Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken koppling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken koppling?

    Fan Kopplingen hängde ju inte med länge... =)

    Går det att köra normalt med sinter lamell koppling
    eller hur det nu stavas......
    Är det bättre men någon annan tryckplatta?

    Nån som har nån bra fungerande lösning?

    Uno T -88
    bättre en bil på strippen
    än tio i garaget.

  • #2
    OMP lamel & tryckplata hjälper dig garanterat!
    /Jimmy
    mvh Jimmy Särås

    0736-996 993

    Comment


    • #3
      Originally posted by Särås
      OMP lamel & tryckplata hjälper dig garanterat!
      /Jimmy
      Måste man byta tryckplattan åxå... räcker det inte
      men själva kopplingen... ?
      bättre en bil på strippen
      än tio i garaget.

      Comment


      • #4
        Jugglan

        Du menar om det räcker med lamelen?
        Jag säger att det igentligen inte gör det men sedan finns det folk som säger att det gör det men å andra sidan finns det folk som säger att det är just tryck platan som slirar...

        Sen har vi Team Ouz som fick en OMP lamel & tryckplata att slira så in i helvete!

        Men jag rekomenderar dig att byta både tryckplata & lamel till OMP...

        /Jimmy Särås
        mvh Jimmy Särås

        0736-996 993

        Comment


        • #5
          tjena,har OMP-tryckplatta å en org. lamell (fiat) laddar lite över 1bar för tillfället .Det slirar för mej med detta.Dock så finns det folk som lyckats med denna kombination ,med ca 1,6 bar .Vet inte varför jag inte får det att lira men jag har säkert justerat in tryckplattans fjädrar fel eller nåt i den stilen(ändå fast jag läste beskrivningen som hängde med).Så hade jag behövt byta koppling idag hade jag nog köpt sinterlamellen åxå....som en viss Herr Särås rådde mej till till Har hört rykten om att sachs koppling ska va bättre ,men som sagt bara rykten... å på mekonomen kostar endast tryckplattan (kanske räcker?)
          ca 3000:- om jag inte minns fel

          lycka till
          fiat uno turbo-87
          fiat uno turbo-88

          Comment


          • #6
            kan säga att en sinterlamell och hårdare tryckplatta är inga problem att köra sönder.
            det bästa om man ska trimma seriöst är 3 skivig rally koppling , men det kostar..
            1-skivig rally koppling håller för ca 400 nm , å brillko på lazzat bromsa sin uno till över 500 nm i vrid.. då fattar man att en sketen sinter lammell inte håller särskilt bra.

            allt hänger på vilket rpm du ska ta ut vridet..

            svänghjulet kan även behövas svarvas av där tryckplattan sitter...
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              150 mil höll kopplingen den här gången

              kollade upp sachs koppling till unon den håller för ca 380 nm.

              tänkte jag skulle nita om lamellen med schims imellan för att få högre tryck på lamellen.
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment

              Working...
              X