Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslag på ny(?) bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Förslag på ny(?) bil

    Hej alla!

    Minimikraven är:
    * Hyfsat säker, det kan ju smälla igen
    * Lätt att sälja vidare i höst utan att förlora alltför mycket pengar
    * Någorlunda snygg/modern design
    * Klimatanläggning/AC (åtminstone taklucka)

    Pris? Ja, det beror på hur stor värdeminskningen är. Har tittat i intervallet 30000 - 100000 men kan gå upp i pris vid en bra affär utan stor värdeminskning (vad är en bra affär....)

    Så, vad har ni för förslag?

    /Janne
    Last edited by Blueprint; 8 February 2005, 21:38.

  • #2
    Gör som jag köp en Honda Civic Type-R -02 den är helt jäkla underbar!

    Får en begad på runt 2-2,5k mil för runt 160-180,000:- lätt sålda och mycket eftertraktade!
    Desutom mycket säcker bränsle snål & pigare än Fiat Coupén!
    Hel zinkad karos och 4 stjärnor i euroncap...
    /Jimmy Särås
    mvh Jimmy Särås

    0736-996 993

    Comment


    • #3
      Särås

      Är Civic Type-R verkligen piggare än en 20VT? På papperet ser det inte ut så, varken acc eller toppfart. Väghållning & kurvtagning är nog en annan sak, där lär Coupén inte hänga med.

      Kul förslag! Går det att vässa en Type-R?

      /Janne

      Comment


      • #4
        Blueprint

        Har bara kört mot några hyfsat väsade Coupé 2,0 16V Turbo och då är det ganska jämt om jag går ut hårt i starten och skiter i drivlinan... Det var med en helt orginal Civic!
        Så visst tar dom en 2,0 20V Turbo!
        Det den förlorar på är topp hastigheten på bilen...
        Men på kurviga vägar med några enkla rakor så har inte en Coupé en chans (så länge den är orginal) sen kan man trimma båda och det mycket!

        Men jag har redan hört om Civic Type-R som har kört med avgas & filter samt databox som är nere på tider runt 14,1 sekunder på 402 meter!
        Det är respekt!
        Vet inte Togge körde väll runt 13,7-13,9 eller mins jag fel?
        Det är iaf skrämade nära en lite väsad 20V Turbo... Det utan att grejerna har kostat mer än togges grejer (inge illa menat men jag ville bara ta en snabb Coupé att gämföra med)...

        På Knutstorp så kan man väll säga att Civicen som var där körde några riktigt snabba varv den bilen var oginal!

        Det finns en databox till CTR;en som gör att man kan varva extremt mycket (8,500-11,000varv!) men då rekomenderar man andra ventilfjädrar, med orginal fjädrarna så kan man varva till iaf 9500varv och få runt 300hk... Sedan kan man lada NOS på det!
        /Jimmy Särås
        Last edited by Särås; 16 August 2005, 12:43.
        mvh Jimmy Särås

        0736-996 993

        Comment


        • #5
          Särås

          Det låter ju jäkligt skoj. Synd att den inte har Coupéns linjer också! När jag valde den så var det kombinationen utseende/prestanda/pris som avgjorde. Får se vad som händer nu. Vill ju gärna kunna bli av med någon av bilarna i höst utan att förlora alltför mycket pengar. Ska bygga ut huset... kanske garaget med

          Fler förslag någon?

          /Janne

          Comment


          • #6
            Ett annat förslag inte lika nytt men ändå kul är ju en Fiat Punto GT eller en ny Punto HGT då får man lite säckerhet men jag gillar inte HGt då den är lite slö...
            GT:n är kul men inte kanske det säckraste man kan sitta i...

            Ett annat trevligt förlag är Citroen Xsara VTS Coupé... Den är en mycket trevlig "sportbil" med 160 roliga hk men fortfarande inte i närheten av en Fiat Coupé eller en Civic...

