Har varit i kontakt med FC faktiskt. Men det tar bu lite tid me svaren hehe. Prio 1 är väghållning och däck! Så har ni tips på budgetdämpare o sänkningssatser får ni gärna skriva det här. Har letat runt men svårt o hitta billigt. Vadsom är egentligen bättre än original från 95 som d känns.
            Mvh Pontus

            Punto GT -95
            Mitsubishi Lancer Evolution III

            Comment


            • #7
              http://www.italiatec.de/fahrwerk_fia...o-1_GT_pue.htm

              Toyo R888 finns billigt på Camskill i England, lämpliga 15-tummare etc finns från bl.a. Coupe (eller Barchetta eller Multipla om du vill ha lite bredare spårvidd)
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                http://www.amotek.se/chassisatser-sp...to-i-176-1093/
                Titta vad lite letande gav! Budget så d skriker om d! Perfekt
                Mvh Pontus

                Punto GT -95
                Mitsubishi Lancer Evolution III

                Comment


                • #9
                  Har köpt mej en 50l fuelcell med nivågivare idag. Sen råkade en saab 9-3 IC slinka med samtidigt. Börjar bli dags att bygga snart! Ska bara få tid till det också
                  Mvh Pontus

                  Punto GT -95
                  Mitsubishi Lancer Evolution III

                  Comment


                  • #10
                    Nu är bilen besiktad o godkänd av Besikta AB så nu får den framföras på allmän väg
                    Mvh Pontus

                    Punto GT -95
                    Mitsubishi Lancer Evolution III

                    Comment


                    • #11
                      jag har en turbo och IC ifrån Saab på min GT 95a. Helt j*vla världelöst.. Känns som 30hk upp till 4500varv, sen blir de ketchup effekt.
                      Jättetrökigt, och opraktiskt... Man ska inte ha för stor turbo på en liten motor. Och som tidigare skribenter redan sagt. Nyare turboaggregat är att föredra.

                      Sätter du en fuelcell i skuffen så får du mest troligtvis en 2a på besiktningen om du skall besikta med den inkopplad.
                      -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                      Punto GT, woop woop!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by stormjacke View Post
                        jag har en turbo och IC ifrån Saab på min GT 95a. Helt j*vla världelöst.. Känns som 30hk upp till 4500varv, sen blir de ketchup effekt.
                        Jättetrökigt, och opraktiskt... Man ska inte ha för stor turbo på en liten motor. Och som tidigare skribenter redan sagt. Nyare turboaggregat är att föredra.

                        Sätter du en fuelcell i skuffen så får du mest troligtvis en 2a på besiktningen om du skall besikta med den inkopplad.
                        Med påfyllning utanför karossen och tätat mot resten av kupén så går det igenom. Detta har flera vänner gjort

                        Meeeeen saker och ting har ändrat sej! Snubblade över en Evo 3a igen jag va tvungen att ha så min lilla fiat får inte plats i hushållet längre.
                        Småsaker ska fixas sen kommer den ut på annons igen med alla sakerna.
                        Mvh Pontus

                        Punto GT -95
                        Mitsubishi Lancer Evolution III

                        Comment

                        Working...
                        X