Announcement

Collapse
No announcement yet.

frågor om Fiat Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • frågor om Fiat Coupe

    Hej.

    Familjen och jag funderar på en 2:a-bil som är lite roligare än en pegga eller japs-GTI. Hur är det egentligen att äga och köra en Fiat Coupé året runt? vad finns det för problem och glädjeämnen, och hur ser modellfloran ut? Vad finns det för varianter?
    Alternativet är en AR GTV 3.0V6, men jag har hört en del positivt om coupen och är nyfis.

    Tips o tankar?

  • #2
    Varianter: www.carsfromitaly.com klicka på Fiat, sen Models. Där finns all teknisk info osv.

    Försäkringen är Porsche-dyr, men det är väl den till GTV oxå.

    Jag har kört min året om och det funkar bra med värme, ABS bromsar osv. Precis som med en GTV bör man väl kolla rostskyddet innan vintern (se sidan för "Tips") som inte är helt maxat direkt. Alu-detaljer (tanklock, ringar runt baklysen, backspegelfästen mm.) mår väl heller inge bra av saltet.
    Enda funktionsproblemet jag hade var en ärgad kontakt till immobilisern, vilket bröt strömmen till tändningen. Läskigt fel med lätt avhjälpt tack vare kunskapsbanken på www.coupe-sport.co.uk

    Lyset är väl inte det starkaste men kan förbättras avsevärt med riktigt bra halvljuslampor (Philips) och 100w på helljus.

    Sen tycker iaf jag att vintern sliter rätt hårt (salt, kallstarter, man står inte ute o tvättar varje dag, mm.) så nästa vinter blir det nog en 2000kr-bil istället.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Var själv inne på GTV 3.0 först men efter en provkörning var jag inte lika säker. Helt ok vad det gäller prestanda men jag tycker att Coupén är både rymligare & snyggare invändigt. Så det bidde en Coupé istället och jag är mycket nöjd.

      PS.
      Var "lite" omogen i Lördags när jag var på väg hem från Linköping. Svängde ut på motorvägen & vad ser jag i backspegeln ,jo en silverfärgad GTV ,Cup kittad. Hmm dags att testa lite tyckte jag. Han hängde på och det var jämmt så toppfart & ax verkar vara lika på Coupén & GTVn.

      /Pär
      Coupé 20VT -LE -99
      Maserati Merak -73

      Comment


      • #4
        Verkar stämma..

        det där med interiören, har en jobbarkompis som hade en GTV och enl. honom sitter han MYCKET bättre i Fiaten.
        Dessutom är ju baksätet faktiskt användbart och bagaget oxå. Långa grejor funkar fint i genomlastningsluckan.
        Mkt praktisk för att var en sportbil!

        Edit: De utomlands som har eller kört 20V utan turbo (154hk) ger den mkt högt betyg, om man nu inte har superbråttom.. och kan tänka sig import.
        Lite fränare ljud, fortfarande snabb, och framför allt slipper man höga kostnader i form av bensin, olja och försäkring.
        Last edited by per; 27 May 2003, 13:45.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X