            Subaru Impreza börjar vandra neråt i pris och det är ju alltid kul men dom som är biliga är så jävla hårt körda...
            Angående Punto modellerna så har jag hört att HGT;en inte är så lätt såld och det var ju ett krav...

            Alfa 156 2,5 V6 trevlig bil och en underbar komfort en av mina favoriter men inte snabb så snabb som man knakse önskar men helt ok för övrigt...

            Honda Integra Type-R den har ju vackrare karos än Civicen kanske men den vet jag inte hur säckerheten är men den är för övrigt rätt snabb och trim vänlig samt att den är extremt snabb på bana...
            Det var väll några bilar...
            /Jimmy Särås
            mvh Jimmy Särås

            0736-996 993

            Comment


            • #7
              Alfan är jag sugen på, men då ska det vara en GTA. Tyvärr utanför budget så länge jag har Coupén kvar.

              /Janne

              Comment


              • #8
                civicen är inte snabbare än en 20v turbo.

                Och bilen som var på knutstorp var inte orginal.


                att dom är bra o svänga med är sant. väldigt trevlig väghållning i dom.

                Och ljudet är ganska trevligt oxå.

                MVH

                Mujo M
                före detta coupe trimmare
                pimpig cadilacc deville
                Sv1000s C-Ö

                Comment


                • #9
                  själv klart snackar vi original bilar

                  och likvärdiga förare.
                  före detta coupe trimmare
                  pimpig cadilacc deville
                  Sv1000s C-Ö

                  Comment


                  • #10
                    mojo

                    Vad hade han gjort på CTR:en då?

                    Orginal system så det var iaf inte bytt...

                    Bilen hade för övrigt 4-punkts bäte och svarttonade rutor och ögonlock vilket säckert gör bilen snabbare!

                    Skämt och sido vad var gjort med den för tyckte inte den så snabbare ut än vad min CTR är...

                    Hur som helst så menar du att en orginal Coupé 20V Turbo hänger av en CTR?
                    /Jimmy Särås
                    mvh Jimmy Särås

                    0736-996 993

                    Comment


                    • #11
                      Snygg? Taklucka/AC? Hyfsat säker? Billig? Rolig? Ingen värdeminskning?

                      Alfa 164!

                      Köp en för 15000, sälj i höst för 15000.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        och reparera ihjäl dig!
                        mvh Jimmy Särås

                        0736-996 993

                        Comment


                        • #13
                          Hur är Pegga 306 GTI? 172 hästar och rätt bra väghållning har jag för mig. Går att hitta för 70-80'. Gjordes väl rallyversioner av den (i Sverige iaf).

                          /Janne

                          Comment


                          • #14
                            Re: mojo

                            Originally posted by Särås
                            Vad hade han gjort på CTR:en då?

                            Orginal system så det var iaf inte bytt...

                            Bilen hade för övrigt 4-punkts bäte och svarttonade rutor och ögonlock vilket säckert gör bilen snabbare!

                            Skämt och sido vad var gjort med den för tyckte inte den så snabbare ut än vad min CTR är...

                            Hur som helst så menar du att en orginal Coupé 20V Turbo hänger av en CTR?
                            /Jimmy Särås
                            han har ett sportsystem som gör att bilen låter nått enormt. Mycket möjligt att han tog av det för att köra på banan. Vet inte om dom har nån dB gräns där. Han kör även med ett aem induktion kit.

                            bilen går bra original och bättre i det skick han har den i nu. Men den är inte snabbare än en 20v turbo. Vi kör ofta mot varandra jag och han. Vi körde när båda var original och han vann inte en enda gång. Självklart vinner man inte med flera bil längder men fiaten är snabbare.

                            ja det menar jag.
                            före detta coupe trimmare
                            pimpig cadilacc deville
                            Sv1000s C-Ö

                            Comment


                            • #15
                              Bra bilaffär finns det sådan? ;-)

                              Annars är nog taxi det bästa alternativet... ;-)
                              På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                              http://www.garaget.org/?car=63213

                              Comment

                              Working...
                              X