Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nära att jag satsar på vinterdäck!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nära att jag satsar på vinterdäck!

    Var igår och hälsade på min pärla (Coupé) i garaget för att efter all julmat och annat ståhej så hur det stod till.
    Allt fungerade trots att den stått nu nära 10 veckor i ett garage utan påhälsning.

    Satte på batterikabeln, larmade av, öppnade dörren, satte mig i de sköna Recaro sätet, satte i nyckeln och tröck på startknappen= nemas problemas. Bilen startade så snällt utan minsta tvekan.
    Lät den stå och gå ca 5 min innan jag gasade på.
    Varvade upp den till ca 2500, lät den gå på tomgång ca 10 min under väntetiden motionerade jag all utrustning som koppling, låda, AC, ja rubbet tillockmed dimlyse bak, allt fungerade som det skulle.
    Varvade upp den härliga turbo 5:an till ca 4500-5000, lät den stå på tomgång ett tag till, gasade på några gånger sen fick den stå ca 1 minut sedan slog jag av den.
    Efter en fikapaus hos garage ägaren och ett sorgligt avsked av Fiaten, var det dags att sätta sig i sin andra bil "året runt bilen" Nissan stanza -85.
    Den startade inte, näe fy fan!!!. Men sen startade den jippie!! i ca 30 sek, den la av igen, den tvärdog.

    - 19 ute, upp med huven rota runt lite och vips så tog jag loss fördelar locket däri låg en liten plastpryl, hmmm. Inga verktyg och j-ligt kallt ute. Rullade in skiten(Nissan) bredvid min pärla(Fiat) i värmen.

    Tänkte vad fan gör man, ringde polarn Henrik för lite närmare råd. Han hade precis kommit hem efter en hård arbetsdag fick lite tips. Men insåg mina begränsningar så det var bara att ringa efter bogsering, den står nu på firmans verkstad, var till Mekonomen idag och handlade brytarspetsar, fördelarlock, tändkablar, rotor och kondensator. Den sist nämnda lämnar jag antagligen tillbaka (den har gått j-ligt pissigt på senaste tiden innan den dog). Efter lite forskning upptäckte jag att den lilla plastprylen som låg i fördelarlocket hade lossnat från brytarspetsarna.
    Så imorgon Fredag min sista semester dag får jag skruva Nissan, Jippie, kul.
    Får jag inte ordning på skiten köper jag vinterdäck till Coupéen.
    Håll tummarna att skiten ordnar sig, vill inte susa omkring på saltade vägar med min pärla.

    Hälsningar Pininfarina/Henke
    Snart kommer de, Ahlgrens Fiat Coupe!

  • #2
    Oooo yeah!!!

    Nu går den gamla pisskuren som en klocka, halleluja tack till (M)Ekonomen.
    Jag bytte ut rubbet idag och bilen går som om den skulle vara ny.
    Nu slipper jag köpa vinterdäck till Coupéen puhh... vad skönt.

    Trevlig Helg!

    Hälsningar Pininfarina/Henke
    Snart kommer de, Ahlgrens Fiat Coupe!

    Comment


    • #3
      Matar du din Coupé med julmat?
      /Mats Strandberg

      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
      Alfa Romeo 75 Turbo -87
      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

      Comment


      • #4
        Öhhhhhh!

        Jo men visst, helt sant.
        Snart kommer de, Ahlgrens Fiat Coupe!

        Comment

        Working...
        X