Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tickande ljud från Fiat Punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tickande ljud från Fiat Punto

    Någon som har haft detta problem och vet vad det kan vara? Har nu haft inne min Fiat Punto Evo vid två tillfällen på auktoriserad Fiatverkstad för att felsöka vart ljudet kommer ifrån. Första gången för en månad sedan, då de felsökte, bytte olja och filter (de menade på att det skulle vara någon speciell olja till denna bil). Bad mig köra ett tag och se om tickandet försvinner, annars återkomma, så ska de felsöka motorn. Idag lämnade jag in bilen igen för felsökning av motor. Men de kan inte hitta något fel. De svarar mig att de skickat rapport till Fiat support och väntar nu svar, om det förekommit på någon annan bil och vad orsaken eventuellt kan vara. Börjar nu tröttna på att betala för felsökningar och undrar om någon här vet om detta är vanligt och om Fiat ska låta så?

  • #2
    Välkommen hit Madelaine! Vad är det för motor och när hörs det? Även inifrån kupen?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack Jag är inte så haj på bilar. Men den heter Fiat Punto Evo 1,4 Racing. Det tickande ljudet kommer från motorrummet och hörs inte i kupen, bara när man står utanför. Hade inne den för en månad sedan och då gjorde dom en felsökning. Det tickande ljudet var kvar. Bad mig lämna in bilen igen efter att ha kört med den nya oljan. Idag lämnade jag in den igen för att de skulle felsöka motorn. Men de kan inte hitta något fel. Fick som svar att de har skickat rapport och ljudet till "någon" Fiat support, för att höra om de varit med om något liknande ljud och vad det eventuellt kan vara. Det känns inte normalt att det ska ticka så. Annars går den hur bra som helst

      Comment


      • #4
        Ökar takten på tickandet när du gasar? Om någon annan gasar lite lätt och du lyssnar utanför?
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Ja tickandet följer varvtalet (Låter som ett kraftigt ventiltick)

          Comment


          • #6
            Måste vara det som verkstaden trodde och därför bytte de olja och hoppades att tickandet försvinner. Har du garanti på bilen? Misstänker att man får lyfta av toppen och kolla ventiler.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Har nu varit och hämtat bilen på verkstaden och i pappret står " Felsökning av felkoder (igen och de ger inget fel), tickande ljud kommer troligen från multimodul. Mek har skickat förfrågan till support. Återkommer till kund". Det som gör mig irriterad är att jag trodde de skulle lyfta på motorn och kolla topp och ventiler. Men de bara felsöker... Kommer inte lämna in bilen där mer. Men ska söka mig omkring om vad det kan vara och sedan lämna in den till någon som inte bara felsöker elektroniskt. Tacksam för alla svar, om någon varit med om liknande. Tyvärr ingen garanti kvar, den gick ut förra sommaren .. Jag är nöjd med min bil för övrigt, det kanske bara är att acceptera att den tickar :P

              Comment


              • #8
                Vänta och se vad Fiat supporten säger. Var i Sverige befinner du dig så kan man tipsa om en bra verkstad?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0 View Post
                  Måste vara det som verkstaden trodde och därför bytte de olja och hoppades att tickandet försvinner. Har du garanti på bilen? Misstänker att man får lyfta av toppen och kolla ventiler.
                  De kan ju börja med att ta loss ventilkåpan och kolla ventilsystemet. Lyfta toppen är väl nästa steg om de misstänker att en ventil slår i ngn kolv.
                  Tickandet tyder på att en eller flera hydraliska tryckare är kassa och behöver bytas.
                  Last edited by Freddan72; 7 May 2015, 08:19.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Det är väl en Multi-Air-motor i dessa? Med variabla ventilöppningar osv.
                    Håller med Almir där, invänta testresultat.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Tack för era svar Jag inväntar supporterns svar och så får vi se vad de säger. Men är det någon som har varit med om liknande så kom gärna med mer tips på vad det kan vara

                      Comment


                      • #12
                        Fortsättning på historien om tickande ljud.... Eftersom verkstaden inte hörde av sig, så kontaktade jag dem i förra v. för att få svaret från supporten " det kan hjälpa att fylla på olja i multi air systemet, i annat fall behöver multi air systemet bytas ut. " ... Eftersom verkstaden hade urusel service och oengagerade, har jag nu bestämt mig för att byta verkstad till en annan auktoriserad fiatverkstad. Har kollat med f- bolaget och fått klartecken till att byta verkstad ... nu håller jag tummarna för att detta ska gå bra. Fortsättning följer ..

                        Comment


                        • #13
                          Hej!
                          Vilken Fiat verkstad är det som inte sköter sej? I vilken ort finns den?
                          Hoppas du får bättre engagemang o hjälp på nästa verkstad!!

                          Affe
                          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                          Punto 80 ELX 16v -01
                          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                          Ducato 2,5TD -92 flak
                          Tel 070-5512431

                          Comment

                          Working...
                          X