Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gammal Fiat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal Fiat

    Vår Citroen Visa ska snart bytas är sugen på en "ROLIG" Fiat (Punton e lite för tam)

    Har sett på bilweb.se att det finns ett par Fiat 124 till salu. Hur coolt hade inte det varit .....


    Men vad jag egentligen vill ha är en Ritmo 130 TC fast de är ju lite ovanliga här en 85 S hade gått lika bra.

    Visste ni att Bertone fortfarande tillverkar X 1/9 an på beställning ???


  • #2
    Såklart....

    att du lär ha en bakhjulsdriven Fiat....
    131 supermirafiori kanske?
    annars 124 helt okej eller 125!
    /HH

    Comment


    • #3
      Livet börjar vid 6500 rpm

      Jag lärde mig köra i en 131 Supermirafiori -83.

      Den skrotades och motorn såldes av skrotaren till afrika där den skulle driva en vattenpump.
      Om den körs som den gjorde av sin förre ägare så är snart hela afrika i blöt.
      Det var sällan som den kördes under 6000 rpm.

      På tal om höga varv. När växlar ni era Fiatar ???
      131an hade kraft upp till lite över 7000 och min Ritmo varvade jag ut när det skulle gå fort i 8500 rpm och den hade mer att ge men jag vågade inte gå högre (det var rött vid 6500)

      Punton jag har nu löser inte ut förrän vid 7000 men det finns ingen mening alls för att den tappar all kraft vid 5500.

      Comment


      • #4
        Stoppet ligger vid 7000 rpm på Coupé så mer blir det inte. Punto GT'n jag hade tror jag stoppet låg vig 6500 rpm.
        Det högsta jag har varvat en FIAT är min gammla Uno 55:a, Hade ingen varvräknare i den när den gjorde 115 km/h på 2:ans växel. När jag senare petade i en varvräknare så gjorde den 9000 rpm vid 105 km/h på 2:an. Lite överslags räkning så får jag att den borde ha varvat nästan 11000 rpm. Motorcykel varvtal
        //Martin
        Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
        Åker - Cheva Transsport -01
        Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
        Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
        Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
        Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

        Comment


        • #5
          Coupén tappade förut lite kraft över 5000 rpm, men jag satte i ett K&N filter i luftburken och nu finns det mer kraft mellan 5-7000 rpm. Open Air ger mer.
          //Martin
          Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
          Åker - Cheva Transsport -01
          Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
          Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
          Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
          Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

          Comment


          • #6
            Ritmo

            Min gamla Ritmo 75cl den tål höga varv, extremt varvvillig motor men resten av bilen är inte så mycket att ha! Rost,rost och rost. Men den är ju avställd och körs bara olagligt med...... Det är kul...
            Bilen fick jag utav en bekant det hade "bara" varit 17 ägare! innan mig, det känns bra!!

            Comment

            Working...
            X