Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Ritmo 70cl -87. 19 år i garage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Ritmo 70cl -87. 19 år i garage

    Hej!

    Är ny här på forumet i och med att jag fick äran att ärva denna skönhet av min svärfar.
    Det är ju då en Ritmo 70cl som har tillbringat 19 av sina 27 år i ett garage. När den ställdes in var den i toppskick! Den har endast rullat 10416 mil. Med tiden har den ju dock självklart fått sina skavanker.
    Började med att sätta i ett nytt batteri och byta tändstift, med endast ett litet klick som resultat när man vred om nyckeln. Byte av startmotor och lite ny bensin gjorde susen! Det tog lite tid men med lite bensin rakt ner i förgasaren så vrålade den tillslut igång med bara nyckeln.
    Dock så hänger sig gasen och den gasar fullt när den väl går igång. Och med ett bra stort rosthål i avgasröret precis under mig så låter det ganska mycket om den, så jag vågar inte riktigt ha den igång mer än 2-3 sekunder åt gången...
    Dessutom har någon försökt att stjäla den någon gång i tiden, så kablar hänger hejvilt under ratten. Uppenbarligen kom dom ju inte så långt, eftersom batteriet antagligen var urladdat men även av anledningen att dom klippte kablarna till vindrutetorkarna när dom förskte tjuvkoppla, så tandningslåset fungerar utmärkt

    Då är det ju frågan vad jag ska göra med denna bil... Rusta upp och renovera den? Göra den körduglig igen? Göra om till nån sorts busbil? Vad vet jag... Någon som har något bättre förslag? Jag är ju inte direkt något hejare på att meka bil, men man kan ju alltid lära sig! och varför inte på denna?

    Nypumpade däck och utrullad ur garaget
    Click image for larger version

Name:	10150857_10201046476918695_265455103_n.jpg
Views:	1
Size:	77.2 KB
ID:	258276

    Click image for larger version

Name:	10269974_10201046438397732_902546483_n.jpg
Views:	1
Size:	115.7 KB
ID:	258277

    Passade även på att laga lite rost. Tyvärr inte särskilt vackert resultat
    Click image for larger version

Name:	10168915_10201046436757691_1378069610_n.jpg
Views:	1
Size:	87.6 KB
ID:	258278

    Har ni några tips på vad man kan göra ang. full-gas-problemet? Har testat att justera tomgången utan reslultat.

    Ha det bra!

    /Fredrik

  • #2
    Hej ! En sån där körde jag över 30000 mil med under några år på -90 talet. Ingen raket men sikken driftsäkerhet!
    Är det nästan bara ytrost så tycker jag att den är värd att spara. En 87:a , inget katalysatorkrav, inga databoxar och annan skit som kan krångla och kosta hur mycket som helst. Möjligtvis en tändmodul..
    Rengöring och uppsmörjning av förgasaren kan nog sänka tomgångsnivån..

    Lycka till..!
    captainmorgan

    Comment


    • #3
      Välkommen!

      För fan, rusta upp till nyskick! Finns för få Ritmos kvar.
      Märker hur gammal jag måste vara, känns som några år sen jag såg dessa nya på Calland Bil i Uppsala.. Har t.o.m broschyren kvar.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Häftigt! Riktigt trevlig bil.Har en 87:a jag med Med regnr MZB 899.Dom måste ha varit reggade samtidigt.
        Min är lite för rostig och dom rostar ngt fruktansvärt dessa bilar.Plåten är otroligt tunn i dom.Riktigt skräp
        om man ska var helt ärlig.Men det är den trevligaste bilen jag har bruksat.Så dom är värda att rusta upp.
        Har du kollat så att gasreglaget på förgasaren funkar som det ska? Förgasarna kan kärva i spjällen
        när den stått en tid.Börja med att rycka i reglaget och spruta lite typ WD 40 där du ser det rör sig lite,det brukar
        komma loss.Annars får du plocka lös förgasaren och få loss reglagen genom att spraya wd 40 på spjällaxlarna tex
        Lycka till med bilen!! Och ger du upp så slå mig gärna en signal / Mats
        Last edited by alfamats; 16 April 2014, 11:26.
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #5
          Hade en vit 70 CL som första bil -98-00. Har ett Lusi rattnav kvar sen den bilen. Om nån vill ha
          Tipo-91
          GTV-96

          Comment


          • #6
            Jag undrar lite försiktigt; HUR MÅR KAMREMMEN EFTER ALLA ÅR?
            //R//

            Comment


            • #7
              Originally posted by Rolando View Post
              Jag undrar lite försiktigt; HUR MÅR KAMREMMEN EFTER ALLA ÅR?
              Troligtvis inte på topp :P
              Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

              Comment


              • #8
                Kul med så positiv respons! Ska göra mitt bästa för att rusta upp den märkte att spjället inte rör sig alls när jag gasar, men går att justera med choken. Av någon anledning går den inte igång alls nu igen. Den har stått ett tag med förgasaren exponerad utan luftfiltret monterat uppepå. Vet inte om fukt kan ha tagit sig ner i den. Ska plocka bort den och rengöra och smörja som ni sa

                För övrigt ser den ut såhär inuti just nu
                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	152.2 KB
ID:	249283

                Och i motorrummet
                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	128.9 KB
ID:	249284

                Comment

                Working...
                X